Miten sinusta tuli ylipainoinen?
Kommentit (93)
Neuroleptisten myrkkyjen takia. Aineenvaihduntani oli kuin 70-vuotiaalla, ja nestettä kerääntyi kaikkialle kroppaan. Olen sittemmin onnistunut pudottamaan 15-kiloa mutta paljon on vielä matkaa normaalipainoon.
No sain lapsia ja hormonit sitten lihottaa ja ilmeisesti geenit.
Vierailija kirjoitti:
Mä lihoin, koska mulla on sellaiset geenit. En syö liikaa.
Ok, miten otit selville, mitkä geenit lihottavat?
Atleetista kotleetiksi. Itse lihoin kun lapset olivat pieniä. Unet minimaaliset, mutta lepäämään ei päässyt niin suklaasta ja muista herkuista haettiin nopeaa energiaa jaksaa painaa. Jatkuva stressi ja unettomuus pisti myös hormoonit niin sekaisin että rasvaa alkoi kerääntyä aiemmin rasvattomalle vyötärölle. Liikuntaa sain parin tunnin vaunulenkkien myötä, mutta ei ollut riittävää. Nyt ehtii jo taas liikkumaan, että eiköhän tuo muoto taas tuosta pikkuhiljaa palaudu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä lihoin, koska mulla on sellaiset geenit. En syö liikaa.
Ok, miten otit selville, mitkä geenit lihottavat?
Kaupunkilegenda kertoi.
Vierailija kirjoitti:
Aloin syömään mielialalääkkeitä. Mitään muuta en keksi. Syön mielestäni täysin samalla lailla kuin ennenkin. Toki ikäkin voi vaikuttaa asiaan. Enää ei pysy hoikkana niinkuin teininä samalla ruokavaliolla. Painoa tullut kahdessa vuodessa 22 kg.
Jos ei pysy hoikkana samalla ruokavaliolla, niin on tehtävä muutoksia syömisiin, jos ei halua lihoa. Turha ikää tai lääkkeitä on syyttää.
Mätin masentuneena niin paljon roskaruokaa kuin alas meni, ei paljon ulkonäkö kiinnostanut.
Urheilin paljon nuorena ja sain käytännössä syödä mitä halusin. Parikymppisenä kävin armeijan, jonka jälkeen katkennut urheiluharrastus ei jatkunut, enkä löytänyt innostusta uudelleen. Pääsin opiskelemaan ja tapasin puolisoni, söin samalla lailla kuin aina ennenkin. En osannut ajatella, että aina laihasta voi tulla myös pullukka ja vuosien aikana rauhallisella tahdilla keräsin itselleni noin 25kg ylipainoa. Nyt kierre on katkaisu ja olen matkalla terveellisempään painoon.
Mielialalääkkeet ja hormonaalinen ehkäisy toivat parissa-kolmessa vuodessa vaatimattomat 35 kg ylimääräistä.
Jokainen kg lähti, kun lopetin molemmat.
"Mutta ei lääkkeet lihota!" Ok. Ihan miten vaan.
Lapsuuden kodista opittua. Isäni oli ylipainoinen, itse aloin lihoa teini-iässä. Bmi lähes aina ollut 25-28. Välillä olen onnistunut laihduttamaan, mutta tavoistaan on vaikea päästä.
Lapsena oli ihan normaalia, että joka päivä on herkkuja. Lisäksi, jos oli surua tai juhlaa, herkuttelu vedetään ihan överiksi. Isovanhemmat rakastivat myös antamalla herkkuja. Herkut olivat pääsääntöisesti makeita eli jätskiä, suklaata, karkkia ja limpparia. Päivittäisistä herkuista on oikeasti tosi vaikea päästä, kun ne on aina ollut. Se on kuin riippuvuus.
Tämä ketju osoittaa, että av:llä on paljon ylipainoisia. Hetkessä suosituksi ketjuksi.
