Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

en jaksa tätä kaaoskämppää!

Vierailija
23.01.2018 |

Valtavasti tavaraa ja vaatetta sekä paperisälää. En jaksa.
Voimia ei ole kuin äärimmäisen harvoin raivaamiseen.
Miten selvitä?

Kommentit (653)

Vierailija
281/653 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut Konmari-kirjan :(. Periaatteessa pidän tavaraluokka kerrallaan -ajatuksesta enemmän kuin usein tarjotusta huone tai vain hylly kerrallaan -ideologiasta. Mutta siis jos sukista aloitan, minun pitäisi ensin käydä kaikki huushollin tavarat läpi, jotta löydän kaikki sukkani. 

Siitä se lähtee! Keräät ne sukat jotka kohtuullisessa ajassa löydät. Loput heität pois jos niitä jostain ilmestyy. Piileskelevät sukat on sulle turhia muutenkin.

No johan on tyhmää heittää sukkia pois vain, koska ei heti niitä löytänyt. Minulla ei ainakaan ole niin kestäviä sukkia vielä ilmaantunut, jotka kestäisivät loppuelämäni ajan. Turhaa tuhlausta tuollainen.

Paitsi ettei meillä aikuisten sukat lojukaan, lasten vain. Ja jos jokaisen yksittäisen sukan linkasen mäkeen, niin heillä ei ole kohta yhtään paria sukkia tallessa. Eli taas ostamaan vaan lisää ja kuluttamaan. Ei ole järkeä taloudellisesti eikä myöskään luonnon kannalta.

Toki eri asia on laittaa pois sukat, jotka eivät kestä jalassa jne. Mutta ne harvoin lojuvatkaan muualla kuin korin pohjalla.

No jos sinulla ei ole ongelmaa, et tarvitse ratkaisuja. Jatka samaan malliin.

Edellisessä viestissä tarkoitin kylläkin omia sukkiasi, ja ihminen jonka pitäisi käydä omaisuuttansa läpi kaksi viikkoa löytääkseen sukkansa kaaoksesta, ei varmasti elä kovin säästävaisesti tai ekologisesti vaan on tyhmä turha tuhlari joka tapauksessa.

Vierailija
282/653 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiasta kukkaruukkuun eikö tuolla UFFilla ollut jostain syystä taustansa vuoksi epäsuositeltava maine?

Kontissakin on se vika se tukee lähinnä SPR:n valkoista elefanttia. Oikeasti köyhälle Kontti muistaakseni on kallis.

Jos on todella paljon oikeasti käyttökelpoista, teinä kysyisin paikallisesta sosiaalitoimesta miten saisi lahjoitettua tarpeessa oleville sopivan kokoisille asiakkaille tai leluja sopivan ikäisille lapsille.

Niille joilla olisi jaksamiseen resursseja:

Eikö olisi parempi lahjoittaa siinä oman paikkakunnan Roskalavaryhmässä tai oman kaupunginosan ryhmässä kuin noihin uffeihin sun muihin?

Niissä menisi helpoiten kaupaksi kun muistaa ilmossa kertoa missä kaupunginosassa itse asuu ja muistaa mainita myös ettei itse kuljeta sekä "ei aaveetä, minä annan sille kenen kanssa helpoiten järjestyy". Alkuperäiseen ilmoon jokin yksi vetävä kuva yhdestä kasasta vaatteita. Yleensä postaukseen ei saa laittaa kuin yhden kuvan. Loput kommentteihin.

Näinkin voi tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/653 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiasta kukkaruukkuun eikö tuolla UFFilla ollut jostain syystä taustansa vuoksi epäsuositeltava maine?

Kontissakin on se vika se tukee lähinnä SPR:n valkoista elefanttia. Oikeasti köyhälle Kontti muistaakseni on kallis.

Jos on todella paljon oikeasti käyttökelpoista, teinä kysyisin paikallisesta sosiaalitoimesta miten saisi lahjoitettua tarpeessa oleville sopivan kokoisille asiakkaille tai leluja sopivan ikäisille lapsille.

Eikö olisi parempi lahjoittaa siinä oman paikkakunnan Roskalavaryhmässä tai oman kaupunginosan ryhmässä kuin noihin uffeihin sun muihin?

