Soteli amk haku kevät 2018
Onko täälä muita jotka on hakemassa tänä keväänä amk yhteishaussa johonkin soteli alan opintoihin? Ois kiva saada lukuvinkkejä yms...?
Kommentit (4979)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä kans mietin et vaikuttaako esivalinnasta saadut pisteet jos tulee valittua todistuksella? Esim kumpi on parempi: todistusvalinta 27-29 ja esivalinnasta huippupisteet (lähemmäs 70) vai yopisteet 30 ja esivalintakokeesta vaikka 50. Sitä tässä mietiskelen
Siis.. onko mulla mennyt jotain ohi ja kysyn nyt oikeesti ihan tosissani. Mitkä ihmeet todistuspisteet? Tai siis, ite oon ymmärtänyt että kyllä että pääsykokeisiin valitaan vain ja ainoastaan tän esivalintakokeen perusteella. Ainakaan viime vuonna ei ilmoitettu muita pisteitä enkä kyllä tiedä miten esim. oman todistuksen voisi pisteyttää, siinä kun ei numeroita ole ollenkaan. Kävin siis vartijan ammattitutkinnon oppisopimuksella työssä.
Joissakin tutkinnoissakin ainakin todistusvalintaan osallistuvat vain ne joilla on YO-todistus. Tämä on tietty harmillinen ammattikoulusta valmistuneille. En tiedä onko sinun hakukohteessasi näin.
Esimerkiksi serkullani oli hyvät arvosanat ammattikoulusta mutta niitä otettu huomioon korkeakoulu haussa mikä oli erittäin kurjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^ sori mut oottekohan te laskeneet nyt ton pisteytyksen ihan oikein? yli 75p maksimista 80 pisteestä on meinaan aika paljon, ei sillä, hieno suoritus jos onnistuitte niin paljon saaman, mutta laskekaas nyt uudestaan vielä.
Jos laskette pisteenne sillä tavalla, että aloitatte miinustamaan maksimipistemäärästä, niin se vähenevä osuus on 1,3p ei 0,3p
tietenkin jos laskee ensin omat oikeista vastauksista tulleet pisteet niin sitten siitä vähennetään se 0,3/väärä vastaus
Joo kyllä laskin ihan oikein. :D Laitoin laskimeen jokaisen kysymyksen erikseen, joko +1 jos oli oikein tai -0.3 jos oli väärin. Oon aina ollut ihan törkeen nopea lukemaan ja tehnyt aina kokeet minimiajassa, ja asiakokonaisuudet jää hyvin päähän niin oli helppo selata nopeasti aineistosta se oikea kohta mistä löytyi tieto. Oon myös kirjoittanut muutama vuosi sitten äikän ja englannin L sekä lyhyen matikan E jotka autto varmasti myös aika paljon omissa osioissaan. T. Se aikaisempi 75p laskenut.
-1,3, jos oli väärin. Pl. matikka, jos olet vastannut "en tiedä", jolloin jää nollille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^ sori mut oottekohan te laskeneet nyt ton pisteytyksen ihan oikein? yli 75p maksimista 80 pisteestä on meinaan aika paljon, ei sillä, hieno suoritus jos onnistuitte niin paljon saaman, mutta laskekaas nyt uudestaan vielä.
Jos laskette pisteenne sillä tavalla, että aloitatte miinustamaan maksimipistemäärästä, niin se vähenevä osuus on 1,3p ei 0,3p
tietenkin jos laskee ensin omat oikeista vastauksista tulleet pisteet niin sitten siitä vähennetään se 0,3/väärä vastaus
Joo kyllä laskin ihan oikein. :D Laitoin laskimeen jokaisen kysymyksen erikseen, joko +1 jos oli oikein tai -0.3 jos oli väärin. Oon aina ollut ihan törkeen nopea lukemaan ja tehnyt aina kokeet minimiajassa, ja asiakokonaisuudet jää hyvin päähän niin oli helppo selata nopeasti aineistosta se oikea kohta mistä löytyi tieto. Oon myös kirjoittanut muutama vuosi sitten äikän ja englannin L sekä lyhyen matikan E jotka autto varmasti myös aika paljon omissa osioissaan. T. Se aikaisempi 75p laskenut.
-1,3, jos oli väärin. Pl. matikka, jos olet vastannut "en tiedä", jolloin jää nollille.
Eipäs, koska en lähtenyt miinustamaan täysistä pisteistä, vaan nimenomaan laskin vain oikeat vastaukset ja sitten niistä vähensin sen 0,3 per väärä vastaus :D
Saako enää pisteitä ykkösvaihtoehdosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipäs, koska en lähtenyt miinustamaan täysistä pisteistä, vaan nimenomaan laskin vain oikeat vastaukset ja sitten niistä vähensin sen 0,3 per väärä vastaus :D
Juuh, tämä tietysti eri, mutta periaatteessa väärästä vastauksesta sanktiota on se -1,3 p.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa ei, mutta tavallaan voi saada. Saa korjata, mutta jos mulla on esim. kolmossijalla JAMK ja toisella on se ykkössijalla, niin tasapistetilanteessa ymmärtääkseni ykkössijalainen menee ohi. Mutta kun tässä menee myös ekakertalaiset ohi sun muut, niin loppujen lopuksi ei edes pysy perässä, mikä on marssijärjestys. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa ei, mutta tavallaan voi saada. Saa korjata, mutta jos mulla on esim. kolmossijalla JAMK ja toisella on se ykkössijalla, niin tasapistetilanteessa ymmärtääkseni ykkössijalainen menee ohi. Mutta kun tässä menee myös ekakertalaiset ohi sun muut, niin loppujen lopuksi ei edes pysy perässä, mikä on marssijärjestys. ;)
Jep juurikin tämä :) no saas nähä kuin käy.
http://www.oamk.fi/fi/koulutus/amk-tutkintoon-johtava-koulutus/yleiset-…
Löysin Oulun amk:n sivuilta selventävän kaavion miten valinta tehdään. Jokainen koulu/opintolinja on siis näistä vaihtoehdoista voinut valita, vaikka kaikilla olisikin soteli -koe käytössä. Katso opintopolusta mitkä ovat oman linjasi vaihtoehdot.
Paljon viime vuosina tarvinnu sosionomiksi pisteitä
Onko kellään tietoa miten pisteitä verrataan pelkän pääsykokeen ja päösykoe+yo-arvosanat kesken?
Jos pääsykokeesta saa 70p ja yo-todistus+pääsykoe maksimi on 100. Mikäli niitä verrataan vain kertomalla isommat pisteet 0,7:llä saa todistuksella aika hurjan edun.
Vierailija kirjoitti:
Paljon viime vuosina tarvinnu sosionomiksi pisteitä
Mihin kouluun?
Yleisesti yli 40 pisteellä on päässyt pääsykokeeseen.
Onko täällä ketään naprapaatiks hakeneita? :)
Ei niitä verrata, menevät eri kiintiöstä. Ensin otetaan todistus+koe valinnalla valittavat, jossa pisteitä voi saada 70p. kokeesta ja 30p. todistuksesta. Maksimi siis 100p. Kun heidät on valittu, koulusta riippuen esim 50% tai 20% sisäänotettavista oppilaista, niin sitten siirrytään loppuihin valintoihin pelkän pääsykokeen pisteiden perusteella, jossa 70p. on maksimi ja heistä otetaan sitten kermat päältä.
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään tietoa miten pisteitä verrataan pelkän pääsykokeen ja päösykoe+yo-arvosanat kesken?
Jos pääsykokeesta saa 70p ja yo-todistus+pääsykoe maksimi on 100. Mikäli niitä verrataan vain kertomalla isommat pisteet 0,7:llä saa todistuksella aika hurjan edun.
