Liitolta tuli määräys
Äsken kolahti tekstiviesti miten liiton jäsenet ensi viikon perjantaina poliittisessa lakossa. Omalta kohdaltani voin todeta että luojan kiitos olen silloin lomalla.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kuulu liittoon ja kannatan aktiivimallia. Ensi perjantaina pidän etätyöpäivän, niin ei tarvitse miettiä mahdollisten lakkojen vaikutuksia kulkemiseeni tai muuhun tekemiseeni.
Soo soo, voi olla että työpaikka lähtee jatkossa alta ellei palkanalennus maistu.
Äläkä jaksa niitä "olen korvaamaton" tai "mulla on firma" jorinoita, kaikki on kuultu ja todettu potaskaksi.
Vastasin jo: olen määräaikaisessa työssä ja työsuhde on katkolla taas tänä keväänä.
Tuliko hyvä mieli? Minun aktiivimallin kannatukseni nousi taas viestisi ansiosta pykälän verran.
Eli on ok että jatkossa kun vaihdat työtä saat vähemmän palkaa. Selvä.
Liittoon kuulumattomat saa vähintään 10-15% enemmän palkkaa kun ei ole sitä lakkoherkkyyttä.
Mistä työnantajat saavat tietää, kuka kuuluu ammattiliittoon ja kuka ei?
Voisiko vihdoinkin jokua vastata, mistä työnantaja tietää, kuuluuko joku liittoon vai ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kuulu liittoon ja kannatan aktiivimallia. Ensi perjantaina pidän etätyöpäivän, niin ei tarvitse miettiä mahdollisten lakkojen vaikutuksia kulkemiseeni tai muuhun tekemiseeni.
Soo soo, voi olla että työpaikka lähtee jatkossa alta ellei palkanalennus maistu.
Äläkä jaksa niitä "olen korvaamaton" tai "mulla on firma" jorinoita, kaikki on kuultu ja todettu potaskaksi.
Vastasin jo: olen määräaikaisessa työssä ja työsuhde on katkolla taas tänä keväänä.
Tuliko hyvä mieli? Minun aktiivimallin kannatukseni nousi taas viestisi ansiosta pykälän verran.
Liittoon kuulumattomat saa vähintään 10-15% enemmän palkkaa kun ei ole sitä lakkoherkkyyttä.
Voisiko vihdoinkin jokua vastata, mistä työnantaja tietää, kuuluuko joku liittoon vai ei?
No, vaikkapa siitä että tilittää ay-jäsenmaksut liitolle tai kysyy luottamusmieheltä suoraan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, vaikkapa siitä että tilittää ay-jäsenmaksut liitolle tai kysyy luottamusmieheltä suoraan...
Vain pienessä firmassa työnantaja maksaa palkat itse. Luottamusmiehellä ei ole lupa kertoa. Eli työnantaja ei todellakaan saa tietää, kuuluuko joku liittoon vai ei, ja minuakin nakertaa aina kun joku esitttää valheellisia väitteitä olkoonkin itse asiasta samaa mieltä kanssani.
Liitoille jäsenet muuttuu taakaksi kun ne jää työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ison yrityksen omistaja, ja mietin juuri laajennanko toimintaa Suomessa vai siirränkö kaiken Kiinaan. Olin päätymässä Suomen kannalle, mutta kun kuulin lakkointoilusta niin taidankin kallistua Kiinaan päin. Siellä on vähemmän poliittisia riskejä.
Niin Kiinassahan ei työväki ja köyhät ole koskaan ryhtyneet vallankumoukseen... eikun HUPS! MIkähän se oli se Kiinan kommunisitinen vallankumous vajaa 100 vuotta sitten!!!
Nyt äkkiä koulunpenkille takaisin, jos tieto on noin heikolla pohjalla.
suomessa on satoja lakkoja vuodessa, kiinassa kapina 100v sitten (kuten muuten suomessakin...)
"Kapina"? Huoh. Sä et vaan tiedä etkä tajua mistään mitään.
Taisi olla erä ja ottelupallo kun kerran jouduit turvautumaan sanasaivarteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erosin juuri liitosta. En ymmärrä, miksi liitoilla on tarvetta vastustaa aktiivimallia.
Kas, siinäpä meillä harvinaisen valveutumaton palkansaaja. Jos seuraava irtisanominen osuu sinuun, olet sitten varmaan iloinen aktiivimallin harjoittaja.
Etsit kuumeisesti itsellesi sen työpaikan , joka tarjoaa sinulle ne minimitunnut ja samaan aikaan jätät hakematta sinulle parempiin , kokoaikaisiin paikkoihin. Tai menet pilipali-kursseille ja sama juttu.
