Mies ei ota vastuuta - onko muuta ratkaisua kuin ero?
Meillä vuosien haaste ollut miehen vastuuntunnottomuus liittyen kotiasioihin. Tämä ilmenee lähinnä siinä, ettei mies koe tarpeelliseksi saada valmiiksi talon keskeneräisiä osia, olla perillä raha-asioista tai lasten koulu- tms asioista. Yhden lapsen yhden harrastuksen hän kokee omakseen, koska on siinä itsekin mukana.
Työnsä hän myös hoitaa käsittääkseni tunnollisesti, joten mikään syrjäytynyt jamppa hän ei ole.
Hän kokee myös suurta osallistumisen, ja myös vetovastuun tarvetta erilaisista kodin ulkopuolisista asioista. Hän on aina valmis jeesaamaan, jos joku kaveri/naapuri/tuttava pyytää apua. Hän myös itse kehittää erilaisia projekteja tehtäväkseen, mutta nekin yleensä hyödyttävät muita kuin perheenjäseniään.
Itse olen tilanteeseen loppu, ollut jo monta vuotta. Asiasta on keskusteltu vuosia, aina silloin tällöin. Alkuun hän sanoi syyksi, ettei kiinnosta mitään tehdä, kun minä vain nalkutan ja vaadin kaikkea. Lopetin nalkuttamisen. Tämän jälkeen ehkä noin pari kertaa vuodessa olen ottanyt asian puheeksi. Aina hän sen ymmärtää ja aina hän sanoo, että kyllä pitää alkaa asioita hoitamaan. Mutta mikään ei ikinä muutu!
Itse en halua elää parisuhteessa, jossa koen, että olen yksin huolien kanssa, ettei toinen kanna vastuutaan. Itseäni ahdistaa taloudellinen tiukkuus ja siihen päälle se, että toisella ei tunnu olevan asiasta mitään huolta.
Olen uupunut, myös työkykyni ja sitä kautta työpaikkani alkaa olla uhattuna. Kaikki heijastuu lapsiin.
Eroa en haluaisi, meillä on paljon hyvää pitkässä historiassa ja edelleenkin. Mutta kun tilanne on tämä, voinko antaa sen viedä terveyteni, työpaikkani, ehkä luottotietoni ja myös lasten hyvinvoinnin?
Eroprosessiinkaan en millään jaksaisi ryhtyä.
Onko joku teistä saanut tällaisen tilanteen ratkaistua?
Kommentit (251)
Meillä oli samaa. Toki oli muutakin ongelmaa ha ero oli sitten helpotus. Yksin vastasin talomme saunaremontista, putkiremontista ym. Mies vain vetkutteli ja hoki " en tiedä", "aivan sama", "vai niin". Ei mitään aloitekykyä eikä vastuuta asioista.
Sun tuossa täytyis muuttua. Lakkaa odottamasta, että miehellä olisi jotain vastuuta, jota sä haluat olevan ja sanelet hänelle.
Ei miehesi tule tuosta muuttumaan. Ei auta sun sanomiset ja sanomatta jättämiset. Eli joko kestät miestäsi tai et kestä ja eroat.
Olisin eronnut jo kauan sitten. Ei tuo ole mikään mies eikä arvosta sua yhtään.
Eli lyhyesti sanottuna: olet ihastunut toiseen mieheen ja haluat eron
Viikonloppu av-palstalla ja mies-satujen vyöry. Kuinka uutta ja jännää.
Eli talo rakennettiin pikkurouvan mieliksi? Eroa ihmeessä, yyhoona teet sitten kaiken itse ja olet todella kuumaa kamaa deittimarkkinoilla.
Te vain olette luonteeltanne erilaisia. Joko hyväksyt sen tai eroat. Tuskin miehen perusluonne on sinulle vasta viime aikoina paljastunut. Ettet vain olisi niitä naisia, jotka uskottelevat itselleen puolison muuttuvan koulutuksella mieleiseksi? Ei muutu, kuten olet huomannut.
