Soteli amk haku kevät 2018
Onko täälä muita jotka on hakemassa tänä keväänä amk yhteishaussa johonkin soteli alan opintoihin? Ois kiva saada lukuvinkkejä yms...?
Kommentit (4979)
Vierailija kirjoitti:
Sosiaaliala on eri asia kuin hoitoala. Jos väittää olevansa sananmukaisesti sosiaalialan ammattilainen, niin sitten voi olettaa, että henkilö on vähintäänkin vuosikausia sosionomina toiminut erilaisissa tehtävissä tai valmistunut vaikkapa sosiaalitieteiden maisteriksi ja on tehnyt alalla töitä vuosikausia. Vasta hakiessa sosiaalialalle ei ole sen alan työntekijä eikä missään nimessä alan ammattilainen. Eri asia sitten on, jos on saanut vuosien mittaan erilaisia alan töitä ilman pätevyyttä. Ja olen 19-vuotias merkonomi enkä ole sekuntiakaan ollut sosiaalialan töissä. Eikä yleensäkään ole väärin, ettei hakijoilla ole alan kokemusta, koska miten sellaista voi olettaa olevan vasta hakiessa? Se ei ole vaatimus eikä selvästikään suurta etulyöntiasemaa vuosien kokemus ole sinulle antanut. Me nuoret, jotka eivät alan kokemusta omaa olemme enemmistö, joka pääsee sisälle.
Mä ajattelin, että puhuttiin sosiaali- ja terveysalasta. Siihen kuuluu niin sosionomit kuin lähihoitajatkin, sairaanhoitajat, terveydenhoitajat, yms.
Mikäli on lähihoitajana vuosikausia vessattanut ja syöttänyt asiakkaita, se ei johda sosiaalialan ammattilaisuuteen. Asiakkaiden auttaminen jokapäiväisissä toimissaan lähihoitajana ja vaikeissa tehtävissä toiminen vaikkapa lastensuojelussa tai muissa yleisesti ottaen vaikeissa töissä sosionomina eivät ole yksi ja sama ala.
Miksi osa lähihoitajista tuntee tollasta tarvetta korostaa itseänsä. Ette te oo parempia kuin ne alalle vasta hakeutuvat ihmiset. Ja hauska kuitenkin että mun ryhmässä oli lähihoitaja joka kertoi olevansa ensihoitaja että se siitä ylpeydestä omasta ammatistaan :-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sponge kirjoitti:
Kai se kuitenkin saa toista harmittaa? Mun mielestä ainakin.
Saa harmittaa, mutta se pelkästään ei anna syytä moittia systeemiä. Maalaisjärjelläkin ajatellen ei toisen kyseenalainen käytös koetilanteessa vaikuta negatiivisesti omaan menestykseen, ellei itse toimi tilanteessa myöskin epäkypsästi. Onhan täällä moitittu esimerkiksi Päämäärää ja itse olin ennakkoluuloinen heistä myös, mutta kun itse kävin sosionomin kokeessa ja vieläpä pääsin sisäänkin, niin kyllä sitä alkaa ymmärtämään, että oli niissä joku järki. Näillä palstoilla vaan jatkuvasti tapaa näitä, jotka eivät pääse sisään, ja jotka siitä syyttävät pelkästään opettajia ja mahdollisia psykologeja. Ei mene näin. Joskus voi olla vika heissä tai he ovat väärin analysoineet hakijaa, mutta pääsääntöisesti eivät.
Onkohan nyt jollekkin pikkasen liikaa noussut hattuun kouluun sisäänpääseminen😆😅
Sinäkö nyt opiskelemaan päässeenä olet asiantuntija kertomaan miten valintakokeet menevät..?
Ja päämäärän kokeissa on nyt paremmin järkeä vain siksi koska SINÄ pääsit sisään niitten jälkeen😁😂?Pari viestiä taaksepäin sanoit itse sananmukaisesti, että te kaikki muut olitte sosiaalialan ammattilaisia eikä se yksi ollut päivääkään alan töissä. Mielestäni se, että sosiaalialalle vasta hakiessa puhuu itsestään alan ammattilaisena on mielenkiintoista ja kaikenlisäksi vielä sekin päälle, ettei niin kutsuttu sosiaalialan ammattilainen pääse sisälle opiskelemaan alaa.
Tsiisus.. Ja ikää sulla oli paljon😆?
