2.2 lakko. Miksi tavalliselle kansalle "kostetaan" se, että eduskunta päättää jotain ikävää?
Se bussilakko ym lakko 2.2 osuu pahiten taas tavallisen suomalaisen kansalaisen arkeen. Töihin ei pääse, kauppoihin ei kuljeteta ruokaa jne. Miksi tavalliselle työssäkäyvälle ja bussilla kouluun menevälle lapselle ja terveyskeskukseen haluavalle vanhukselle kostetaan se, että eduskunta on päättänyt jonkun aktiivimallin? Voisiko joku selittää logiikan tuossa lakossa?
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sä ymmärrät, että tämä aktiivimalli voi myös koskettaa tavallistakin. Ei saa olla noin ylimielinen, ettei koske mua.
Tietenkin ymmärrän. Mieheni on työtön ja kärsii aktiivimallista. Kuten sanoin, niin vastustan sitä mallia. En mielestäni ole ylimielinen, jos autottomana joudun pulaan jos julkiset ei kulje. Perheemme elanto on minun työn varassa, minun on pakko töihin päästä. En voi kävellä 25 kilometriä töihin. Ap.
Sitten sä pidät 2.2 lomapäivän, pyydät vapaapäivän, pidät ylityövapaan, teet sen päivän tunnit vähän kerrallaan takaisin tai sovit kimppakyydistä.
Pomo taatusti on tietoinen lakosta ja sen mahdollisesti aiheuttavista ongelmista työmatkoihin.
Oletko kysyny pomolta/esimieheltä mikä olisi mahdollista?
Ja mitäs hyötyä lakosta tai mielenilmauksesta on jos kukaan ei sitä edes huomaa?
Tuskin koko kuukauden palkkasi muutenkaan koostuu 2.2 tehdyistä tunneista?Meillä on pomo jo ilmoittanut meille, että 2.2 lakko ei ole hyväksyttävä syy olla pois töistä. Ylityövapaita meidän alalla ei ole (koska ylityöt on kielletty) ja lomapäivääkään siihen ei kuulemma saa. Teen sellaista työtä, että työpaikalla on pakko olla tietty vahvuus henkilöstöä, ei meillä voi mitään tunteja ennakkoon sisään tehdä. Ap.
Kimppakyyti?
Taksi?
Fillari?
Kysy autokyyti joltakin tutulta?Kimppakyydit ja tuttujen kyydit ei onnistu, olen ainoa tuntemani joka kulkee kyseiseen suuntaan aamuisin. Taksi on kai ainoa vaihtoehto, jos sellaisen sattuu saamaan. Varmaan moni muukin yrittää ottaa taksin. Eihän se kivaa ole että taksimatka edestakaisin on kalliimpi kuin sen päivän palkkani. Ap.
Jos se noin huono "työ" on niin ehkä on parempi että jäät työttömäksi siitä.
Ei Suomessa kukaan kadulle joudu, sitä nää aktiivimallia suosivat aina hokee.
Käytä sitä yhteiskunnan turvaverkkoa nyt mitä arvostelet provossasi!
Työttömäksi jättäytyminen on toki vaihtoehto vasemmistoidiooteille, joiden mielestä yksilön ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin nostaa tukia. Näiden mielestä töitä ei vaan ole, jos kukaan ei ole tarjoamassa tämmöiselle tyhjäntoimittajalle vähintään kolmentonnin liksalla jotain duunia, jossa pääsee toteuttamaan itseään ja joka ei liikaa rasita.
Ja valtio tietysti kyykyttää, jos edes yrittää vaatia tukien vastikeeksi yhtään mitään.
Hei, kokoomustrollaaja, niitä töitä ei ole.
Kissanpaskat. Eihän niitä ole, jos on koko elämänsä odottanut, että joku tulee ja tarjoaa sitä.
Joo, hauska juttu muuten se että "ketään ei tulla kotoa töihin hakemaan".
