Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

en jaksa tätä kaaoskämppää!

Vierailija
23.01.2018 |

Valtavasti tavaraa ja vaatetta sekä paperisälää. En jaksa.
Voimia ei ole kuin äärimmäisen harvoin raivaamiseen.
Miten selvitä?

Kommentit (653)

Vierailija
301/653 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli kyllä paha mieli kirjoittaa tänne tai lähinnä herätti ihmetystä. Minulla on sivulla 20 2 kommenttia jossa kehotan vapautua kaikesta roskasta. Miksi noin monta alapeukutusta?

Asiallimen ja normaali teksti!

Kiitos aivan ihanasta vastauksesta sinulle joka vastasi tähän.

Tämä oli ensimmäinen ja viimeinen kerta kun tänne kirjoitan ja jaan toimivat ratkaisut. Jos ei osata keskustella eikä perusteella mitä tein väärin. Jotenkin sain fiiliksen että täällä liikkuu aika ongelmallista ja yksinkertaista porukka.

Vierailija
302/653 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mullakaan ole paikkoja minne laittaa.

Eteisessä kelluu taas kasa kaikenlaista.

Kova väsymys päällä kun oon ollut hereillä 12 tuntia.

30 vuotta kaaoksessa.

Ap

Mitä raskasta olet tehnyt tuon 12h?? Ihan normaalia valvoa arkipäivänä 12-15 tuntia, jotkut paljon enemmänkin

Mulla on uupumusta harva se päivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/653 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hukannut taas yhden laskun. Juuri sen joka on paljon myöhässä.

Tämmöstä tää on aina.

Lisäksi vintin avaimet ovat taas hukassa.

Ap

Vierailija
304/653 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sukkia kannata pois heittää!

Siten varmistat että se toinen on pariton.

Vierailija
305/653 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Facessa on paikallisia "Roskalava"ryhmiä. Kaikki tavara menee. Tai oman kaupungin Fb-kirppiksellä laitat että ilmainen. Lähtee.

En tunne tuota Roskalava-ryhmän toimintaa, miten se toimii?

Kaupunginosan FB-kirppiksellä on ongelma, että siellä on enemmän myynnissä tai annetaan ilmaiseksi kuin ostaja/noutajaehdokkaita. Joskus olen yrittänyt jotain antaa ilmaiseksi. Ensimmäiseksi alkaa kyselyt tarkoista mitoista, valmistusvuodesta, materiaalista jne. Sen jälkeen alkaa vääntö noutoajoista, joita on vaikea sovittaa yhteen.

Itselleni on helpompi pudottaa esim.vaatteet FIDA/UFF-laatikkoihin, koska ne saa viedä sinne just silloin kun itse haluaa. Kun on paljon harrastuksia töitten jälkeen ja viikonloppuisin, noutoja on hankala sovittaa yhteen.

Kaipaisin itse sellaista Vaihdetaan FB-kirppisryhmää PK-seudulla, joka oikeasti toimisi. Siis jos esim.haluaisin vaihtaa olohuoneen maton kattilaan, niin jollei vaihto päittäin onnistuisi, niin saisi joitain "pisteitä" tai vastaavia, että voisi ensin lahjottaa maton jollekin sitä tarvitsevalle, ja sitten taas saisi kattilan henkilöltä, jolla on sellainen ylimääräisenä. Monien FB-ryhmien ongelma on siinä, että ne ovat täynnä av-varauksia, jotka eivät välttämättä toteudu. Tai sitten joutuu päivystämään FB:ssa 24/7, jos haluaa löytää jotain.

Laita kuvaukseesi että "annetaan, ei kysymyksiä, hae pois" ja voit olla rauhassa.

Vierailija
306/653 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fb annetaan ja vaihdetaan on.

Vierailija
307/653 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mullakaan ole paikkoja minne laittaa.

Eteisessä kelluu taas kasa kaikenlaista.

Kova väsymys päällä kun oon ollut hereillä 12 tuntia.

30 vuotta kaaoksessa.

