en jaksa tätä kaaoskämppää!
Valtavasti tavaraa ja vaatetta sekä paperisälää. En jaksa.
Voimia ei ole kuin äärimmäisen harvoin raivaamiseen.
Miten selvitä?
Kommentit (653)
Vierailija kirjoitti:
Minä kesytin kaaosta äsken ottamalla imurikaapin sekasorron ihan vahingossa käsittelyyn alkaessani miettiä, imurin pussi pitää varmaan vaihtaa jossain vaiheessa kohta. Muistin ottaneeni ainoan jäljellä olevan isosta pahvipakkauksesta irralleen kaappiin ja tyhjän tilaavievän paketin roskiin. Nyt totesin ettei täältä löydy. Ihmettelin ja aloin vähän penkoa.
Säästin rahaa.
Löysin sen pussin eikä sitä varten tarvitse lähteä nyt vartavasten toiselle puolelle kaupunkia erikseen.
Sitten löysin käyttämättömän paketin kertakäyttöhanskoja joka oli pistetty hätävaraksi jemmaan jos oikein muistan, eikä tarvitsekaan ostaa kylppäriin uutta pakettia.Löysin tarraharjan jossa oli vielä jäljellä,ja siihebkin sen muovisuojan, eikä tarvitakaan kuin uutta hylsyä vaihdettavaksi.
Löysin pölyrättejä ja lattialiinoja, joista olin ajatellut, ettei meillä enää olekaikesta päätellen. Ei tarvi ostaa.
Löysin 3 pkt roskapusseja. Ei tarvi ostaa.
Eilen lähikaupassa katselin jotain muovisia orthexin laatikoita joihin voisi salaatinloput tai raastetta tms. jotka olivat vaatimattomasti ihan vaan vitosen. Nyt löysin vanhat tukevat muoviset jäätelörasiat, joita ennen käytin. Ei tarvi ostaa.
Näkyy olevan 2 hyvää mattoharjaa, liki käyttämättömiä.
Erilaisia välineitä.
2 kylpysientä paketissa.
Ison kilon paketin käyttämääni pesuainepulveria.Kenkädeon ja kenkien kosteussuoja spraypullon.
Ylimääräisen paketin Wettexiä.
Pesupusseja.
Suuren pakkauksen pumpulia.
Kadoksissa olleen leikkurin osan Kenwoodiin.
Kannatti.
Ei mitään poisheitettävää. Päinvastoin likikään kaikki mitä kuuluisi ei sinne mitenkään mahdu, mutta nyt ne eivät tipu alas heti kun kädellään jotain koskee.
Mietteliäs
Jatkossa älä osta ylimääräisiä. Tee vaikka Amazoniin valmis ostoslista kodonhoidon välineille josta niitä on helppo tilata tarpeen vaatiessa eikä tarvi lähteä kauas hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ekologinen elämäntapa on sellainen, jossa asutaan tiiviisti, syödään kasvispainotteista ruokaa ja liikutaan julkisilla. Vaikuttavaa on myös hankkia OMAT tarpeelilliset käyttötavaransa käytettynä. Se, että koittaa väkisin löytää jatkokäyttäjän hordaamilleen rojuille, on täysin marginaalista touhua ja lähinnä vain tekosyy vinksahtaneen tavarasuhteen jatkamiseksi. Materiaalin mukaan kierrätys on yleensä täysin riittävää.
Silloin tällöin muutama järkeväkin kommentti liittyen tavarasta luopumiseen ja kierrätykseen. Järjen valoa ei valitettavasti kovin helposti pysty tunkemaan hoardaajan päähän.
Omaan päähäni tuli pikku pilkahdus aikoinaan juuri KonMari-kirjan myötä, sillä sai selvitettyä tunnepuolta. Kyky loogiseen ajatteluun auttoi käytännön menetelmissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en tiedä miten muut siinä sähköisessä muodossaan säilövät ja mitä.
Minä en osaa eikä minulla ole välineitä kuin vanhaa mobiilia. Tietokone hajosi joskus ja uuden hankkimiseksi niistä pitäisi vähän tietääkin jotain nykytietoa niistä sekä olla tuloja millä se hankkia. Minä olen pudonnut kärryiltä täysin enkä nk. "tunne ketään" jolta kysellä. Eikä niitä ilmaiseksi jaeta missään.
En minä näe sen tiliotemapin olevan mikään ihmeen kaaos ...
Oli kuulemma järjettömän hintaista ja iso yllätys kun joku tuttu oli selannut vanhempia tietoja nettipankissa ja mennyt tulostelemaan sieltä. Jos se kuukausittainen tiliote kotiin on euron, sitten on.
