Soteli amk haku kevät 2018
Onko täälä muita jotka on hakemassa tänä keväänä amk yhteishaussa johonkin soteli alan opintoihin? Ois kiva saada lukuvinkkejä yms...?
Kommentit (4979)
Apuva kirjoitti:
Osaatteko sanoa, mitä tarkallee meinaa Turussa se et kaikista osioista pitää saada hyväksytty pistemäärä? Ja koskeeko se myös tätä esivalintakoetta vai pelkkää varsinaista? Mietin vaa että enkku meni niin penkin alle että onko mahiksia päästä jatkoo sinne.. Kokonaisuus siis melkein 70p, ja muutenki muut osiot meni lähes täydellisesti... Oli tosi outo musta se enkku. Apuja!
Joo, enkun osuus oli outo, vaikka tekstin ymmärsi, niin mietti, kumpaa se kokeentekijä tässä nyt hakee. Kun niin epäselvästi ilmaistu. :/ No joo, ei jaksa viilaa pilkkuu, mut oli outo.
Kyllä kaikki tekee valintakokeen. Kiintiön eli tuon 50% pisteet muodostuu valintakokeesta+todistuksesta, loput hakee pelkällä valintakokeella.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea uskoa tuohon väitteeseen, kun missään ei siihen viitata.
Mikäli tarkoitit tätä Turun 50/50%, niin viittauksia siihen ei todellakaan näytä löytyvän ainakaan Turun AMK:n sivuilta.
Opintopolussa se kuitenkin on:
https://opintopolku.fi/app/#!/korkeakoulu/1.2.246.562.17.75678693393
Siitä klikkaa ensin "Valintaperusteet ja pääsykokeet"-välilehden auki ja sen alta "valintaperusteet":
Meni kyl ihan vihkoon. En tajunnut, että tämä on aikataulutettu noin kireäksi. 80 kysymystä ja vain 90 minuuttia aikaa. Se on aika vähän. En hoksannut katsoa tätä etukäteen, jotta olisin osannut ajoittaa paremmin. Nyt käytin liikaa aikaa joissakin tehtävissä.
Ehdin vastata vain 70:een kysymykseen ja sain niistä 51 oikein. Mutta olisi kandenu arvata noi vikat 10, niin olis varmaan saanut oikein 56-57. Ei toivoa, että pääsis jatkoon, mutta ensi kerralla sitten. Tästä "kokeilusta" sai hyödyllisiä vinkkejä jatkoon.
Enkku oli kyllä se hankalin mulle.. Laskeskelin, että 63p. ois tulossa.. Peukut pystyyn, että riittää Savoniaan bioanalyytikkokoulutukseen 😬
Toivottavasti koskis vain varsinaista valintakoetta se et kaikista osioista hyväksytyt, harmittais jos ton enkun takia jää kutsu saamatta kun muut osiot meni niin hyvin, vain 5 väärin yhteensä muista osioista.. Laitoin äsken sähköpostiviestiä, toivottavasti vastaavat pian. Myös mahdollinen turha lukeminen masentaa.. Hirveen vaikeeks tehty nämä, julkasisivat sit ennemmin materuaaku vasta kutsujen jälkeen. Perkele.
Apuva kirjoitti:
Toivottavasti koskis vain varsinaista valintakoetta se et kaikista osioista hyväksytyt, harmittais jos ton enkun takia jää kutsu saamatta kun muut osiot meni niin hyvin, vain 5 väärin yhteensä muista osioista.. Laitoin äsken sähköpostiviestiä, toivottavasti vastaavat pian. Myös mahdollinen turha lukeminen masentaa.. Hirveen vaikeeks tehty nämä, julkasisivat sit ennemmin materuaaku vasta kutsujen jälkeen. Perkele.
Idiootti, eiköhän ne pisteet riitä.
Apuva kirjoitti:
Materiaalin siis:D
Vierailija kirjoitti:
Apuva kirjoitti:
Idiootti, eiköhän ne pisteet riitä.
Varmasti riittävätki jos tosiaa ei tarvi kaikista saada hyväksyttyä sitä mä tässä mietinki enkä noita muita :D muitten osalta oon varmasti jatkossa
Niin juuri mitä sanoin.... kyllä sielä valintakokeessa silti käydään. Minusta tuossa ei kyllä viitata sun väitteeseen millään muulla tapaa, kuin että todistusvalinta on 50% osa valintaprosessia.
Vierailija kirjoitti:
Meni kyl ihan vihkoon. En tajunnut, että tämä on aikataulutettu noin kireäksi. 80 kysymystä ja vain 90 minuuttia aikaa. Se on aika vähän. En hoksannut katsoa tätä etukäteen, jotta olisin osannut ajoittaa paremmin. Nyt käytin liikaa aikaa joissakin tehtävissä.
Ehdin vastata vain 70:een kysymykseen ja sain niistä 51 oikein. Mutta olisi kandenu arvata noi vikat 10, niin olis varmaan saanut oikein 56-57. Ei toivoa, että pääsis jatkoon, mutta ensi kerralla sitten. Tästä "kokeilusta" sai hyödyllisiä vinkkejä jatkoon.
muistitko laskea miinukset? kaikki mihin et vastannut niin lähtee 0,3p
Kyllähän tämä yllätti. Oletin tämän olevan sellainen, jossa ihan huonoimmat vaan karsitaan ja mahdolliset motivoituneet ja potentiaaliset tulevat alan ammattilaiset päästettäisiin ainakin seuraavaan vaiheeseen, mutta tähän kosahti oma tieni. Ensi kerralla tietää panostaa enemmän tähän.
Luin kaksi kertaa aineiston ajatuksella. Mut silti monessa kohtaa piti varmistella aineistosta, että miten se oli muotoiltu. Muisti vastauksen aika varmasti, mutta oli silti pakko varmistaa. Se oli virhe, koska siinä kului aikaa ja näin se loppui kesken.
Uskallan sanoa, että hyvän kaverin menettivät. Olen yhden AMK koulutuksen jo suorittanut hyvillä arvosanoilla ja stipendikin tuli sekä nykyisellä omalla alallani lähes kaiken nähnyt. Nyt oli aitoa halua kokea jotain uutta ja katsoa mihin minusta olisi aivan toisella alalla. Nyt se kosahti ekaan vaiheeseen jo. Tämä oli iso kolaus kyllä. Itkussa on ollut pitelemistä. Niin pitkään kuin viimeksi ollut koulussa, joten kaikki ei aivan tuoreessa muistissa, niin joutui miettimään vähän enemmän vaikka olin valmistautunutkin mielestäni varsin hyvin. Iso, iso pettymys.
Vierailija kirjoitti:
Niin juuri mitä sanoin.... kyllä sielä valintakokeessa silti käydään. Minusta tuossa ei kyllä viitata sun väitteeseen millään muulla tapaa, kuin että todistusvalinta on 50% osa valintaprosessia.
Toivotaan, että prosessi menee kuten sanot. Päivitän tänne, kunhan vastaavat hakijapalveluista.
"muistitko laskea miinukset? kaikki mihin et vastannut niin lähtee 0,3p"
Juuh laskin, mutta tuossahan en kokonaispisteistä puhunut vaan oikeiden vastauksien määrästä, joten kokonaispisteet toki jää tuon alle. Ei jatkoon.
Haluatteko avartaa mitä pohditte tossa 50% kokeeseen jutussa? En meinaa käsittää pointtinne eroja heh tyhmä ku on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä hain samaan enkä oo useista yrityksistä huolimatta lyötäny JAMKin esivalintakokeen alimpia pisteitä, muista amkeista kyllä löytyy tietoa...
Sosiaali- ja terveysalan AMK-tutkintojen alimmat esivalintakokeen pisterajat JAMKissa, joilla pääsi varsinaiseen valintakokeeseen syksyn 2017 yhteishaussa:
Sairaanhoitaja, päivä 45,8 p.
Sairaanhoitaja, monimuoto 44,5 p.
Kätilö, päivä 46,2 p.Löytyy täältä: https://www.jamk.fi/fi/Koulutus/Hakeminen-JAMKiin/Korkeakoulujen-syksyn…
Kieltämättä aika hankalasti löydettävissä.
Löytyisköhän JAMKin sosionomi-valintakokeeseen pääsyn pisterajoja mistään? Itse etsiskellyt ympäri ämpäri intternettiä tuloksetta...
Kyllähän tuosta sh ja kätilö pisterajat löytyy mutta ei toimintaterapeuttia tai sosionomia edellisiltä vuosilta...:)
Haha, itse olen sitä mieltä että 50% hakijoista hyväksytään todistusvalinta+valintakoe ja loput pelkällä valintakokeella.
Tämä toinen on taas sitä mieltä, että 50% valitaan suoraan todistusvalinnalla ilman valintakoetta ja loput valintakokeella.
Koe oli vaikeampi kuin syksyllä, ainakin minusta. Aineistosta jouduin tarkistamaan jatkuvasti asioita, ihan ihmeellisiä kömpiä. En lopultakaan tajunnut kaikki juttuja, vaikka jotkut ihmettelemistäni jutuista menivät oikeinkin. Kokeessa on outo lähestymistapa sikäli, että tietoa halutaan koko ajan pitää artikkeleittain, mikä on oppimisen kannalta mielestäni tosi outoa. Nyt keväällä tämä tuntui oikein korostuvan, syksyllä ei ollut tälläista toistuvaa viittaamista tiettyyn artikkeliin. En tiedä, helpottaako tämä joitakuita, mutta ainakin itseäni sotkee.
Samaten enkku ja äikkä oli aikas hankalaa. Harmi, ettei tullut otettua enkusta print screeniä, sillä pikkasen nyt ihmettelin paria vastausta siellä. Ois voinut ajan kanssa käännellä.
Matikka oli melko helppo, mutta aika loppui kesken. Taisin vielä ehtiä tallentaa tahattomasti yhden väärän vastauksenkin, kun aika loppui.
Jotain 56-58 p tais tulla, syksyllä oli jotain 59 p. Ei sillä nyt sikäli väliä, mutta vituttaa, kun ei ajanpuutteen takia vain ehdi vastaamaan kaikkeen, vaikka osaisi.
Mietin muuten jo eilen, kun joku täällä sanoi, että kyllä edetään aineistokyssäreissä järjestyksessä eikä pompita, niin ei ihan kyllä edetä. Aiheesta ja raportista toiseen mennään - osin.
Vierailija kirjoitti:
Haha, itse olen sitä mieltä että 50% hakijoista hyväksytään todistusvalinta+valintakoe ja loput pelkällä valintakokeella.
Tämä toinen on taas sitä mieltä, että 50% valitaan suoraan todistusvalinnalla ilman valintakoetta ja loput valintakokeella.
Ahaa! Itse ymmärsin myös niin että puolet pelkällä todistuksella. Jossain sanottiin myös nimittäin että todistusvalinnalla valituille pyritään ilmoittamaan sisäänpääsystä ennen valintakoetta, ettei sinne suotta tarvitse mennä. En tosin muista liittyikö tämä nimenomaan sosionomi koulutukseen.
Ymmärtääkseni koskee vain varsinaista valintakoetta.