Ap

Mitä raskasta olet tehnyt tuon 12h?? Ihan normaalia valvoa arkipäivänä 12-15 tuntia, jotkut paljon enemmänkin

Niin, eikö normaali rytmi aikuisella ole jokseenkin niin, että valveilla ollaan noin 17 tuntia ja unessa noin 7. Ja jos hyvin menee, niin unta ehtii saada jopa 8 h vuorokaudessa. Silti valveillaoloaikaa 16 h. 

Vierailija
308/653 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ninnipuuz kirjoitti:

Pitää vain tiedostaa sen että ihminen ei oikeasti tarvitse mitään elämiseen. Onneksi nettissä nykyään voi asioida niin papereita ei kerry.

Äläkä osta tasan tarkkalleen mitään mistä et ole varma, sellaiset ostokset jää taatusti kaappien pohjalla. Kylmästi vain jätät väliin.

Teet selkeitä pisteitä jossa pidetään vaatteet ja pesuaineet. Niin että on mahdotonta pistää tavarat muualle.

Itse tyhjensin koko kämpän vuosi sitten, en nukkunut öisin kun ahdisti niin paljon kun joka nurkassa oli turhaa tavaraa eikä koskaan ollut siisti. Nyt on kaunis ja aina tiptop puhdas kämppä, huonekalut tulevat esille, makuuhuoneessa vain sänky ja vaatekaappi.

Omistan vain muutamia käytännöllisiä, perustyylikkäitä vaatteita, ihon pesu ja hoitotuotteet, muutama matkamuistoja, keittiössä ainoastaan tarvittavat esineet.

Jos pitäisi muuttaa pois niin ison kaksion saisi hetkessä tyhjäksi.

Mieti ihan sinun elämäntapasi ja arvojasi. Omistatko roskaa vain koska näin on ollut aina tapana?

Tämä sitten todellakin vaatii sen että heität kaiken pois! Se ilon ja vapauden määrä on suunnaton!! Minulta lähti se inhottava jaksamattomuus ja masennus pois ihan pysyvästi. Nyt jälkikäteen tajusin kuinka paljon merkitystä ympäristöllä on hyvinvointiin.

Vapaudu kaikesta!

Amen. 

Minä tein saman pari vuotta sitten luettuani Konmari- kirjan. Tällä hetkellä omat tavarani rajoittuvat vähäiseen määrään vaatteita (annoin pois/laitoin pelastusarmeijalle kaikki mitkä eivät tuoneet iloa, olkoonkin että olin satsannut merkkeihin satoja ellei tuhansia euroja.) Lisäksi minulla on muutamia koruja, muutama tuoksu, meikkipussi, hygieniavälineet, parisenkymmentä kirjaa, kauratyyny, joogamatto, tietokone, table, puhelin, laturi, hieman ns toimistotarvikkeita eli kyniä, teippiä yms. Valokuvat. Siinäpä ne. Tietysti kodissa on muutakin tavaraa kuten astiat, pyyhkeet, petivaatteet jne kun on isohko perhe. 

Kotini on aina siisti, ja tiedän missä vähäiset tavarani ovat. Ihanaa ja vapauttavaa. Suosittelen. 

Vierailija
309/653 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden kerran menin lahjoittamaan koko lankavarastoni pois ajatellessani, etten kuitenkaan enää koskaan pysty millään mihinkään. Ei se nyt ehkä aivan niin kuitenkaan ole. Eniten harmittaa siinä kyllä se, en silloin tiennyt asianomaisen henkilön oikeaa karvaa. Menin antamaan toisia kiusaavalle pahantahtoiselle ihmiselle, koska en tiennyt asian todellista laitaa. Jälkikäteen on tullut kokemusta, ihmiset eivät aina ole saamastaan suinkaan tasan kiitollisia normaalisti.

Vaan jopa kateita ja pahansuopia sekä katkeria siitä, jollakulla toisella on jotain, mitä heillä ei ole, ja heidän alkoi nähdessä tehdä mieli. Ja tämä, vaikka aivan kykeneviä itse hankkimaan kaupasta.

Tämä on mielenpahoittavaa. Mietinpähän vain: Vähemmän paha mieli niin ettei anna ns tuttavapiirissä kun näinkin voi käydä :(

Mietteliäs

Minkälaista ja kuinka suurta kiitollisuutta odotit? Ja miksi?

