Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Erosin kirkosta. Sain entiseltä seurakunnaltani kirjeen, jossa toivotettiin minulle

Vierailija
17.01.2018 |

Jumalan siunausta, siis mitä ihmettä! Miten kirkko kehtaa! Jos kerran olen eronnut niin en todellakaan tarvitse mitään toivotuksia enkä kirjeitä kirkolta.

Kommentit (244)

Vierailija
121/244 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa edes yksi maa, jossa hautausmaatoiminta on ulkoistettu valtiolle eikä liity lainkaan uskontoon???

Vierailija
122/244 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän seurakuntamme tulee tekemään isoja päätöksiä tänä vuonna. Koska eronneita eli loisijoita on niin paljon, joudutaan luopumaan nimenomaan jopa toisesta kirkkorakennuksesta tai srk-salista. Saattaa tulla monelle yllätyksenä tässäkin srk:ssa. Henkilökohtaisesti en ymmärrä, mikä siinä kirkkoonkuulumisessa niin vaikeaa on. Tällaiset vastuuta pakoilevat ovat siinä luulossa, että he voivat saada kaiken antamatta itse mitään. Vastenmielistä porukkaa.

Loisijoita? Kerrotko hieman tarkemmin, että miten kirkosta eronnut loisii ja kenen kustannuksella?

Itse kun erosin vasta 45 vuotiaana, kerkisin maksamaan kirkolle veroa yli neljännesvuosisadan. Maksoin kirkolle tuhansia euroja, käyttämättä koskaan sentinkään edestä kirkon palveluja, eli lahjoitin kirkolle ison tukun rahaa. Nyt kun siis olen eronnut kirkosta jo vuosia sitten, enkä edelleenkään käytä sentilläkään kirkon palveluja, niin sinulla on pokkaa syyttää minua loisijaksi!

Kirkon toiminnassa aktiivisesti pyöriväthän ne on ne jotka loisivat tapakristittyjen ja meidän kirkosta eronneiden rahoilla!

Teitä siis v*tuttaa nyt se, kun joudutte itse kustantamaan touhunne, eikä teidän vapaamatkustustanne ole enää tapakristityt sponssaamassa :)

Ootte te uskovaiset sitten mukavaa porukkaa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/244 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän seurakuntamme tulee tekemään isoja päätöksiä tänä vuonna. Koska eronneita eli loisijoita on niin paljon, joudutaan luopumaan nimenomaan jopa toisesta kirkkorakennuksesta tai srk-salista. Saattaa tulla monelle yllätyksenä tässäkin srk:ssa. Henkilökohtaisesti en ymmärrä, mikä siinä kirkkoonkuulumisessa niin vaikeaa on. Tällaiset vastuuta pakoilevat ovat siinä luulossa, että he voivat saada kaiken antamatta itse mitään. Vastenmielistä porukkaa.

Hupaisaa tekstiä :D  Suurin osa kirkollisveron maksajista ei käytä mitään kirkon palveluita, käyvät vihillä kerran tai kaksi, kunnes kuolevat, silti maksavat joka ainoa vuosi kirkollisveron. Hyvä tietysti niiden kannalta, jotka kirkkoon kuuluvat ja ennen kaikkea niille, jotka sieltä palkkansa nostavat. Mitä itse annat näille veronmaksajille, paitsi haukut?

Vierailija
124/244 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

arkkipiispaMike kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

itse erosin toisen kerran taas kirkosta 2016, alunperin 2000 mutta kun huvikseen luin itselleni teologian maisterin paperit 2014-2017 niin oli pakko harjoittelun takia olla kirkon jäsen

Älä nyt levitä väärää tietoa. Teologian maisteriksi voi ihan hyvin opiskella, vaikka ei kuulu kirkkoon. Se sinun harjoittelusi on ollut jokin ihan muu juttu, ei maisterintutkinto kirkkoon kuulumista vaadi.

ei tällaiseen homppukirkkoon voi kuulua

mutta älä sinä puhu paskaa, 1 linjalla tehdään praktikumit eli sisältää mm. messuharjoittelua ja 1 kk harjoittelun kirkossa, toki ne paperit saa b-linjallakin, mutta sitten ei voi saada papin vihkimystä , otin huvikseen a1 linjan jos joskus kirkko uudistuisi radikaalisti ja voisin olla arkkispiispana

mutta ei, pedon merkki tulee ja paavi nousee antikristukseksi

Niin, en puhu paskaa. Teologian maisterin tutkinto on eri asia kuin pappisvihkimys. Sinä halusit jälkimmäisen, ja kun luterilaisen kirkon papiksi haluat niin totta kai sinun pitää silloin siihen kirkkoon kuulua ja lisäksi suorittaa teologian maisterin tutkinto.

Mutta sen tutkinnon voi suorittaa vaikka ei papiksi rupea eikä edes kuulu kirkkoon.

Sinulle olisi siis kuitenkin ok kuulua huorakirkkoon ts. kirkkoon joka vihkii eronneita muka "uuteen avioliittoon" (vaikka huorintekemistähän se Raamatun mukaan on), kunhan homoparien puolesta ei rukoiltaisi?

Vierailija
125/244 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumma juttu. Usein nämä kirkosta eronneet kuitenkin haluavat nauttia kirkon tilaisuuksista, kun läheinen kastetaan / konfirmoidaan / siunataan haudan lepoon. Ymmärrättekö, että kirkkojen, srk-keskusten ja hautausmaiden ylläpito on kallista hommaa. Yhä pienemmän väestönosan hartioille tämä jää, kiitos näiden vapaamatkustajien. No. Sitten kun kirkkoon kuulumaton itse kuolee, hän pääsee kirkkomaan multiin siinä missä kirkollisveronsa ikänsä maksaneet. Kustannukset ovat hiukan kalliimmat, mutta ero on aivan liian pieni. Pitäisi tehdä selvä eroavaisuus tähän. Eli huomattavasti kalliimmat kustannukset omaisille tuolloin, tai vielä selvempi: ei oikeutta hautausmaahan hautaukseen. Mites se nyt menikään? Honkajoki ottaa kyllä vastaan. Liian monet seurakunnat ovat taloudellisesti erittäin ahtaalla, ja syy on lähinnä kirkosta eroamisen muoti-ilmiö, sen helppous ja eronneiden vastuunpakoilu. Päättyy se elontaival kaikilla joskus, pitää kantaa kortensa kekoon eläessään eikä kuvitella, että toiset kyllä maksaa minunkin kuluni. Tämä on syy, miksi en edes harkitse kirkosta eroamista.

Oiskohan piispojen ja pappien tuhlailulla merkitystä. Ps minut haudataan omalle tontille.

Vierailija
126/244 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjeissä on se juttu takana, että Jumala Jeesus rakastaa sinua silti vaikka et kuuluisi kirkkoon.

Sittenhän kirkkoon kuuluminen on täysin turhaa kun on joka tapauksessa suora yhteys Herraan.

Eikä niin että kirkontorneja tarvitaan koska jumala asuu niissä.

Vierailija
127/244 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eronnut kirkosta 1989. Kuuluin Temppeliaukion seurakuntaan, kävin vain kansliassa ilmoittamalla asiasta. Samoin poikani. Ei kuulustelt eikä lähetetty kirjeitä perään..eiköhän riipu seurakunnasta miten toimivat.

Vierailija
128/244 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia, tiedäthän että jumalaton joutuu helvettiin.Kirkollisveroja maksavan sielu vilahtaa taivaaaseen.

Vierailija
129/244 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kun erosin kirkosta tuli myöhemmin kotiin seurakunnalta surkuttelukirje missä mainostettiin että seurakunnan jäsenenä olisin ollut oikeutettu mm. kirkkovihkimiseen ja muuta mukavaa.

T. Homo. Tämä kuitenkin 2010-luvulla. Olin entistä tyytyväisempi erostani jos kyseinen instituutti on paitsi aikansa elänyt, myös imbesilli olettaessaan joka ikisen olevan heteroseksuaali.

Tuo oli kyllä aikamoinen pohjanoteeraus. Siinäkin taas yksi syy olla kuulumatta kirkkoon, nimittäin tämä homovastaisuus. Nythän kirkko ei noudata Suomen lakia, kun kieltäytyy vihkimästä homoja.

Vierailija
130/244 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itse kuulu kirkkoon, exäni kuuluu. Kun saimme lapsen, päätimme olla kastamatta häntä. Lapsen täyttettyä kaksi kuukautta saimme seurakunnalta kirjeen, jossa muistutettiin, ettei lastamme ole vielä kastettu ja että seurakunta suosittelee vahvasti lapsen kastamista. Oli hävytöntä minusta, mutta exäni suorastaan pöyristyi. Härskiksi on mennyt kirkon toiminta :(

Olet härski ja hävytön kun et kasta lasta.

Vierailija
131/244 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kuolen toivon että minusta leikataan mahdollisimman nopeast syötävät osat ja niistä tehdään koiranruokaa.Lahjoitan ruuan kodittomille koirille..haluan että pappi siunaa ruumiini kun rekut syövät sen.Kun maailma loppuu nuosen koiranpaskana haudasta taivaan iloon:)

Vierailija
132/244 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonaan irti kirjoitti:

Kirkosta eroavat pitäisi maksua vastaan haudata omiin hautausmaihinsa. Heidät täytyy sulkea pois kaikista kirkollisista tilaisuuksista,joita ovat kasteet,rippijuhlat,kirkkohäät ja tietysti hautajaiset. Näin muslimit tekevät,kaikki heidän tilaisuutensa ovat suljettuja ulkopuolisilta. En minä halua maksaa niiden kustannuksia,jotka halveksivat meidän uskoamme ja perinteitämme. Ollaan sitten kunnolla erossa. Miettikääpä seurauksia.

Uskovana kristittynä tunnet rakkauden kaksoiskäskyn, joka on kristinuskon peruspilareita.

Miten se näkyy tekstissäsi? Tunnet varmasti myös lähetyskäskyn? Miten nämä näkyvät elämässäsi ja ajatuksissasi?

Kovin kaukana olet niistä ajatuksista, joita luterilainen uskonopetus on minun kallooni lapsuuden päiväkerhoissa-pyhäkoulussa, 1-9 luokat peruskoulussa sekä 3vuotta lukiossa, päähän takonut, tietenkin myös rippikoulun olen käynyt.

Uskovaa minusta ei saatu, erosin aikuisena kirkosta, mutta jotain arvoja kristillisyydestä olen omaksunut ja tärkeimpänä pidän rakkauden kaksoiskäskyn toista osaa ....ja lähimmäistä niinkuin itseäsi. Hyvin vaikeaa on ollut toteuttaa, mutta ainakin yritän. Mitenkään itseäni korottamatta olen huomannut, että monessa asiassa muka uskovien asenne on juuri tuollainen pinnallinen, minä maksan, minulle vaan kuuluu, ei naispapeille, kirkossa istutaan hiljaa ja ankeasti. Oman elämän asiat ja ajatukset voikin sitten laittaa herran haltuun.

Vierailija
133/244 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa edes yksi maa, jossa hautausmaatoiminta on ulkoistettu valtiolle eikä liity lainkaan uskontoon???

Vaikeaksi menee, mutta virossa hautausmaa bisnes on vapaa elinkeino siinä missä autokorjaamo tai koodariksi ryhtyminen eikä liity valtioon mitenkään taikka kirkkoon. Tosin kirkot saanevat perustaa hautausmaita jos huvittaa ja toivottavasto maksavat veroa siitä kuten muutkin.

Vierailija
134/244 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

itse erosin toisen kerran taas kirkosta 2016, alunperin 2000 mutta kun huvikseen luin itselleni teologian maisterin paperit 2014-2017 niin oli pakko harjoittelun takia olla kirkon jäsen

Älä nyt levitä väärää tietoa. Teologian maisteriksi voi ihan hyvin opiskella, vaikka ei kuulu kirkkoon. Se sinun harjoittelusi on ollut jokin ihan muu juttu, ei maisterintutkinto kirkkoon kuulumista vaadi.

ei tällaiseen homppukirkkoon voi kuulua

mutta älä sinä puhu paskaa, 1 linjalla tehdään praktikumit eli sisältää mm. messuharjoittelua ja 1 kk harjoittelun kirkossa, toki ne paperit saa b-linjallakin, mutta sitten ei voi saada papin vihkimystä , otin huvikseen a1 linjan jos joskus kirkko uudistuisi radikaalisti ja voisin olla arkkispiispana

mutta ei, pedon merkki tulee ja paavi nousee antikristukseksi

Niin, en puhu paskaa. Teologian maisterin tutkinto on eri asia kuin pappisvihkimys. Sinä halusit jälkimmäisen, ja kun luterilaisen kirkon papiksi haluat niin totta kai sinun pitää silloin siihen kirkkoon kuulua ja lisäksi suorittaa teologian maisterin tutkinto.

Mutta sen tutkinnon voi suorittaa vaikka ei papiksi rupea eikä edes kuulu kirkkoon.

