Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Soteli amk haku kevät 2018

Ekakertalainen
24.01.2018 |

Onko täälä muita jotka on hakemassa tänä keväänä amk yhteishaussa johonkin soteli alan opintoihin? Ois kiva saada lukuvinkkejä yms...?

Kommentit (4979)

Vierailija
4281/4979 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla jäi yhden pisteen päähän pääsy kouluun ja varasija 6. Ainoastaan kokonaisia pisteitä oli mahdollista saada. Mietin kans et millä perusteella meidät saman pistemäärän saaneet on sijoitettu varasijoille. Itsellä ainakin kohde oli ensimmäisenä ja olen ensikertalainen, eli en keksi miksi olisin huonompi muita, joilla kokeesta samat pisteet.

Tässä esim Metropolia Geronomin alinhyväksyttä pistemäärä 47,3.

Eli joo voi olla mitä vaan tossa pisteen välissä.

Joo mutta mä tein kokeen Turussa, pelkkä kirjallinen koe jossa 70 kysymystä ja selkeästi piste per oikea vastaus, vääristä ei mitään miinustusta tms. Eli tasapisteet.

Sulle on täällä nyt moni ihminen yrittänyt selittää erilaisia syitä miks pisteet voi mennä niinku ne menee mut sulle on näköjään ihan turhaa yrittää selittää mitään kun oot jo päättänyt että sua on sorrettu.

Oli mun ensimmäiset kommentit, että en tiedä kenelle ootte selittänyt ja mitä 😂 enkä tosiaan ajatellut että olisi sorrettu, vaan mietin että millä perusteella valitaan järjestys niistä joilla on samat pisteet, kuten mun tapauksessa meitä on nyt ainakin kuusi.

Vierailija
4282/4979 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä kai kukaan väitä olevansa sorrettu, mitä ihmettä joku täällä keuhkoo??😂 kyllä mua ainakin kiinnostaa, että miten varasijat samoilla pisteillä järjestellään. Tai, kuten joku täällä ehdotti, olisi ekalla ja tokalla varasijalaisella alimmat pisteet, joilla kouluun on päässyt, mutta paikat tullut täyteen. Ehkä ne sitten arvotaan tai jotain, kuten joku ehdotti. Hassua, että asioita ei saa jonkun mielestä pohtia laisinkaan ja jos tarjotut vaihtoehdot eivät ole jonkun kohdalla loogisia, niin alkaa poru sorrosta😉

Tasapisteet jaossa, yksi piste eroa ja varasijalla kuusi. Ei torkkapisteitä. Ehkä ne sitten on vaan arvottu😁🤔

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4283/4979 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä kai kukaan väitä olevansa sorrettu, mitä ihmettä joku täällä keuhkoo??😂 kyllä mua ainakin kiinnostaa, että miten varasijat samoilla pisteillä järjestellään. Tai, kuten joku täällä ehdotti, olisi ekalla ja tokalla varasijalaisella alimmat pisteet, joilla kouluun on päässyt, mutta paikat tullut täyteen. Ehkä ne sitten arvotaan tai jotain, kuten joku ehdotti. Hassua, että asioita ei saa jonkun mielestä pohtia laisinkaan ja jos tarjotut vaihtoehdot eivät ole jonkun kohdalla loogisia, niin alkaa poru sorrosta😉

Tasapisteet jaossa, yksi piste eroa ja varasijalla kuusi. Ei torkkapisteitä. Ehkä ne sitten on vaan arvottu😁🤔

Aamen. Väkisinkin löytyy hakijoita joilla täysin samat pisteet, ensikertalaisuus, hakukohde ekana ja torkkapisteet samat tai ei ollenkaan. Ainakin omassa kohteessani, kun hakijoita oli muutenkin megamäärä, epätodennäköisempää olisi se, ettei kellekkään olis sattunut samat pisteet samoilla meriiteillä. Ihan mielenkiinnosta tässä mietitään, miten hakijat silloin saadaan sijoiteltua. Jos vaikka joku tietäisi.

Vierailija
4284/4979 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä alan kohta itkemään ihmisten tyhmyydelle..

Kaikki nämä asiat kun on selkokielellä kerrottu opintopolussa. Niin ei tarvitse kenenkään ihmetellä mitään tai täällä kysellä tyhmiä.