Alkaa kuulostamaan etten nyt ihan luottais sit kuitenkaan päämäärän kokeiden tuloksiin soveltuvuudesta alalle😉😂Kyllä, me kaikki muut olimme sosiaalialan ammattilaisia, alan tutkinto kaikilla sekä n.15 vuoden työkokemus alalta keskimäärin.
Kun tällä yhdellä ei tutkintoa alalta, eikä myöskään päivääkään työkokemusta.
Siinä oon samaa mieltä että yks voi todellakin pilata muidenkin kokeen ja se on väärin, mutta vähän ärsyttää toi asenne että "sillä ei ollut edes tutkintoa alalta". Ei sillä pitäis olla väliä kun hakee tolle alalle. Sori mutta vähän vaan särähtää itellä korvaan koska olen itsekin alan vaihtaja enkä koe silti olevani huonompi hakija kuin ne lähihoitajat.
Ei en sanonut missään kohtaa ettei ollut EDES alan tutkintoa saatikka, että pitäisi olla.
Vaan vastasin tälle yhdelle, että kyllä ihan ammattilaisia olimme muut.
Oliko sitten sattumaa ettei hiffannut alan käsitteitä tai termistöjä niin tiedä sitten sitä.
Yhtälailla valmistautumalla valintakokeisiin lukemalla kyseisestä alasta, seuraamalla alan kehitystä on kärryillä mistä puhutaan.
Tässä tapauksessa valitettavasti vaan näkyi kaikesta ettei hänellä ollut minkäänlaista kosketuspintaa kyseiseen alaan, kun vänkäsi ihan kaikesta vastaan eikä kyllä persoonaltaan lainkaan sopiva sosiaalialalle muutenkaan.
Kysymys. Jos olen varasijalla 30 ja alotuspaikkoja on 20, nii oon lukenu kahta eri hommaa miten toi tulkitaan. Eli vähennetäänkö tosta varasijasta toi alotuspaikkojen määrä vai ei?
Vierailija kirjoitti:
Kysymys. Jos olen varasijalla 30 ja alotuspaikkoja on 20, nii oon lukenu kahta eri hommaa miten toi tulkitaan. Eli vähennetäänkö tosta varasijasta toi alotuspaikkojen määrä vai ei?
Ei vähennetä.
Sponge kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaaliala on eri asia kuin hoitoala. Jos väittää olevansa sananmukaisesti sosiaalialan ammattilainen, niin sitten voi olettaa, että henkilö on vähintäänkin vuosikausia sosionomina toiminut erilaisissa tehtävissä tai valmistunut vaikkapa sosiaalitieteiden maisteriksi ja on tehnyt alalla töitä vuosikausia. Vasta hakiessa sosiaalialalle ei ole sen alan työntekijä eikä missään nimessä alan ammattilainen. Eri asia sitten on, jos on saanut vuosien mittaan erilaisia alan töitä ilman pätevyyttä. Ja olen 19-vuotias merkonomi enkä ole sekuntiakaan ollut sosiaalialan töissä. Eikä yleensäkään ole väärin, ettei hakijoilla ole alan kokemusta, koska miten sellaista voi olettaa olevan vasta hakiessa? Se ei ole vaatimus eikä selvästikään suurta etulyöntiasemaa vuosien kokemus ole sinulle antanut. Me nuoret, jotka eivät alan kokemusta omaa olemme enemmistö, joka pääsee sisälle.
Mä ajattelin, että puhuttiin sosiaali- ja terveysalasta. Siihen kuuluu niin sosionomit kuin lähihoitajatkin, sairaanhoitajat, terveydenhoitajat, yms.
Minä ainakin puhuin sosiaalialasta yleensä.
Ja olen alan ammatilainen, vaikka nyt vääntäisitte ja kääntäisitte kriteereitä miten päin vaan😁
On alan tutkinto ja erilaisia sosiaalialan töitä tehnyt lähes kaksikymmentä vuotta=ammattilainen.
En puhunut lähihoitajista missään kohtaa, vaan alan ammattilaisista mihin kuuluu paljon eri nimikkeitä.
Mistä ihmeestä te nyt jonkun lähihoitaja-angstin veditte..?
Ja kyllä useissa kouluissa monimuotokoulutuksessa on toivottavaa olla nimenomaan alan työkokemusta/työpaikka.
Vaikka muitakin otetaan sisään.