Työttömyys on kokopäiväistä työtä, jos haluaa työllistyä. Itse tein aikoinani tuntikausia päivässä töitä tutkiessani yrityksiä, joihin voisin ja kannattaisi lähettää avoin hakemus. Sellaista ei tekaista tuosta noin vain, jos aikoo päästä haastatteluun. Se edellyttää yrityksen ja sen asiakaskunnan sekä toiminnan tutkimista, jotta hakemuksesta saisi riittävän kiinnostavan ja haastatteluun johtavan.
Ensinnäkin on hyvin todennäköistä että saat monoa ay-liikkeen joustamattomuuden vuoksi, toiseksi työttömyys ei ole kokopäivätyötä ja työnsaantitodennäköisyys ei muutu juurikaan tutkit niitä firmoja miten ahkeraan tahansa. Jos olet siinä ryhmässä jota ei herkästi palkata (työtön) niin sama vaikka kuluttaisit yösikin firmoihin tutustumiseen, ei se auta.
Avoimia hakemuksia harvemmin edes tutkitaan koska isompiin ja kiinnostavimpiin firmoihin niitä tulee satamäärin ovista ja ikkunoista. Satunnaisiin avoimiin duuneihin palkataan ensisijassa joku joka on jo ollut firmassa, toissijaisesti joku jonka joku tuntee ja suosittelee, vasta sitten ruvetaan katselemaan muita vaihtoehtoja ja niissäkin on etusijalla työssäolevat eikä työttömät. Nykytyöttömyysasteella se paikka meni jo noissa kahdessa ekassa vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erosin juuri liitosta. En ymmärrä, miksi liitoilla on tarvetta vastustaa aktiivimallia.
Lukeminen kannattaa aina. Tutustupa edes osaan kaikesta siitä, mitä aktiivimallista on kirjoitettu vaikka täällä Vauva-palstalla, Saku Timosen blogissa, Juha Siltanen tänään Ylsen kolumnissa. Tuo, miksi laki on kaikkien mielestä huono, on taivutettu rautalangasta moneen kertaan.
Päivän naurut! Vauva-palsta on aina oikea paikka ohjata ihmisiä oppimaan jostain aiheesta lisää.
Laki on kyllä todellakin kaikkien mielestä huono, meidän järkevien mielestä aktiivimalli ei ole riittävän kova toimenpide työttömiä kohtaan.
Huom! liitot vastustavat myös oikeistohallituksen politiikkaa esim. Teollisuusliitto, riittää Sipilöitten ja Orpojen kyykytys. Juhana tule torille, samoin Ben Z.
http://www.iltalehti.fi/politiikka/201801262200697834_pi.shtml
Vastustetaan oikeistolaista politiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kannatat? Oletko sitä mieltä, että et saa maksaa tarpeeksi veroja? Vai eikö sinusta yhteisille rahoille todellakaan löydy parempaa käyttöä?
Siksi kannatan, että meillä ihan oikeasti on työttöminä ihmisiä, jotka pitävät itsestäänselvänä sitä, että raha tulee heille ikuisesti seinästä eikä mitään tarvitse tehdä. He osaavat tehdä täydellisiä hakemuksia ja ansioluetteloita eivätkä tarvitse työnhakukoulutuksia - jostain syystä ne hakemukset eivät kuitenkaan koskaan johda mihinkään. He haluaisivat työnantajille lisää velvoitteita ja rutisevat siitä, kun työkokeilusta ei työllisty - ilman pienintäkään käsitystä siitä, mihin se johtaa jos työnantajat laitetaan vielä nykyistäkin tiukemmalle. Ja niiden työnantajien pitäisi vieläpä hyvää hyvyyttään työllistää nimenomaan pitkäaikaistyöttömiä - siinäkään ei tunneta isoa kuvaa sen vertaa, että sen jälkeen se työnantaja todennäköisesti menettäisi keikkansa kilpailutuksissa, niissä kun työvoiman koulutus ja osaaminen on yksi kriteereistä.
mutta ei, mitään tällaista tietoa he eivät tarvitse koska he tietävät kaiken ja osaavat kaiken ja siksi on huutava vääryys vaatia, että he viitsisivät osallistua muutaman päivän koulutuksiin tai muihin toimenpiteisiin, missä oppisi edes nämä alkeellisimmat faktat työelämässä.
Siksi.
Meinaatko että pitkäaikaistyöttömät on ammattitaidottomia?
Mihin se osaaminen sen kahden vuoden aikana häviää (se on pitkäaikaistyöttömän määritelmä 2v työttömänä), kun onhan moni esim lasten kanssa kotona sen pari vuotta tai pidempäänkin, eikä heidän ammattiosaamistaan epäillä kun palaavat töihin.Työnantajien silmissä jo paljon lyhyemmän aikaakin kuin tuon 2 vuotta työttöminä olleet ovat roskaa jotka eivät enää kelpaa mihinkää. Jos haluaa uuden työpaikan kannattaa olla töissä sitä hakiessa. Aina muuten on heikommassa asemassa.
Jaa, mä olen saanut ainakin 3 työpaikkaa ollessani työtön.
Koska sinä olet saanut kolme työpaikkaa ollessasi työtön, niin se tutkimustieto kumoutuu, jonka mukaan muistaakseni 2/3 palkattavista on työpaikan vaihtajia? Ja varmaan oma kokemuksesi kumoaa senkin tutkimustiedon, jonka mukaan jo kolmen kuukauden työttömyyden jälkeen työllistyminen vaikeutuu?
Useinhan täällä väitetään ettei työttömiä ikinä palkata, vain työpaikan vaihtajia.
Mutta on ihan totta että työpaikanvaihtaja palkataan helpommin.
Ja kommentti johon vastasin, siinä sanottiin "työttömien olevan roskaa työnantajien silmissä".
Vierailija kirjoitti:
Minua tökkii tuossa liiton ilmoituksessa tuo määräily. Ensin hallitus päättää jotain ja sitten liitto seuraavaksi jotain ja orjat nöyrästi kumartelee ja ottaa kaiken paskan niskaansa.
No valinnan olet tehnyt osallistua myös lakkoihin kun olet liittoon liittynyt. Hämmästyttävää että tämä tulee yllätyksenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ay-maksut voi maksaa suoraan eikä jokaisessa työpaikassa ole luottamusmiestä. Luottamusmieskään ei saa lörpötellä mitä tahansa työnantajalle.
Kysyn siis uudestaan: mistä työnantaja tietää, kuuluuko joku liittoon vai ei? Tuossa aiemmin kun väitettiin, että liittoon kuulumattomat saavat palkkaa vähintään 10-15 % enemmän kuin liitossa olevat.
Itse olen maksanut itse liiton maksut, olen eläkkeellä mutta olemme miehen kanssa menossa mielenosoitukseen täältä Lindströmin kotiseudulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ay-maksut voi maksaa suoraan eikä jokaisessa työpaikassa ole luottamusmiestä. Luottamusmieskään ei saa lörpötellä mitä tahansa työnantajalle.
Kysyn siis uudestaan: mistä työnantaja tietää, kuuluuko joku liittoon vai ei? Tuossa aiemmin kun väitettiin, että liittoon kuulumattomat saavat palkkaa vähintään 10-15 % enemmän kuin liitossa olevat.
Tuo suurempi palkka on täysi vedätys.
Vierailija kirjoitti:
Huom! liitot vastustavat myös oikeistohallituksen politiikkaa esim. Teollisuusliitto, riittää Sipilöitten ja Orpojen kyykytys. Juhana tule torille, samoin Ben Z.
Demarit aloittelee vaalikampanjaansa ja ammattiliitot kerää kuulijoita demarien evankeliumille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua tökkii tuossa liiton ilmoituksessa tuo määräily. Ensin hallitus päättää jotain ja sitten liitto seuraavaksi jotain ja orjat nöyrästi kumartelee ja ottaa kaiken paskan niskaansa.
No valinnan olet tehnyt osallistua myös lakkoihin kun olet liittoon liittynyt. Hämmästyttävää että tämä tulee yllätyksenä.
Toimiiko tämä myös toisin päin? Eli jos ei kuulu liittoon voi vapaasti mennä lakon aikana töihin.
Paitsi että liitto ei pysty määräämään yhtään ketään lakkoon. Jos et halua lakkoilla, mene töihin, jos haluta osallistua poliittiseen lakkoon osallistu vapaasti. Ihmisellä on oikeus osallistua poliittiseen lakkoon, ja työntantaja ei saa rangaista tästä. Tosin palkan tietenkin kyseiseltä päivältä menettää jos lakkoilee. Mutta ei ole pakko lakkoilla, jos kannattaa aktiivimallia.
Minä tulisin mielelläni torille mutta jos hkl metroineen menee lakkoon niin en pääse. Asun Vantaan rajalla ja en tunne täältä ketään jolla olisi autoa käytettävissä, en viitsi pyörälläkään näin kalsealla ilmalla lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavissa yt:ssä nähdään.
Liiton jäsenyydellä ei ole mitään virkaa YT-neuvotteluiden iskiessä, ja varsinkin kun leikkuri iskee, niin sieltä lähtee tasan tarkkaan ne jotka työnantaja haluaa (lukuunottamatta luottamustehtävissä olevia)
Seuraavissa yt:ssä nähdään.