Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

en jaksa tätä kaaoskämppää!

Vierailija
23.01.2018 |

Valtavasti tavaraa ja vaatetta sekä paperisälää. En jaksa.
Voimia ei ole kuin äärimmäisen harvoin raivaamiseen.
Miten selvitä?

Kommentit (653)

Vierailija
341/653 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

save the earth kirjoitti:

Olen outo lintu tässä ketjussa.

Kotini on moderni ja tilava.Olohuoneessa iso vaalea sohva, videotykki ja lasipöytä..modernit pehmeät matot ja kaunis baarikeittiö.

Astioita on minimaaliseti, laitan astian aina käytön jälkeen suoraan tiskikoneeseen.

Ostan vaatteita kalliilla vain tarpeeseen. Heitän samalla kulahtaneet roskiin.

Omistan esim 4kpl housut, 5 kpl hame, 10 juhlamekkoa(rakastan upeita bileasuja)

En osta tavaraa joka kuukausi.

En osta koriste esineitä ja euron rihkamakoruja.

Leffat ja kirjat ostan nettiversiona ja katson läppärillä /ja videotykillä

Uskon että tämä on egolokisempaa kuin kierrätys

Asutko yksin? Tai onko puolison yhtä siisti? Onko sinulla lapsia? Entä lemmikkejä?

(Nim. Olihan meilläkin siistiä ennen lapsia...)

Vierailija
342/653 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotini on moderni ja tilava.Olohuoneessa iso vaalea sohva, videotykki ja lasipöytä..modernit pehmeät matot ja kaunis baarikeittiö.

Astioita on minimaaliseti, laitan astian aina käytön jälkeen suoraan tiskikoneeseen.

Asutko yksin? Tai onko puolison yhtä siisti? Onko sinulla lapsia? Entä lemmikkejä?

Aviopuoliso on, ei lemmikkejä eikä lapsia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/653 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

¨

Vierailija
344/653 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan piti miettiä, oliko meillä jotenkin erilaista tai siistimpää ennen lapsia. Ei ollut, nyt on. Jotenkin lasten myötä tuli elämästä vakaampaa ja järjestyneempää. Suurempaan asuntoon hankittiin vain välttämättömimmät tavarat ja kaikille niille oma paikkansa. Vaatteita on minimi ja liinavaatekaapissa kaikille vain parit lakanat ja pyyhkeet.

Keittiössä on kaksi astianpesukonetta(ei tarvitse tyhjentää konetta) ja kun kylppäriä laajennettiin, saatiin sinne pesutorni ja komero. Kaikki vaatteet pestään ja kuivataan koneellisesti, yhtään kuivaustelinettä meillä ei ole. Pesulaan viedään sitten arimmat vaatteet. Robotti-imuri hoitaa hommansa, muuten katsotaan aamulla, että koti on ojennuksessa, on sitten paljon mukavampi tulla takaisin. Kerran viikossa siivotaan pesutilat ja pinnat porukalla ja sitten lähdetään ravintolaan syömään.

Alkuun piti ottaa itseään niskasta kiinni ja muistaa, että tavara pannaan aina takaisin paikalleen. Kun sen sisäisti, asia hoituu ihan automaattisesti. Lapsetkin oppivat sen ihan esimerkin voimalla ilman nalkuttamista.

Kaikki urheiluvälineet on pyöräkellarissa ja muut roinat häkkivarastossa.

Vierailija
345/653 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mullakaan ole paikkoja minne laittaa.

Eteisessä kelluu taas kasa kaikenlaista.

Kova väsymys päällä kun oon ollut hereillä 12 tuntia.

30 vuotta kaaoksessa.

Ap

Mitä raskasta olet tehnyt tuon 12h?? Ihan normaalia valvoa arkipäivänä 12-15 tuntia, jotkut paljon enemmänkin

Mulla on uupumusta harva se päivä.

Uupumusta ei ymmärrä sellainen, joka ei ole sitä  kokenut. Uupumuksessa ei kyse ole siitä, että nukuttaisi. Uupumusta voisi verrata siihen, että olet 41 asteen kuumeessa. 

Vierailija
346/653 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kesytin kaaosta äsken ottamalla imurikaapin sekasorron ihan vahingossa käsittelyyn alkaessani miettiä, imurin pussi pitää varmaan vaihtaa jossain vaiheessa kohta. Muistin ottaneeni ainoan jäljellä olevan isosta pahvipakkauksesta irralleen kaappiin ja tyhjän tilaavievän paketin roskiin. Nyt totesin ettei täältä löydy. Ihmettelin ja aloin vähän penkoa.

Säästin rahaa.

Löysin sen pussin eikä sitä varten tarvitse lähteä nyt vartavasten toiselle puolelle kaupunkia erikseen.

Sitten löysin käyttämättömän paketin kertakäyttöhanskoja joka oli pistetty hätävaraksi jemmaan jos oikein muistan, eikä tarvitsekaan ostaa kylppäriin uutta pakettia.

Löysin tarraharjan jossa oli vielä jäljellä,ja siihebkin sen muovisuojan, eikä tarvitakaan kuin uutta hylsyä vaihdettavaksi.

Löysin pölyrättejä ja lattialiinoja, joista olin ajatellut, ettei meillä enää olekaikesta päätellen. Ei tarvi ostaa.

Löysin 3 pkt roskapusseja. Ei tarvi ostaa.

Eilen lähikaupassa katselin jotain muovisia orthexin laatikoita joihin voisi salaatinloput tai raastetta tms. jotka olivat vaatimattomasti ihan vaan vitosen. Nyt löysin vanhat tukevat muoviset jäätelörasiat, joita ennen käytin. Ei tarvi ostaa.

Näkyy olevan 2 hyvää mattoharjaa, liki käyttämättömiä.

Erilaisia välineitä.

2 kylpysientä paketissa.

Ison kilon paketin käyttämääni pesuainepulveria.

Kenkädeon ja kenkien kosteussuoja spraypullon.

Ylimääräisen paketin Wettexiä.

Pesupusseja.

Suuren pakkauksen pumpulia.

Kadoksissa olleen leikkurin osan Kenwoodiin.

Kannatti.

Ei mitään poisheitettävää. Päinvastoin likikään kaikki mitä kuuluisi ei sinne mitenkään mahdu, mutta nyt ne eivät tipu alas heti kun kädellään jotain koskee.

Mietteliäs

Vierailija
347/653 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tiedä miten muut siinä sähköisessä muodossaan säilövät ja mitä.

Minä en osaa eikä minulla ole välineitä kuin vanhaa mobiilia. Tietokone hajosi joskus ja uuden hankkimiseksi niistä pitäisi vähän tietääkin jotain nykytietoa niistä sekä olla tuloja millä se hankkia. Minä olen pudonnut kärryiltä täysin enkä nk. "tunne ketään" jolta kysellä. Eikä niitä ilmaiseksi jaeta missään.

En minä näe sen tiliotemapin olevan mikään ihmeen kaaos ...

Oli kuulemma järjettömän hintaista ja iso yllätys kun joku tuttu oli selannut vanhempia tietoja nettipankissa ja mennyt tulostelemaan sieltä. Jos se kuukausittainen tiliote kotiin on euron, sitten on.

Mietteliäs

Mitäs sitten muuten tehdään jos se sähköinen hieno systeemi ottaa ja hävittää kaiken?

Vierailija
348/653 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on ikää vähän alle 30 joten en tiedä katsonko asiaa vähän eri näkökulmasta, mutta mulle ei ole koko elinikänä edes kertynyt ohutta mapillista enempää paperia, enkä tiedä mistä se kovasti lisääntyisikään. Meillä meni töissä palkkakuitit sähköiseksi joku aika sitten.  Silloin loppui niiden säilöminen, eikä niitä siihen astikaan ollut tallessa kuin se suositeltu vuosi takaperin, n. 12 kpl siis. Pankki asioista on tallessa tietty tilien ja korttien sopimuspaperit liitteineen plus jotain säästöjuttuja, mutta niitäkin ihan ohut nippu loppujen lopuksi. Sitten on jotain vakuutuspapereita (nämäkin tulee nykyään jo uudet version sähköisenä), vanhat työsopimukset, päättötodistukset ym ihan yksittäisiä juttuja, mitä olisi hankala alkaa uudelleen hankkia jos tarvetta tulisi. Verotiedotkin on nykyään nähtävillä verottajan sivuilla verkossa, tosin tottumuksesta säilyttelen vielä viimeisintä verotuspäätöstä myös mapissa.

Toki ymmärrän että tähän päälle voi olla ihmisillä vino pino omaisuuteen, lapsiin, perintöön yms liittyvää virallista paperia mitä on hyvä säilytellä, mutta oma kokemus on, että ihmiset säilyttää aika paljon turhaa paperia ihan varmuuden vuoksi vaan.

Vierailija
349/653 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en tiedä miten muut siinä sähköisessä muodossaan säilövät ja mitä.

Minä en osaa eikä minulla ole välineitä kuin vanhaa mobiilia. Tietokone hajosi joskus ja uuden hankkimiseksi niistä pitäisi vähän tietääkin jotain nykytietoa niistä sekä olla tuloja millä se hankkia. Minä olen pudonnut kärryiltä täysin enkä nk. "tunne ketään" jolta kysellä. Eikä niitä ilmaiseksi jaeta missään.

En minä näe sen tiliotemapin olevan mikään ihmeen kaaos ...

Oli kuulemma järjettömän hintaista ja iso yllätys kun joku tuttu oli selannut vanhempia tietoja nettipankissa ja mennyt tulostelemaan sieltä. Jos se kuukausittainen tiliote kotiin on euron, sitten on.

Mietteliäs

Mitäs sitten muuten tehdään jos se sähköinen hieno systeemi ottaa ja hävittää kaiken?

Pankin arkisto on kyllä melkeinpä pommivarma. Varmempi kuin sinun mappisi ja muut. Eli jos nettipankissa on tieto jemmassa, niin ei sieltä tarvitse mitään printtailla. Se on kertakaikkiaan hyvin harvinaislaatuinen tilanne, että tarvitsisi jotain tiliotetta. Jos tarvitsee, voi ottaa vaikka kuvan siitä tiliotteesta ja lähettää sen sähköpostilla. Tai printtaa sen yhden. Virastot voivat selata niitä muutenkin, ei tarvitse printtailla.

Vierailija
350/653 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on ikää vähän alle 30 joten en tiedä katsonko asiaa vähän eri näkökulmasta, mutta mulle ei ole koko elinikänä edes kertynyt ohutta mapillista enempää paperia, enkä tiedä mistä se kovasti lisääntyisikään. Meillä meni töissä palkkakuitit sähköiseksi joku aika sitten.  Silloin loppui niiden säilöminen, eikä niitä siihen astikaan ollut tallessa kuin se suositeltu vuosi takaperin, n. 12 kpl siis. Pankki asioista on tallessa tietty tilien ja korttien sopimuspaperit liitteineen plus jotain säästöjuttuja, mutta niitäkin ihan ohut nippu loppujen lopuksi. Sitten on jotain vakuutuspapereita (nämäkin tulee nykyään jo uudet version sähköisenä), vanhat työsopimukset, päättötodistukset ym ihan yksittäisiä juttuja, mitä olisi hankala alkaa uudelleen hankkia jos tarvetta tulisi. Verotiedotkin on nykyään nähtävillä verottajan sivuilla verkossa, tosin tottumuksesta säilyttelen vielä viimeisintä verotuspäätöstä myös mapissa.

Toki ymmärrän että tähän päälle voi olla ihmisillä vino pino omaisuuteen, lapsiin, perintöön yms liittyvää virallista paperia mitä on hyvä säilytellä, mutta oma kokemus on, että ihmiset säilyttää aika paljon turhaa paperia ihan varmuuden vuoksi vaan.

Juuri näin se on. Ja ne vanhat paperitkin voi skannata ja laittaa pilveen tai muualle talteen sähköisesti. Tai viedä pankin tallelokeroon.

Vierailija
351/653 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo melkein tosissani harkinnut sitä ammattijärjestäjää mutta rahatilanne on tosi huono.

Lisäksi pitäisi siivota ensin.

Täällä on pölyä ja vaikka mitä nurkissa.

Ap

Vierailija
352/653 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö edes järjestelyblogien ja organisointiartikkeleiden lukeminen saa sinulle ap inspiraatiota siivota?

Itse olen viime vuosien aikana saanut tukea omalle raivausprojektilleni sekä perussiisteyden ylläpidolle mm. katsomalla hamstraajatositv-sarjojen (esim Hoarders) -jaksoja Youtubesta, lukemalla Unfuck your habitat -blogia ja tumbleria (tumblr on hyvä, siellä näkee ennen ja jälkeen kuvia tavallisten ihmisten kämpistä), selaamalla pinterestissä kuvia hyvin järjestetyistä kodeista, ja lukemalla kotimaisia minimalismi- ja järjestelyblogeja (googlaamalla löytyy).

Himohamstraajat-sarja oli itselleni varmaan sellainen shokkiherätys, että jotain täytyy tehdä ennen kuin itsekin hautautuu tavaroiden sekaan.

Vierailija
353/653 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottelen itseäni katsomalla Hoardereita.

Vierailija
354/653 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo melkein tosissani harkinnut sitä ammattijärjestäjää mutta rahatilanne on tosi huono.