Niissä menisi helpoiten kaupaksi kun muistaa ilmossa kertoa missä kaupunginosassa itse asuu ja muistaa mainita myös ettei itse kuljeta sekä "ei aaveetä, minä annan sille kenen kanssa helpoiten järjestyy". Alkuperäiseen ilmoon jokin yksi vetävä kuva yhdestä kasasta vaatteita. Yleensä postaukseen ei saa laittaa kuin yhden kuvan. Loput kommentteihin.

Näinkin voi tehdä.

Kaaoskämpän omistaja harvoin haluaa päästää tuntemattomia edes eteiseensä. Minustakin ajatus on epämiellyttävä, vaikkei kotonani kauhea kaaos olekaan.

Itse suosin SPR:n Konttia, he ovat hakeneet muun muassa paljon ehjiä huonekaluja kotoani. SPR:n lahjoitustavaraa menee myös "oikeasti" köyhille. Myymälöiden tavarat ovat vain jäävuoren huippu, jonka he hinnoittelevat siten etteivät jobbarit pääse vetämään välistä. Itse ostan mielelläni Kontista, koska suosin kirpputoreja ideologisista, en rahallisista syistä.

Vierailija
284/653 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

JK

Minusta on järkevintä asioiden hoito niin ruohonjuuritasolla kuin vain voi eli tukematta mitään systeemiä minkä ylläpito on kallista, kuten nyt SPR. Ei se tavara ilmaista tai halpaa köyhimmille siellä Kontissa ole.

Mikäli ne tavarat ovat aiemminkin mahtuneet, voisi säästää niitä poistettavia liinavaatteita ja taloustavaroita sen ajan, bongaisi paikkakunnan Roskalavalta esimerkiksi väkivaltaista puolisoa uuteen tyhjään kämppään tyhjin käsin pakenevan henkilön tai yksinhuoltajan lapsineen.

Näitä näkee säännöllisesti. He sitä apua konkreettisesti Sinunkin lähelläsi tarvitsevat. Mikäli resurssisi riittävät, auta ensin käsinkosketeltavissa olevaa lähimmäistä lähelläsi.

Vierailija
285/653 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinkin voi tehdä.

Hope taitaa olla monella paikkakunnalla? Jyväskylässä on myös sellainen kuin Sovatek, ottavat vastaan kaikkea, myös lumppuja, jotka eivät kelpaa mihinkään enää, tekevät niistä jotain.

Torilla on myös annetaan vaihtoehto, olen sielläkin saanut menemään paljon.

Yksi huippu on meidän kerrostalossa kerhohuoneella oleva kierrätyshuone! Tätäkin kannattaa taloyhtiöön miettiä, jos halukkaita on. Ei tuotakaan kai kukaan ylläpidä sen kummemmin, sinne vain viedään ja haetaan, jos on tarvetta.

Vierailija
286/653 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa googlata eri avustusjärjestöjen johtajien palkkataso ja miettiä vähän. Kukin sitten tyylillään mutta ellei tiedä asiasta, kannattaa etsiä tietoa kun ehtii ja jaksaa.

Vierailija
287/653 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekologinen elämäntapa on sellainen, jossa asutaan tiiviisti, syödään kasvispainotteista ruokaa ja liikutaan julkisilla. Vaikuttavaa on myös hankkia OMAT tarpeelilliset käyttötavaransa käytettynä. Se, että koittaa väkisin löytää jatkokäyttäjän hordaamilleen rojuille, on täysin marginaalista touhua ja lähinnä vain tekosyy vinksahtaneen tavarasuhteen jatkamiseksi. Materiaalin mukaan kierrätys on yleensä täysin riittävää.

Vierailija
288/653 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää vain tiedostaa sen että ihminen ei oikeasti tarvitse mitään elämiseen. Onneksi nettissä nykyään voi asioida niin papereita ei kerry.

Äläkä osta tasan tarkkalleen mitään mistä et ole varma, sellaiset ostokset jää taatusti kaappien pohjalla. Kylmästi vain jätät väliin.

Teet selkeitä pisteitä jossa pidetään vaatteet ja pesuaineet. Niin että on mahdotonta pistää tavarat muualle.

Itse tyhjensin koko kämpän vuosi sitten, en nukkunut öisin kun ahdisti niin paljon kun joka nurkassa oli turhaa tavaraa eikä koskaan ollut siisti. Nyt on kaunis ja aina tiptop puhdas kämppä, huonekalut tulevat esille, makuuhuoneessa vain sänky ja vaatekaappi.

Omistan vain muutamia käytännöllisiä, perustyylikkäitä vaatteita, ihon pesu ja hoitotuotteet, muutama matkamuistoja, keittiössä ainoastaan tarvittavat esineet.

Jos pitäisi muuttaa pois niin ison kaksion saisi hetkessä tyhjäksi.

Mieti ihan sinun elämäntapasi ja arvojasi. Omistatko roskaa vain koska näin on ollut aina tapana?

Tämä sitten todellakin vaatii sen että heität kaiken pois! Se ilon ja vapauden määrä on suunnaton!! Minulta lähti se inhottava jaksamattomuus ja masennus pois ihan pysyvästi. Nyt jälkikäteen tajusin kuinka paljon merkitystä ympäristöllä on hyvinvointiin.

Vapaudu kaikesta!

Vierailija
289/653 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa kaaosvaiheessa on turhaa ryhtyä kierrättämisen ja kirppismyynnin hifistelyyn. Aikaa ja energiaa menee ja lopputulos (eli siisti koti) ei tule nopeammin valmiiksi. Kannattaa siis soveltaa 90/10 -sääntöä, jonka mukaan kaikessa työssä 90 prosenttia menee helposti ja viimeiset 10 prosenttia on hankalaa. Tässä kaaossiivouksessa kannattaa pyrkiä siihen 90 prosenttiin jo lähtökohtaisesti ja jättää se hifistely pois kokonaan.

Käytännössä tämä voi tarkoittaa esim seuraavaa:

- Kerään roskat pois, erittelen paperin, pahvin, lasin, metallin ja bion, mutta en erikseen kierrätettävää muovia ja energiajätettä, vaan laitan kaiken lopun yhteen roskikseen.

- Vien Konttiin, Fidalle, UFF:ille (mikä nyt ideologiaan sopiikaan) turhat vaatteet ja tavarat. Mieti miten paljon aikaa sinulla menisi tavaroiden laputtamiseen, kuljettamiseen, kirppispaikan siistimiseen ja takaisin tuomiseen ja mikä olisi lopullinen hinta (työaika, kuljetuskustannukset, paikan vuokra huomioiden).

- Ne kaikkein kalleimmat tavarat (tässäkin pätee 90/10 sääntö eli 90 prosenttia tavarasta on yleensä tavallista ja aarteita on 10 prosenttia) joista haluat eroon laita myyntiin erikseen. Vie vaikka provikkamyyntiin (kirppis, antiikkiliike, huutokauppa) niin pääset helpommalla

Näillä jutuilla varmaan ainakin puolet on jo tehty. 

Vierailija
290/653 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on aivan karmeeta tiedostaa että miten meitä on täytetty roskalla ja muovilla. Olemme kaikki olleet tavaran uhreja jo liian pitkään.

Kun oivaltaa tämän niin se saattaa tehdä jopa surulliseksi. Varsinkin kun annetaan mateerian määritellä meidät.

Mieti oletko sinä talon pomo vai onko tavarat? Älä anna niiden määritellä sinua niin maailma muuttuu hetkessä.

Vierailija
291/653 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai ne tavarat maksaa Kontissa!

Se logistiikka ja varastoiminen maksaa aivan älyttömästi. siitä pitäisi jäädä jotain voittoa siihen hyväntekeväisyyteen, muutenhan se olisi ilmainen materiankierrätyspalvelu meille tavarakasojen kanssa huokaileville.

