Kielenrikastamisketju! Kirjoita suomenkielinen sana, jota ei enää käytetä.
Yläpeukuta, jos tiedät sanan merkityksen ja alapeukuta, jos sana on tuntematon. Aloitan: KOHVA
Kommentit (338)
Onhan noita esim
1. Rita Hayworth - avain pakoon (1994)
2. Kummisetä (1972)
3. Kummisetä osa II (1974)
4. Yön ritari (2008)
5. Pulp Fiction: Tarinoita väkivallasta (1994)
Vierailija kirjoitti:
Mä rakastan ja viljelen näitä ranskasta väännettyjä vanhoja nimityksiä:
nesessääri (toilettilaukku sanasta necessaire)
retuliini (violetti sanasta gredelin)
rotvalli (jalkakäytävän reuna, sanasta trottoir)
Haa, nyt tajusin. Kiitos tästä. Mummini puhui aina, miten rakastaa kretuliinin punaista väriä. Ihmettelin aina lapsena, että mikähän väri sekin on.
Jatsarit = pitkävartiset miesten saappaat joita pidettiin monesti pussihousujen kanssa
Kurtisaani tai ilotyttö, nykyään sanotaan vain hu***
Vierailija kirjoitti:
Kurtisaani tai ilotyttö, nykyään sanotaan vain hu***
Sama kuin kamelianainen
Vierailija kirjoitti:
Kylmiö
Osuuskauppa
Autopuhelin
Seimi
Lastentarha
Köyhäinapu
yya-sopimus
shekkivihko
enstex-haalariNämä olivat lapsuudessani 70-luvulla vielä ihan yleisessä käytössä
Tästä tuli mieleen lapsuus- ja nuoruusmuistoja 70-80-luvuilta:
puhelinluettelo
puhelinpöytä
seinäpuhelin
väri-TV
ryyppy (annettiin autolle käynnistettäessä)
piironki
pulsaattori
kamina
permanentti
papiljotit
fööni
veska
taata
vaija
nato
jahka
jämerä (murresana) tosin
lapikkaat
saapikkaat
huopikkaat
Asemesta, pateettinen (merkityksessä "mahtipontinen"), puolisukka, vatkuli, hunsvotti, hempukka, kahlu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä pitää googlettaa kun ei ole niin vanha että tietäisi näitä antiikkisukupolven sanoja. XD
Ei välttämättä ole sukupolvesta vaan sivistyksestä kiinni. Moni joka lukee kirjallisuutta ja seuraa asioita tuntee vähän erikoisempiakin sanoja.
Minkä ikäinen itse olet? Kyllä se ikä vaikuttaa onko 15 vai 60 vuotias. Kyllä silloin on varmasti kielellisesti lahjakkaampi mitä enemmän on ehtinyt lukemaan.
Voi ikä tietysti vaikuttaa, mutta myös se sivistys , mistä on kiinnostunut ja mitä harrastaa. Itse luin jo 15-vuotiaana maailmankirjallisuutta ja historiaa, niin totta kai mulla oli hallussa sanastoa, joka mun samanikäisille kavereille oli ihan outoa. Tai jos vaikka yks luokkakaveri harrasti viulunsoittoa, hänellä oli hallussa alan erikoissanastoa, joka oli meille muille vierasta.
Niin, jos sinulla on hyvä sananvarasto ja kieli muutenkin hallussa, miksi sitten loukkaat ihmisiä töksäyttelylläsi ylimielisesti. Eikös sivistynyt osaa myös käyttäytyä?
Mitä ihmettä? Missä kohdassa loukkaan ketään ja töksäyttelen ylimielisesti??? Kommentoitko nyt väärään viestiin?
Ei, kun just oikeaan. Tiedä sinä huutia, vätys!
B-mielisairaala, kasvatuslaitos, kunnalliskoti, kansakoulu, köyhäinhuolto, siveyspoliisi, au-lapsi, hampuusi, kunnan elätti...
Raggari, lättähattu, surinasussu. Nuorison nimityksiä 60-luvulta.
Vierailija kirjoitti:
B-mielisairaala, kasvatuslaitos, kunnalliskoti, kansakoulu, köyhäinhuolto, siveyspoliisi, au-lapsi, hampuusi, kunnan elätti...
Lisään tähän: apukoulu.
Hakkailla (merkityksessä flirttailla)
Kunnalliskoti
Lääninhallitus
Kauppala
Hellahuone
Sielutiede
Separaattori
Apukoulu
Sekatyömies
Laskento
Impi