* * ELOTÄHKÄT ma-ke * *
Aloitetaanpas sitten tällainen puolen viikon pino :) Palaan ajan kanssa hetken kuluttua.
Kommentit (86)
Johan näiin unia:DEkaksi näin unen että söiime mieheni kanssa synnytyssalissa ja minut oltiin keisarileikattu:Ditse en muistanut mitään,ja lapsi syntyi rv 35,vauva oli keskosten osastolla mutta hänellä oli kaikki hyvin.Toinen uni oli kanssa synnyttämistä,mulla tuli lapsivesi kotiin enkä tajunnut mitään vaan ihan rauhassa kirjoittelin koneella:Dlapsi syntyi kotona!(jos nyt ei kummiskaan toteen kävis:D)
Muutenkin levoton yö ollut,alkanut hikoiluttamaan tosi paljon ja tisseistä vuotaa maitoa minkä kerkii:DJa nyt olen alkanut sitten herätä 2 tunnin välein pissalle:Seli nukkuminen on sellasta pätkä unta...
Mulla on alkanut olemaan nyt sit päivittäistä päänsärkyä:Skurjaa kun menee nukkumaan niin jomottaa ja aamulla jatkuu...
minäkin palailen myöhemmin kuhan simmut saan avattua kunnolla:D
*emma*:voipi olla että siulla kans tapahtuu jotain siellä kohdunkaulalla;)Onko sulla jonkin näköstä jomotusta esim.kuukautiskipumaista?
*G*:minä oon vaan kiletänyt kavereitten ottamasta muksuja mukaan sairaalaan:Dukon siskon poika saa tulla ja oman siskon lapset mut ei ketään muuta muksua paitsi tietty meijän 4 wee:Dkiva vaan kun kavereita käy ja kättäri on niin lähellä että kaikki pääsee helposti piipahtaa.Mutta se riippuu vähän olostakin tietysti..
Muillakin alkanut hormonit vallata mamman:DM ä onn perkuleen äkänen ja raivoan helposti 4 weelle:Soikein pahamieli välillä tulee kun menee sinne lapsen tasolle kiukuttelemaan vaikka vois hillitä itsensä ja ottaa vaikka poika syliin ja rauhoitella ja kertoa miksi äiti suuttui:)toi kun tekee tuhmia kerran tuntiin:D
*ON*:Niin ja mulla on häpyluu toosi kipee ja nivuset...painon tunne on haarojen välissä ja selkää juilii:Slueskelin tossa juuri neuvolasta saatua vihkosta jossa kerrottiin ennenaikasen synnytyksen oireet:just jomotus ,painontunne,lapsiveden meno ,selkäsärky... mulla on supistuksia,jomotusta,painontunnetta!!
mutta nyt meen heräilemään tähän päivään oikeesti:Dei ole palstaillu viikonloppuna niin on paljon juttua!
No nyt ei tarvitse supistusten vähyydestä valittaa, eilen suppasteli koko illan, ja osa ihan äkäisiäkin, tuntui että kovenivat vain iltaa kohden, mutta kuten sanotaan että kylkiasento vähentää supistelua niin nukkumaan mentyä ei tullut enää kuin pari supparia ennenkuin laantuivat pois. Saas nähdä millainen päivä tulossa kun saan hoitaa lapsia ilmeisesti yksin suuren osan päivää.
Huomenna sitten se neuvolalääkäri heti aamusta niin saa kuulla oliko edes tuosta eilisestä jotain tehoa....
Yö meni suht hyvin, kaksi kertaa nousin yön aikana. Se taitaa olla aika normaali luku per yö. Heräiltyä sitä tulee useamminkin kun joka kerta kääntyessä havahtuu, on se jo aika projekti...
Semmoisia tähän aamuun, palaillaan myöhemmin päivällä...