Totta kai kaikille johtajille maksetaan kunnon palkka työstä. Se työ on sitä, että juuri suunnittelee koko sen logistiikan, säilömisen, hinnoittelun, jätteen kuljetuksen. Kun se on yksilötasolla näin vaikeaa - jos ei vain heitä kaikkea sekajätteeseen, vaan yrittää miettiä kaikelle järkevän kohteen  - niin se on monikertaisesti monimutkaisempaa työtä valtakunnallisella tasolla. Jos tämän yhtälön osaa ratkaista niin, että mahdollisimman moni jää saamapuolelle, ansaitsee siitä palkkansa.

Halvoilla kirppareilla kaikenlaisen roskan seasta saa tsäkällä etsiä "aarteita". Paremmilla käyteyn tavaran kaupoilla joku on lajitellut tavarat, hinnoitellut ne ja asetellut kategorioittain hyllyihin -- ja se maksaa, jos tämä joku ei tee sitä ideologiansa takia ilmaiseksi esim. jollekin helluntaiseurakunnalle. Mutta aina joku tekee sen työn.

Vierailija
292/653 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ninnipuuz kirjoitti:

Pitää vain tiedostaa sen että ihminen ei oikeasti tarvitse mitään elämiseen. Onneksi nettissä nykyään voi asioida niin papereita ei kerry.

Äläkä osta tasan tarkkalleen mitään mistä et ole varma, sellaiset ostokset jää taatusti kaappien pohjalla. Kylmästi vain jätät väliin.

Teet selkeitä pisteitä jossa pidetään vaatteet ja pesuaineet. Niin että on mahdotonta pistää tavarat muualle.

Itse tyhjensin koko kämpän vuosi sitten, en nukkunut öisin kun ahdisti niin paljon kun joka nurkassa oli turhaa tavaraa eikä koskaan ollut siisti. Nyt on kaunis ja aina tiptop puhdas kämppä, huonekalut tulevat esille, makuuhuoneessa vain sänky ja vaatekaappi.

Omistan vain muutamia käytännöllisiä, perustyylikkäitä vaatteita, ihon pesu ja hoitotuotteet, muutama matkamuistoja, keittiössä ainoastaan tarvittavat esineet.

Jos pitäisi muuttaa pois niin ison kaksion saisi hetkessä tyhjäksi.

Mieti ihan sinun elämäntapasi ja arvojasi. Omistatko roskaa vain koska näin on ollut aina tapana?

Tämä sitten todellakin vaatii sen että heität kaiken pois! Se ilon ja vapauden määrä on suunnaton!! Minulta lähti se inhottava jaksamattomuus ja masennus pois ihan pysyvästi. Nyt jälkikäteen tajusin kuinka paljon merkitystä ympäristöllä on hyvinvointiin.

Vapaudu kaikesta!

Kotisi kuulostaa ihanalta, onnittelut saavutuksesta! Itsekin olen sellainen, että nurkissa pyörivät kassit ja laatikot ahdistavat, vielä on jonkin verran rojua karsittava että saavuttaisin ihanteeni, mutta eiköhän tämä kevät vie taas askelen lähemmäksi sitä, kunhan käytän pari vapaapäivää tavaroiden läpikäymiseen!

Vierailija
293/653 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä eri kirjojen oppeja ei liian vakavasti kannata tulkita. Aloin nauraa jo tässä.

Mikäli tuota vuoden käyttämättömyyttäkin tulkittaisiin kuin piru raamattua, minunkin pitäisi nakella ainakin roskiin mehumaijaa myöden. Sitä on kyllä rääkätty 1.5v sitten viimeksi. Se ei tarkoita, sitä ei tarvita. Viimeksi oli liian hyviä marjat mehustamiseen. Marjojen laatu niin hyvä, olisi ollut tuhlausta mehustaa. Olen sillä mehumaijan pohjalla tehnyt koirien puuron kymmenisen vuotta arjessa, ennen kuin sain jostain tarpeeksi halvalla tarpeeksi ison oikean kattilan siihen ja muitakin. Tiedättekö te miten kallis mehumaija on ennen ollut ostaa sille joka on hyvin hyvin pienituloinen? Itse sain 1/2 hintaan yhdestä alesta joskus parikymmentä vuotta sitten. Meillä oli aina ennen ollut perheessä, mutta vanha meni kerran monen muun tavaran ohessa kun sattui ja tapahtui. Sitä onnea kun löysi uuden hinnalla, mihin oli juuri silloin varaa!

Esimerkiksi syksyllä juureslaatikoiden säilöön teon aikaan joka ikinen vuosi mikään ei ole inhottavampaa kuin liian pienet kattilat joilla homma on tuskallisen hidasta. Kun on kerran hankkinut onnistuneesti isoja Hackmaneita käytännössä ilmaiseksi, ei niistä hellitä. Ei niitä tarpeettomaksi tee sekään jos niitä käytetään tasan silloin kun tehdään urakalla talveksi peruna-, porkkana-, lanttu- ja maksalaatikot. Luultavasti joku nero vielä alkaa keksiä, ettei niitä pidä tehdä ja syödä ...

Ei, ei sellaisia nakella köyhemmissä ihmisissä ainakaan kuin perheen ja suvun sisällä. Hyvä kattilatavara maksaa. Isotuloiset eivät ymmärrä miten vaikeaa köyhille voi olla kunnollisen taloustavaran hankinta. Sitä fiilistä, kun saa jotain kätevämmäksi asiat tekevää. Tai kaunista käyttötavaraa, esimerkiksi astiat.

Minä en ole "terve". Kuntoni huononi toissa vuonna taas. On pitkä aika siitä kun olen viimeksi jaksanut "laittaa ruokaa" itse. Se ei tarkoita että olisi ollut todennäköistä, en tee koskaan enää. Yritän juuri aloitella uusiksi! Olisipa tosiaan kiva, mikäli minä tai joku paremmin tietäjä olisi puolestani omavaltaisesti mennyt heittelemään kaikki keittiökapineeni pois.

Mietteliäs

Vierailija
294/653 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä aina ihmettelen miten voi olla "kaaoskämppä"? Miten pieni asunto on ja montako asukasta/koiraa/kissaa?

Eihän sitä kaaosta voi tulla jos hoitaa huushollia edes vähän joka päivä. Tiskit koneeseen, pyykit pyykkikoriin/koneeseen, lehdet/paperit pinoon/laatikkoon/roskiin, lelut koreihin/lastenhuoneisiin, vaatteet kaappiin, ruuat heti syömisen jälkeen rasioihin/jääkaappiin/pakkaseen jos jotain jää - kattilan huuhtelu ja koneeseen, työtasojen siivous pari kertaa päivässä. Tuolla pääsee jo pitkälle.

Aina sitä näkee kuvia joissa on pyykkivuoria lattioilla ja kodinhoitohuoneissa mutta miksi?? Mä en vaan tajua miksi ne on siinä lattialla tai työtasolla. Ihan saa katsoa peiliin jos ei alkeellisimmistakaan hommista selviä. Meillä tehdään pitkää työpäivää, on 4 lasta ja silti perussiistiä aina.

Kyllä se on tuo vittupääenergia niin tehokasta, että sen voimin pitäisit vaikka koululuokallisen lapsia järjestyksessä, ja sata kilometria Siperian rataa kaupan päälle. Entä sitten? Kaikilla sitä ei ole tarpeeksi. On sen sijaan kaikenlaisia hidastimia, joista itsekin leuhkit, ettei sinulla ole aavistustakaan. Ja pidät sitä hienonakin?

... niin ja täsmennän vielä, en ole aloittaja. Joten älä nyt ainakaan sen kimppuun käy näistä haukuista riemastuneena. Se taisi olla kuitenkin tukea vailla enemmän kuin taivastelua.

Miksi kävisin? Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä - minullakin.

Ehkä se on vain sisäänrakennettu juttu ettei missään kaaoskämpässä pysty asumaan. Samalla tavalla kun huolehtii itsestään ja perheestään huolehtii myös kodistaan.

On se hyvä että olet täydellinen. Tai melkein, haitta se on vittumaisuuskin.

Eri, edelleenkään ei ap

Vierailija
295/653 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekologinen elämäntapa on sellainen, jossa asutaan tiiviisti, syödään kasvispainotteista ruokaa ja liikutaan julkisilla. Vaikuttavaa on myös hankkia OMAT tarpeelilliset käyttötavaransa käytettynä. Se, että koittaa väkisin löytää jatkokäyttäjän hordaamilleen rojuille, on täysin marginaalista touhua ja lähinnä vain tekosyy vinksahtaneen tavarasuhteen jatkamiseksi. Materiaalin mukaan kierrätys on yleensä täysin riittävää.

Tää on totta. Keräilijä rakastaa tavaraa niin paljon, että sen on pakko perustella kierrätyksellä se ettei pysty heittään lasiroskiin parittomia juomalaseja, eikä roskiin haaleiksi pestyä 80-luvun toppatakkia ja 90-luvun naistenlehtiä ja pokkareita.

"Kun niitä voi joku vielä käyttää" - ei voi. Valehtelet itsellesi että se roska onkin hyödyllistä, muutenhan joutuisit myöntämään että keräilet ja varastoit roskaa.

Jos tavaraa ei kukaan huoli edes ilmaiseksi, se on roska.

Vierailija
296/653 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole pystynyt verhoja vaihtamaan itse nykyään. Ennen meillä tosiaan oli jouluverhot joka joulukuun alussa loppiaiseen saakka ja muutoinkin vaihdettiin useita kertoja vuodessa. Aion siihen normaalielämääm palata. Aion jopa päästä siihenkin olintilaan, on pöytäliinojakin pöydällä. Kyllä niitä on kaapissa. On jopa kaksi sairastuessani keskenjäänyttä liinaa, jotka täytyisi itse omin kätösin tehdä loppuun ja - silittää - kuten verhojakin. Kunhan jos kykenen! Tuskin nekään 2 liinaa liikaa kaapin laatikossa elämästä sitä elinkelvotonta kaaosta tekevät minulla (tai kenelläkään).

On samoin jemmassa kaapissa odottamassa seinälle kehystettäviä kanavatöitä. Aina vain on muita rahanreikiä. Ei meillä siksi ole paljaat seinät, se olisi minusta se miten tahdon. Osa noistakin ennen oli kehyksissä. "Kehykset rikkuivat" :(

Suuri haave on voida lisätä vielä tuota mammonaa ;) eli jollain tavalla saada sellainen tukeva käsityökehys joka pysyisi tukevasti paikoillaan eikä sitä käsityötä tai kehystä tarvitsisi voida pystyä pitelemään käsin vaan keskittyä lankaan ja neulaan. Sillä tavoin voisin jatkaa kanavatöiden ja kirjontojen tekemistä. Minulla kun on myös pari isoa tekemätöntä hyvin kaunista pohjaa joihin ei tarvitse sitten kuin lankoja, jos saisi jonkin sopivan apuvälineen. Saahan sitä aina haaveilla... ja joidenkin mielestä eikun kaikki roskiin vain jollei ole vuoteen käytetty. Mikäli olisi sopiva kehys, voisin alkaa tehdä vaikka heti. Tarvitsisinkin jotain virkistystä. Mutta kun ei ole, ja on vaivalloinen tekeminen jokapäiväisestä pärjäämisestä, enkä tiedä mistä sopivan tällaiselle nykyään huonokätiselle saisi, odottaa parempaa päivää. Mitä sillä voittaisi, luovuttaisi haaveesta? Eivät ne niin paina tai tilaa vie? Ei niitä paikat väärällään ole tai jotain joka sortin projekteja.

Vaikka juuri teille ei ole normaalia elämää vaihdella verhoja ja pöytäliinoja tai ylipäätään pitää sellaisia, koska te olette erilaisia kuin joku toinen on, siis teille se ei mielestänne sovi, eihän se tarkoita, että olisi jotain vikaa eri tavoin tehdä. Kukin tavallaan. Minä nyt satun olemaan vähän vanhanaikaisempi ja jotkut nykyaikaisempia. Kukin enemmän tai vähemmän aikansa ja perheensä lapsi.

Kun miettii miten järkyttävän pienet tulot, ja miten vaikea kaikkea on ollut hankkia asia kerrallaan jostain jotain isompaa tai ekstraa saatua, ei tarvitse ihmetellä sitä ettei tee mieli heitellä yhtään mitään. Minäkin olen kyllä muuttaessa sitten pyrkinyt niin tekemään mutta jälkikäteen vuosia myöhemmin voinut katua.

Yhden kerran menin lahjoittamaan koko lankavarastoni pois ajatellessani, etten kuitenkaan enää koskaan pysty millään mihinkään. Ei se nyt ehkä aivan niin kuitenkaan ole. Eniten harmittaa siinä kyllä se, en silloin tiennyt asianomaisen henkilön oikeaa karvaa. Menin antamaan toisia kiusaavalle pahantahtoiselle ihmiselle, koska en tiennyt asian todellista laitaa. Jälkikäteen on tullut kokemusta, ihmiset eivät aina ole saamastaan suinkaan tasan kiitollisia normaalisti.

Vaan jopa kateita ja pahansuopia sekä katkeria siitä, jollakulla toisella on jotain, mitä heillä ei ole, ja heidän alkoi nähdessä tehdä mieli. Ja tämä, vaikka aivan kykeneviä itse hankkimaan kaupasta.

Tämä on mielenpahoittavaa. Mietinpähän vain: Vähemmän paha mieli niin ettei anna ns tuttavapiirissä kun näinkin voi käydä :(

Mietteliäs

Vierailija
297/653 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä eri kirjojen oppeja ei liian vakavasti kannata tulkita. Aloin nauraa jo tässä.

Mikäli tuota vuoden käyttämättömyyttäkin tulkittaisiin kuin piru raamattua, minunkin pitäisi nakella ainakin roskiin mehumaijaa myöden. Sitä on kyllä rääkätty 1.5v sitten viimeksi. Se ei tarkoita, sitä ei tarvita. Viimeksi oli liian hyviä marjat mehustamiseen. Marjojen laatu niin hyvä, olisi ollut tuhlausta mehustaa. Olen sillä mehumaijan pohjalla tehnyt koirien puuron kymmenisen vuotta arjessa, ennen kuin sain jostain tarpeeksi halvalla tarpeeksi ison oikean kattilan siihen ja muitakin. Tiedättekö te miten kallis mehumaija on ennen ollut ostaa sille joka on hyvin hyvin pienituloinen? Itse sain 1/2 hintaan yhdestä alesta joskus parikymmentä vuotta sitten. Meillä oli aina ennen ollut perheessä, mutta vanha meni kerran monen muun tavaran ohessa kun sattui ja tapahtui. Sitä onnea kun löysi uuden hinnalla, mihin oli juuri silloin varaa!

Esimerkiksi syksyllä juureslaatikoiden säilöön teon aikaan joka ikinen vuosi mikään ei ole inhottavampaa kuin liian pienet kattilat joilla homma on tuskallisen hidasta. Kun on kerran hankkinut onnistuneesti isoja Hackmaneita käytännössä ilmaiseksi, ei niistä hellitä. Ei niitä tarpeettomaksi tee sekään jos niitä käytetään tasan silloin kun tehdään urakalla talveksi peruna-, porkkana-, lanttu- ja maksalaatikot. Luultavasti joku nero vielä alkaa keksiä, ettei niitä pidä tehdä ja syödä ...

Ei, ei sellaisia nakella köyhemmissä ihmisissä ainakaan kuin perheen ja suvun sisällä. Hyvä kattilatavara maksaa. Isotuloiset eivät ymmärrä miten vaikeaa köyhille voi olla kunnollisen taloustavaran hankinta. Sitä fiilistä, kun saa jotain kätevämmäksi asiat tekevää. Tai kaunista käyttötavaraa, esimerkiksi astiat.

Minä en ole "terve". Kuntoni huononi toissa vuonna taas. On pitkä aika siitä kun olen viimeksi jaksanut "laittaa ruokaa" itse. Se ei tarkoita että olisi ollut todennäköistä, en tee koskaan enää. Yritän juuri aloitella uusiksi! Olisipa tosiaan kiva, mikäli minä tai joku paremmin tietäjä olisi puolestani omavaltaisesti mennyt heittelemään kaikki keittiökapineeni pois.

Mietteliäs

Asiaa! Opaskirjat pitäisi tulkita oman elämäntilanteen mukaan. On ihan eri asia, jos on nuori aikuinen kaksiossa tai keski-ikäinen, jolla on pitkä historia takana, kotona suvun perintöä ja päälle poikkeuksellisen vaikea elämäntilanne. 

Konmarissa hienoa on opetus, että kenekään velvollisuus ei ole olla esimerkiski "suvun muisti", jos ei sitä halua. Mutta aika moni myös haluaa. Se tuottaa iloa, että on suvun vanhoja asioita, vaikka suvun naisten mehumaija, mutta samalla haasteita tilanteessa, jossa kaikki elämässä ei mene ihan oppikirjan mukaan.

Kuuden kk sääntö voi sopia nuoren aikuisen kämpälle. Aikuiselle sama sääntö voisi olla viisi vuotta. Jos ei viiteen kesään ja talveen ole jotain käytäänyt, ei ehkä tarvitse enää säilöä. Suvun arvoesineille, arvohopeille ja koruille ja "arkistolle" (valokuva 1800-luvulta jne.) aikahaarukka on vieläkin pidempi, mutta niille pitäisi olla joku järkevä säilytys. 

Vierailija
298/653 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä se tuon SPR:n ja muiden organisaatioiden kanssa juuri on:

on Systeemi minkä ylläpito maksaa ja pomon suunnattoman suuri palkka päälle. Ja lahjoittajien varat menevät systeemin pyöritykseen ja pomojen palkkoihin.

Jotkut näkevät sen miksi eivät tahdo tukea moisia ja jotkut eivät. Moni ei vain ole tullut ajatelleeksi. Minusta se on ihan järjetöntä tukea noita Systeemejä sen sijaan että auttaisi ruohonjuuritasolla suoraan sen mitä voi mihinkään Systeemiin kulumatta yhtään mitään.

Vierailija
299/653 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

on Systeemi minkä ylläpito maksaa ja pomon suunnattoman suuri palkka päälle. Ja lahjoittajien varat menevät systeemin pyöritykseen ja pomojen palkkoihin.

Jotkut näkevät sen miksi eivät tahdo tukea moisia ja jotkut eivät. Moni ei vain ole tullut ajatelleeksi. Minusta se on ihan järjetöntä tukea noita Systeemejä sen sijaan että auttaisi ruohonjuuritasolla suoraan sen mitä voi mihinkään Systeemiin kulumatta yhtään mitään.

Olisitko hyvä ja tekisit Systeemeistä oman aloituksen. Sääli jos hyvä ketju menee jankkaukseksi, enkä ainakaan minä halua tehdä tavarasta luopumisesta yhtään sen monimutkaisempaa kuin se monelle meistä jo on.

Vierailija
300/653 |
06.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisitko hyvä ja tekisit Systeemeistä oman aloituksen. Sääli jos hyvä ketju menee jankkaukseksi, enkä ainakaan minä halua tehdä tavarasta luopumisesta yhtään sen monimutkaisempaa kuin se monelle meistä jo on.

Kannatan tästä omaa ketjua, mutta yhteys alkuperäiseen aiheeseen on juuri tuo systeemi "kaaoksen keyttämiseen": helppoja, yksinkertaisia ratkaisuja ei ole. Edellä joku kertoi, miten paha mieli tuli, kun lahjoitti jotain (lankoja) henkilölle, joka sitten paljastuikin kiittämättömäksi. Tämäkin on aihe, mistä pitäisi jatkaa eri ketjuun, mutta alkuperäiseen aiheeseen toteaisin, että jos oma elämä ei ole hallinnassa näiden tavaroiden kanssa, niin pitää olla iloinen siitä, että joku ne ottaa. Ei ole väliä sillä, onko vastaanottava henkilö kiitollinen lahjoittajan haluamalla tavalla vai samalla tavalla sen tavaran tarpeessa, mitä lahjoittaja ajattelee (kuka senkin määrittelee, mikä on oikea tarve) vai onko takana joku iso järjestelmä, jonka suunnittelijat ilman muuta saavat korvaukseksi osaamisestaan ja ajastaan kallista palkkaa. Nyt on aiheena löytää keinoja saada oma koti kuntoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme