Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perhepäivähoitajana ei ole niin kamalaa, mitä varmasti monet ajattelevat

Vierailija
26.01.2018 |

Jos osuu hyvät lapset ja fiksut perheet, kuten minulla nyt, niin tämä on suorastaan leppoisaa.

Esim. aamulla ei tarvitse olla missään iskussa, vaan voi ottaa lapset vastaan tukka pystyssä jossain oloasussa. Pari tuntia päivässä jää keskelläkin omaa aikaa, kun nukkuvat kuin murmelit. Tämän takaa kahden tunnin ulkonaolo aina aamupäivisin.

Eli ensimmäiset tuodaan vähän ennen kahdeksaa ja haetaan neljän jälkeen.

Olen sitoutunut kyllä viiteenkin asti, mutta käytännössä näin näiden perheiden kanssa. Eli niille, jotka miettivät työttömyyden kohdatessa vaihtoehtoja, niin ei poissuljettua tämä välttämättä.

Parasta on, ettei ole käytännössä mitään työyhteisöä :D Se oli yleensä töissä se raskain puoli.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pph, kun olin pieni, oli leppoisa ja onnellisen oloinen nainen, joka teki hyvät ruoat itse :) ulkoiltiin ja leikittiin keskenään perheen lasten ja parin muun hoitolapsen kanssa. Se aika oli yksi elämäni onnellisimmista vaiheista.

Vierailija
2/22 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa syy, miksi en tee kotona pph:n on työtä on juuri tuo työyhteisön puuttuminen. Joillekin sopii, mulle ei. Nyt olen ryhmiksessä ja tykkään tosi paljon, kun on työkavereita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että päivät menevät ihan omalla painollaan, kun ei tarvitse stressata työtovereiden jatkuvasta kyttäyksestä ja kummallisista purkauksista. 

Onneksi on monilla kivojakin työyhteisöjä, mutta minä sain tarpeekseni. 

Tässä ei tarvitse nähdä kuin ulkopuolisena muita aikuisia, esim. leikkipuiston ohjaajia, kirjastovirkailijoita ym. tapahtumiin liittyviä henkilöitä. 

Lapset ovat kilttejä ja söpöjä, koska jonkinlainen vieraskoreus minuun nähden. Kotona kuulemman paljonkin kiukkuava, on luonani aivan enkeli. 

Käteen ei jää kuin 1600 euroa, mutta on tietysti kulukorvaukset. Kyllä tämä peruspäivärahan voittaa ja palkitsevaakin on, esim. vanhin 2, 5-vuotias on nyt tosi kiinnostunut kirjaimista ja oppinutkin ne suurelta osin. 

Vierailija
4/22 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on luonnekysymys haluaako kuulu työyhteisöön vai ei!Minusta raskainta perhepäivähoitaja-ajassa oli juuri työyhteisön puuttuminen!Yksi kaveri oli myös pph,ja kyllä oli hirveän tärkeetä että ulkoiltiin paljon yhdessä!

Vierailija
5/22 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on luonnekysymys haluaako kuulu työyhteisöön vai ei!Minusta raskainta perhepäivähoitaja-ajassa oli juuri työyhteisön puuttuminen!Yksi kaveri oli myös pph,ja kyllä oli hirveän tärkeetä että ulkoiltiin paljon yhdessä!

Minullakin on siis päivällä kontakteja paljonkin esim. leikkipuistossa. On tuttuja kotiäitejä ja päiväkodinkin henkilökunnan kanssa jutustellaan. 

Työyhteisönä en kuitenkaan heitä pidä siinä mielessä, että heillä olisi mitään sanomista tekemisiini nähden. Sen on minulle tärkeää. Olen täysin itsenäinen toimija. 

Vain vanhempien toiveet ja vaateet ohjaavat toimintaani. Ja he ovat hyvin tyytyväisi, mitään ongelmia ei ole ollut. 

Vierailija
6/22 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko olet ollut perhepäivähoitajana?