Mietteliäs
Mitäs sitten muuten tehdään jos se sähköinen hieno systeemi ottaa ja hävittää kaiken?
Pankin arkisto on kyllä melkeinpä pommivarma. Varmempi kuin sinun mappisi ja muut. Eli jos nettipankissa on tieto jemmassa, niin ei sieltä tarvitse mitään printtailla. Se on kertakaikkiaan hyvin harvinaislaatuinen tilanne, että tarvitsisi jotain tiliotetta. Jos tarvitsee, voi ottaa vaikka kuvan siitä tiliotteesta ja lähettää sen sähköpostilla. Tai printtaa sen yhden. Virastot voivat selata niitä muutenkin, ei tarvitse printtailla.
Mulle tuli tilioteongelma kun kilpailutin asuntolainan ja vaihdoin pankkia. Jouduin tallentamaan osan vanhassa pankissa olevista tiliotteista ja maksamaan siitä. Jos pitäytyy samassa pankissa ei ole ongelmaa.
Olen viime juhannuksesta asti karsinut kotia samalla kaavalla.
Lähialueen kirpputorilla oli tyhjiä paikkoja. Kerroin perheeni rahatilanteen ja kysyin voisivatko harkita jatkuvaa prosenttimyyntiä. Omistaja vastasi mielellään ja minulla on siitä asti ollut paikka .
Vien joka ma 60 tavaraa, vaatetta kirpputorille, hinnoiteltuina, valmiina myyntiin. Torstaina pyydän heitä tiputtamaan hinnan -50% ja tällä välin on jo seuraava kasa hinnoiteltuna ja torstaina pyydän seuraavat myyntilaput. Kotiin kun menen, laitan printatut tavarat tuotteisiin.
Myymättömät annan olla, joka kerta kun laitan -50%, aina joku vanha menee kaupaksi .
Kun aloitan myynnin, n 40% menee heti, to- su menee 55% ja loput menee myöhemmin tai joku on vienyt,
Tienaan tosta n 20 - 25 e viikko, eli ei hirveesti. Mutta tähän mennessä on vielä löytynyt mitä myydä. Summa menee aina suoraan ruokatilille.
Pääsiäisenä mennään vanhempieni mökille ja tiedän sieltä tulee otettua mukaan taas lisää myytävää.
Teen esim pieniä pussukoita. Meiltä löytyi hirveesti kyniä. 20 kpl pussiin ja hinnaksi 0,50 e. Nyt on kaikki menneet. Vien yhden lehtikasan per viikko. Meillä oli vanhoja naisten lehtiä monta 1 m korkuista kasaa. Laitoin niitä 10 lehden pinoihin, langalla ympäri ja hinta euron.
Max 2 viikkoa tälläinen on myynnissä. Sen mukaan olen laittanut, että väh 1 per vuokrausaika on aina myynnissä.
Minulla onkin aina sunnuntai tavaroiden etsintä -päivä. Tänään meni peräti tunti, kun tavaramäärä oli korjattu.
Juhannus tulee tuota pikaa.
Tyhjentäminen on iso projekti. Mutta kiva ja tienasin viime vuonna yli 500 e, eli pelkkää voittoa.
Amazon on hyvä ja käytän wish listiä ahkerasti.
Mietteliäs
Terveisiä nääntyneeltä, joka eri syiden kasauduttua yhteen on uupunut kertakaikkisesti, ja yksineläjän sotku on ollut pari vuotta sen mukainen. Jossain oli ohje, miten kannattaa tämmöisessä tilanteessa puhutella itseään - "olen ihminen joka vie yhden kupin päivässä tiskiin" tai kerää yhden roskan roskapussiin jne. Tärkeintä on, että se yksikin tavara tulee kiikutettua pois pyörimästä ja jatkuva pieni tilannetta korjaava liike pysyy yllä vrt. lamaannuttava itsensä sättiminen. - Kiitos hyvästä ketjusta, rupean juuri tarkemmin lukemaan.
Samaa mieltä periaatteesta.
Lisäisin, jos on tarpeeksi syvällä pohjalla kunnoltaan / jaksamiseltaan (henkistä, fyysistä tai molempia tai silkka ajan ja jaksamisen puute)
kannattaa ensin yrittää ylläpitää sitä edellistä kuntoon aikaansaatua, sen hoidetuksi saamisen tasoa ja saada sen ylläpito arjessa toimimaan normaalilla päivittäistasolla ennen kuin etenee seuraavaan eli johonkin uuteen juttuun.