Neuvoja epätoivoiselle? kirjoitti:
Itseäni ahdistaa taloudellinen tiukkuus ja siihen päälle se, että toisella ei tunnu olevan asiasta mitään huolta.
Hankiapa apua itsellesi, jos noin ahdistaa. Eihän se miehen vika ole, että sua ahdistaa taloudellinen tiukkuus. Eikä se ole huono piire miehessä, että sitä ei ahdista, vaan hyvä piirre.
Jos sä tarvitset enemmän rahaa, niin hanki parempi työ.
Jos teidän rahanne menevät miehen omiin kodin ulkopuolisiin projekteihin, niin nyt heti välittömästi molemmille omat tilit ja omat rahat. Alatte maksamaan perheen yhteiset laskut ja kulut puoliksi ja loput rahasi pidät omalla tililläsi, jotta mies ei pääse tuhlaamaan niitä. Näin vältät luottotietojesi menetyksen etkä ole jatkuvassa rahapulassa.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ahdistaa taloudellinen tiukkuus ja siihen päälle se, että toisella ei tunnu olevan asiasta mitään huolta.
Hankiapa apua itsellesi, jos noin ahdistaa. Eihän se miehen vika ole, että sua ahdistaa taloudellinen tiukkuus. Eikä se ole huono piire miehessä, että sitä ei ahdista, vaan hyvä piirre.
Samaa mieltä. Mieshän käy jo töissä. Mitä miehen pitäisi vielä tehdä enemmän rahatilanteellenne? Ottaa toinen työ? Aloituksesta ei käynyt yhtään ilmi onko ap itse töissä edes ollenkaan..
Vierailija kirjoitti:
Näin. Vaikuttaa vähän siltä, että yhteen ovat menneet stressiä sietämätön stressaaja-ahdistuja ja stressiä hyvin sietävä rento tyyppi.
1. Sopikaa, että te molemmat siirrätte joka kuukausi jonkin summan säästöön, jonka käytetään talon remontointiin
2. Jaatte perheen kulut tasan. Molemmat osallistuvat.
3. Ette näe kavereita muutamaan kuukauteen, vaan pyhitätte vapaa-aikanne toisillenne ja perheellenne. Hankkikaa miehen kanssa yhteinen harrastus esim. lenkkeily, uimahallissa käynti jne.
4. Hankkikaa siivooja, joka siivoaa kotinne. Hinta 25-30 e/h ja saa vielä kotitalousvähennyksen.
5. Tehkää kotitöitä yhdessä hyvällä fiiliksellä. Tänään ei ole kenenkään tiskivuoro, vaan tiskaamme yhdessä koko perhe!
Vierailija kirjoitti:
1. Sopikaa, että te molemmat siirrätte joka kuukausi jonkin summan säästöön, jonka käytetään talon remontointiin
3. Ette näe kavereita muutamaan kuukauteen, vaan pyhitätte vapaa-aikanne toisillenne ja perheellenne. Hankkikaa miehen kanssa yhteinen harrastus esim. lenkkeily, uimahallissa käynti jne.
4. Hankkikaa siivooja, joka siivoaa kotinne. Hinta 25-30 e/h ja saa vielä kotitalousvähennyksen.
5. Tehkää kotitöitä yhdessä hyvällä fiiliksellä. Tänään ei ole kenenkään tiskivuoro, vaan tiskaamme yhdessä koko perhe!
Eli 5: Tänään on kaikkien tiskivuoro! Hyvää fiilistä! 😜
Olen ollut samassa tilanteessa oman vaimoni kanssa.
Yhteen muutettuani aloitin innokkaasti tekemään remontteja ja kaikenlaisia korjaustöitä.
Jokaisesta tekemästäni työstä löytyi jotain kritisoitavaa ja arvosteltavaa. Jatkoin aikani tekemistä, mutta kun valitus ja arvostelu ei loppunut, lopetin työn kerrallaan kuullessani hommasta arvostelua.
Astioiden tiskaus loppui siihen kun vaimoni kesken tiskaukseni tuli laittamaan vesihanan kiinni ja kehotti minua tiskaamaan toisella, vettä säästävämmällä tavalla (maksan vesilaskut :-)
Takkaa en osannut kuulemma sytyttää ja polttaa oikealla tavalla, joten luovutin suosiolla puiden ostamisen, liiteristä hakemisen ja takan lämmittämisen hänelle.
Asentamani verhotanko oli kuulemma vinossa (vatupassilla tarkistettu), joten hän saa nyt kyllä lainata työkalujani ja asennella taulut, verhotangot ym tilpehöörit seinille niin suoraan kuin itse haluaa.
Kun jatkuvasti saa pahaa mieltä yrittäessään rakentaa ja askarrella paskarrella yhteistä kotia miellyttävään kuntoon, niin omia hermoja säästääkseen on joskus tehtävä radikaaleja ratkaisuja.
Harvakseltaa teen jonkun pikku työn, mutta saadessani ensimmäisenkin negatiivisen kommentin tai silmien pyörityksen, jätän homman tekemättä.
Viimeksi korjailin kodinhoitohuoneen sähköjä ja jouduin hakemaan useampaan kertaan työkaluja ja tarvikkeita ulkovarastosta. Meni kerta, meni kaksi, mutta kolmannella kerralla alkoi valitus kengät jalassa sisällä kulkemisesta, joten olkoon nyt sitten pesemättä tai kuivaamatta pyykkejään, niin ei tarvitse valittaa hiekasta lattialla.
Kun tilaa sähkömiehen hommaa hoitamaan, tuskin valittaa hänelle samasta asiasta :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli 5: Tänään on kaikkien tiskivuoro! Hyvää fiilistä! 😜
Missä perheessä ei ole tiskikonetta vuonna 2018? Tai pyykinpesukonetta? Siivous ei ole oikeasti vi**u niin kauhean vaikeaa ja aikaavievää enää nykyään!
Eli mies ei tienaa tarpeeksi. Tämähän se on aina, mikään ei riitä suomiämmille.
Vierailija kirjoitti:
Meni kerta, meni kaksi, mutta kolmannella kerralla alkoi valitus kengät jalassa sisällä kulkemisesta,
Millainen urpo käveleekään kengät jalassa sisällä? Kai sä nyt edes siivoat sotkusi vastaavasti itse?
Miehesi on ikuinen teini. Ei tule muuttumaan eikä ota vastuuta niin kauan kun joku, tässä tapauksessa siis sinä, tekee asiat hänen puolestaan. Ja näitä tyyppejä on paljon. Olin itse 14v naimisissa tälläisem ikiteinimiehen kanssa kunnes kyllästyin ja otin eron. Onneksi ei ole kuin yksi lapsi, pärjätään ihan hyvin kaksistaan. Arki on rauhoittunut kun ei tarvitse jatkuvasti hermostua aikuiselle ihmiselle joka istuu illat pitkät sohvalla odottamassa valmista. Työnsä kyllä hoiti mutta jostain syystä töiden jälkeinen aika ja viikonloput olivat hänelle rentoutumista varten. Siis vain hänelle. Mulle kuului viikkosiivoukset ruuanlaitto, lapsen harrastukset yms. Ja kesäisin vielä nurmikon ajo ja muut pihatyöt. Mies lähti ajelemaan moottoripyörällään. Jumalaklavita, pinnan paloi lopulta kun talo alkoi rapistua ympäriltä ja äijä istui perseellään mitään tekemättä. Eropäätös oli näin jälkeenpäin ajateltuna paras päätös koko elämässäni.
En tajua tällaisia tapauksia yhtään. Mies = yksi lapsista??