Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS Lapin matkailun työvoimapula

Vierailija
24.01.2018 |

Jopa igluhotelli ei saa ravintolaansa auki, kun ei saa sinne henkilökuntaa. Miksi työttömät eivät hae sinne heikkahommiin sesongeiksi?

Kommentit (121)

Vierailija
41/121 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös siellä ole paljon autiotaloja?

On niilläkin omistajat, joten ei niihin omin luvin saa mennä.

Vierailija
42/121 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvalla täällä faktaa vaikuttaa olevan. Itse viisi talvea nuorempana pohjoisen hiihtokeskuksissa töissä, tuntipalkka 3€-5€ yli tessin/h ja asunto (omalla huoneella yleensä) 150-250€/kk. Täällä on vaan tapana värittää asioita oman agendan eduksi.

Itse tykkäsin, sai painaa hulluna duunia ja oli sitten varaa lomailla myös useampi kuukausi (niillä itse tienatuilla rahoilla). Toki duuni pohjoisessa on rankkaa ja nykypäivän trendinä vaikuttaa olevan, ettei oman elantonsa eteen tarvitse tehdä mitään erityisen suuria ponnisteluja ja sesonkiaikana ravintolassa töiden paiskiminen on monen todellisuudesta vieraantuneen laiskan mielestä liikaa vaadittu.

Eli joko jaoit huoneen tai sait kimppakämpässä oman huoneen. Ei kuitenkaan omaa asuntoa. Nuorelle sinkulle tuollainen voi sopia, mutta ei perheelliselle. Moni osaaja (joita ne sinne haluavat) on perheellinen, ja se perhe tulisi mukaan. Ei puolisoa ja kahta pikkulasta voi tuollaiseen kimppakämppään ottaa.

No, tuntemani useat perheelliset työntekijät olivat löytäneet jokainen kohtuullisen hintaisen vuokra-asunnon tuplaneliöillä verrattuna suuriin kaupunkeihin. Esim Kuusamon kaupungilla paljon vuokra-asuntoja ja Rukalle matkaa 20min. Mutta ymmärrän, sopii paremmin vallitsevaan mielialaan keksiä kaikki mahdolliset syyt miksei, sen sijaan, että ottaisi asioista selvää ja tekisi jotain hyödyllistä.

Muuten ihan hyvä juttu, mutta Ruka ja Kuusamo eivät ole Lappia. Tämä keskustelu koskee Lapin matkailua. 

Eikä Rukalla valiteta työvoimapulaa. Rukalla on matkailua myös kesällä, joten siellä löytyy töitä ympärivuoden. Tunnen useammankin Rukalla ympärivuotisesti työskentelevän. En ole Kuusamosta, mutta olen asunut siellä päin ja yksi tuollainen siellä asuva koko vuoden töitä tekevä on hyvä tuttuni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/121 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hävettäisi liikaa olla Lapissa kusetushommissa. Koko maakunta on yksi valtava vedätys, ja turistit häikäilemättömän riiston kohteita.

Vierailija
44/121 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikkoihin joissa on asuntoja lähellä, on tulijoita. Mutta esim.autolla ajaminen Lapissa ei ole niin yksinkertaista. Yli 30 astetta pakkasta, niin Jotkut autot hyytyy. Ongelma on myös lumi joka yllättää avoimilla paikoilla. Paikalliset tietää ongelmapaikat, mutta sitä ei päällepäin huomaa ennen kuin auto on jumissa. Apu ei ole lähellä ja Pakkanen kova.

Tästä on kyllä jo aikaa, kun Lapissa aikaa vietin. Asiat voi olla erilailla nyt. Jounin kauppakin on kasvanut.

Vierailija
45/121 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hotelleissa ja muissa majoitupaikoissa ilmeisesti on se pahin pula. Miksi hotellit ei anna ilmaista majoitusta työntekijöille luontaisetuna tai edes pilkkahintaan normaalista? Kun edullinen majoitus järjestyy niin varmasti löytyy tekijöitä

Vierailija
46/121 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti joku vertaa jotain Kuusamoa Ylläkseen ja vielä ollutkin siellä? Voi hyvät hyssykät...Siinä on kuulkaa satojen kilometrien ero ja melkoinen ero myös kunnan koossa. Kuusamo on kuntana iso, mutta Ruka on lähellä keskustaa sekä helppo ajomatka vitostietä pitkin. Levi ja Ylläs on vähän eri asia. Kuusamolaiset mainostavat itseään lappilaisina imagosyistä, mutta eihän se ole Lappia, vaan koillismaata. Eikä Rukalla ole valiteltu työvoimapulaa tietääkseni.

Vierailija
47/121 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tule sinä ja yövy edes yksi yö Lapissa ilman kunnollista majapaikkaa. Keskullaan sitten lisää siitä, miksi keikkatyöläiset eivät lähde Lappiin talvella.

Kesä kyllä voi majailla vaikka teltassa tai laavulla, mutta talvella menee vähän liikaa elämysmatkilun puolelle. 

Todellinen syy on siis asuntopula eikä työvoimapula. Tai itse asiassa yrittäjien ahneus, kun eivät järjestä työntekijöille kunnon asuntoja.

Vierailija
48/121 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei ihan hirveä kauhiasti kiinnosta miksi sinne ei lähde se 60 vuotias pikkulasten äiti, jonka miehellä on työpaikka paikkakunnalla x. Sen sijaan kiinnostaa miksi sinne ei lähde esim. perheetön työtön?

Olisihan perheettömällä tosiaan helpompi asua kimppakämpässä 7 muun siirtotyöläisen kanssa ja nukkua vuorotellen samassa petissä tai peräti laavulla kuin perheellisellä, jonka pitäisi saada vielä hoitopaikka lapsilleen.

Nyt palaan lukemaan edelliset sivut, onko monikaan vastanneista huomannut todellista "työvoima"pulan syytä.

Vierailija
49/121 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvalla täällä faktaa vaikuttaa olevan. Itse viisi talvea nuorempana pohjoisen hiihtokeskuksissa töissä, tuntipalkka 3€-5€ yli tessin/h ja asunto (omalla huoneella yleensä) 150-250€/kk. Täällä on vaan tapana värittää asioita oman agendan eduksi.

Itse tykkäsin, sai painaa hulluna duunia ja oli sitten varaa lomailla myös useampi kuukausi (niillä itse tienatuilla rahoilla). Toki duuni pohjoisessa on rankkaa ja nykypäivän trendinä vaikuttaa olevan, ettei oman elantonsa eteen tarvitse tehdä mitään erityisen suuria ponnisteluja ja sesonkiaikana ravintolassa töiden paiskiminen on monen todellisuudesta vieraantuneen laiskan mielestä liikaa vaadittu.

Tämä vaikuttaa olevan järjellisin kommentti täällä. Kaikilla muilla on kiire kehittää uhkakuvia ja tekosyitä miski ei voi mennnä töihin. Jotenkin vaikea kuvitella, että sillä Ukrainasta tulevalla tuontitarjoilijallakaan olisi omaa rahaa asua kylpylähotellissa turistina ja samalla työskennellä.

Ukrainalaisen opettajan keskipalkka on 150e kuukaudessa. Opettajan kannattaa tulla tänne jos hänellä jää menojen jälkeen 300e kuukaudessa sillä onhan se tuplapalkka Ukraina palkkaan verrattuna. Mutta suomalaisella tuo ei toimi.

Ei toimi ei kun Suomessa lukutaidotonkin tienaa tukina monen kertaisesti tuon, joten miksi vaivautua.

Vierailija
50/121 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisi talvea sitten oli jokseenkin saman verran asuntoja reissutyöläisille kuin nyt, mutta paljon vähemmän työntekijöitä. Jo silloin oli juttuja siitä, kuinka jossakin asuntovaunussa asui 4 henkeä.

Eikä täällä juuri ole niitä mummojen vinttikamareita, joihin voisi vieraita majoittaa. Ekä Kolarissa, Kittilässä ja Ivalossa, mutta niistä on matkaa työpaikalle. Eikä täällä onnibussit kulje, eskelinenkin noin kerran päivässä suuntaan ja toiseen.

Vierailija
51/121 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idyllisestä iglukylästä tunnettu hotelli teetti töitä parin euron tuntipalkalla

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000002929152.html

Luksuslomakylä hankki halpatyötä Liettuasta – entinen työntekijä valitti aviin kohtelusta

https://www.lapinkansa.fi/lappi/luksuslomakyla-hankki-halpatyota-liettu…

Vierailija
52/121 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan nuorena se sesonkityö voi olla mukava kokemus.

Itse olen ollut kolme talvea ravintolahommissa pohjoisessa, ja nyt 33-vuotiaana en enää jaksanut lähteä. Se ravintolassa sesonkitöiden paiskiminen alkaa olla jo tosiaan liian raskasta.

Olen ollut alalla yli kymmenen vuotta, joten mukana varmaan myös yleistä kyllästymistä. Mutta fyysisesti myös todella raskasta, päivät pitkiä ja vapaita vähän. Taukoja ei juuri ehdi pitää ja koko ajan liikkeellä. Kroppa ja mieli on jatkuvassa stressitilassa. En sanoisi, että on laiskuutta, jos ei kykene tuohon. Kyllähän elantonsa eteen pitää töitä tehdä, mutta päätön raataminen ja terveyden vaarantaminen on asia erikseen. Ja sitä se on.

Mulla palkka meni tasan TES:n mukaan, sillä suurin osa lapin ravintoloista (ainakin isot ketjut) rekrytoivat erään ison vuokrafirman kautta, ja he eivät maksa sopimuspalkkoja. Ehkä nihkeästi voivat nostaa seuraavaan palkkaluokkaan tms, mutta ei puhettakaan, että olisi ollut 3-5e TES:n yli.

Asuminen oli halvimmillaan 250e/kk, mikä toki tarkoitti askeettista kimppakämppää. Oma auto piti olla parissa paikassa, jotta pääsi työpaikalle asunnolta. Osassa toki kämpät lähellä. Voivat olla kyllä kalliimpiakin.

Summa summarum: ei ollut lopulta sen arvoista kokonaisuutena minulle. Liian rankkaa, kaksi vuokraa maksettava, meluisat kämppikset jne. Verojen, bensojen, matkojen ym jälkeen sain kyllä itseni elätettyä, mutta ei siitä lopulta säästöön ihan hirveästi jäänyt niillä palkoilla (n 12e/h).

Ilmainen asuminen ja isommat palkat, niin ehkä hetkeksi voisi vielä lähteä. Plus miinus nolla-tuloilla en lähde, pitäisi olla mahdollisuus ansaita ihan kunnolla eikä vain kattaa elämisensä. Että vaivautuisi jättämään muun elämän tauolle ja lähtemään.

Vierailija
53/121 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoli pois, minä tarjoan asunnon! Eikä  maksa kuin 500€/kk, sis. veden ja sähkön. Kalustettu asunto ja ihan yksin saat asua. Lähimpään tunturikeskukseen on matkaa noin ... oliskohan 70 km. Aamuyön hiljaisuudessa ajellessa siinä ei mene kuin vajaa tunti.

Onko tulijoita?

Vierailija
54/121 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoli pois, minä tarjoan asunnon! Eikä  maksa kuin 500€/kk, sis. veden ja sähkön. Kalustettu asunto ja ihan yksin saat asua. Lähimpään tunturikeskukseen on matkaa noin ... oliskohan 70 km. Aamuyön hiljaisuudessa ajellessa siinä ei mene kuin vajaa tunti.

Onko tulijoita?

Sillä ehdolla että työnantaja maksaa asumisen ja kelvollisen palkan. Muuten ei onnistu.

Vierailija
55/121 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö muka 40000:sta irakilaisesta löydy yhtään työntekijää lappiin?

Vierailija
56/121 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hotelleissa ja muissa majoitupaikoissa ilmeisesti on se pahin pula. Miksi hotellit ei anna ilmaista majoitusta työntekijöille luontaisetuna tai edes pilkkahintaan normaalista? Kun edullinen majoitus järjestyy niin varmasti löytyy tekijöitä

Kysyntä on kova, huoneet ja mökit täynnä. Ei sinne niin vain saa rakennusoikeutta. Hotellien näköaloja pilaamaan ei voi rakentaa parakkeja. Kenen kannattaa rakentaa asuntoja, jotka on halvalla käytössä muutaman kuukauden? Mieluummin vuokraa turisteille kalliilla. Ja asumisolot siellä vaatii enemmän kuin etelässä. Lämmitys yms.

Vierailija
57/121 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tulijoita?

Kuulostaa tekosyyltä, mutta ei ole autoa eikä ajokorttia. Olin Lapissa sesonkitöissä nuorempana.

Vierailija
58/121 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin mitään ihan random työtöntä ottavat, niitähän on Lapissa omastakin takaa.

Vierailija
59/121 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sesonkina (joulu, uusivuosi, hiihtolomat, pääsiäinen ja ylipäätään maaliskuu-huhtikuun alku) hotellit saavat myytyä kaikki hotellihuoneet loppuun kovaan sesonkihintaan turisteille. Siitä saa paljon paremmin rahaa kuin jos varaa hotellihuoneita työntekijöille. Sesonkina turistit täyttävät aivan koko majoituskapasiteetin törkeän kovilla hinnoilla, ja lisää turisteja tulisi vaan ei mahdu. 

Vierailija
60/121 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana olin kanssa sesonkina Lapissa, mutta nyt on ikää jo tullut ja kuviot vakiot täällä etelässä, että en lähde. Kyllä sen nuorena jaksaa suunnilleen 24/7 työn ja kimppakämpän, ei kiitos enää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi