Vaimon/naisten osallistuminen remonttiin?
Meillä vaimo on kokoajan aloittamassa uusia remontteja, hankkimassa uusia sisustuselementtejä jne. Ainut vaan että hänellä ideoita lentelee ja kaikki pitäs saada heti, mutta itse hän ei ole valmis tekemään mitään sen eteen. Oletus vaan että hän haluaa ja mies tekee. Parin kaverin kanssa jotka rakensivat omakotitalon ilman minkäänlaista rakennusalan tuntemusta alkujaan juteltiin aiheesta, että kun heilläkin talon rakennusprojekti alkoi nimenomaan vaimon toiveista niin olisi äärettömän mukava törmätä joskus tilanteeseen jossa nainen haluaisi talon ja ottaisi rakennustyöt omiin käsiinsä miehen hoitaessa lapsia ja kotia. Onko tämmösiä tapauksia palstalla? Ilman että perheen nainen on ammatiltaan jo valmiiksi kirvesmies.
Kommentit (50)
Jos saan jonkun remontti-tai sisustusidean, mietin ensin pystynkö tekemään sen itse. Sitten mietin pystytäänkö tekemään se miehen kanssa yhdessä =)
Mitään omakotitaloa en alkaisi tekemään muuta kuin sisustushommien ja ulkomaalauksen yms osalta. Varsinaisen rakentamisen jättäisin suosiolla ammattilaisille.
Mä olen täysin kädetön, mutta niin on mieskin. Ei tulisi ikinä mieleen "vaatia" miestä remontoimaan, saati rakentamaan taloa. Jos ok-talo kiinnostaisi niin säästettäisiin niin että saataisiin avaimet käteen -ratkaisu. Onneksi molemmat haluamme asua kerrostalossa.
Ap, pidä omat rajasi. Älä suostu mihinkään rakenteluihin vain vaimon mieliksi.
N: hoitaa ruuat ja pyykit. Etsii netistä, tilaa ja osallistuu rahoitukseen 50/60. Siivoaa ja auttaa pyydettäessä. On mukavuuden haluinen. Ei nalkuta, vaadi eikä arvostele.
M: tekee kaikki piha- ja remppahommat. Nalkuttaa ja vaatii.
N+M hyväksyvät toisensa ja ovat onnellisia.
Minä hoidan meidän perheessä kaiken rakentamisen ja remontoinnin. Mies ei osallistu niihin kuin hanslankarina minun käskystä.
Rakennutimme talon, mutta hoidin itse kaiken siihen liittyvän. Ei avaimet käteen vaan eri tekijöitä käyttäen ja hoidin itse kaikki materiaalivalinnat ja -hankinnat. Oli hyvin vaikeaa kaikille se, että kaikki kommunikointi vain ja ainoastaan minun kauttani. Aina kaikki puhuivat aluksi miehelleni, mutta ilmoitin että emme ota mitään infoa vastaan muuta kuin minun kauttani. Ja muistakaa tämä, rakentajat, vain yksi vastuuhenkilö, oli se sitten mies tai nainen.
Sisätöiden viime metreillä huomasin että yhdet karmit puuttuu. Miehelle siitä sanoin ja ihmettelin että missä ihmeessä ne ovat. Mies siinä pyöritteli silmiään ja ihmetteli missä karmi on. Asiaa selvitellessäni kävi ilmi, että toimittaja oli ilmoittanut asiasta miehelleni ja asia olisi vaatinut toimenpiteitä (virheellinen mittatieto). No sehän ei edennyt miehen kautta mihinkään, ja hän oli jo unohtanut koko asian.
Näin meillä. Ja kehityspäällikkönä toimin liiketoiminnassa.
Minä olen sellainen nainen, että rakensin talon. Eikä ollut edes sitä miestä narisemassa. Kaksi kirvesmiestä palkkasin ja ite tein yötä päivää minkä vaan kerkesin päivätyöltä sekä lomat ja vapaat. Ja p...e valmista tuli
Mä en osaa remontoida yhtään, mutta siivoilen, ojennan työkaluja, teen herkullisia voileipiä ja tarjoilen väliajalla gin tonicia, jotta miehellä hermo ei kiristy liikaa.
Minäkin teen remppaa kotona useimmiten. Miestä pyydän tekemään yleensä niitä hommia missä tarvitsee hauista tai rälläkkää.
Mulla on kyllä ammatin puolesta tai vähän kokemusta, mutta paljon teen myös niitä mitä en aiemmin ole tehnyt.
Kannustan myös miestä tekemään itse, googlaamaan ja kokeilemaan.
Usein olen vetovastuussa monissa projekteissa ja olenkin miestä välillä pyytänyt ottamaan vastuuta jostain tietystä osa-alueesta.
Ennen hoisin myös meidän raha-asiat mutta senkin pyysin miestä hoitamaan.
Minä erosin ja ostin vasta sitten omakotitalon itselleni ja lapsille. Parin vuoden aikana 148m2 talosta on vaihtuneet tai kunnostettu kaikki pinnat sisältä, ulkona uus terassi, huoltomaalaukset ym ja pihan melko kokonaisvaltainen uusiminen. Pihasauna ja kasvihuone nousee pihalle tulevana kesänä. Kaikki on tehty joko itse tai talkoilla, ainoastaan kylppäriä on ja vessaa on käynyt uusimassa maksullinen apuvoima.
Hirveästi en osannut aloittaessani, toki jonkinlainen käsitys monesta hommasta jo valmiiksi, kun lapsena touhunnut isän apuna. Tekemällä oppii ja aina voi tehdä uudestaan jos ensimmäisellä kerralla ei onnistu😁 Kaikki rahat siihen tuntuu uppoavan, mutta on tämä projekti antanut mielettömiä onnistumisen fiiliksiä myös ja varmuutta omasta pärjäämisestä
Minä olen eronnut, mutta vastasin remonttien suunnittelusta ja toteutuksesta jo naimisissa ollessa.
Olen poistanut tapetin asunnon jokaisesta huoneesta, olen paklannut, hionut, maalannut. Purkanut kaksi liukuovikaappia. Kasannut huonekalut. Asentanut asunnon kaikki lamput. Olen suunnitellut ja kilpailuttanut kylpyhuoneremontin, tehnyt materiaalivalinnat. Samoin väliseinän rakentamiseen otin ammattilaiset. Olen myös huolehtinut remonttien rahoituksen.
Nykyään otan lapset mukaan taitojensa mukaan. Olen sanonut tyttärelle, että pitää opetella itse tekemään, ei pidä olla riippuvainen muista.
Nyt just on pintaremonttikierros menossa, kivaa puuhaa!
Miten tollo pitää olla että kädellä hakkaa?? Pieni pala laminaattia ponttiin ja vaikka vasaralla tai kumivasaralla (ei siis osu varsinaiseen laminaattiin vaan siihen palaseen) paikalleen