Lapsi sairastaa ja töihin olisi mentävä
Soitin aamulla työnantajalle, että pienin lapsista on kovassa kuumeessa (39°). Vastaukseksi sain, että nyt olisi pakko löytää joku hoitamaan lasta, koska työntekijöitä ei ole..
Olen 4n lapsen totaaliyh, eikä meillä ole mahdollisuutta saada ketään tänne lasta hoitamaan. Varsinkin nyt, kun toiseksi nuorinkin näyttää sairastuneen. Pienimmät kuitenkin iältään 1,5 ja 3v, eli aika pieniä vielä.
Miten tällainen tilanne nyt pitäisi hoitaa? Joku mlln hoitaja huomiseksi kotiin vai miten? Ei toi hoitajakaan ihan halvaks taida siivoojan palkalla tulla..
Lääkärin kirjoitti kuitenkin loppuviikon sairaslomaa.
Vaikea tilanne :( Mites itse toimisitte?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Huoh, eikä kenenkään mieleen juolahtanut tuossa isä-asiassa, että lasten isä on vaikka saattanut olla kuollut? Aina huudellaan provoa ja haukutaan lasten tekeminen ilman turvaverkostoa.. Mulla tuon kaltainen tilanne n. kymmenen vuotta sitten, kolme pientä lasta ja mies kuoli. Turvaverkot toisilla paikkakunnilla. Vitsit olivat yh:na ollessa välillä vähissä, mutta asiat lutviutuivat aina jotenkin. Tämä ohi otsikon.
Tässäkin tapauksessa ap saattaa joutua tekemään selvityksen miksi isä ei jää hoitamaan lasta. Lapsella, kun lähtökohtaisesti on kaksi vanhempaa.
Mannerheimin lastensuojeluliitto, seurakunta, mitä näitä nyt on. Sielä hoitoapua päiväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ei kannata palkata naisia....
Haha, ihan sama tilanne on miehilläkin.
Ja onnea sen siivousfirman perustajalle, joka päättää tän ongelman välttääkseen palkata vain miehiä. 😆
Jos pariskunnasta mies on siivooja, niin todennäköisesti hän on se joka jää lapsen kanssa kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mä oon sairas ja sentakia sairauslomalla, en todellaan mieti, miten työmaalla pärjäävät.
Olisiko aiheeseen mielipidettä? Aloittajan ei ole sairas, eikä voi jäädä sairauslomalle. Hoitovapalle hän voi jäädä lapsen hoidon jär-jes-tä-mi-sek-si.
Ja työntantajan pitää pärjätä se kolme ensimäistä päivää ilman työntekijäänsä.
Toki jos tämä on työnantajalle ongelma, niin hän on varmaan varautunut asiaan jotenkin, kuten järjestämällä hoitajan työntekijän lapselle.
Et varmaan tosissasi kysy.
Pienellä lapsella korkea kuume ja mietit että pitäisikö mennä töihin kun työnantaja käskee.
Tietenkin se lapsi on etusijalla.
Vierailija kirjoitti:
Huoh, eikä kenenkään mieleen juolahtanut tuossa isä-asiassa, että lasten isä on vaikka saattanut olla kuollut? Aina huudellaan provoa ja haukutaan lasten tekeminen ilman turvaverkostoa.. Mulla tuon kaltainen tilanne n. kymmenen vuotta sitten, kolme pientä lasta ja mies kuoli. Turvaverkot toisilla paikkakunnilla. Vitsit olivat yh:na ollessa välillä vähissä, mutta asiat lutviutuivat aina jotenkin. Tämä ohi otsikon.
Isästä ei saa kysyä, kun sinun miehesi kuoli? Suurimmalla osalla lapsilla kuitenkin isä on ja hänellä yhtäläisesti velvollisuus jäädä kotiin hoitamaan lasta. Joissakin työpaikoilla joutuu todistamaan isän esteellisyyden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mä oon sairas ja sentakia sairauslomalla, en todellaan mieti, miten työmaalla pärjäävät.
Olisiko aiheeseen mielipidettä? Aloittajan ei ole sairas, eikä voi jäädä sairauslomalle. Hoitovapalle hän voi jäädä lapsen hoidon jär-jes-tä-mi-sek-si.
Ja työntantajan pitää pärjätä se kolme ensimäistä päivää ilman työntekijäänsä.
Toki jos tämä on työnantajalle ongelma, niin hän on varmaan varautunut asiaan jotenkin, kuten järjestämällä hoitajan työntekijän lapselle.
Tai palkkaamalla sellaisia, jotka pystyy sen työnsä ja asiansa hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen hoitoa varten tai lapsen hoidon järjestämistä varten voi jäädä pois töistä.
Jotkut täällä vaan tykkäävät keksiä omia sääntöjä ja väittävät ettei itse saisi jäädä hoitamaan sairasta lasta.
Työnantaja ei ole työsopimuslain perusteella velvollinen maksamaan työntekijälle palkkaa tilapäisen hoitovapaan ajalta. Kannattaa tarkastaa omasta työehtosopimuksesta löytyykö tästä pykälä ettet ole siinä tilanteessa, että olisi tullut halvemmaksi palkata hoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen hoitoa varten tai lapsen hoidon järjestämistä varten voi jäädä pois töistä.
Jotkut täällä vaan tykkäävät keksiä omia sääntöjä ja väittävät ettei itse saisi jäädä hoitamaan sairasta lasta.
Niinhän tuossa lainauksessa näköjään jo lukikin...
Pitäähän ne paikat siivota, ettei kasaannu... Mutta mitä ap siivoaa, jos on noin hätä ja pakko, että työnantaja alkaa vittuileimaan? Ellei kyse ole terveydenhuollosta tai elintarvikepuolesta.
Kyllä rappu ja toimistosiivous pärjää hetken aikaa. Kotisiivouskin, suurinosa asiakkaista on inhimillisiä ihmisiä. Ennen firmoissa oli kiertäviä siivoojia sijaisuuksia varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Www.esimiesliitto.com
On sun kanssa eri mieltä:
"Työntekijällä on oikeus tilapäiseen hoitovapaaseen, kun alle 10-vuotias lapsi sairastuu äkillisesti. Vapaa annetaan lapsen hoidon järjestämiseksi tai lapsen hoitamiseksi. Vapaa on palkallinen"
Vierailija kirjoitti:
Juu ei kannata palkata naisia....
Meinaat, että jos ap olisi mies, niin hän kiikuttaisi kuumeisen lapsen päiväkotiin/kouluun tai jättäisi yksin kotiin?
Vai miten tässä harmia tuo se, että ap:lla on munasarjat eikä kivekset?
Kaupungin hommissa olen, sairausaalto nyt vaan liikkeellä, eikä sijaisia tahdo saada.
Työpisteeni on päiväkoti, joka on erittäin tärkeä saada hoidettua, siksi tilanne vaikea.
Työnantaja on varsin tietoinen tilanteestani, että tukiverkkoa ei ole, eikä isää kuvioissa.
Voisihan sitä paremmin tienata, mutta olen ajatellut, että käyn mieluummin töissä pienemmälläkin palkalla kuin olen lapsineni yhteiskunnan elätettävänä.
Nuo arvostelut ei kuitenkaan ongelmaani ratkaise, joten jätän ne omaan arvoonsa.
Muistaakseni mlln lastenhoitaja maksoi kai jonkin alle 9e/h. Enpä tiedä, kuinka mielekästä on mennä töihin ja jättää sairaat lapset vieraan hoitajan kanssa, kun tuntiansioksi jää n 3e, jos tuon suoraan vähentää tuntipalkasta..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Www.esimiesliitto.com
"Työntekijällä on oikeus tilapäiseen hoitovapaaseen, kun alle 10-vuotias lapsi sairastuu äkillisesti. Vapaa annetaan lapsen hoidon järjestämiseksi tai lapsen hoitamiseksi. Vapaa on palkallinen"
Niinhän tuossa lainauksessa näköjään jo lukikin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Www.esimiesliitto.com
Työnantaja ei ole työsopimuslain perusteella velvollinen maksamaan työntekijälle palkkaa tilapäisen hoitovapaan ajalta. Työehtosopimuksissa on kuitenkin useimmilla aloilla määräyksiä työnantajan palkanmaksuvelvollisuudesta esimerkiksi KVTES luku V 9 §: palkallisuus 3 peräkkäistä kalenteripäivää.(huom! ei työpäivää, kuten joillakin aloilla.
Vierailija kirjoitti:
Kaupungin hommissa olen, sairausaalto nyt vaan liikkeellä, eikä sijaisia tahdo saada.
Työpisteeni on päiväkoti, joka on erittäin tärkeä saada hoidettua, siksi tilanne vaikea.
Työnantaja on varsin tietoinen tilanteestani, että tukiverkkoa ei ole, eikä isää kuvioissa.
Voisihan sitä paremmin tienata, mutta olen ajatellut, että käyn mieluummin töissä pienemmälläkin palkalla kuin olen lapsineni yhteiskunnan elätettävänä.
Nuo arvostelut ei kuitenkaan ongelmaani ratkaise, joten jätän ne omaan arvoonsa.
Muistaakseni mlln lastenhoitaja maksoi kai jonkin alle 9e/h. Enpä tiedä, kuinka mielekästä on mennä töihin ja jättää sairaat lapset vieraan hoitajan kanssa, kun tuntiansioksi jää n 3e, jos tuon suoraan vähentää tuntipalkasta..
Ap
Ei ole sinun päänsärkysi. Työnantaja ottaa itse luutun käteen, mikäli kohde on tärkeä ja henkilökunta mitoitettu niin väärin, että sairastapaus kaataa pakan.
Mieti näin päin, että entä jos olisit itse kipeä, pitäisikö mennä töihin? Tai olet joutunut onnettomuuteen ja sairaalaan, pitääkö raahautua katkenneiden raajojen kanssa töihin?
Eli jää vain hoitamaan sairasta lasta. Lääkärintodistus tietty lapselle, niin ei tule jälkikäteen mutinoita.
Vierailija kirjoitti:
Lasten isä mielenterveys- päihdeongelmainen, ei edes tapaa lapsiaan. Enkä kyllä häneen millään muotoa luottaisikaan.
Kiitos asiallisista vastauksista. Mitä muihin tulee, niin tosiaan makaan niinkuin petaan, koska kaikkihan pystyvät suunnittelemaan elämänsä täysin etukäteen.
Enkä valita, vaan mietin, miten pystyn huomisen työpäivän järjestämään.
Ap
Noh, jokainen pystyy etukäteen kuitenkin valitsemaan kuinka monta lasta tekee. Olet kuitenkin lasten isän kanssa ollut sukupuoliyhteydessä vuosia sitten ja vielä lisää ainakin 2 kertaa n. 4 vuoden sisällä, joten noina kertoina on kova luottamus mieheen ollut, kun olet pildeä antanut ja vielä raskaaksi tullut ja jatkanut raskautta. Varmasti jo tuolloin olet tiennyt, ettei mies ole mikään unelmakumppani, niin miksi ihmeessä et tehnyt aborttia/abortteja tai alunperinkään huolehtinut ehkäisystä? Juu ja nyt ei riitä selitykseksi, että ehkäisy petti, bullshittiä.
Jospa nyt laittaist reidet yhteen, etkä väsää enää yhtään lasta, niin se taitaisi olla kaikkein parhain ratkaisu.
Et valita, mutta valitat kuitenkin hieman...
Lasten lukumäärään voi kyllä vaikuttaa. Se asia ei ole kyllä tässä tilanteessa mikään pointti. Vaikka minulla olisi vain yksi lapsi, painisin saman ongelman kanssa. Mutta kiitos mielenkiinnosta elämääni kohtaan :)
Jos kerran noudatettavissa sopimuksissa niin lukee että hoidon järjestämiseen saa kolme työpäivää sairaanlapsenhoitovapaata, niin se palkattu hoitaja tarvii olla vasta neljännestä päivästä eteen päin.