Mammeli ja pikkukolmonen 35+6 *vielä olisi 4vk matkaa*
minullakin yöt ihan pätkä unta, viime yönäkin heräsin pissalle jopa 8 kertaa=/..alan olemaan tosi väsynyt...ja sitten jomotti oudosti peräaukon puolelle, siis tosi kipeesti, mistäköhän se johtuu???
tämä raskaus on kyllä ollut kaikkea muuta kun nautinollinen...ihanaa kun se loppuu, tämä jääkin näillä näkymin viimeiseksi...
en muista mitään mitä ollaan kyselty täällä =D olen varmaan niin unessa koko ajan. olikohan puhetta vauvan tavaroista, meillä kaikki valmiina ollut jo jonkin aikaa..
huomenna äitipolille, saa nähä miten tytteli on kasvanut kuukaudessa, viimeksi oli 29+4 1,2 kiloa. mutta nyt aamupalalle.
kiukkuinen peetu 33+3
En ole monestikaan kirjottanut tänne, lueskellut olen. Itse käytännössä kuuluisin kyllä heinäkuisiin, koska saan vauvan kohta! Vaikka l.a. on 3.8.
Nyt 2 yötä vaavi syntymään, joten kirjoitan kait vimppa kertaa =). Syntyy suunnitellulla sektiolla.
Juhannuksena olin supistusten takia tipassa, nyt mennyt ihan rauhallisesti ottaen...
Jännittää hirmuisesti!!
?:|
Oikein mukavaa loppuraskautta kaikille ja onnea h-hetkeen!
T.Hermanna 37+1
Viimeyönä mä nukuin, ei meinaa itekkään uskoa, ja vain kerran kävin vessassa, mikä ihme...ja aamulla kun heräsin, ajattelin että kello on varmaan jotain 5, nin se olikin puol 10! kyllä teki hyvää...:)jos nyt ois sitten vähän pirteempi ja toiv.ei rankase sit seutraavana yönä, no senhän sit näkee.
Mullakin on tuota päänsärkyä jokapäivä, ollut jo parisenviikkoa, välillä tosi kurjaa, kun jyskyttää koko ajan..
pitäs taas lähteä tyttöjä viemään uimakouluun, no onneksi sielä on nyt kiva ilma.
huushollikin kaipaisi siivousta, ja tuntuu siltä kun ei ole mattoja, kun kaikki kuivumassa.pitäs saada siivottua ennenkuin hakee matot sisälle.saunan suursiivouksenkin ajattelin täs joku päivä tekasta...vointini mukaan.
Mullakin tuo häpyluu luu vaivaa hiukan, mutta ei todellakaan niin paljon kuin mitä se vaivasi silloin huhtikuussa kun jäin pois töistä sen takia.mutta toisaalta olen oppinut elämään niin että teen asiat niin etten ärsytä sitä.
Keskiviikkona mulla on lääkäri, että siihen asti mennään näillä oloilla...:)
Ei muuta kuin vointeja kaikille...:)
miijo
ja viimistä päivää viikolla 35...
Ei muuta kuin oikein paljon onnea koetukseen..:)
Helpommin sanottu kuin tehty , että yritä nyt levätä kunnolla ennen H-hetkeä...
"halauksia"
miijo
olipas viikonlopun aikana kirjoitektu paljon. me oltiin veljen perheen kanssa mökillä, oli kyllä rauhallinen viikonloppu, kun myös veljen vaimo on raskaana...
vierailu-galluppiin: näin ensisynnyttäjänä on hirveän vaikea etukäteen tietää, että mitenkä niitä vieraita haluais. Ei ehkä sairaalaan ainakaan ihan hirveesti. Ja kotio tulevat saavat kyllä tuoda eväät, en muutenkaan ole mikään suuri kodenhengetär. Nyt jo pelottaa, jos anoppi haluaa tulla useammaksi päiväksi kyläilemään (asuu kauempana) - kun en muutenkaan oikein jaksa hänen touhottamistaan.