Ja joo sitä vaan miettii onko kaikki ihan valmiita sinne opiskelemaan jos ei yksinkertaisista asioista osaa ihan itse ottaa selvää...

Opintopolussa sanotaan näin:

"Jos tasapistetilanteissa olevien välillä ei saada eroa valintatavoissa ilmoitettujen kriteerien perusteella, ammattikorkeakoulu voi valita kaikki tasapistetilanteessa olevat hakijat tai ei valitse ketään tasapistetilanteessa olevia hakijoita tai järjestelmä voi arpoa valittavan/valittavat."

Vierailija
4285/4979 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki nämä asiat kun on selkokielellä kerrottu opintopolussa. Niin ei tarvitse kenenkään ihmetellä mitään tai täällä kysellä tyhmiä.

Ja joo sitä vaan miettii onko kaikki ihan valmiita sinne opiskelemaan jos ei yksinkertaisista asioista osaa ihan itse ottaa selvää...

"Jos tasapistetilanteissa olevien välillä ei saada eroa valintatavoissa ilmoitettujen kriteerien perusteella, ammattikorkeakoulu voi valita kaikki tasapistetilanteessa olevat hakijat tai ei valitse ketään tasapistetilanteessa olevia hakijoita tai järjestelmä voi arpoa valittavan/valittavat."

Ok. Monesti keskustelupalstoilla mietitään asioita, mitkä ehkä esim googlettamallakin saisi selville. Itselle tuli mieleen tää asia samalla kun tässä ketjussa pyörin, niin tulipa kysyttyä samalla täältä, eikä alettua etsimään muualta netistä siihen vastausta. Kiitos kun viitsit sieltä jalustaltasi vaivautua vastaamaan tämmösen tyhmän kysymykseen.

Vierailija
4286/4979 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Monesti keskustelupalstoilla mietitään asioita, mitkä ehkä esim googlettamallakin saisi selville. Itselle tuli mieleen tää asia samalla kun tässä ketjussa pyörin, niin tulipa kysyttyä samalla täältä, eikä alettua etsimään muualta netistä siihen vastausta. Kiitos kun viitsit sieltä jalustaltasi vaivautua vastaamaan tämmösen tyhmän kysymykseen.

Joo mietitään ja keskustellaan. Joku tietää tai joku ottaa asiasta selvää. Ärsyttää turhanpäiväinen asioiden vatvominen ja laiskuus ettei itse viitsi ottaa asiasta selvää.

Vierailija
4287/4979 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mietitään ja keskustellaan. Joku tietää tai joku ottaa asiasta selvää. Ärsyttää turhanpäiväinen asioiden vatvominen ja laiskuus ettei itse viitsi ottaa asiasta selvää.

Pahoittelen kovasti. Sote-alalla voi muuten joutua aika paljonkin neuvomaan muita asioissa, jotka itselle on itsestäänselvyyksiä.

Vierailija
4288/4979 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo ikinä aiemmin seurannu tän palstan keskusteluja. Onks ne aina tälläsia? Haukutaan ja ärähdellään ja keskustella ei ainakaa sais, ja mieli pahottuu joka asiasta ja otetaan henkilökohtasesti. Onneks ei naamakkain oo samanlaista (yleensä). Mut on täällä infoakin saanut ja on tää välillä hyvinki viihdyttävää :)

Vierailija
4289/4979 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahoittelen kovasti. Sote-alalla voi muuten joutua aika paljonkin neuvomaan muita asioissa, jotka itselle on itsestäänselvyyksiä.

Kyllä. Saa neuvoa useinkin. Ja jos ei tiedä pitää olla valmius ottaa asioista selvää jotta osaa neuvoa.

Vierailija
4290/4979 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oo ikinä aiemmin seurannu tän palstan keskusteluja. Onks ne aina tälläsia? Haukutaan ja ärähdellään ja keskustella ei ainakaa sais, ja mieli pahottuu joka asiasta ja otetaan henkilökohtasesti. Onneks ei naamakkain oo samanlaista (yleensä). Mut on täällä infoakin saanut ja on tää välillä hyvinki viihdyttävää :)

Vauva-palstalla keskustelut tosiaankin aina on tämmöisiä. Tässä ketjussa tosin ollut ihmeen vähän näitä jotka tuntuu vaan purkavan omaa pahaa oloansa muihin.

Vierailija
4291/4979 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen kuin luin edes tätä, niin hymähdin jo ääneen ihan samaa. En näistä alakuittailuista niin piittaa, mutta sieluni silmin jo mietin, millasia kysymyksiä itsekin kuunnellut sosiaalialalla ja rautalangasta vääntänyt asioita. :D No, toki jokaisella on oma työrooli taas. 

4292/4979 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä saa tietää osio kohtaiset pisteet hylätystä kokeesta?

Vierailija
4293/4979 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin ;) Niin onnellinen koulupaikasta!!

Vierailija
4294/4979 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan jos haen tossa 2.7 alkavassa lisähaussa niin pysynkö edelleen varasijoilla noissa kouluissa missä nyttekin oon?

Vierailija
4295/4979 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ne ole ihan erilliset haut. Mutta ainakaan molemmista ei voi vastaanottaa paikkaa. Joko on julkaistu mitä siinä voi hakea ja löytyykö ne opintopolusta vai pitääkö etsiä jokaisen oppilaitoksen omilta sivuilta?

Vierailija
4296/4979 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan muuten välikysymyksenä ennen kuin huomenna varmaan alkaa taas varasijakeskustelu: kuinka moni sosiaalialalle hakeutunut/hakeutuva on ollut sosiaalialalla töissä aiemmin? Ja jos, niin millä koulutuksella tai miten on päässyt alalle ilman koulutusta?

Itsellä on korkeakoulututkinto ihan muulta alalta, ja olin vajaan vuoden epäpätevänä sosiaalialalla (+ vapaaehtoistöitä olen tehnyt). Tämä johtui siitä, että määräaikaisille oli tarvetta, mutta vakipaikkaa ei ollut tietenkään mahdollista saada. 

Vierailija
4297/4979 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan muuten välikysymyksenä ennen kuin huomenna varmaan alkaa taas varasijakeskustelu: kuinka moni sosiaalialalle hakeutunut/hakeutuva on ollut sosiaalialalla töissä aiemmin? Ja jos, niin millä koulutuksella tai miten on päässyt alalle ilman koulutusta?

Itsellä on korkeakoulututkinto ihan muulta alalta, ja olin vajaan vuoden epäpätevänä sosiaalialalla (+ vapaaehtoistöitä olen tehnyt). Tämä johtui siitä, että määräaikaisille oli tarvetta, mutta vakipaikkaa ei ollut tietenkään mahdollista saada. 

Koko aikuisiän sosiaalialalla, paljon erilaisia ohjaajan töitä, kaikki pääosin määräaikaisia, ikää nyt piirua vajaa 40 ja ammatti nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaaja.

Niin ja en päässyt opiskelemaan. Pitkällä varasijoilla.

Vierailija
4298/4979 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on ilmeisesti paljon, jotka eivät nyt päässeet ja yrittävät syksyllä uudestaan. Itse pääsin nyt sosionomiksi opiskelemaan lähes täysillä pisteillä haluamaani kouluun. Tässähän voisin pian tehdä syksyn hakuun oman ketjunsa ja siellä vähän purkaa sekä vastailla kysymyksiin. Tätä ketjua seuranneet nyt ovat asiantuntijoita jo tässä systeemissä, mutta uudet hakijat eivät välttämättä ole. Olisi kiinnostavaa sitäkin seurailla sitten, vaikken itse enää luonnollisesti hakuohjeita tarvitse, mutta voisivat muut niitä tarvita.

Vierailija
4299/4979 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon tällä hetkellä epäpätevänä töissä sosiaalialalla, oon tehny nyt sijaisuuksia useamman putkeen kun nää kaikki näyttää saavan lapsia. Oon oikeasti ammatiltani maalari, mutta muutaman vuoden jälkeen ala ei tuntunut enää omalta niin hakeuduin nykyiseen työpaikkaan työkokeiluun, ja tänne oon sitten jäänyt. Eli mulla oli aika paljon tuuria matkassa.

Vierailija
4300/4979 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiset pääsykokeet oli laurean (lohja) sosionomiin? Varmaan aiemmin jossain ollut puhetta mutta turhan paljon kommentteja selattavaksi :D