onko teista ihan ok-juttu imettaa toisen vauvaa? mun kaveripiirissa pari aitia jotka toistensa vauvoja hoitaessaan myos imettavat naita.. minusta jotenkin yok-ajatus, vaikken osaa
sen kummemmin perustella miksi.. niin ja siis itellänikin on vauva. oonko outo? onkohan tuo kaverin vauvan imettäminen jotenki yleisempikin käytäntö.. antaisitko SINÄ toisen naisen imettää vauvaasi?
Kommentit (45)
Ja rakkaat av-mammat, taidatte asua oikeassa lintukodossa uskomuksinenne. Suomessa tulee todella paljon vastaan hepatiittipotilaita, joista ei ulkoapäin uskoisi mitään sairautta omaavan. Ei tarvitse olla narkkari saadakseen hepatiitin. Ja naisella ei itsellään ole välttämättä mitään tietoa sairaudestaan, mies on saattanut vaikka vain kerran pistäytyä vieraissa ja siinä se.
Joten en näe tässä vieraan lapsen imettämisessä mitään ongelmaa ja antaisin kyllä oman lapseni imeä jonkun toisen rintaa jos siihen olisi tarvetta ja mahdollisuus.
imettämisestä, vaikka siis järki sanoo aivan muuta!
Minun tapauksessa hyvä ystäväni oli ihan loppu ja tissit tyhjänä kun 2kk vauva huusi ja huusi ruokaa. Kaupat oli vielä silloin aamulla kiinni ja ystäväni soitti minulle ja rukoili että pumppaan omaa maitoani. (Oma silloin 3kk). Pumppasin maidon ja vein sen ystävälle, mutta vauva ei suostunutkaan juomaan pullosta. Niinpä sitten kysyin saanko kokeilla imettää ja luvan saatua työnsin vauvalle tissin suuhun. Lapsi söi mahan täyteen, äiti pääsi lepäämään ja sitten alkoikin taas jo äidillä itsellään olla tarpeeksi maitoa.
Haki vielä varuiksi muutaman purkin korviketta vaikka turhaa se oli koska lapsi ei suostunut pullolle.
Itse pidän tuota tilannetta hyvänä esimerkkinä hätätapauksesta koska äiti tosiaan oli niin väsy ja stressaantunut ettei maito noussut juuri ollenkaan. Muutaman tunnin levon jälkeen tilanne oli jo toinen ja riittipä vielä omanikin seuraavalle syötölle.
En koe tuossa olevan mitään pahaa tai ällöttävää. En ymmärrä miten pienen lapsen hyvin vointi voi olla ällöttävää ja siitähän tuossa oli kyse??
Toistan: veriteitse tarttuvia tauteja ei naamasta näe, eikä imettäjälläkään ole niistä välttämättä mitään tietoa.
ON ollut imettäjä. Ei siihen aikaan ollut mitäänkorvikkeitä tai tuttipulloja saatavilla. Tilannekohtaista, mutta ei mielestäni tuomittavaa!!
Mutta noin tosiaan toimittiin ennen hyvinkin yleisesti. Oma hienostoäiti ei imettänyt, vaan imettäjänä toimi joku piika. Parempi se on kuin ei imetystä ollenkaan.
Itse hän ei olisi tätä kertonut mutta hänen 5 vuotias tyttö sanoi minulle että X (lapseni) imi äitin tissii, äiti antoi sille maitoo! ensin en uskonut, mutta lopulta siskoni myönsi näin tehneensä. vittu että minuu suutuuttaa ja on tosi loukattu olo!
Vauvalla 10kk ei ollut edes nälkä, siskoni ihan muuten vaan halusi tarjota hänelle omaa rintaansa. saatto olla hyvän makuiset maidot kun siskoni on raskaana.
Siskoni ei asiassa nää mitään väärää, hänestä on vain huvittavaa tällainen, minusta ei!
anteeksi että purkaudun tänne!!
eikä vauva 4 kk suostunut syömään kerrassaan mitään muuta. Isä oli yrittänyt ruiskullakin antaa vauvalle maitoa mutta ei...ajatuksena minusta oli aika outoa mutta sitten käytännössä, ei siinä mitään kummallista ollut. Vauva sai ruokaa ja lopetti huutamisensa.
Ei tulisi mieleenkään imettää kenenkään muun lasta, enkä kyllä antaisi kenenkään muun imettää omaani.
Liikaa katsottu leffaa: Käsi joka kehtoa keinuttaa?
nälästä parkuvan lapsen luo ja tökätä tissi suuhun. Sillä pelastettaisiin koko kauppa kuulemasta sitä huutoa ja yhden lapsen nälkä.
Oma lapseni saisi myös ottaa vierasta tissiä, jos sellainen tilanne tulisi eteen.
Huvikseen en kyllä imettäisi vierasta, enkä antaisi lapsenikaan imeä.
Olen imettänyt ehkä kolmea vauvaa ja lisäksi omaani. Kaikkien äitien kanssa ollaan etukäteen sovittu, että voin antaa rintaa, jos tulee nälkä varsinaisen äidin poissaollessa. Omaa tyttöäni olen myös antanut muiden imettää.
Minua on imettänyt muutkin kuin äitini.
En vain osaa nähdä siinä asiassa mitään inhottavaa. Se on ihan normaali ruokkimistapa rintalapselle. Ja vahvistusta asiaan saa, kun katsoo miten lapsi imee rintaa, ei se ole rinnan omistajasta kiinni, mistä rinnasta lapsi syö, pääasia on lapsen mielestä, että maitoa tulee.
Voihan asiassa nähdä hyviäkin puolia: useamman äidin maitoa juoneet lapset saavat useamman taudin vasta-aineita vereensä...;)
Mutta kukin tyylillään, eihän kenenkään ole onneksi pakko imettää toisten vauvoja tai pakko antaa omia vauvoja toisille imetettäväksi.
Toista oli ennen vanhaan kun korvikkeita ei ollut. Tilanteissa, jossa omalta äidiltä ei maitoa herunut tai herui hyvin vähän, oli pakko turvautua toisten naisten apuun, muuten olisi lapsi kuollut (tai ainakin ollut aliravittu). Vielä 50-luvulla oli synnytyssairaaloiden palkkalistoilla imettäjiä, jotka imettivät ennenaikaisesti syntyneitä.
Ehkä olen outo, mutta en vaan pysty näkemään tässä mitään pahaa.
Vierailija:
Ja rakkaat av-mammat, taidatte asua oikeassa lintukodossa uskomuksinenne. Suomessa tulee todella paljon vastaan hepatiittipotilaita, joista ei ulkoapäin uskoisi mitään sairautta omaavan. Ei tarvitse olla narkkari saadakseen hepatiitin. Ja naisella ei itsellään ole välttämättä mitään tietoa sairaudestaan, mies on saattanut vaikka vain kerran pistäytyä vieraissa ja siinä se.
En pystynyt kuvotukseltani imetäämään omaanikaan, saati että jonkun toisen kakaraa.
Ja se akka joka imettäisi lastani; ei näkisi enää huomista!
Minulle imetys kuuluu nimenomaan äidin ja lapsen väliseen siteeseen, ja se on läheisin, ihanin yhteinen hetki mikä meillä koskaan tulee olemaan. En edes halua ajatella, että lapseni olisi yhtä läheisissä tekemisissä jonkun vieraan naisen kanssa. Tuntuu samalta kuin että vieras nainen opettaisi lapsen sanomaan hänelle " minä rakastan sinua" ... mulle imetys liittyy rakkauteen ja läheisyyteen niin vahvasti.
Varmaankin näille jotka muiden lapsia imettää se on vain lapsen ruokaa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että lapsi on ajatteleva ja tunteva olento, vaikka nälkäinen onkin...
Muuten, kun entisaikoina oli imettäjiä, niin kai tiedätte myös että lasten ja äitien välit olivat pääsääntöisesti hyvin etäiset? Ei " vanhoista hyvistä ajoista" voi poimia vaan rusinoita pullasta.
Naapurini sairasta pahan rintatulehduksen eikä voinut imettää eikä tahtonut antaa pullosta. Niinpä mä imetin sitten pari päivää vauvaa.
Siskoni lasta imetin muuten vain ja siskoni imetti minun vauvaani. Huvin vuoksi kokeiltiin - ei ollut paljon eroa :-)