on: harjoitussuppareita on joka päivä. Ja kyllä taa maha tuntuu jo ihan tarpeeksi isolta vaikka laskettu aika onkin vasta elokuun lopussa. Meillä on mökille vaan puolentoista tunnin ajomatka, mutta en olis kyllä yhtään pidempään jaksanut autossa istua, sen verran ikävästi pikkutyyppi tykkää venytellä äitinsä kylkiluita ja väännellä päätä tuolla alhaalla;)
Ja tää jumalaton ummetus... nyt oottelen että tulis jo ne siivoojat (käy meillä joka toinen ma), niin pääsisin sitten heidän käytyään rauhassa peräruiskeelle. Pakko ottaa nyt järeämmät keinot käyttöön, kun veden juominen, luumut yms. ei auta yhtään. Rautaakaan en ole syönyt yli viikkoon.
Onkos jollain kokemusta Levolacista tai magnesiamaidosta, saiskohan niillä pidettyä suolen toiminnassa?
pömppä 33+2
Eilinen päivä menikin tivolissa vaikka välillä tuli vettä vähän, poju ei ensin uskaltanu mennä mihinkään laitteeseen, mutta sitten lopuksi en meinannut saada koko jätkää ees kotiin sieltä =) Kyllä illalla tuntu jaloissa että oli tullut käveltyä ja yöllä supistikin vähän. Saisi nuissa supistuksissa olla jo potkua..
Onnea Hermanna2 jo etukäteen tuu kertoon meillekkin miten meni ja millanen pakkaus tuli ;)
MUlla on kans tuota päänsärkyä alkanut olemaan..mikähän siinäkin on..En nyt muista oliko jotain uusia galluppi aiheita kun en hoksannu kaivaa tuota eilistä pinoa esiin, mutta pitää tulla kirjoittelemaan taas myöhemmin lisää =)
Sanna ja nassikka 37+2
Tarja-mamma: Meillä viikot aika lailla samoissa sitähän ei koskaan tiedä vaikka satuttais synnärille samoihin aikoihin ;)
Galluppia oli sairaalassa olo ajasta, meillä pitää olla vähintää se 3vrk jos kaikki ok. Toivon ainakin etten kovin hiljaista ihmistä saisi toveriksi, esikoiselta huonetoverini ei puhua pukahtanut ja oli jotenkin kiusallinen olo, kun ei edes heitä sanonut.
no nyt ruuanlaittoon..
Neuvolassa käyty ja kaikki ok :) Ainoa asia, mihin ite kiinnitin huomiota oli se, että sf oli nyt 34, mutta mutta...mittaajakin oli aivan eri mitä aikasemmin. Että ois kahessa viikossa pompannu sen 4 senttiä, en jaksa uskoa. Ja Ellin pää on kuulemma todella todella alhalla, mutta ei vielä kiinnittynyt, koska terkka tunsi, että pää vielä liikkui. Huomenna ä-polille, nii ollaan viisaampia. Ja tosiaan ne vihlomiset aukasee/lyhentää paikkoja, nii on kiva tietää kuinka ovat tehonneet tonne alakertaan.
Tulen paremmalla aikaa takasin, pitää mennä sapuskanlaittoon, ennenko mies lähtee iltavuoroon (että mie sitten vihaan noita hänen iltavuorojaan ;)
Oho..onpas jotenki hassun näkönen tää ruutu mihin kirjotetaan.
Tosiaan täällä on ollu puhetta vieraista synnytyksen jälkeen. Sairaalassa haluaisin käyvän vaan läheisimmät ja sit loput vasta kotona. KOKS:ssa ei edes pääse vieraat hissiaulaa pidemmälle. Eli huoneeseen pääsee vaan isä ja sisarukset. Miten muualla on?Tuntuis hullulle että siinä hissiaulassa kävis puol sukua plus kaikkien muiden synnyttäneiden vieraat. Oon yrittäny vähän pullaa ja piirakkaa leipoa pakkaseen sitte vieraita varten. Synnytyksen jälkeen en aio tarjoiluista stressata.