Entä jos muuttaisit tapaasi suhtautua. Sinä olet kuka olet, ja teet mitä teet. Ja sama koskee muita ihmisiä. Jos sinulla oli tarve päästä eroon langoista (syystä tai toisesta), niin miksi käyttää jo muutenkin vähissä olevaa energiaa sen toisen ihmisen käyttäytymisen pohtimiseen ja analysoimiseen? Mitä väliä sillä loppupeleissä on? Tietty jos asia liittyy muuhunkin kuin lankoihin, niin silloin ehkä toki...

Hoida oma elämäsi kuntoon askel askeleelta, ja lopeta liiallinen muiden käyttäytymiseen keskittyminen. Jos tässä oikeasti alkaisi kaikkien sanoja ja tekoja analysoimaan, niin ei varmasti muuta ehtisikään, plus että hulluksi tulisi. 

Vierailija
310/653 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huokaus :D. Sukkajuttu oli esimerkki konmari-metodista kirjoittajalle, jolta menisi kaksi viikkoa etsiä kaikki omistamansa ihan mitkä vaan yhden lajin tavarat, ja joka ei sen vuoksi voi luopua mistään, eikä myöskään säilyttää tavaroita samassa paikassa. (Mutta ilmeisesti kaaos jostain syystä silti vaivaa?)

Saat pitää sukkasi. Sukkien määrän maksimointi ei kuitenkaan ole hyödyllinen prioriteetti jos ongelma on kaaos.

Vierailija
311/653 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huokaus :D. Sukkajuttu oli esimerkki konmari-metodista kirjoittajalle, jolta menisi kaksi viikkoa etsiä kaikki omistamansa ihan mitkä vaan yhden lajin tavarat, ja joka ei sen vuoksi voi luopua mistään, eikä myöskään säilyttää tavaroita samassa paikassa. (Mutta ilmeisesti kaaos jostain syystä silti vaivaa?)

Saat pitää sukkasi. Sukkien määrän maksimointi ei kuitenkaan ole hyödyllinen prioriteetti jos ongelma on kaaos.

Eivät nämä hamstraajat halua ymmärtää. 

Vierailija
312/653 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on vähänkään "ylimääräistä" rahaa, niin palkkaa ammattilainen avuksi. Ja jos ei ole, ota joku läheinen kaveri avuksi. Sovitte viikonlopun, jolloin käytte yhdessä kaiken läpi. Kaverilla kun ei ole tunnesidettä tavaroihisi, pystyy hän helpommin päättämään, mitä oikeasti tarvitset ja minkä voi hävittää. Ja miellään tietysti siis kaveri, jolla ei ole hamstraustaipumusta, vaan josta tiedät, että sanoo suoraan, että tuota et tarvitse, kun et ole viiteen viimevuoteenkaan käyttänyt :D.

Oon jo vakavissani ammattilaistakin miettinyt mutta pitäis ensin siivota..

Ja ehkä yksi kaveri vois tulla jos kysyn.

Tosin se kerran heitti rahanarvoiset paperit pois eli tuli tappiota.

Ainakaan perussiivooja ei osaa auttaa. Siivoaja auttaa vasta, kun lattian ja pinnat pystyy näkemään.

Ehkä itse aloittaisin vaatteista. Ne on mukavampia, kuin homeiset astiat. Lisäksi ne vie tilaa ja niitä on helppo käsitellä. Ensin jako kahteen; pidettävät ja poistettavat. Energiasi ei riitä poistettavien järkevään pesuun ja lahjoittamiseen. Pistä ne mustaan jätesäkkiin ja UFF-laatikkoon, pesemättöminä, tai suoraan roskiin. Raha on myös tässä kohtaa toissijainen. Saat sitä hyvin vähän ja joudut käyttämään paljon energiaa. Tämän jälkeen on pidettävät vaatteet. Mahtuuko kaikki kaappeihin? Jos ei mahdu, niin jätesäkit käyttöön. Tässä vaiheessa vaatteet pitää myös pestä. Jätesäkeistä voit huolehtia myöhemmin. Sitten hyvän mielen aika. Keittiön siivous. Roskis mustien jätesäkkien muodossa on oiva vaihtoehto. Jos astia on jo vähän rikki ja uskomattoman likainen niin roskiin vaan. Yritä kuitenkin säästää 2xlasi, 2xlautanen, jne. Keittiön pitäisi olla siinä mielessä helppo, että siellä ei pitäisi olla niin paljoa säästettävää tavaraa kuin muissa huoneissa. Keittiön siivouksen jälkeen käden jälki näkyy todella hyvin ja siitä tulee hyvä mieli.

Tästä on hyvä jatkaa muihin huoneisiin..

Vierailija
313/653 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hukannut taas yhden laskun. Juuri sen joka on paljon myöhässä.

Tämmöstä tää on aina.

Lisäksi vintin avaimet ovat taas hukassa.

Ap

Mulla oli nuorempana aina tuo sama! Tärkeille jutuille keksin jonkun spesiaalipaikan, tärkeän. En sitten koskaan muistanut mikä se paikka oli, joten ainoa mahdollisuus löytää jotain oli jättää se lojumaan näkyville. Kuitenkin sitten välillä halusi, että olisi siistimmän näköistä niin keksin sitten näitä spessupaikkoja. 

Onneksi ei ole enää tuollaista! Opiskelin järjestämistä netistä (mm. konmari, mutta olin hyvässä vauhdissa jo ennen sitä). Tavaraa on kuitenkin rajallinen määrä vaikka sitä olisi paljonkin, se järjestyy kun sen järjestää.

Vierailija
314/653 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avainkaappi. Jos avaimet aina panee sinne, ne eivät ole koskaan hukassa. Ellei sitten käytä "käsilaukkulaatikkoa", jossa avaimet voivat myös asustella.

Konmari-kirjassa on hyvä ohje käsilaukun tyhjentämisestä iltaisin. Minulla on keittiön kaapissa laatikko, johon tyhjään ne vakiotavarat laukusta: kortit, pastillit, huulirasva jne. Sitten taputtelen laukkua (suomalainen versio siitä laukun kiittämisestä) ja kiikutan sen omalle hyllylle lepäämään :)

Laskut omaan paikkaan. Itselläni se on vanhanaikainen kirjeteline, johon siirrän laskun ja laitan kuoren roskiin. Laskut maksan kerran kuussa. Suurin osa tosin menee sähköisesti, mutta ne muutamat paperiset kulkevat tuon oman telineensä kautta. Kun lasku on maksettu, se menee silppuriin.

Vaikka olisi kuinka väsynyt ja kaaos päällä niin nämä pienet asiat korjaamalla tulee jo ISO muutos elämään. Ihan oikeasti. Laukulle oma paikka. Laukun sisällölle oma paikka (tai avainkaappi). Laskuille oma paikka. Laskunmaksupäivästä päättäminen. Laskujen siirtäminen sähköisiksi.

Ja sinä joka pahoitat mielesi kun ihmiset eivät ole kiitollisia, tai ovat ilkeitä ja annoit heille tavaraakin, tai kun tuli tappiota jostain. Älä välitä muista ihmisistä. Ole itse kiitollinen. Ole iloinen siitä, että sinä olet ihan hyvä ihminen. Älä stressaa muiden ilkeydestä tai epäkiitollisuudesta. Antamisesta pitää iloita ja se on ihan sama onko se toinen "tarpeeksi" kiitollinen. Sinä kuitenkin nautit kun saat antaa, eikö niin? Toinen juttu on tappio. Joskus menetät rahallisesti, mutta voitat henkisesti. Esim. annat kalliin käyttämättömän vaatteen pois täyteen ahdetusta vaatekaapistasi. Häviät rahallisesti, mutta voitat henkisesti! Tulee tilaa, saat kokea antamisen iloa. Se voittaa rahallisen tappion!

Vierailija
315/653 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa homekämppä. Sen jälkeen joudut heittämään k-a-i-k-e-n tavaran pois. Ihanan vapauttavaa? Tosin samalla heität pois mm. terveytesi, mutta homekämpän jälkeinen kämppä (jos nyt sellaisen satut löytämään, missä voit oireilematta asua) on ainakin tyhjä ja roinaton...

