Kielenrikastamisketju! Kirjoita suomenkielinen sana, jota ei enää käytetä.
Yläpeukuta, jos tiedät sanan merkityksen ja alapeukuta, jos sana on tuntematon. Aloitan: KOHVA
Kommentit (338)
Olla häpyä (vrt. hävytön). Ihan oikea ilmaisu 1800-l.
Leikari (trubaduuri, kiertelevä laulaja).
Reklaami (mainos, käytössä vielä 1930-l)
Heritä, herkiä (lopeta)
Uuntuuvinki (perunalaatikko)
Potslojo (maate)
Ranstakka (hiilihanko)
Hollin aikaa (vähän aikaa)
Vartoa (odottaa)
Kehtuuttaa (ei jaksaisi, huvittaisi)
Toppuutella (rauhoitella)
Kah (no se on kah, toimii missä vaan miten vaan, kah niin)
Kammari (makuuhuone)
Pumaska (pino)
Livakka (nopea)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä pitää googlettaa kun ei ole niin vanha että tietäisi näitä antiikkisukupolven sanoja. XD
Ei välttämättä ole sukupolvesta vaan sivistyksestä kiinni. Moni joka lukee kirjallisuutta ja seuraa asioita tuntee vähän erikoisempiakin sanoja.
Minkä ikäinen itse olet? Kyllä se ikä vaikuttaa onko 15 vai 60 vuotias. Kyllä silloin on varmasti kielellisesti lahjakkaampi mitä enemmän on ehtinyt lukemaan.
Voi ikä tietysti vaikuttaa, mutta myös se sivistys , mistä on kiinnostunut ja mitä harrastaa. Itse luin jo 15-vuotiaana maailmankirjallisuutta ja historiaa, niin totta kai mulla oli hallussa sanastoa, joka mun samanikäisille kavereille oli ihan outoa. Tai jos vaikka yks luokkakaveri harrasti viulunsoittoa, hänellä oli hallussa alan erikoissanastoa, joka oli meille muille vierasta.
Niin, jos sinulla on hyvä sananvarasto ja kieli muutenkin hallussa, miksi sitten loukkaat ihmisiä töksäyttelylläsi ylimielisesti. Eikös sivistynyt osaa myös käyttäytyä?
Vierailija kirjoitti:
Olla häpyä (vrt. hävytön). Ihan oikea ilmaisu 1800-l.
Leikari (trubaduuri, kiertelevä laulaja).
Reklaami (mainos, käytössä vielä 1930-l)
Kyllä vielä ex sanoi mulle joskus: että sulla on häpyä... ja tarkoitti, että käyttäydyn huonosti. Eli ihan noin kauas ei tarvitse lähteä kuin 1800-luvulle.
Itsekin tunsin sanonnan aivan hyvin, joskaan en käytä. Häpy on nykyään niin korvamerkitty sukuelimelle.
Mielenkiintoista sinänsä, että jokin sama kantasana ohjaa häpeää ja naisen sukuelimiä ... ?
Kuunaan.
Itse käytän sitä usein tietysti.
aprikoida. Ystäväni käyttää, taidan kopsata käytön häneltä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä pitää googlettaa kun ei ole niin vanha että tietäisi näitä antiikkisukupolven sanoja. XD
Ei välttämättä ole sukupolvesta vaan sivistyksestä kiinni. Moni joka lukee kirjallisuutta ja seuraa asioita tuntee vähän erikoisempiakin sanoja.
Minkä ikäinen itse olet? Kyllä se ikä vaikuttaa onko 15 vai 60 vuotias. Kyllä silloin on varmasti kielellisesti lahjakkaampi mitä enemmän on ehtinyt lukemaan.
Voi ikä tietysti vaikuttaa, mutta myös se sivistys , mistä on kiinnostunut ja mitä harrastaa. Itse luin jo 15-vuotiaana maailmankirjallisuutta ja historiaa, niin totta kai mulla oli hallussa sanastoa, joka mun samanikäisille kavereille oli ihan outoa. Tai jos vaikka yks luokkakaveri harrasti viulunsoittoa, hänellä oli hallussa alan erikoissanastoa, joka oli meille muille vierasta.
Niin, jos sinulla on hyvä sananvarasto ja kieli muutenkin hallussa, miksi sitten loukkaat ihmisiä töksäyttelylläsi ylimielisesti. Eikös sivistynyt osaa myös käyttäytyä?
Mitä ihmettä? Missä kohdassa loukkaan ketään ja töksäyttelen ylimielisesti??? Kommentoitko nyt väärään viestiin?
Vierailija kirjoitti:
Heritä, herkiä (lopeta) Meillä heretä.
Vartoa (odottaa)
Kehtuuttaa (ei jaksaisi, huvittaisi) Murretta niin kuin moni poistamani.
Toppuutella (rauhoitella)
Kah (no se on kah, toimii missä vaan miten vaan, kah niin) murretta
Kammari (makuuhuone)
Pumaska (pino) tai nivaska, nidottu paperikasa.
Livakka (nopea)
Kaikki käytössä edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Rantaruotsiseuduilla sanottiin myös haarukkaa kaffeliksi eli gaffel, sitä kaffelia en ole enää kuullut sen jälkeen kun Vaasan pohjoispuolella asuvat isovanhemmat kuolivat.
Kuuluu myös entiseen Raahen murteeseen vaikka ei ole ruotsinkielistä seutua:D
N**k*ri sana oli käytössä mm. koulukirjoissa, joilla kuvattiin tummaihoisia. Nyt sen käyttäjä on hullu tai rasisti tai molempia.
Vierailija kirjoitti:
Harmi, että ketju täyttyy lähinnä murre- ja puhekielisistä sanoista. Liikaa vaadittu palstalta, että tähän olisi listattu vain yleiskielisiä sanoja. Vanhoja, outoja murresanoja kun on aivan valtavasti, etenkin noita ruotsista lainattuja.
MIten pystyt määrittämään, onko sana käyttöaikanaan esim. 1800-luvun lopussa kuulunut yleiskieleen vai murteeseen? Jostain Eino Leinon runoista tai Juhani Ahon kirjoituksista löytyy yleiskielisestä käytettyjä murresanoja, joista en ainakaan minä 1900-luvun loppupuolen kasvattina voi varmuudella sanoa, ovatko ne murretta.
Vierailija kirjoitti:
No heitän jokusen sanan aluksi, ovat edelleen käytössä, muttei varmaan kuka tahansa kaduntallaaja tajua:
kaira = laite, jolla tehdään reikä jäähän tai asumaton selkonen erämaassa, jokien välinen alue
komsio _ lappalainen kehto
kaplas = reen osa
nato (siis pienellä alkukirjaimella) _ miehen veli
norja (samoin) = notkea
tarjeta = mielestäni tareta, eli ei palele
konkelo
= puun kelo, joka on kaatunut tosita puuta vasten
Jalopeura on Agricolan keksimä sana leijonalle
Ajastaika on avnha sana, joka tarkoittaa vuotta, vuodenkiertoa
Edeskäypä on vanha nimi tarjoilijalle