Anoppini on ollut yli 20 vuotta perhepäivähoitajana, eikä malta odottaa että pääsee 5-vuoden päästä(toivottavasti) eläkkeelle, eikä tarvitse vahtia enää ainuttakaan kauhukakaraa 😁

Vierailija
7/22 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssä on paljon hyviä puolia - toki riippuu siitäkin, millaisia perheitä asiakkaaksi tulee. Kunnallinen ei ehkä voi niin valikoida kuin yksityinen. Harkitsen tätä vaihtoehtoa kunhan nuoremman lapsen hoitovapaa lähenee. Voisi hyvin työllistyä näin pari vuotta, ja illalla ehtisi vielä tehdä opintoja.

Vierailija
8/22 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppini on ollut yli 20 vuotta perhepäivähoitajana, eikä malta odottaa että pääsee 5-vuoden päästä(toivottavasti) eläkkeelle, eikä tarvitse vahtia enää ainuttakaan kauhukakaraa 😁

Tuo on aika yleistä, että niinä viimeisinä työvuosina odottaa jo kovasti eläkkeelle pääsyä, oli työ mikä tahansa.

Vierailija
9/22 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nyt kotona 2,5v ja kävelevä 10kk "vauva" ja hädin tuskin saan paketin pysymään kasassa kauppareissut, pukemiset (ulos lähtemiset), kotityöt jne. Ihan mahdoton ajatus, että tässä pyörisi vielä useampi pieni lapsi holhottavana ja autettavana :D. Olin kyllä esikoista odottaessa ajatellut ryhtyväni pph:ksi, että saisin olla lasteni kanssa kauemmin kotona. Ehkei tuo ole vielä täysin kuopattu ajatus.

Millä ihmeellä ne lapset muka pari tuntia nukkuu? Nukkuuko lapset yleensä hoidossa paremmin/pidemmin kuin kotona? Mekin ulkoillaan vähintään 2h aamupäivisin mutta ei täällä siitä huolimatta mitään tunteja nukuta vaikka tuo koko aika juostaisin pulkkamäessä. Aijoo. Pitääkin mennä laittamaan aamun loskaleikkien vaatteet kuivumaan niin päästään taas parin tunnin päästä loppupäiväksi pihalle :D.

Vierailija
10/22 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kymmenisen vuotta pertsarina (kuten sisäpiirisanonta kuuluu :) Ikä on nyt 59. 

Lapset ovat yleensä 1-3 -vuotiaita. Tämän jälkeen siirtyvät päiväkoteihin. Ei siksi, että vanhemmat kokisivat hoidon olleen huonoa, päinvastoin. 

Katsovat, että silloin on sopiva aika siirtyä laajempiin ympyröihin. Ja varmasti näin onkin. 

-ap

Vierailija
11/22 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on nyt kotona 2,5v ja kävelevä 10kk "vauva" ja hädin tuskin saan paketin pysymään kasassa kauppareissut, pukemiset (ulos lähtemiset), kotityöt jne. Ihan mahdoton ajatus, että tässä pyörisi vielä useampi pieni lapsi holhottavana ja autettavana :D. Olin kyllä esikoista odottaessa ajatellut ryhtyväni pph:ksi, että saisin olla lasteni kanssa kauemmin kotona. Ehkei tuo ole vielä täysin kuopattu ajatus.

Millä ihmeellä ne lapset muka pari tuntia nukkuu? Nukkuuko lapset yleensä hoidossa paremmin/pidemmin kuin kotona? Mekin ulkoillaan vähintään 2h aamupäivisin mutta ei täällä siitä huolimatta mitään tunteja nukuta vaikka tuo koko aika juostaisin pulkkamäessä. Aijoo. Pitääkin mennä laittamaan aamun loskaleikkien vaatteet kuivumaan niin päästään taas parin tunnin päästä loppupäiväksi pihalle :D.

Moneltako heräätte? Ja mikä on lapsen yöunien tuntimäärä? 

Nämä perheiden lapset ovat ylhäällä jo ennen seitsemää, sitten tosiaan tämä ainakin kahden tunnin liikunnallinen ulkoilu, niin kyllä nämä kolmivuotiaat sammahtavat yhden aikoihin ja nukkuvat kolmeen. 

Sitten saavat enemmän aikaa perheittensä kanssa, kun eivät aivan seitsemältä nukahda. Tästä on puhuttu ja on perheitä miellyttävä järjestely. 

Kyllä alle kolmivuotias hyvinkin sen vähintään 12 tuntia unta vuorokaudessa tarvitsee eli 10 yöllä ja päivällä sen kaksi tuntia. Ei tässä mitään ihmeellistä ole. 

ap

Vierailija
12/22 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pph:n työtä varten pitäisi olla valmiina iso asunto, kun kukaan tuskin korvannee sitä, että vuokraa isomman jotta lapsille on tilaa.

Sitten rasitteena on vielä tutkinnon hankkiminen alalta, kun eihän tuohonkaan työhön nykyään yleensä pääse ilman koulutusta. Se taas tarkoittaa sitä, että kyseessä ei ole mikään tilapäinen muutaman vuoden elanto vaan pitkäaikainen ammatinvalinta.

Pph-tutkinnon opiskelu taitaa viedä vähintään vuoden verran, eikä siitä ole enää iso matka siihen, että hankkisi ihan täysimittaisen ammatillisen perustutkinnon, jolla voisi työllistyä paremmile palkoille.

Vierailija
13/22 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pph:n työtä varten pitäisi olla valmiina iso asunto, kun kukaan tuskin korvannee sitä, että vuokraa isomman jotta lapsille on tilaa.

Sitten rasitteena on vielä tutkinnon hankkiminen alalta, kun eihän tuohonkaan työhön nykyään yleensä pääse ilman koulutusta. Se taas tarkoittaa sitä, että kyseessä ei ole mikään tilapäinen muutaman vuoden elanto vaan pitkäaikainen ammatinvalinta.

Pph-tutkinnon opiskelu taitaa viedä vähintään vuoden verran, eikä siitä ole enää iso matka siihen, että hankkisi ihan täysimittaisen ammatillisen perustutkinnon, jolla voisi työllistyä paremmile palkoille.

Kävin aikoinaan vain parin kuukauden kurssituksen. Tosin minulla oli pohjalla kasvatustieteen opinnot ylipoistossa. En muista enää miten se oikein meni. 

Asunto on 69 neliötä ja kolmio. Siitä ei ainakaan kukaan ole mitään sanonut, Sitä kyllä alkuvaiheessa tietysti kysyttiin. En sitäkään tiedä, mikä olisi rajana. 

Meillä toiminta on paljolti ulkona ja yksiössäkin on enemmän tilaa per lapsi kuin täyteen ahdetuissa päiväkodeissa. Se on fakta. 

ap

Vierailija
14/22 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moneltako heräätte? Ja mikä on lapsen yöunien tuntimäärä? 

Nämä perheiden lapset ovat ylhäällä jo ennen seitsemää, sitten tosiaan tämä ainakin kahden tunnin liikunnallinen ulkoilu, niin kyllä nämä kolmivuotiaat sammahtavat yhden aikoihin ja nukkuvat kolmeen. 

Sitten saavat enemmän aikaa perheittensä kanssa, kun eivät aivan seitsemältä nukahda. Tästä on puhuttu ja on perheitä miellyttävä järjestely. 