Vierailija
316/653 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mene kirppareille

.Älä mene flying tigeriin

.Osta Tokmannilta kerralla enemmän esim kodin pesuaineita..ettei tarvi käydä siellä joka viikko

.Älä käy alennusmyynneissä.

Suunnittele vaikka siivotun /raivatun huoneen remontti.

Laske paljon esim seinän tasoitus/uusi maali maksaa.

Tee budjetti ja säästä siihen.

Jos ei onnistu..yritä päästä terapiaan..hanki apua

Vierailija
317/653 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä eri kirjojen oppeja ei liian vakavasti kannata tulkita. Aloin nauraa jo tässä.

Mikäli tuota vuoden käyttämättömyyttäkin tulkittaisiin kuin piru raamattua, minunkin pitäisi nakella ainakin roskiin mehumaijaa myöden. Sitä on kyllä rääkätty 1.5v sitten viimeksi. Se ei tarkoita, sitä ei tarvita. Viimeksi oli liian hyviä marjat mehustamiseen. Marjojen laatu niin hyvä, olisi ollut tuhlausta mehustaa. Olen sillä mehumaijan pohjalla tehnyt koirien puuron kymmenisen vuotta arjessa, ennen kuin sain jostain tarpeeksi halvalla tarpeeksi ison oikean kattilan siihen ja muitakin. Tiedättekö te miten kallis mehumaija on ennen ollut ostaa sille joka on hyvin hyvin pienituloinen? Itse sain 1/2 hintaan yhdestä alesta joskus parikymmentä vuotta sitten. Meillä oli aina ennen ollut perheessä, mutta vanha meni kerran monen muun tavaran ohessa kun sattui ja tapahtui. Sitä onnea kun löysi uuden hinnalla, mihin oli juuri silloin varaa!

Esimerkiksi syksyllä juureslaatikoiden säilöön teon aikaan joka ikinen vuosi mikään ei ole inhottavampaa kuin liian pienet kattilat joilla homma on tuskallisen hidasta. Kun on kerran hankkinut onnistuneesti isoja Hackmaneita käytännössä ilmaiseksi, ei niistä hellitä. Ei niitä tarpeettomaksi tee sekään jos niitä käytetään tasan silloin kun tehdään urakalla talveksi peruna-, porkkana-, lanttu- ja maksalaatikot. Luultavasti joku nero vielä alkaa keksiä, ettei niitä pidä tehdä ja syödä ...

Ei, ei sellaisia nakella köyhemmissä ihmisissä ainakaan kuin perheen ja suvun sisällä. Hyvä kattilatavara maksaa. Isotuloiset eivät ymmärrä miten vaikeaa köyhille voi olla kunnollisen taloustavaran hankinta. Sitä fiilistä, kun saa jotain kätevämmäksi asiat tekevää. Tai kaunista käyttötavaraa, esimerkiksi astiat.

Minä en ole "terve". Kuntoni huononi toissa vuonna taas. On pitkä aika siitä kun olen viimeksi jaksanut "laittaa ruokaa" itse. Se ei tarkoita että olisi ollut todennäköistä, en tee koskaan enää. Yritän juuri aloitella uusiksi! Olisipa tosiaan kiva, mikäli minä tai joku paremmin tietäjä olisi puolestani omavaltaisesti mennyt heittelemään kaikki keittiökapineeni pois.

Mietteliäs

Tässä on just se juju että pitää tajuta mitkä tavarat on itselle tärkeitä. Sä käytät niitä kaikkia kalujasi! Samoin kirjanystävälle kirjat ovat tärkeä keräilykokonaisuus, kun taas hän saattaa tulla toimeen yhdellä tai kahdella kattilalla.

Uupumuksesta jotain tietävänä suosittelen samaa kuin moni muukin ap:lle: koska jaksamisesi on kortilla, laita kaikki vaan kylmästi menemään mitä et erityisesti usko kaipaavasi jos vaikka talosi sattuisi palamaan. Kierrätyskin on järkevää vain jos saa kaikki yhteen paikkaa menevät esim pariin säkkiin tai laatikkoon. Siis tämä neuvo koskee vain niitä jotka ovat yksin väsyneinä ja sairaina sen kasan keskellä uupumassa. Muut kierrättäkööt normaalisti! :D

Vierailija
318/653 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ninnipuuz kirjoitti:

Tuli kyllä paha mieli kirjoittaa tänne tai lähinnä herätti ihmetystä. Minulla on sivulla 20 2 kommenttia jossa kehotan vapautua kaikesta roskasta. Miksi noin monta alapeukutusta?

