Kielenrikastamisketju! Kirjoita suomenkielinen sana, jota ei enää käytetä.
Yläpeukuta, jos tiedät sanan merkityksen ja alapeukuta, jos sana on tuntematon. Aloitan: KOHVA
Kommentit (338)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä pitää googlettaa kun ei ole niin vanha että tietäisi näitä antiikkisukupolven sanoja. XD
Ei välttämättä ole sukupolvesta vaan sivistyksestä kiinni. Moni joka lukee kirjallisuutta ja seuraa asioita tuntee vähän erikoisempiakin sanoja.
Minkä ikäinen itse olet? Kyllä se ikä vaikuttaa onko 15 vai 60 vuotias. Kyllä silloin on varmasti kielellisesti lahjakkaampi mitä enemmän on ehtinyt lukemaan.
Voi ikä tietysti vaikuttaa, mutta myös se sivistys , mistä on kiinnostunut ja mitä harrastaa. Itse luin jo 15-vuotiaana maailmankirjallisuutta ja historiaa, niin totta kai mulla oli hallussa sanastoa, joka mun samanikäisille kavereille oli ihan outoa. Tai jos vaikka yks luokkakaveri harrasti viulunsoittoa, hänellä oli hallussa alan erikoissanastoa, joka oli meille muille vierasta.
Niin, jos sinulla on hyvä sananvarasto ja kieli muutenkin hallussa, miksi sitten loukkaat ihmisiä töksäyttelylläsi ylimielisesti. Eikös sivistynyt osaa myös käyttäytyä?
Mitä ihmettä? Missä kohdassa loukkaan ketään ja töksäyttelen ylimielisesti??? Kommentoitko nyt väärään viestiin?
Onko tämä sinun kirjoittamasi:
"Harmi, että ketju täyttyy lähinnä murre- ja puhekielisistä sanoista. (Liikaa vaadittu) palstalta, että tähän olisi listattu vain yleiskielisiä sanoja. Vanhoja, outoja murresanoja kun on aivan valtavasti, etenkin noita ruotsista lainattuja."
Ihana muistaa tuo parahultainen, pappani käytti sitä 50-luvulla. Kirjoitan talteen.
Raiskata.
Käytetään kyllä vieläkin mutta moniko tietää mitä on alun perin tarkoittanut.
Luonnikas, tarkoittaen istuvaa, sopivaa vaatetta.
Ennen rangaista = nykyään rankaista
Kuulostaa kauhealle
Kortteeri = paikka missä majoittua tilapäisesti tai pysyvämmin
Retuperä, jokin on retuperällä.
Kyllä tuo sinun taloudenpitosi on retuperällä.
Kamari = kammari tai toisinpäin. Meilläpäin puhuttiin yhdellä peellä.
Meilläpäin käytettiin varrota.
Verbin perusmuoto oli meillä varrota, ei vartoa. Eri puolilla maata eri tavoin.
= odottaa
"Vartoo ny vähämmeitiäki!" Odota nyt vähän meitäkin.
Kuunaan =
eipä ole moisesta kuunaan kuultu
/ kuuna päivänä kuultu
= eli ei ikinä, ei koskaan, ei miesmuistiin, ennenkuulumatonta ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä nyt vielä jonkin verran käytetään mut ei tätä monikaan tiiä...
Eli... tratti...Tuo on ruotsalainen käännössana, tratt joka tarkoittaa suppiloa. Kaksikielisiltä seuduilta tullut, eli veikkaan rannikko-Pohjanmaata jonne muutti ruotsalaisia aikoinaan. Sama kuin ämpäri = hinkki eli hink. Minun edesmennyt kaksikielinen mummoni (olisi tänä vuonna 100-vuotias jos eläisi) käytti noita sanoja :)
Mun äidin sanavarastoon kuuluu paljon ruotsalaisia sanontoja, koska hänen oma äitinsä on ollut evakkona Ruotsissa lapsena. Minullakin oli lapsena tapana päivitellä asioita aloittamalla lause aina sanalla Ossen.. jos joku söi kaikki karkit niin se oli ossen ahmatti. Voi sitä oivallusten määrää ruotsin tunneilla :)
Ihan sisämaassa on kotikylä. Meillä se oli tratta, ja hinkki tosiaan hinkki. Isot tissit oli isot hinkit :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nisu, edeskäypä, ajastaika, muonamies, mesikämmen,.
Voi että kun mainitsit tuon NISUn niin alkoi heti tuoksua mielessä vanha, maaseudun lapsuudenkodin keittiö ja siellä tuore kanelipulla ja pannukahvi :P :) Että tulkaapa kahville ja nisulle!
Kai teillä lonkaakin tarjottiin?
Se on erikseen, suomen kielinen.. Pakko päteä, kun puhutaan kielen rikastamisesta. Mikä on muuten sekin erikseen..
Vaivaistalo
Hourujenhoitaja(tar)
Sontikka
Nimismies
Kooli, esimerkiksi sokerikooli.
No tuossa käytössä sitä vielä kuulee mutta nuoremmat eivät tunnu muuten käyttävän. Meillä on kaapissa ja aina käytössä kaikenlaisia lasisia ja muista materiaaleista tehtyjä isompia kooleja edelleen. Niissä on "maailman sivu" vatkattu, sekoitettu, hämmennetty sekä säilytetty että tarjolle asetettu ruokaa.
Ekan ikioman sekä edelleen käytössä olevan ison, hyvän, lasisen koolin ostin Ikaalisten vanhan kauppalan isosta kaupasta joskus 70-luvun lopussa esiteininä odotellessani bussia millä kotiin koulun jälkeen. Oli se hyvä, kun senkin ikäinen näki jo siinä olevan hyvän koolin. Hihi. Siinä on moni kakkutaikina tehty ja moni salaatti tarjottu, monet marjat ja sun muut perattu <3
Mujuraha.