Silloin kun oli viimeksi nousukausi, soitettiin ja tarjottiin töitä. Nykyään ei saa vaikka hakis mistä kiven alta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö perheessäsi ole autoa ollenkaan? Mikäli on niin kyllä kai se työtön mies joutaisi olla kuskina yhtenä päivänä
Mä oon tässä odotellut, milloin ap ilmoittaa että on heillä auto, mutta mies ei voi viedä töihin koska..jotain.
Kuulosti niin provolta taas koko aloitus. Töihin ei pääse millään eikä sieltä poiskaan voi olla.Miksi ajattelet, että on provo? Meillä on töissä useampi, jotka ovat pulassa. Ne muut on tosin yksinhuoltajia ja sellaisia, jotka eivät voi edes haaveilla miehen kyydistä. Ap.
Otsikko vihjaa siihen suuntaan "miksi tavalliselle kansalle kostetaan se että eduskunta päättää jotain ikävää"
Onko tämä siis nyt ikävämpää työttömälle miehellesi (aktiivimalli) vai sinulle kun joudut miettimään yhtenä päivänä vaihtoehtosen kyydin töihin, esim maksamaan taksin, kun lakko on juuri tuota aktiivimallia vastaan?
AKT on tulevaisuuden asialla. He tekevät kaikkensa että satamiin saadaan robotit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sä ymmärrät, että tämä aktiivimalli voi myös koskettaa tavallistakin. Ei saa olla noin ylimielinen, ettei koske mua.
Tietenkin ymmärrän. Mieheni on työtön ja kärsii aktiivimallista. Kuten sanoin, niin vastustan sitä mallia. En mielestäni ole ylimielinen, jos autottomana joudun pulaan jos julkiset ei kulje. Perheemme elanto on minun työn varassa, minun on pakko töihin päästä. En voi kävellä 25 kilometriä töihin. Ap.
Sitten sä pidät 2.2 lomapäivän, pyydät vapaapäivän, pidät ylityövapaan, teet sen päivän tunnit vähän kerrallaan takaisin tai sovit kimppakyydistä.
Pomo taatusti on tietoinen lakosta ja sen mahdollisesti aiheuttavista ongelmista työmatkoihin.
Ja mitäs hyötyä lakosta tai mielenilmauksesta on jos kukaan ei sitä edes huomaa?
Tuskin koko kuukauden palkkasi muutenkaan koostuu 2.2 tehdyistä tunneista?Meillä on pomo jo ilmoittanut meille, että 2.2 lakko ei ole hyväksyttävä syy olla pois töistä. Ylityövapaita meidän alalla ei ole (koska ylityöt on kielletty) ja lomapäivääkään siihen ei kuulemma saa. Teen sellaista työtä, että työpaikalla on pakko olla tietty vahvuus henkilöstöä, ei meillä voi mitään tunteja ennakkoon sisään tehdä. Ap.
Kimppakyyti?
Taksi?
Fillari?
Kysy autokyyti joltakin tutulta?Kimppakyydit ja tuttujen kyydit ei onnistu, olen ainoa tuntemani joka kulkee kyseiseen suuntaan aamuisin. Taksi on kai ainoa vaihtoehto, jos sellaisen sattuu saamaan. Varmaan moni muukin yrittää ottaa taksin. Eihän se kivaa ole että taksimatka edestakaisin on kalliimpi kuin sen päivän palkkani. Ap.
Työttömäksi jättäytyminen on toki vaihtoehto vasemmistoidiooteille, joiden mielestä yksilön ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin nostaa tukia. Näiden mielestä töitä ei vaan ole, jos kukaan ei ole tarjoamassa tämmöiselle tyhjäntoimittajalle vähintään kolmentonnin liksalla jotain duunia, jossa pääsee toteuttamaan itseään ja joka ei liikaa rasita.
Ja valtio tietysti kyykyttää, jos edes yrittää vaatia tukien vastikeeksi yhtään mitään.