Asiallimen ja normaali teksti!

Kiitos aivan ihanasta vastauksesta sinulle joka vastasi tähän.

Tämä oli ensimmäinen ja viimeinen kerta kun tänne kirjoitan ja jaan toimivat ratkaisut. Jos ei osata keskustella eikä perusteella mitä tein väärin. Jotenkin sain fiiliksen että täällä liikkuu aika ongelmallista ja yksinkertaista porukka.

Millä oikeudella kutsut toisten tavaroita roskaksi? Mitäs tykkäisit, jos tulisin kotiisi, avaisin vaatekaappisi, ja pyytäisin sinua heittämään puolet vaatteista pois, koska ne ovat minun mielestäni roskaa?

Vierailija
319/653 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään on taas vähän eteisessä siivottu joskaan ei löydetty mitään poistettavaa jollei nyt tavallisten roskien vientiä lueta. Nyt on ollut ruokatauko ja lähden roskien vientiin ja siivoan vähän lisää, kunhan käyn ensin koiran kanssa ulkona ja kuumaa kahvia ;)

Saisinpa niin paljon pikaisempaa siivousta tarvitsevia aikaan, jotta pääsisin järjestämään vaatehuonetta. Siellä ei ole pääasia löytää mitään nakattavaa vaan saada järjestys aikaan. Mutta sitä ennen pääasia on ensin saada pölytasoa hallintaan jotta voi jotenkin hengittää vinkumatta.

Illalla ajattelin mapittaa pitkään mapittamatta jääneitä papereita mutta tiedättekö, sen sijaan minä otan ja katson jonkin elokuvan tai luen jotain musat korvilla. Kaikkea ei tarvitse kerralla. Tärkeämpää olisi tehdä joka päivä jotain eikä yrittää repäistä kerralla. Sellaisen jälkeen sitten ei jaksakaan edetä seuraavana päivänä. Kun ei revittele, jaksaa seuraavanakin.

Ja ruoka- ja kaffebreikit auttavat, ja välillä istuminen.

Mietteliäs

Vierailija
320/653 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isällä on tätä säilömisviettiä. Ajattelee, että lapsenlapset sitten tarvitsee sitä tai tätä, tai kun on jokin asia niin ja niin paljon aikoinaan maksanut, niin ei voi laittaa pois.

No nyt on lapsenlapsia. Ei voida käyttää niitä säilöttyjä vaatteita (haisevat pahalle, haju ei lähde pois pesussa, ovat koinsyömiä tai likaisia), muovileluja (nykytieteen valossa vaarallista muoviyhdistettä tai muuten turvaton) tai pehmoja (samat ongelmat kuin noissa vaatteissa). Jokaisen lelun ja vaatteen kohdalla käytiin tämä sama asia läpi. Lopulta saatiin viedä viisi jätesäkillistä tavaraa roskiin. Kirjoja voitiin ottaa käyttöön puoli muuttolaatikollista. Muut olivat liian rikkinäisiä tai likaisia tai haisevia.

Isällä on säilössä kaikki vanhat pukunsa, jokainen kirja, iso kasa lehtiä, vanhoja huonekaluja jne. Yksi vanha navetta, lato, autotalli, vintti ja leikkimökki täynnä tavaraa. Onneksi leikkimökki saatiin tyhjättyä lapsenlapsen leikkejä varten. Poltettiin kaikki sieltä leikkimökistä (risat huonekalut, lehdet jne) pääsiäiskokkona. Isän suostumuksella siis, mutta hiukan korostaen sitä miten lapsenlapselle olisi hienoa nähdä pohjalainen pääsiäiskokko.

Seuraavaksi aion yrittää talon siivoamista sillä verukkeella, että lapsenlapsen on helpompi vierailla kylässä (tää on kyllä tottakin) kun ei tarvitse varoa niin paljon tavarakasoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi