Soteli amk haku kevät 2018
Onko täälä muita jotka on hakemassa tänä keväänä amk yhteishaussa johonkin soteli alan opintoihin? Ois kiva saada lukuvinkkejä yms...?
Kommentit (4979)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä niitä tuloksia on alkanut nyt tulemaan. Itselle ei mutta kavereille on. Minä hetkenä hyvänsä voi tulla.
Opintopolku päivittyy vain kerran päivässä, aamupäivästä. Näin kaikki ainakin väittää.
Käsittääkseni vain varasijajonot päivittyvät aamupäivisin. Tuloksia tippuu sitä mukaa kun ne valmistuu.
ok :)
Mitenkäs Saimia? Kukaan saanut vastausta sieltä?
Onko Laureasta saanut kukaan vielä?
Laureasta odotellaan täälläki 😛
Täällä Metropoliasta.. Ainakin viimevuonna ne oli ihan vikojen tulosten joukossa joten täytyis saada aika kulumaan mahollisimman äkkiä.. :'D Oon muuten miettinyt, jos opiskelupaikka sattuiskin napsahtamaan ja täytyis ilmottautua asunnonhakuun niin eikös se oo vähän epäreilua, että esim jotkut yliopistot on ilmottanut tulokset jo ja porukkaa voi hakea jo kämppiä, ja sitten me ketä saadaan tulokset vasta vikoina päivinä joudutaan jonon hännille? Esim itsellä olisi muutto ulkomailta ja jos opiskelukämppää en saisi, mulla ei olisi mitään paikkaa oikeen. Ja stressaa jo valmiiksi tämä asia, vaikka en edes tiedä tarttisko stressata :D
Vierailija kirjoitti:
Täällä Metropoliasta.. Ainakin viimevuonna ne oli ihan vikojen tulosten joukossa joten täytyis saada aika kulumaan mahollisimman äkkiä.. :'D Oon muuten miettinyt, jos opiskelupaikka sattuiskin napsahtamaan ja täytyis ilmottautua asunnonhakuun niin eikös se oo vähän epäreilua, että esim jotkut yliopistot on ilmottanut tulokset jo ja porukkaa voi hakea jo kämppiä, ja sitten me ketä saadaan tulokset vasta vikoina päivinä joudutaan jonon hännille? Esim itsellä olisi muutto ulkomailta ja jos opiskelukämppää en saisi, mulla ei olisi mitään paikkaa oikeen. Ja stressaa jo valmiiksi tämä asia, vaikka en edes tiedä tarttisko stressata :D
HOAS on ollu mun tietojen mukaan kyl aika hyvä nois, ja koittaa varmistaa et asuntoi on semmosille jotka tulee kaukaa. Jos on bussimatkan päässä stadista saattaa joutuu odottaa hieman pidempään kun semmone joka tulee just vaikka ulkomailta.
Helsingin yliopistolta oli tullut tänään sähköpostia etten saanut opiskelupaikkaa mikä oli siis mulla ykkösvaihtoehtona.
Kävin kurkkaamassa opintopolun niin oli päivittynyt sinne, muut vaihtoehdot eli amk:t Metropolia ja Jamk luki että opiskelijavalinta kesken.
Tamkista tuli tänään mullekin tulokset, sekä opintopolkuun että sähköpostilla.
Kylläpä tuhatjalkaiset rupes möyryämään vatsanpohjassa kun täällä jotkut on saanut jo tulokset ja itse vielä saa odotella ensi viikkoon
Ää haluun tietää jo! Pitäskö kysyä Tarot-korteilta mitä mieltä ne on? Tai osaisko joku lukee teenlehtiä? Oon jo epätoivonen
Sama ja kun tietää ettei mitään tuu tapahtumaan ennen maanantaita niin jännittää vielä kahta kauheemnin :D
Vierailija kirjoitti:
Sama ja kun tietää ettei mitään tuu tapahtumaan ennen maanantaita niin jännittää vielä kahta kauheemnin :D
Enpä menis tuotakaan vannomaan.. kun eivät käsin noita laittele vaan ohjelmat käynnissä.
Tuo sähköposti tuli mulle eilen vasta puoli seittemältä illalla ja opintopolun päivitys.
Mua ei edes kiinnosta nuo tulokset, kun tiedän, etten pääse. :D Maksan säästöporsaaseeni latin jos toisen, jos pääsen. Kiintiöt ei-ensikertalaisille on niin pienet, että en oikein tiedä, mikä strategia tuossa pitäisi loppujen lopuksi olla. Hakea jonnekin maalle?
Jokuhan täällä sanoi siteeraten Opintopolkua, että kiintiötä ei-ensikertalaisille ei oikeastaan edes ole, vaan on vaan ensikertalaisten kiintiö + kaikkien kiintiö. No, sitä paremmalla syyllä ihan turhaa, jos siis paikan paikkaa ei säästetä suoraan ei-ensikertalaisille. Samallahan tosin Opintopolun sivuilla todetaan sitä, että ei-ensikertalaisten pääsyä ei saa silti tehdä liian vaikeaksi (sanamuoto ei ole tarkalleen tämä, mutta ajatus on) eli tiedä sitten, miten tuota toteutetaan/sovelletaan.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei edes kiinnosta nuo tulokset, kun tiedän, etten pääse. :D Maksan säästöporsaaseeni latin jos toisen, jos pääsen. Kiintiöt ei-ensikertalaisille on niin pienet, että en oikein tiedä, mikä strategia tuossa pitäisi loppujen lopuksi olla. Hakea jonnekin maalle?
Jokuhan täällä sanoi siteeraten Opintopolkua, että kiintiötä ei-ensikertalaisille ei oikeastaan edes ole, vaan on vaan ensikertalaisten kiintiö + kaikkien kiintiö. No, sitä paremmalla syyllä ihan turhaa, jos siis paikan paikkaa ei säästetä suoraan ei-ensikertalaisille. Samallahan tosin Opintopolun sivuilla todetaan sitä, että ei-ensikertalaisten pääsyä ei saa silti tehdä liian vaikeaksi (sanamuoto ei ole tarkalleen tämä, mutta ajatus on) eli tiedä sitten, miten tuota toteutetaan/sovelletaan.
Korkeakoulujen toimintaa säätelee laki
"Osa haettavista opiskelupaikoista voidaan varata niille, jotka eivät ole aikaisemmin suorittaneet Suomen koulutusjärjestelmän mukaista korkeakoulututkintoa eivätkä vastaanottaneet korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa. Ammattikorkeakoulun tulee tällöin turvata asianmukaiset hakeutumismahdollisuudet myös korkeakoulututkinnon suorittaneille ja opiskelupaikan vastaanottaneille henkilöille. Ammattikorkeakoulun tulee huolehtia siitä, että näihin eri hakijaryhmiin kuuluvien mahdollisuudet opiskelupaikan saamiseen eivät muodostu hakijoiden yhdenvertaisuuden kannalta kohtuuttoman erilaisiksi. Kohtuullisuutta arvioitaessa otetaan huomioon eri henkilöryhmiin kuuluvien osuus kaikista hakijoista, mahdollisuus siirtyä opintoihin muutoin kuin yhteishaun kautta sekä muut näihin rinnastettavat seikat."
^Mitä siis tarkoitat sanoa tällä? Olla eri mieltä kanssani ja tämän aiemman kirjoittajan kanssa vai miten?
Vierailija kirjoitti:
^Mitä siis tarkoitat sanoa tällä? Olla eri mieltä kanssani ja tämän aiemman kirjoittajan kanssa vai miten?
Olla osittain eri mieltä ettei amk:hon pääsisi ei ensikertalainen.
Jokaisella oppilaitoksella on omat kiintiöt ei ensikertalaisille.
Esimerkiksi sosiaalialat Metropolia Helsinki
"Kiintiöt:
ensimmäistä korkeakoulupaikkaa hakeville varataan 80 % aloituspaikoista
ammatillisilla tutkinnoilla hakeville varataan 30 % aloituspaikoista".
Ja esim Jamk monimuotokoulutus
"JAMKin Sosiaali- ja terveysalan monimuotototeutuksissa aloituspaikoista on varattu 80% ensikertalaisille."
Eli 20% hakijoista mikä on mielestäni melkoisen paljon. On vaan pärjättävä hyvin valintakokeissa niinkuin jokatapauksessa on pärjättävä hyvin kokeissa jotta opiskelupaikan saisi.
Siis tottakai ensikertalaisille varataa enemmän paikkoja mikä siinä on niin järkyttävää? Heihin ei oo käytetty vielä sitä omaa osuutta valtion rahoista ni tottakai se pitää olla helpompaa niille ku semmoselle joka on omansa periaatteessa jo käyttäny ni onhan se ansaittava sitte "vaikeammin". Ihan järkeenkäypää mun mielestä. Turha siitä ottaa itteesä, ei se mitää halpaa lystiä oo mennä kouluu. Eri asia jos olis opiskelijalle maksullista. Valtio sen maksaa ni tottakai pitää suosia niitä jotka ei oo vielä käyttäny sitä rahaa ja joilla ei ole koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Siis tottakai ensikertalaisille varataa enemmän paikkoja mikä siinä on niin järkyttävää? Heihin ei oo käytetty vielä sitä omaa osuutta valtion rahoista ni tottakai se pitää olla helpompaa niille ku semmoselle joka on omansa periaatteessa jo käyttäny ni onhan se ansaittava sitte "vaikeammin". Ihan järkeenkäypää mun mielestä. Turha siitä ottaa itteesä, ei se mitää halpaa lystiä oo mennä kouluu. Eri asia jos olis opiskelijalle maksullista. Valtio sen maksaa ni tottakai pitää suosia niitä jotka ei oo vielä käyttäny sitä rahaa ja joilla ei ole koulutusta.
Ja väyliä amk:hon on muitakin kuin normi korkeakoulujen yhteishaku. Esim avoimen amk:n polkuopinnot.. Jos itsellä olisi jo amk-tutkinto niin varmastikin avoimen kautta hakisin suosiolla.
miksi alapeukku?