Hei, kokoomustrollaaja, niitä töitä ei ole.
Kissanpaskat. Eihän niitä ole, jos on koko elämänsä odottanut, että joku tulee ja tarjoaa sitä.
Tossa lauseessa kyllä kiteytit sen mikä suurimmalle osalle oli selvää.
Ettei niitä ehdotuksiakaan ole.
300 000 ihmistä, ei mahdu 30 000 työpaikkaan, vai mitä trolli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö perheessäsi ole autoa ollenkaan? Mikäli on niin kyllä kai se työtön mies joutaisi olla kuskina yhtenä päivänä
Mä oon tässä odotellut, milloin ap ilmoittaa että on heillä auto, mutta mies ei voi viedä töihin koska..jotain.
Kuulosti niin provolta taas koko aloitus. Töihin ei pääse millään eikä sieltä poiskaan voi olla.Miksi ajattelet, että on provo? Meillä on töissä useampi, jotka ovat pulassa. Ne muut on tosin yksinhuoltajia ja sellaisia, jotka eivät voi edes haaveilla miehen kyydistä. Ap.
Otsikko vihjaa siihen suuntaan "miksi tavalliselle kansalle kostetaan se että eduskunta päättää jotain ikävää"
Onko tämä siis nyt ikävämpää työttömälle miehellesi (aktiivimalli) vai sinulle kun joudut miettimään yhtenä päivänä vaihtoehtosen kyydin töihin, esim maksamaan taksin, kun lakko on juuri tuota aktiivimallia vastaan?
Eli tässä sen näkee, kun työllisiltä pitäisi leikata päivän palkka, alkaa hirveä poru.
Mutta aktiivimalli työttömälle on ihan jees.
Melkein hauskaa, ellei olisi niin absurdia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jokainen tulee niiin eri suunnalta, että ei ole mitään järkeä esim. vuokrata autoa kimpassa? Työpaikallanne kenelläkään ei ole autoa tai autoilevaa miestä, tätiä, kumminkaimaa tai serkkua, jota voisi vaikka pientä korvausta vastaan pyytää avuksi?
Työttömienhän piti olla niitä aloitekyvyttömiä reppanoita eikä työllisten. Mitä jos joku miehen kyydeistä haaveileva kollegasi esimerkiksi kävelisi kotoaan vaikka tunnin eli kuusi kilometriä johonkin sopivaan noutopaikkaan, eikö edelleenkään edes joku autoileva työkaveri osuisi edes suunnilleen reitin varrelle?
Eikö mielenilmaukseen ole kuitenkin luvattu ilmainen bussikuljetus? Kuka niitä busseja sitten ajaa, jos kuljettajat ovat lakossa?
Vierailija kirjoitti:
Vastustan itse aktiivimallia. Mutta haluan silti päästä 2.2 aamulla julkisilla töihin ja että lapseni pääsee turvallisesti bussilla sinä päivänä kouluun. Ap.
Voi taivas.
Mitäpä, jos sinä oletkin seuraavana irtisanomisvuorossa? Saat maistaa aktiivimallia urakalla.
Eikö yhden päivän epämukavuus ole aika pieni hinta siitä, että palkansaajat, jotka yt-neuvotteluissa saavat sen mustapekka-kortin käteensä, saisivat työttömyystukea ilman kyykytystä. Kyykytyksellä tarkoitan sitä, että yhtä vähän kuin palkansaaja voi vaikuttaa yt-neuvotteluissa siihen, kuka sanotaan irti, yhtä vähän työttömänä voi vaikuttaa siihen, saako sen työssolovelvollisuuden täytettyä tai mahtuuko kursseille mukaan?
Aktiivimalli ei hyväksy sitä, mikä on tärkeintä työttömänä olemisessa; työn etsimistä.
Työn hakeminen,hakemusten tekeminen jokaista paikkaa kohti erilaisena, on täyspäiväistä työtä.
Itseltäi kului aikoinaan yhden hakemuksen tekemiseen useampi tunti; tein hakemuksia myös sellaisiin paikkoihin, joilla ei ollut avointa paikkaa hakusessa. Käytin paljon aikaa selvittääkseni yrityksen toimintaa, asiakaskuntaa jne., jotta kykenin tekemään hakemuksen, jolla minut kutsuttaisiin haastattteluun.
Onnistuinkin siinä viimein.
Jos olisin joutunut etsimään tuollaisen 18 tunnin pätkätyön, tai osallistumaan kursseille, joiden annit ovat yhtä tyhjän kanssa, saattaisi olla, että en olisi työllistynyt nykyiseen paikkaani, koska energiani olisi kulunut turhanpäiväisyyksiin.
Oon ihan kujalla (kuten aina), mutta vaikuttaako AKT:n lakko ihan koko Suomessa? Fölin sivuilla ei ole asiasta mitään tiedotetta :l
Aika harvoin ne bussilakot tarkoittaa sitä, että yksikään bussi ei aja... Joitain vuoroja hoidetaan esim. esimiesvoimin, eikä kaikki kuitenkaan osallistu lakkoon. Mutta ap varmaan on selvänäkijä, joka jo nyt tietää, että sattumoisin yhtään bussivuoroa ei ajeta 2.2. hänen työmatkansa lähelläkään?
Lakko on keino painostaa hallitusta. Jos ap vastustaa sekä mallia että lakkoa, niin ei muuta kuin parempia painostuskeinoja tiskiin.
Rakennusliitossa ei oo aiemmin liiemmin lakkoiltu ja nyt kun lakkoillaan niin hyvän asian puolesta. Saa nähdä meneekö YTK:n jätkät töihin vai pyörivätkö yksinään työmailla..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kimppakyyti?
Taksi?
Fillari?
Tein niin tai näin niin saan haukut vauva-palstalla.
Jos olen työssä ja harmittelen että lakon vuoksi sinne on vaikea päästä, niin minut haukutaan.
Jos taas irtisanoudun ja jättäydyn työttömäksi niin minut haukutaan.
Ap.
Entäs jos et heti tyrmäisi jokaista ehdotettua ideaa ennenkun olet edes miettinyt asiaa.
Auton vuokraus päiväksi? Samalla voi muutaman työkaverin kanssa sopia, että haet heidätkin, vaikka eivät ihan samalla suunnalla asu.
Vierailija kirjoitti:
Eikö mielenilmaukseen ole kuitenkin luvattu ilmainen bussikuljetus? Kuka niitä busseja sitten ajaa, jos kuljettajat ovat lakossa?
Ei olisi vaatinut kuin yhden klikkaukset AKT:n sivuille, missä näkisi, että lakko ei koske mm. tilausbussikuljetuksia.
Vierailija kirjoitti:
Oon ihan kujalla (kuten aina), mutta vaikuttaako AKT:n lakko ihan koko Suomessa? Fölin sivuilla ei ole asiasta mitään tiedotetta :l
Tottakai vaikuttaa. Katso AKT:n sivuilta tiedote ja kellonajat.
Se ettei bussit kulje kolahtaa pahiten pienipalkkaisiin työntekijöihin. Pysyvät paremmin nöyrinä.
Voi kiesus, meillä mennään ainakin töihin kun on työpaikka minne mennä. Jo on aikoihin eletty, lakkoilla kun pitäis ottaa työtä vastaan. Aivan järjetöntä. Nyt se läjä tulee lakkolaisten omiin housuihin joita joutuu ihan otse pyyhiin. Siellä ne sak:n herrat nostelee omia palkkojaa monia tuhansia kerralla, oisko lakon paikka ?
Hallituksestahan tuo lakko ei missään nimessä johdu
Elätkö sä jossain tynnyrissä?!!? Näitä vastaavanlaisia lakkoja on ollut aikaisemminkin, miten ihmeessä olet niistä selvinnyt? mitä oikein kitiset.