Pelkästään sekin, että alunperin vähättelit kanssakilpailijaasi ja pidit itseäsi parempana siksi, että sinulla sattuu olemaan "alan" kokemusta ja hänellä ei - on outoa. Eikä siinä kauaa mennyt, kun aloit kyselemään ikääni ja kyseenalaistamaan valintakokeessani olleen psykologin, koska on minut kelpuuttanut. Tämä kaikki viha vain siksi, että mainitsin, että systeemi ei ole huono, vaan että itselläsi kuten muillakin hakijoilla voi helposti olla parantamisen varaa eri osa-alueilla, jos huonot pisteet saa. Sitten taas toisaalta olet sama henkilö, joka puhuu itsestään ammattilaisena ja vähättelee toisten mahdollisuuksia alalle. Ei natsaa.
- 19v merkonomi, ei sekuntiakaan alalla, mutta asiantuntijoiden mukaan sopiva sille
Opintopolussa lukee "Kuhunkin koulutukseen valitaan aina aloituspaikkamäärän verran parhaiten menestyneitä varasijoille." Eikö siis pitäs olla vaa varasijalle 20 asti jos alotuspaikkojakin 20?
Mut jos sul kerta o jo alan tutkinto nii miks haet sille 😂 Saa ny fiiliksen et sul on mielikuva et sul ois pätevyys sossualal mut tutkinto puuttuu vaa
Vierailija kirjoitti:
Pelkästään sekin, että alunperin vähättelit kanssakilpailijaasi ja pidit itseäsi parempana siksi, että sinulla sattuu olemaan "alan" kokemusta ja hänellä ei - on outoa. Eikä siinä kauaa mennyt, kun aloit kyselemään ikääni ja kyseenalaistamaan valintakokeessani olleen psykologin, koska on minut kelpuuttanut. Tämä kaikki viha vain siksi, että mainitsin, että systeemi ei ole huono, vaan että itselläsi kuten muillakin hakijoilla voi helposti olla parantamisen varaa eri osa-alueilla, jos huonot pisteet saa. Sitten taas toisaalta olet sama henkilö, joka puhuu itsestään ammattilaisena ja vähättelee toisten mahdollisuuksia alalle. Ei natsaa.
- 19v merkonomi, ei sekuntiakaan alalla, mutta asiantuntijoiden mukaan sopiva sille
Huhhuh.. Joo sulle on nyt ihan sama mitä sanoo, koska kyllähän nyt tiedät kaiken paremmin😉
Oli niin tai näin.. niin ensinnäkään en häntä vähätellyt siitä ettei hän ole alan ammattilainen vaan toin esiin sen miten hän TOIMI ryhmätilanteessa ja meillä muilla pisteet edelleenkin sen ryhmätilanteen takia ropisi alaspäin.
Ja kerroin mitä opinto-ohjaaja sanoi palautteessa ryhmätilanteen pisteytyksestä.
Hän sattui olemaan kiukkuinen ja negatiivinen persoona jolla ei juurikaan ollut yhteistyötaitoja.. ja se fakta vaan todellakin vaikutti ryhmätilanteeseen suuresti.
Kun nyt jaksat käännellä ja väännellä kaikkea niin turhaa yrittää järkevästi keskustella..
Vierailija kirjoitti:
Mut jos sul kerta o jo alan tutkinto nii miks haet sille 😂 Saa ny fiiliksen et sul on mielikuva et sul ois pätevyys sossualal mut tutkinto puuttuu vaa
Kyllä juuri näin. On pätevyys toimia sosiaalialalla. Ei puutu tutkinto.
Halu opiskella lisää ja kehittää ammattitaitoa edelleen on se juttu.
Niin, en ole sanonut tietäväni paremmin, mutta kun näitä viestejä lukee, niin ehkä se on sitten niin. Itse vain pidän pöyristyttävänä, että et erota nykyistä alaasi siitä, mihin hait. Sama kun sanoisi, että on lähihoitajana lääketieteen ammattilainen. Sitä voi kukin kohdallaan miettiä, miltä tuo kuulostaisi. Toki tuossa on se, että lähihoitajat ja lääkärit ovat hoitoalalla, mutta hiukan eri tasoilla toisiinsa verrattuna. Ei sitä lääketieteelliseen haettaessa puhuta itsestä kyseisen ammattilaisena, jos omaa alemman asteen tutkinnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä juuri näin. On pätevyys toimia sosiaalialalla. Ei puutu tutkinto.
Halu opiskella lisää ja kehittää ammattitaitoa edelleen on se juttu.
Sitten on kaksi vaihtoehtoa. Joko olet sosiaalitieteiden maisteri ja laillistettu sosiaalityöntekijä tai laillistettu sosionomi. Tosin olit hakemassa sosionomiksi, eli et ole sekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varasijat liikkuneet, mutta peruskuvio eli silmänlumetta: varasija yli 10, niin liikkuu, mutta alle 5, niin ei liiku.
Kyllä mä olen siirtynyt sijalta 3 sijalle 2.
No juu. ;) En nyt tarkoittanut tuota kiveen kirjoitettuna sääntönä, mutta usein näin käy - joskin ymmärrettävistä syistä. Kyllä ne alle 5 -varasijatkin liikkuvat, mutta usein sosionomipuolella hitaasti.
Kannattaa selvittää mitä ryhmätilanteilla mitataan. Niillä ei todellakaan mitata kuinka paljon tietää, tai mitä vastaa kysymyksiin. Vänkääminen jonkun kanssa on virhe. Ylimielinen suhtautuminen on virhe. Ärsyyntyminen on virhe jne.
Toisaalta ”hankalan” ihmisen kanssa samaan ryhmään pääseminen on lottovoitto, koska siinä voi myös saada roimasti plussaa ottamalla tilanteen oikein. ”Kiitos. Sinulla on hyviä mielipiteitä. Me muut kuitenkin haluaisimme tehdä tämän näin, joten mitäs sanoisit jos kokeilisimme näin, ja ottaisimme sinun ehdotuksestasi tämän osan?”
Vierailija kirjoitti:
Niin, en ole sanonut tietäväni paremmin, mutta kun näitä viestejä lukee, niin ehkä se on sitten niin. Itse vain pidän pöyristyttävänä, että et erota nykyistä alaasi siitä, mihin hait. Sama kun sanoisi, että on lähihoitajana lääketieteen ammattilainen. Sitä voi kukin kohdallaan miettiä, miltä tuo kuulostaisi. Toki tuossa on se, että lähihoitajat ja lääkärit ovat hoitoalalla, mutta hiukan eri tasoilla toisiinsa verrattuna. Ei sitä lääketieteelliseen haettaessa puhuta itsestä kyseisen ammattilaisena, jos omaa alemman asteen tutkinnon.
Mikä se sitten on se ala mihin hain?
Tai millä alalla olen mielestäsi työskennellyt?
Tai millä ammattinimikkeellä olen työskennellyt?
Tai millaisissa tehtävissä olen työskennellyt?
Tai ne muut ryhmätilanteessa olevat?
Sulla ei ole hajuakaan mistään vaan teet pelkkiä olettamuksia.
Ainoa mitä olen sanonut niin meillä oli kaikilla sosiaalialan tutkinto ja olemme alan ammattilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa selvittää mitä ryhmätilanteilla mitataan. Niillä ei todellakaan mitata kuinka paljon tietää, tai mitä vastaa kysymyksiin. Vänkääminen jonkun kanssa on virhe. Ylimielinen suhtautuminen on virhe. Ärsyyntyminen on virhe jne.
Toisaalta ”hankalan” ihmisen kanssa samaan ryhmään pääseminen on lottovoitto, koska siinä voi myös saada roimasti plussaa ottamalla tilanteen oikein. ”Kiitos. Sinulla on hyviä mielipiteitä. Me muut kuitenkin haluaisimme tehdä tämän näin, joten mitäs sanoisit jos kokeilisimme näin, ja ottaisimme sinun ehdotuksestasi tämän osan?”
En muuten ota osaa keskusteluun, mutta tuollaista ei mielestäni kannata mennä sanomaan, että "me muut kuitenkin haluaisimme...", jolloin ikään kuin pyrkii ottamaan haaremin oman sanansa taakse ja siksi jyräämään asian, kun taas jättää yhden henkilön yksikseen oman vähäpätöisemmän mielipiteensä kanssa. Josta sitten armollisesti jokin palanen voidaan hyväksyä. Joskus yksi henkilö voi olla nerokkaampi kuin "te muut".
Vierailija kirjoitti:
Ja veikkaan, että sun asenne meitä jo alalla pitkään toimineita kohtaan ei kyllä varmastikkaan vie sua kovin pitkälle..
Koska me ollaan just niitä joita kohtaat työharjoitteluissa ja jotka perehdyttävät sua työpaikkojen tapoihin ja työn sisältöön.
Ja arvioivat sun toimintaa niillä työpaikoilla.