ON: Sain viikonloppuna ihan hirveen päänsäryn eikä meinannu helpottaa millään. No mutta onneks helpotti sit kumminkin...supisteluja on ollu jonki verran ja välillä ihan uskomattomia menkkakipujakin. Mut saa tässä vaiheessa jo ollakin. Keskiviikkona on viimenen lääkäri niin sittenhän sen tietää että onko mitään tapahtunu. Ja sit seuraavalla viikolla synnytystapa-arvio...kuulostaa hurjalle mut voi olla että silloin saadaan tietää milloin tää nassikka tulee maailmaan..jos sektion tekevät niin antavat sektio päivän samantien. :D
Ja ei muuta ku kotihommien pariin taas...
Sismus 36+2
Vitsi menin lukemaan kaikista oireista googlettamalla ja kaikki viittaisi ennenaikaseen synnytykseen!!mut mä oon muutenkin sellanen et jos päätä särkee jatkuvasti niin mul on heti kaikista pahimmat sairaudet:D
Mulla ei oo mitään ummetusta ollut toisin päin!!sekin on muutes rasittavaa näitten supistusten kanssa:Smulla ollut nyt tosi useasti tota vihlontaa..itse kutsun sitä sukkapuikko kivuksi:D:Dno kun tuntuu että joku sörkkii tikulla tuonne tai nuppineulalla:Deli siis sattuu vähän juu:Dmun pitäs jaksaa kans siivoilla ja sainkin jo koneellisen pyykkiä pestyä,mutta pelottaa jos samantien taas kovat kivut alkaa...no jospa kahvinkeittoon ekaksi ja sit katsellaan taas tilannetta:D
Kivaa kun on alettu juttelee näin tiuhaan kun välillä ei tosissaan ole mitään puuhaa ja kiva jutella kanssa sisarien kanssa:D
No, nyt on sitten sektiopvä määrättynä (vaan enpä kerro vielä teille ;-) katsotaan sitten lähempänä) ja täytyy sanoa, että ärsyttää... Ei siis päivässä sinäänsä mitään vikaa, mutta en oikein tykkää tästä kun tietää etukäteen milloin synnyttää :( Miehen kannalta tilanne on tietenkin hyvä kun tietää heti milloin pitää olla poissa töistä, voi sanoa jo valmiiksi kaikille asiakkaille, että olen silloin ja silloin poissa. Muuten kaikki oli ok, painoarvio tällä hetkellä oli 2,3 kg ja virtaukset kaikki kunnossa. Lapsivettäkin on kuulema niin paljon että ei ihmekään jos pääsee pyörimään niin ettei nukuttua saa... Viime yökin meni taas ihan pilalle, kun joka kerta kun yrittää vaihtaa kylkeä niin häpyluuhun ja nivusiin sattuu niin että itku meinaa päästä. Valittelin asiaa lääkärillekin ja käski ottaa iltaisin panadolin niin helpottaa. En kuitenkaan ajatellut ottaa sitä kuin äärimmäiseen tarpeeseen, en oikein tykkää syödä lääkkeitä muutenkaan, saati sitten näin raskausaikana!
*G* Meillä sairaalaan tulee käymään varmaan vain mummot ja papat, sekä ehkä sisarukset perheineen. Sektion takia joudun kuitenkin olemaan sairaalassa sen kolmesta viiteen päivään, joten on toisaalta kivakin kun käy vieraita.
Viikonlopun aikana sain jonkinlaisen sairaalakassinkin pakattua, toivottavasti sille ei kuitenkaan tule nyt etukäteen tarvetta. Pinnasänky on myös jo pedattuna paikallaan, joten vauvaa varten alakaisi olla kaikki muuten valmiina. Onneksi tälle viikolle on sovittuna jo aika paljon menoja ja ensi viikollekin sain kampaajan ja muuta kivaa, niin ehkä se aika tässä hissuksiin eteenpäin rullailee. odottavan aika on vaan niin riivatun pitkä, kuten kaikki meistä tietää...
E-A ja 35+6
pikku hiljaa aletaan vissiin jakautumaan, kerta ella-anastasiakin tietää syntymäpäivn jo =) Pitää alkaa sitä syntyneitten listaa vissiin laitteleen tänne vai mitä??
Just kävin pojun kanssa reippaalla kävelyllä (poika pyöräili ja mä yritin juosta perässä, vaarallista touhua tän mahan kanssa) Nyt juilii joka paikkaa ei pysty edes käveleen huh, mutta ei tullu niitä pirun supistuksia mitä toivoin..äsh..
Synnytys on alkanut todella jännittämään, toisaalta odotan kovasti sitä, mutta toisaalta mietin että kestänkö ne kivut ja saanko lääkettä ajoissa, meneekö kaikki ok ym..
Mitäs te muut ajattelette synnytyksestä??
Vieraista oli puhe, täälläkin synnärin ovessa lukee, että mummot, papat, isät ja sisarrukset, mutta ei siellä olla niin tarkkoja vieraitten suhteen (olin työharjoittelussa vasta synnärillä)
Mukava kun ollaan näin aktiivinen kirjoitus porukka aina tullut lisää juttua kun käväsee muualla..
Voi että, mä olen kuin pyllyyni saanut karhu, kyllä kiukuttaa taas isolla kädellä. Poika ei sitten millään nukahtanut päikkäreille, joten kiukkuinen ilta on tulossa. Samalla meni sitten se ainoa hetki päivästä kun olisi ihan omaa aikaa.
Pömppä: mä oon ottanut satunnaisesti duphalacia ummetukseen, ja toimii kyllä ihan hyvin. Tuo sopii mulle paremmin kun esim levolac josta tulee kaameat ilmavaivat, ja kun tuo duphalacin jauhe on hajuton ja mauton niin menee alas ihan mukavasti aamun appelsiinimehun seassa. Siitä magnesiamaidosta muistelisin että kestää jonkunaikaa ennenkuin rupeaa vaikuttamaan, mutta muuten en osaa kantaa ottaa.
Aamupäivä meni lasten kanssa ulkona, ja supistussaldo tänään n.2kpl eli ei ainakaan aamusta aloittanut eilisellä linjalla. Musta on kyllä ihan kiva kun suppailee jo vähän kun kuitenkin toive olisi että vauva syntyisi hieman etuajassa. Uutta tuo supistelu tosin on sillä kaksi raskautta on menty täysin supistusvapaasti ja supistelua on ollut vain synnytyksissä....no huomenna sen sitten näkee oliko näistä jo hyötyä vai onko pelkkää äidin kiusaa nuo ennakoivat supparit....
Ja huomaattekos, on se hyvä että saa jutella jollekin joka on samassa jamassa, kun tuskin kukaan muu jaksaa mun suppareista kuunnella monta kertaa päivässä seuraavaa neljää viikkoa =P
Mammeli ja pikkukolmonen 35+6 (ai niin se sairaalakassikin pitäisi suunnitella...mä vielä odotan kuun vaihteen palkkaa jotta pääsisin ostamaan niitä puuttuvia juttuja vauvalle, ei onneksi tiukille mene)
Musta tuntuu että mä vain odotan ja odotan että milloin siihen touhuun jo pääsisi, uskon että lääkitystä saan jos haluan mutta välillä olen jopa miettinyt että jos tällä kertaa yrittäisi jollain erilaisella tavalla lievittää kipuja, aiemmilla kerroilla olen ottanut epiduraalin....
Mä en oikeastaan itse synnyttämistä jännitä, vaikka kyllä mä eilen kun supisteli reilusti niin vähän jännäsin sitä osaanko taas lähteä ihan oikeaan aikaan, varsinkin jos syntyy etuajassa niin varmaan tulee oltua kotona turhankin kauan...
Vauvan kokoa mä taidan jännittää kaikista eniten, tiedän että mun lantiosta mahtuu syntymään iso vauva ongelmitta, edellinen oli jo 4400g, mutta vaikka se vauva mahtuisikin niin jostain syystä mulle olisi todella tärkeää että vauva olisi alle 4kg (mistä lie juuri tämäkin raja tullut).
Tuo varmasti yksi syy siihen miksi toivon synnytyksen käynnistyvän ennen laskettua aikaa, kun jotenkin miellän sen niin että se on mun ainoa mahdollisuus saada "pieni vauva"....
olipas sekava sepustus....
Mammeli
onko kellään muulla käyny niin, kun mulla on, että aikasemmin rinnat ihan "vuotanu" "maitoa" niin nyt ei sitten enää vuodakkaan eikä tulekkaan enää maitoa ellei tosissaan purista..Aika jännä juttu..
Niin ja sitten rintoihin liittyen oli juttua kestorintaliivin suojista, mä haluisin kans niitä kokeilla ei oo kokemusta, ne ois varmasti helppo tehdä vaikka itsekkin, jos ohjeen saisi jostain. Jos täältä joltakin löytyisi hyvä ohje niin kertokaa ihmeessä =)
On tosiaankin mukavaa kuulla kanssasisarten juttuja, koska ei taijan noi miehet tai kaverit jaksaa kuunnella aina samoista asioista ;) Meillä kuiten kaikilla suht samat vinkeet menossa.
*E-A* Kerro ees sen verran, että syntyykö teillä heinä- vaiko elokuussa teän murunen? ;) Jookos? Hih, ei ole tarkoitus kuitenkaan painostaa...
*Synnytys* Nyt alkaa pyörimään mielen päällä ja välistä meinaa iskeä se synnytyspelko takaisin, josta kärsin viime vuonna, mutta pakko skarpata itteensä aina välistä. Ja sen kuitenkin tiiän ja muistan, että mulla on oikeus pyytää ja saada apua sitten siellä synnärillä eli just mitä tulee kaikkiin kivunlievityksiin ja muihin systeemeihin. Onneksi tosiaan mulla huomenna meno sinne ä-polille, nii voin vielä muistuttaa siellä "historiastani" ja siitä, että se ja toiveeni mainitaan taas papereissani. Eli loppupeleissä kuitenkin melko luottavaisin mielin mennään, vaikka välistä käykin mielessä, että voiko tää synnytys olla yhtä helppo, ko edellinenkin vai joudunko "kärsimään"...
Sen verran oon kuullu tosta magnesiamaidosta, että monesti utelevat apteeksissa, että mihin tarkotukseen se tulee. Raskaanaollessa sitä kuitenkin voi käyttää, mutta en tiiä onko lapsen suhteen jollain tavalla eri asia.
Ja vielä noista kestosuojista, kaverini ainakin käyttää niitä ja tykkää niistä todella paljon. Tässä ainakin yksi linkki (ainakin vähän vihjettä, jos ite alkaa tekeen niitä), vaikka niitä löytyy kymmenittäin netistä: http://www.kestovaippakauppa.com/?tuotenaytto&tuote_id=688&avaa=
Jahans, taijan mennä taas..
Ihanaa, kun on tuo rakas mieskin lomalla.. Esikko lähtee tänään pappansa kanssa golfaamaan ja isi vie neitinsä omiin touhuihin -- aikaa yksin! Keskiviikkona lapset lähtee appivanhempieni mökille -- aikaa kahden mieheni kanssa (työleiriä päivällä, illalla syömään). Torstaista perjantai-iltaan mies ja lapset ovat reissussa -- aikaa yksin! Ihana viikko edessä.
Mammeli puhui viime pinossa tuosta sisäänpäin kääntymisestä.. Mulla on sitä kanssa. Erityisesti huomaan ärsyyntyväni toisten lapsista, hirveää myöntää.. Metsässä omien muksujen kanssa viihdyn paremmin kuin puistossa.
Tänään käyn ostamassa loput lahjat ystäväni vauvakutsuylläriin. Ja jospa saisin laitettua lisää valokuvia albumiin (menen viime kesän kohdalla parhaillaan). Selkäsärkyä lukuunottamatta olo on hyvä!
Lyle 34+1