Ap

Aloita lehdistä..kaikki sanoma ja aikakauslehdet ja käsityölehdet roskiin heti.

Seuraavana päivänä kaikki koriste esineet myös jouluvalot , joita säilytät laatikoissa roskiin(en usko että sul on arabian papukaijakannuja kaapit väärällään)

3. päivä..kaikki rikkinäiset ja venyneet yli 2 vuotta vanhat vaatteet roskkin (en usko että jaksat organisoida kirppistä)

4. Pilkottaako valo ikkunoista? Pese ikkunat (tosi palkitsevaa)

5. lepää 3 päivää

6. Imuroi ja pyyhi pölyt(näät ne paremmin kun ikkunat puhtaat

7.Osta mappi, ja laita siihen aina laskut kun niitä tulee..aina

Vierailija
355/653 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Aloita lehdistä..kaikki sanoma ja aikakauslehdet ja käsityölehdet roskiin heti.

Seuraavana päivänä kaikki koriste esineet myös jouluvalot , joita säilytät laatikoissa roskiin(en usko että sul on arabian papukaijakannuja kaapit väärällään)

3. päivä..kaikki rikkinäiset ja venyneet yli 2 vuotta vanhat vaatteet roskkin (en usko että jaksat organisoida kirppistä)

4. Pilkottaako valo ikkunoista? Pese ikkunat (tosi palkitsevaa)

5. lepää 3 päivää

6. Imuroi ja pyyhi pölyt(näät ne paremmin kun ikkunat puhtaat

7.Osta mappi, ja laita siihen aina laskut kun niitä tulee..aina

Miksi pitäisi laittaa käsityölehdet roskiin? Sanomalehdet ym kyllä ymmärrän, mutta miksi käsityö- ja harrastelehdet pitäisi heittää pois?

Kannattaa ymmärtää se asia, että meitä on erilaisia omine kiinnostuksen kohteinemme. Ei raivaus onnistu niin, että heittää pois mieluisia asioita. Sillein saa vain sen vastareaktion aikaan, eli ei heitä mitään pois. Kannattaa laittaa pois asioita, joita ei tarvitse. Roskista on hyvä aloittaa.

Ja miksi pitäisi heittää pois jouluvalot, jos ne taas seuraavana vuonna laittaa esille? Mitä järkeä on tällaisessa?

Mutta muuten samaa mieltä, tosin joihinkin paikkoihin (esim löytäeläinkoteihin) otetaan vastaan vaatteita, lakanoita ja muita vastaavia. Että kannattaa miettiä mitä itse haluaa tehdä.

Vierailija
356/653 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelottelen itseäni katsomalla Hoardereita.

Hoarderit toimii hyvin, samoin Obsessive Compulsive Cleanersin hoarderiosuudet. Katson jakson kerrallaan, ja alan siivoamaan. 

Vierailija
357/653 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen uupumuksesta toipuva. Työ burn out, kehon prakaaminen ja läheisen kuolema samaan aikaan. 

Nyt alan uskoa, että pahin on viimein takana ja parempaa edessä. Asuntokin näyttää paremmalta kuin vuosi sitten tähän aikaan, vaikka ei vielä normaalilta. Kannattaisi olla itselle armollinen ja edetä omien fyysisten ja henkisten voimien mukaan ja ensin keskittyä saamaan tilanne keskeytettyä - ettei tilanne pahenisi. Sitten pienesti kerrallaan alkaa työstää asioita. Itselläni on tavoitteena kuukaudet, vuodenajat, puolivuodet tai vuosi - ei mitään tänään tai tällä viikolla, etten uuvahtaisi heti uudelleen toivottomalta tuntuvan kuorman alle. 

Tsemppiä kaikille elämänhallinnan menettäneille sen takaisinsaamiseen! Sekä toki myös teille koko elämänne kaaoksessa eläneille uuden elintavan löytämiseen!

Vierailija
358/653 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up hieno ketju

Vierailija
359/653 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ja inspiroiva ketju samasta aiheesta löytyy täältä vauva-palstalta nimellä

tavarapaljous :(

Vierailija
360/653 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitä roskiin, roskiin, roskiin, ulos, kaatopaikalle, ulos, roskiin, roskiin, roskiin.

Ja sen jälkeen taas tilaat roskakuljetuksen ja heität heität ulos.

Tiedän mistä puhun. Tehty itse. Kannattaa. Ulos enemmän kuin ikinä uskoisitkaan, niin onnistuu.