Olen nyt todennut ettei tällä haavaa omalla kohdalla muu toimi YHTÄÄN. Tämä toimii. Hitaasti. Mutta TOIMII!
Kun taas ne yhtäkkiset revittelyt, eivät toimi.
Jos niihin kykenee, jälkikäteen on niin sippi, kaikki alkaa alusta ja kunto voi olla huonompi. Takapakkia reilusti.
Kun etenee kärsivällisesti vähä kerralla, ollen reslistinen ja syyllistämättä itseään siitä missä nyt just mennään, olen nyt yhtäkkiä huomannut sen oman pystymisen kasvaneen hitaasti mutta tasaisesti.
Mietteliäs
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo melkein tosissani harkinnut sitä ammattijärjestäjää mutta rahatilanne on tosi huono.
Lisäksi pitäisi siivota ensin.
Täällä on pölyä ja vaikka mitä nurkissa.
ApAloita lehdistä..kaikki sanoma ja aikakauslehdet ja käsityölehdet roskiin heti.
Seuraavana päivänä kaikki koriste esineet myös jouluvalot , joita säilytät laatikoissa roskiin(en usko että sul on arabian papukaijakannuja kaapit väärällään)
3. päivä..kaikki rikkinäiset ja venyneet yli 2 vuotta vanhat vaatteet roskkin (en usko että jaksat organisoida kirppistä)
4. Pilkottaako valo ikkunoista? Pese ikkunat (tosi palkitsevaa)
5. lepää 3 päivää
6. Imuroi ja pyyhi pölyt(näät ne paremmin kun ikkunat puhtaat
7.Osta mappi, ja laita siihen aina laskut kun niitä tulee..ainaMiksi pitäisi laittaa käsityölehdet roskiin? Sanomalehdet ym kyllä ymmärrän, mutta miksi käsityö- ja harrastelehdet pitäisi heittää pois?
Kannattaa ymmärtää se asia, että meitä on erilaisia omine kiinnostuksen kohteinemme. Ei raivaus onnistu niin, että heittää pois mieluisia asioita. Sillein saa vain sen vastareaktion aikaan, eli ei heitä mitään pois. Kannattaa laittaa pois asioita, joita ei tarvitse. Roskista on hyvä aloittaa.Ja miksi pitäisi heittää pois jouluvalot, jos ne taas seuraavana vuonna laittaa esille? Mitä järkeä on tällaisessa?
Mutta muuten samaa mieltä, tosin joihinkin paikkoihin (esim löytäeläinkoteihin) otetaan vastaan vaatteita, lakanoita ja muita vastaavia. Että kannattaa miettiä mitä itse haluaa tehdä.
Eli ap ..ottaa käsityölehden vuodelta 1989 ja alkaa virkata penskalleen nuttua..muhahhaa
Laittaa joulukoristeet (joita varmasti kilokaupalla) kaikki kuuseen, joka mahtuu minne?..muahahhaaaaaa
Vierailija kirjoitti:
olen tosiaan aikamoinen hamsteri ja mm. vaatteita on kertynyt satoja kappaleita. Nyt olen ajatellut pitää pian totaalisen ostoboikotin vaatteille, etten osta enää mitään vuosiin. Koska vähän on pakko, koska ne eivät mahdu päälle. Niitäkin tullut ostetuksi alennuksista. Muistan vielä kun joskus 2005 tuli työkkärin kurssiuhka ja totesin, ettei minulla ollut edes päälle mahtuvia housuja kurssille mennäkseni. Ehkä sitä on sitten arvioinut kokonsa väärin vaatteita hankkiessaan . Ja pidän kyllä kovasti vaatteista.. nyt on tuloja enemmän ja suurinpiirtein eniten kuluttanut vaatteisiin.
Muita suosikkikohteita ovat kosmetiikka, hajuvedet (joita kymmeniä) ja sisustustarvikkeet. Ja koruja tietysti on niin paljon, etteivät mahdu mihinkään. Niidenkin suhteen olen päättänyt, etten enää osta mitään.
Paljon mietin sitä että kapeat käytävät ja tavaraa kerroksissa joka puolella. Mutta koen itseni ihan hillittömäksi tavaran suhteen.
Olisiko vinkkejä ostohimon hillitsemiseksi?
Itse olen paininut saman ongelman kanssa ja painin joskus edelleen. Asuni oli pitkään tyyliä huppari+colleget, enkä edes omistanut farkkuja mekoista puhumattakaan moneen vuoteen. Usein tuntui siltä että jopa korvakorut ja hiuspinnit oli liikaa pröystäilyä ja huomion hakemista. Monesti otin ne pois joko päivän mittaan tai ennenkuin ehdin edes perille sinne minne nyt ikinä olinkaan menossa.
Syynä tähän arkuuteen oli kieroon kasvanut lapsuudenkoti ja tuomitsevat arvot. Meillä kotona en nähnyt äitini koskaan meikkaavan tai käyttävän koruja tai mitenkään muulla tavalla ilmentävän naiseuttaan, ja muutenkin painotettiin että kaikki sellainen on turhaa, varsinkin isän mielestä. Vaatteita saatoin saada serkkupojilta. Opin siis jo varhain häpeämään naiseuttani ja vartaloani. Lisäksi minua vähän kiusattiin koko peruskoulun ajan joten pysyin arkana enkä halunnut herättää huomiota. Oletko ap miettinyt, että olisiko sinullakin mahdollisesti ollut tai onko edelleen vaikuttamassa joitain haitallisia ihmissuhteita?
Noh, jossain vaiheessa parinkympin tienoilla kuitenkin tapahtui muutos. Aloin ostamaan farkkuja ja vähitellen muutenkin uusimaan vaatekaappia. rohkaistuin ostamaan (alennuksista) kaikkea värikästä, pinkkiä, pitsiä, hörhelöä. Ostin ja ostin..mutta en pysty luopumaan mistään.
Kuten joku jo mainitsi, on helppoa aloittaa kokeilu heittämällä pois sellaista tavaraa josta ahdistava olo. Esim korvakorut, huivit, hiussoljet. Tai sitten niillä supernaisellisilla alusvaatteilla kuten minä. Voi harjoitella myös vaikka tyyliin yksinkertaisella harmaalla/mustalla Zalandon kymmenen euron trikoomekolla, leggareilla/sukkiksilla ja sillä jo mainitulla palmikkoneuleella. Tai vaikka mustilla leggareilla, kukkamekkolla ja musta pitkä neuletakkilla.
Ja mitäs niillä kieroonkatsojilla muuten oli silloin itsellään päällä siellä terassilla, crocsit varmaan? Etteivät ehkä vaan olisi hivenen sellaisia jo mainittuja myrkyllisiä rajoittajia? Roskiin nimen omaan kuuluu mekot, älä vaan lopeta raivausta, olet jo rajoittanut itseäsi aivan tarpeeksi. 😊💗
Vastaa Lainaa Ilmoita asiattomaksi
2
alas
0
Tämä ketju sisälsi niin paljon inspiroivia ajatuksia että sietää tulla nostetuksi :)
Yksi tapa alkaa kesyttää kaaosta on laittaa munakello soimaan puolen tunnin kuluttua ja päättää raivata jotakin, mitä hyvänsä, se aika. Vaikka sitten kerätä roskia, kuljettaa tavaroita niihin huoneisiin joissa niitä käytetään, käydä läpi jääkaappi/ruokakaappi/vessankaappi.
Tee tämä joka päivä niin tulosta alkaa syntyä väkisin.
Toinen keino voi olla se että päätät millä palkitset itsesi kun saat raivattua tietyn kohteen. Esimerkiksi kun saat käytyä läpi vaatekaapit, menet elokuviin tai pizzalle ja kun saat järjestettyä keittiön, lähdet viikonloppulomalle kylpylään.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo melkein tosissani harkinnut sitä ammattijärjestäjää mutta rahatilanne on tosi huono.
Ap
Luulen että sellainenkin ammattijärjestäjä löytyy jonka kanssa homman voi aloittaa perussiivouksesta.
Joillakin (harvoilla :D ) voi toimia keino ystävän kanssa yhdessä sovitusta raivauksesta. Yhdessä siis sovitte, että kumpikin siivoaa eteisen/keittiön kaapit/vaatekaapit maaliskuun loppuun mennessä. Maaliskuun lopussa kumpikin esittelee toiselle kahvittelun merkeissä, mitä on saanut aikaan. Ja sen jälkeen sovitte seuraavan projektin ja määräajan jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApLuulen että sellainenkin ammattijärjestäjä löytyy jonka kanssa homman voi aloittaa perussiivouksesta.
Ja ammattijärjestäjän maksuista voi tehdä kotitalousvähennyksen, se kannattaa muistaa. Siitä on tietysti hyötyä vain jos on verotettavaa tuloa.
Ideana siis 378 viestissä se että voi tsempata toinen toistaan ja miettiä yhdessä vastaan tulevia ongelmia (Mihin laittaisin ylimääräiset kattilat? Tarvinkohan vielä näitä meikkejä? )
Sovittu määräaika kannustaa pysymään aikataulussa ja kaveri tsemppaa eteenpäin silloin kun tuntuu ettei hommasta tulee mitään.
Päätökset saa tehdä itse mutta joku toinen on kuitenkin mukana projektissa.
Tämä ei varmasti sovi kaikille mutta tiedän että niitäkin on jotka ovat onnistuneet saamaan isot raivaukset alulle tällä systeemillä.
Vierailija kirjoitti:
Yksi tapa alkaa kesyttää kaaosta on laittaa munakello soimaan puolen tunnin kuluttua ja päättää raivata jotakin, mitä hyvänsä, se aika. Vaikka sitten kerätä roskia, kuljettaa tavaroita niihin huoneisiin joissa niitä käytetään, käydä läpi jääkaappi/ruokakaappi/vessankaappi.
Tee tämä joka päivä niin tulosta alkaa syntyä väkisin.
Toinen keino voi olla se että päätät millä palkitset itsesi kun saat raivattua tietyn kohteen. Esimerkiksi kun saat käytyä läpi vaatekaapit, menet elokuviin tai pizzalle ja kun saat järjestettyä keittiön, lähdet viikonloppulomalle kylpylään.
Sen munakellon voisi heivata roskiin, turhake! Puhelimissa on ajastin.
Hamstraus tai tahaton ylivuoto ei aina ole pelkkää tavaraa vaan myös tehtäviä ja toimia. Joskus sekin auttaa, jos saa jonkun muun hoitamaan osan tehtävistä, joita on kertynyt tai jos koko tehtävän voi jättää pois (karsii harrastukset, joille nyt ei ole aikaa tai jos niitä on liikaa, ei lupaudu sinne ja tänne, onko lakanat pakko silittää ja onko ne silitettävä itse jne).
Tässä muutama ennalta ehkäisevä vinkki jatkoa ajatellen:
-Kieltäytykää kokonaan roskapostista
-Tehkää päätös olla ottamatta vastaan ilmaistavaraa, kylkiäisiä, lahjotuksia yms. Jos tulee väkisin, niin samantien uffille.
-Osta vain oikeaan tarpeeseen.
Sain aikaan tyhjätä kuivatavarakaapin ja katsoa päiväykset sekä listata mitä on ja mitä puuttuu. Vanhentuneita löytyi ja muistaessani milloin mitä mistä ostanut, lähikauppa on nähtävästi paikka, missä pitää katsoa päiväys ennen kärryyn poimimista. Korvan taakse vakavasti tämä nyt opiksi.
Ongelma: siirappitölkistä oli vuotanut hieman pääni korkeudella olevalle puuhyllylle. Siihen on jossain välissä tippunut teenliuloja sekä myös ottanut kiinni 2 pahvipaketillista sipulikeittopakkauksia.
Millä irti ja loput pahvit, siirapit ja liulat pois? Hylly maalattua puuta.
Vastaisuudessa siirappipurkki tarpeeksi isoon pakastusrasiaan seisomaan. Vinkiksi!
Olen huomannut että ihmisten käsitykset siitä, mikä on hyväkuntoista rahan arvoista tavaraa, vaihtelee. Joillakin on tavaraongelma sen takia, että että he pitävät tavaroitaan käyttökelpoisina ja hyväkuntoisina ja uskovat kaikesta saa rahaa kun ne vain saisi myytyä kirppiksillä. Muut sitten näkevät samoissa tavarapinoissa 20 vuotta vanhoja nuhjuisia, haisevia vauvanvaatteita (eli pukluisia, porkkananvärjäämiä, haalistuneita, napit irronneita, muodottomiksi kulahtaneita), loppuun asti käytettyjä ja aikuisten vaatteita, kulmistaan rikki rispantuneita vanhoja peittoja, rikkinäisiä rihkamakoristeita, rikkinäisiä pyykkitelineitä, vanhoja mainoksia jne. Eli jonkinlainen epärealistinen näkemys tavaran laadusta ja arvosta estää hävittämästä rojua siten kuin kuuluisi, eli lajittelemalla se jätteisiin. Okei vanhat peitot voi viedä eläinsuojeluyhdistykselle, mutta ihan oikeasti muu kuuluisi lajitella jätteeseen, jolloin se saadaan hyötykäyttöön ja energiaksi jätteenpolttolaitoksilla tai kierrätysmateriaaleina.