Ennen raskautta painoindeksini oli 20. Raskauden aikana painoa kertyi paljon, 25 kiloa. En syönyt kahden edestä tai muuta sellaista, mutta jouduin syömään tunnin parin välein jotain pientä sillä muuten meinasin pyörtyä. Kai niitä kiloja sitten kertyi?
No synnytyksen jälkeen kilot istuivat edelleen tiukassa, vaikka synnärille jäikin 10 kiloa. Nyt painoindeksini on kuitenkin 27 enkä ole päässyt raskauskiloista eroon. Haluaisin pudottaa ainakin 15 kiloa.
Olen ollut lapsesta asti lievästi ylipainoinen, jostain syystä mulla on aina ollut liian hyvä ruokahalu ja mahdoton himo kaikenlaisiin herkkuihin. Äiti on aika lellivää sorttia, joten ei oikein tahtonut kieltää multa mitään ja kun muut sisarukseni eivät ole ollenkaan samanlaisia ahmatteja, niin ei sitten varmaan halunnut laittaa rajoitteita vaan mulle. Ja sitten kun olen tullut niin vanhaksi, että itse ruokin itseni, valtavista annoksista ja herkuista on ollut vaikea luopua.
Muutin kaks vuotta sitten pois kotoa enkä osaa/jaksa ite tehdä ruokaa -> tulee syötyä enemmän roskaruokaa. Oon myös sokeriaddikti. Normaalipainon alarajalta nykyiseen lievään ylipainoon...
2 lasta ja molemmista jäi pari kiloa. Aika helppo ja laiska elämä.
Hyvää ruokaa ja juomaa. Keski-ikä. Olen tyytyväinen itseeni sellaisena kuin olen. Ei tarvitse päteä laihuudella.
Minulla on peruskulutus niin pientä että ei saisi syödä melkein mitään jos haluaisin laihtua. Aivojen ruuansäätely ei ole koskaan toiminut eli aina on nälkä ja voin syödä vaikka miten paljon kerralla.
Lapsena ja nuorena olin tosi hoikka vaikka söin kuin 100kg mies. Kilot alkoi kertyä keskivartaloon 35+.
Vierailija kirjoitti:
Joka joulu tulee 2-4kg painoa, ja se myös jää. Eli nyt on jo 20kg ylipainoa.
Joulu pitäisi kieltää lailla ! Kansanterveydellinen ongelma.
Tämä on niin hel....tin tosi. Joka siunatun joulu lihon tuon 2-4kg, vuodesta 87alkaen, sitten yritän laihduttaa noita kiloja ja välillä saan ne pois, mutta yhden viikonlopun aikana paino on taas sama kuin joulun jälkeen. Ylipainoa 35kg.
Yksinäinen teini, joilla ei ollut ystäviä eikä poikaystävää haki lohtua ruuasta. Siksi. Raahasin huoneeseeni voileipiä, jugurttia, kaakaota ja mussutin onnellisena pitkin iltaa,. Kun sain jostain rahaa, hain suklaalevyn sekä sipsipussin.
Olin nuorena hyvin hoikkanen, siis jopa liian laiha. Kun naisellistuin äitinikin sanoi, että sinun pitää syödä 'salaatinlehti päivässä' tulevaisuudessa että pysyt hoikkana koska on sellainen vartalomalli, eli omppu. Geenit on äidin puolelta että kaikki ovat keski-iässä muuttuneet pieniksi pyöreiksi 'tynnyreiksi'. Ihan jokainen. Ja todella, kaikki jää keskikehoon. Jo ajatus ruuasta jää läskiksi keskikehoon itsellä. En syö paljoa mutta herkkuja välillä lohturuokana. Ilmeisesti vain rankka liikunta ja äärettömän tiukka ruokavalio saisi läskit keskikeholta jotenkin pois. Eli sanoisin että niiden herkkujen on pakko tuoda kilot?