Sinulle olisi siis kuitenkin ok kuulua huorakirkkoon ts. kirkkoon joka vihkii eronneita muka "uuteen avioliittoon" (vaikka huorintekemistähän se Raamatun mukaan on), kunhan homoparien puolesta ei rukoiltaisi?

ei olisi ok kuulua huorakirkkoon, johan sanoin että erosin siitä jo toisen kerran, syyt nyt oainavammat vaan kun siunataan jo homoja, on teemu laajasaloa, irja askolaa ja kari mäkistä johdossa, lisäksi en muutenkaan hyväksy naispappeutta enkä lapsikastetta enkä koko messurituaalia

mutta voihan tuolla teologian maisterin paperilla päästä johonkin muuhun kirkkokuntaan papiksi, tai ulkomaille vaikka anglikaanikirkkoon, kaikii vaan on nyt homoa ja lesboa että en tidä meenkö mihinkään, tuskin

ja aika lällyä on hellarit ja vapiksetkin suomessa

Vierailija
135/244 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ehdottanut, etteikö luterilainen kirkko voisi ylläpitää hautausmaita edelleen ja haudata niitä, jotka kuuluvat kirkkoon ja sitä haluavat. Suurin osa maailman maista toimii niin, että kukin kirkkokunta hautaa jäsenensä, mutta en tiedä montaakaan maata, joissa valtion budjetista maksetaan yhdelle kirkolle könttäsumma näistä suorituksista. 

Vierailija
136/244 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaunis ele seurakunnalta. - Ei monikaan kirkosta eronnut ole uskonnostaan eronnut, vaikka kirkon on jättänytkin, tai vaihtanut pienen lahkon kirkosta - isompaan seurakuntaan.

Mitä? Uskonnosta nimenomaan erotaan.

Moni eronneista liittyy toiseen kristilliseen seurakuntaan, esim. helluntailaisiin.

Moni eroaa kirkosta myös rahan takia. Köyhälle 100€ on paljon rahaa.

Köyhyyden takia on ainakin ennen voinut pyytää vapautusta kirkollisverosta. 

Vierailija
137/244 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ehdottanut, etteikö luterilainen kirkko voisi ylläpitää hautausmaita edelleen ja haudata niitä, jotka kuuluvat kirkkoon ja sitä haluavat. Suurin osa maailman maista toimii niin, että kukin kirkkokunta hautaa jäsenensä, mutta en tiedä montaakaan maata, joissa valtion budjetista maksetaan yhdelle kirkolle könttäsumma näistä suorituksista. 

Eli luterilainen kirkko voisi ylläpitää edelleen hautausmaita jne, kuten sanot. No sepä se! Millä rahalla se sen kohta tekee, kun suuri osa typerästä kansasta ei halua ylläpitää tätä perusasiaa? Millainen kansa se sellainen on? Ei mitään sivistystä, mutta itsestä luullaan vaikka mitä. Ja te, jotka luulette, että omalle pihalle voi haudata. Eipä taida enää onnistua. Lisäksi, kuka haluaa ostaa sellaisen kiinteistön, jonka pihalla on vainajia?

Vierailija
138/244 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua pelotetiin  helevtillä ja kuumilla kivillä

Vierailija
139/244 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kaipaa hautaani sen jälkeen kun olen kuollut koska en asu haudassa

tv Mikke

Vierailija
140/244 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli luterilainen kirkko voisi ylläpitää edelleen hautausmaita jne, kuten sanot. No sepä se! Millä rahalla se sen kohta tekee, kun suuri osa typerästä kansasta ei halua ylläpitää tätä perusasiaa? Millainen kansa se sellainen on? Ei mitään sivistystä, mutta itsestä luullaan vaikka mitä. Ja te, jotka luulette, että omalle pihalle voi haudata. Eipä taida enää onnistua. Lisäksi, kuka haluaa ostaa sellaisen kiinteistön, jonka pihalla on vainajia?

Et ymmärtänyt lukemaasi. Suurin osa maista noudattaa järjestelmää, jossa yhdellä kirkkokunnalla ei ole monopolia hautaamiseen kuten Suomessa. Muissa maissa monet tahot hautaavat ihmisiä, kuluista vastaa kukin kirkkokunta paitsi että vain harvoissa maissa haudataan ihmisiä, tuhkaaminen on tavallisempaa. Myös ainakin täällä eteläisessä Suomessa on nykyisin tuhkaaminen yleisempää. Tuhkan saa levittää omalle maalle tai siihen tarkoitettuun paikkaan kukin itse. Omalle pihalle ei saa haudata, mutta tuhkat saa levittää. Otin selvää kun sairastuin vakavasti.