Ei niitä verrata, menevät eri kiintiöstä. Ensin otetaan todistus+koe valinnalla valittavat, jossa pisteitä voi saada 70p. kokeesta ja 30p. todistuksesta. Maksimi siis 100p. Kun heidät on valittu, koulusta riippuen esim 50% tai 20% sisäänotettavista oppilaista, niin sitten siirrytään loppuihin valintoihin pelkän pääsykokeen pisteiden perusteella, jossa 70p. on maksimi ja heistä otetaan sitten kermat päältä.
Opintopolusta suoraan lainattu Laurean sairaanhoitajalinjan kohdalta, jossa mainitaan että Laurea käyttää näistä vain valintatapaa 1, mutta muut valintatavat ovat muiden soteli koulujen valittavissa:
"Valintatapa 1: Valintakoe
Valintakoe 70 pistettä
Valintatapa 2: Koulumenestys ja valintakoe
Ylioppilastutkintotodistuksen pisteytys 2A
Koulumenestys 30 pistettä (ylioppilastutkinnon arvosanat)
Valintakoe 70 pistettä
Yhteensä 100 pistettä
Valintatapa 3: Todistusvalinta (valintatavassa mukana vain ylioppilastutkinnolla hakevat)
Ylioppilastutkintotodistuksen pisteytys 2A
Koulumenestys 30 pistettä (ylioppilastutkinnon arvosanat)
Valintatapajonoista täytetään ensin valintatapa 3 (todistusvalinta), sitten valintatapa 2, Ylioppilastutkintotodistuksen pisteytys 2A (koulumenestys ja valintakoe) ja sitten valintatapa 1 (valintakoe). Ammattikorkeakoulut määrittelevät hakukohdekohtaisesti, kuinka monta aloituspaikkaa osoittavat kuhunkin valintatapaan. Mikäli ammattikorkeakoulu käyttää valintatapaa 3, opiskelijavalinnat pyritään julkaisemaan ennen valintakokeen päivää."
Kaikissa kouluissa valinta ei ole samanlainen, esim Turussa valinta 1. Pelkän yo-arvosanojen perusteella ja 2. Valintakokeen perusteella. Esikoe täytyi kuitenkin tehdä koska tämän vuoden lukiolaiset eivät ole vielä yo arvosanoja saaneet. Jos tulee arvosanapisteytyksestä sama, niin katsotaan valintakokeiden pisteitä. Oman opintolinjan opintopolusta näkee miten valitsevat.
Minun sotelikoe ei mennyt hyvin, jotain 56p..todistusvalinnassa saan 28/30..en tiiä onko silläkään hammasteknikoksi mitään saumaa, kun pisterajat siellä aina korkeat.
Onko joku muukin täältä hakenut metropolian jalkaterapiaan tai fysioterapiaan?
Esivalintakoe meni aika nappiin joten kaiken järjen mukaan valintakoekutsu pitäisi tulla.
Tekarit kirjoitti:
Kaikissa kouluissa valinta ei ole samanlainen, esim Turussa valinta 1. Pelkän yo-arvosanojen perusteella ja 2. Valintakokeen perusteella. Esikoe täytyi kuitenkin tehdä koska tämän vuoden lukiolaiset eivät ole vielä yo arvosanoja saaneet. Jos tulee arvosanapisteytyksestä sama, niin katsotaan valintakokeiden pisteitä. Oman opintolinjan opintopolusta näkee miten valitsevat.
Minun sotelikoe ei mennyt hyvin, jotain 56p..todistusvalinnassa saan 28/30..en tiiä onko silläkään hammasteknikoksi mitään saumaa, kun pisterajat siellä aina korkeat.
Kyllä, mutta virallisen soteli linjauksen mukaan puhutaan 3. ja 1. valintatavoista esimerkiksi Turun tapauksessa. Kuten sanoin, jokainen koulu saa päättää valintatavoista 1-3 joita haluaa itse käyttää. Siksi laitoin kaikki kolme valintatapaa, vaikka mainitsemani Laurea käyttää niistä vain tapaa 1.
Siis mistä sen tietää otetaanko pelkkä valintakoe vai todistus+koe? Mä kirjoitin yon 5 vuotta sitten, eikä todellakaan hyviä arvosanoja mitkä ei mua paljon hyödytä missään enää.