Kyllä alle kolmivuotias hyvinkin sen vähintään 12 tuntia unta vuorokaudessa tarvitsee eli 10 yöllä ja päivällä sen kaksi tuntia. Ei tässä mitään ihmeellistä ole. 

ap

Esikoinen herää ennen seitsemää, yleensä puolseiskalta. Päikkärit nukkuu yleensä noin 13-14, tunti on aika maksimimäärä. Illalla nukahtaa yleensä puoli yhdeksältä. Ulkoillaan aamupäivisin yleensä 3h, joskus tuona aikana kävästään kerhossa tai kaupassa. Iltapäivällä vielä kelistä riippuen 1-2h pihalla. Kotona leikit on yleensä liikkuvia, harvemmin jaksaa istua paikallansa. No noin 1-2v ikävuonna nukkui vain yhdet 30min päikkärit, että sinänsä ihanaa kun tuo on nyt pikkuhiljaa valunut tunnin mittaiseksi :).

Vierailija
15/22 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattele asiaa niin, että joukossa olisi myös pari neljä VIisi vuotiasta, heistä olisi seuraa 2,5 vuotiaille, leikkimään. Pelaamaan palapelejä jne.. tietysti ruokaa pitäisi laittaa enemmän jne. Tehdä yhteistyötä perheiden kanssa.

Vierailija
16/22 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on aika yleistä, että niinä viimeisinä työvuosina odottaa jo kovasti eläkkeelle pääsyä, oli työ mikä tahansa.

Ihan ennen viimeisiäkin työvuosia halunnut pois lasten parista.

Vierailija
17/22 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kymmenisen vuotta pertsarina (kuten sisäpiirisanonta kuuluu :) Ikä on nyt 59. 

Lapset ovat yleensä 1-3 -vuotiaita. Tämän jälkeen siirtyvät päiväkoteihin. Ei siksi, että vanhemmat kokisivat hoidon olleen huonoa, päinvastoin. 

Katsovat, että silloin on sopiva aika siirtyä laajempiin ympyröihin. Ja varmasti näin onkin. 

-ap

Kysymykseni sulle p.pv.h., että montako lasta sinulla on hoidossa yhtä aikaa?

Ja etkö ole koskaan stressaantunut vastuusta, joka p.pv.hoiturin työhön liittyy? Kuitenkin lapset eivät ole sinun vaan toisen perheen lapsia.

Entäpä oman kotisi ns. kuluminen, jos sulla on omistusasunto?

Vierailija
18/22 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiden päiväkodintätien teksti on aina sutta ja sekundaa. Aina. Ei anna hyvää kuvaa ammattikunnasta, tai antaa juuri sen kuvan, mikä ihmisillä jo on.

Vierailija
19/22 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Kysymykseni sulle p.pv.h., että montako lasta sinulla on hoidossa yhtä aikaa?

Ja etkö ole koskaan stressaantunut vastuusta, joka p.pv.hoiturin työhön liittyy? Kuitenkin lapset eivät ole sinun vaan toisen perheen lapsia.

Entäpä oman kotisi ns. kuluminen, jos sulla on omistusasunto?

Neljä lasta. Tähän on tiettyjä erityismääräyksiä eli oli aikoinaan erityislapsi, joka katsottiin kahden paikaksi. 

Jos joku sairastuu, mikä on tavallista, niin sitten kolme lasta. 

En ole stressaantunut vastuusta. Varmaan ikä jo vähentää tässä mielessä stressiä. Minulla on kolme aikuista lasta ja neljä omaa lastenlasta. 

Elämä kantaa ja huolehdin hyvin.  Ei ole sattunut mitään varsinaisa onnettomuuksia, pikkukolhuja joskus. Olen tarkka, mutten hysteerikko. 

Asunnon kulumiseen saa juoksevan korvauksen. Erityistilanteisiin (esim. lapsi repisi tapetit irti) voi sitten anoa erikseen. Ei ole ollut ongelma.

Vierailija
20/22 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä minäkin haluaisin, mutta meidän kaupunki haluaa perhepäivähoitajat pois kokonaan. Miten toimii yksityisenä oleminen? Onko yksityisenä koulutus pakollinen (esim jos opiskelen samalla iltaisin pph tutkinnon kun olen töissä)? Joissain kaupungeissa ei ole edes kunnalisena toimiessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi