Väkivaltalapsuuden omaavat: mikä on ollut pienin syy saada selkäsauna?
Tämä siis spin-off ketju tuohon väkivaltainen mies - ketjuun. Mistä mitättömyyksistä sait lapsena selkäsaunan? Selkäsaunaksi luettakoon kaikki pikku luunappia isommat ”interventiot”.
Minua on hakattu remmillä, risulla, sähköjohdolla, mattopiiskalla ja kepillä mm seuraavista:
- maitolasi kastui vahingossa
- kengät oli epäjärjestyksessä kenkätelineessä
- olin veljen kanssa hippaa ja matot meni kurttuun
- paiskasin jääkaapin oven ”liian kovaa ja väärin” kiinni
- uskalsin olla jostain eri mieltä isän kanssa
- katsoin isää mukamas jotenkin pahasti
- kun sain kokeesta kerran seiskan (aina piti olla 9 tai 10)
Ja kyllä,, koko lapsuus oli pelkoa ja kauhua täynnä kun isä oli raivohullu despootti jolla napsahti aina vähän väliä pikkuasioista. Sitten hakattiin lapset niin ettei pystynyt kunnolla istumaan viikkoon. Koulussa ope näki piiskausjäljet mutta ei tehnyt mitään asialle, 70-80luvulla lapsen hakkaaminen oli ”perheen sisäinen asia”. Isä on hullu vieläkin, yhtään ei ole meno rauhoittunut vaikka jo yli seitsenkymppinen.
Kommentit (513)
Vierailija kirjoitti:
Ylisuojelevasta yh-äidistä ja armeijakurista on omastatakaa kokemusta perheen esikoislapsena. Pienestäkin mustelmasta tuli huutoa ja raahattiin nurkkaan jäpeämään. Samoin jos itki, niin heti nurkkaan. Tai jos esim kiipeili sohvalla, niin heti nurkkaan. Ulkona taas ei saanut juosta, eikä mennä piiden ja pensaiden lähelle. Yksin ei saanut edes yläasteikäisenä poistua kotoa vaan koulun jälkeen oli pakko tulla kotiin ja vähän niin kuin suljettiin omaan huoneeseen ruoka-aikaan asti. Tärkeintä ädille oli se että äidin käskyjä noudatti kuuliaisesti ja piti totella aukottomasti, ei saanut sanoa vastaan tai olla tippaakaan erimieltä tai joutui nurkkaan jäpeämään. Sain seisoskella lapsena usein nurkassa monta tuntia häpeämässä.
Toisia hakataan kättä pidemmällä ja ilman, revitään tukasta, pahoinpidellään henkihieveriin, ja sinä uhriudut jostain NURKASSA SEISOMISESTA????
Veljeltäni sain turpaan milloin mistäkin syystä. Yleensä aina silloin, kun hänelle oli tullut paha mieli vaikka koulussa tai konflikti opettajien kanssa. Silloin riitti kotona ihan mikä tahansa asia, mistä hän nyt saattoi ärsyyntyä minulle. Hakkasi aina silloin, kun vanhemmat ei ole näkemässä ja kiristi olemaan hiljaa. Ei enää akuistuttuaan hakannut ketään, koska ymmärsi, että joutuu vastuuseen, mutta on henkisesti väkivaltainen esim. puolisoaan kohtaan. Kun henkisestä väkivallasta tuli rangaistavaa, niin hän kehitti omia tapojaan vttuilla muille. Voi aina sitten vedota milloin mihinkin. JOtkut ihmiset vaan syntyy paskoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä se toinen vanhempi ei suojele lasta, jos väkivaltaa käytetään? Tähän haluaisin vastauksen. Omaani suojelisin, jos väkivallan uhkaa olisi.
Kauheita tarinoita täällä :(
Kai se toinenkin on lopulta yhtä mielenterveysongelmainen kuin se toinenkin. Joko niin alisteisessa asemassa ja väkivallan uhri itsekin, ettei uskalla sanoa mitään tai sitten hyväksyy väkivallan, vaikkei sitä itse teekään. Joskus olen miettinyt, että oma äitini oli niin syvällä mielenterveysongelmissaan, ettei jaksanut vaan välittää. Eli niin kuin minua ei olisi ollutkaan. Oikeastaan ainoa selkeä muisto minulla on hänestä se, kun hän käski kerran isääni lopettamaan minun hakkaamiseni koska "jos se taas viedään pois, siitä ei saa rahaa".
Ja vastauksena aloituksen kysymykseen, omalla kohdalla riitti ihan se, että olin olemassa. Ei siihen sen syvällisempää syytä tarvittu kuin se, että faija tuli kotiin ja halusi purkaa omaa pahaa oloaan. Joskus perusteli miksi sillä kertaa tuli turpaan ja usein silloin väkivallassa oli hiotumpia muotoja, kuten kuumilla esineillä polttamista tai puukolla viiltämistä, mutta muuten vaan kilahteli ja hakkasi niin, että välillä luita murtui.
Aivan sairaita juttuja täällä. Tekisi taas hyvää lueskella jonkin sellaisen, jonka mielestä välejä vanhempiinsa ei saisi koskaan katkaista.
Vierailija kirjoitti:
On se nyt kumma, että vielä viisikymppisenä pitää tulla internetiin asti märiseemään jostain kurinpalautuksesta! Sitä kutsutaan kasvatukseksi ja se teki meistä sukupolven, joka osaa vielä tehdä töitä ja pitää suunsa kiinni silloin kun ei ole mitään järkevää sanottavaa. Te nykyajan pullamössöt uhriudutte ihan kaikesta. Jos matot on rutussa tai maito pöydällä, niin silloin otetaan opiksi eikä aleta analysoimaan tunteita.
Minäkin sain remmistä ja ihan syystä sainkin. Ei tullut mieleenkään alkaa isälle hyppimään silmille tai katsomaan pahasti. Se opetti kunnioitusta ja järjestystä, mitä tältä nyky-yhteiskunnalta puuttuu ihan täysin. Kaikki on niin helvetin pehmeää ja liberaalia nykyään, ettei lapsille saa sanoa edes poikkipuolista sanaa ilman että joku sosiaalitantta on ovella.
Sitä paitsi kuka uskoo jotain vuosikymmenten takaisia juttuja, muisti pätkii ja asiat paisuu päässä. Jos et kestänyt pientä kuritusta, niin olisit varmaan murtunut muutenkin elämän edessä. Lopeta se isäsi haukkuminen ja katso peiliin. Järjestys pitää olla ja heikot ne vaan valittaa perään. Häpeäisit edes vähän tuollaista julkista itkemistä, se on noloa.
Tässä on oikein klassinen "kyllä muakin lapsena hakattiin ja hyvä mustakin tuli" ihminen.
Olisi helpompaa, jos olisi ollut joku syy, mutta kun ei ollut. Tai kyllä vanhempi kertoi, miksi pieksää, mutta jo alle kouluikäisenä tajusin, ettei niillä syillä ollut mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Sain useammankin kerran selkääni sellaisesta mitä en ollut edes tehnyt. Lisäksi olen saanut selkääni siksi etten kertonut nähneeni asiaa x tapahtuvan ja myöhemmin myös siksi, että kerroin nähneeni asian x tapahtuvan koska ei pidä olla kielikello..
Ei ollut minkäänlaista logiikkaa noissa rangaistuksissa.
Miehet kun lihoo niiille tulee ihoon repeämiä mutta naisille niitä tulee raskausaikana . Raskaus arpia . Et joku voi niitä kuvitella piiskan jäljeksi mutta ei ole. Ja kun kissoja on niitä vähän kiusataan ja ne raapii käsivarret niin ne ei ole mitään huumeviivoja tai noitaviivoja tai itsemurha viivoja. Mutta kyllä tietyt uskonnot raapii ihoon viivoja . Kuin tatuoi. Ja kun lapset kaatuilee kopauttelee päätään pöytiin pöydän kulmiin myös juopot niin ne arvet on arkisia. Ennen oli yleistä heittää muita jääpalloilla kuin lumi kuin muilla . Arpia tuli lasten kesken. Ettei voi syytellä vanhempia kaikesta ! Jokunen opettajakin saattoi huutaa kuin palosireeni . Tai joskus naapurin pennut vaan töni toisiaan. Lapset hyppii pää edellä uimaan suoraan kiviin sekään ei ole vanhempien vika . Tai ajaa päin puuta vaikka . Useimmin lapset ei tee kuin joku käskee että älä hyppää jokeen. Kyllä ne hyppää. Useimmin ehkä kotiin tulo ajat aiheuttaa kitkaa. Ja huonot kaverit jotka juottaa viinaa.
Me luettiin lehtiä puuliiterissä teltassa tai pyöräsuojassa . Hauskaa oli satoi tai paistoi. Opettajia vähän kiusattiin. Lapset oppi hiihtämään ajamaan pyörällä jne . Sehän on rakkautta.
Väsyin hiihtolenkillä ja sanoin asiasta. Isäni potkaisi minua sääreen.
Aika yleistä on laittaa lapset komeroon tai huoneeseen lukkojen taakse . Mehän karattiin ikkunasta heti . Kerran kyllä piti hävetä nurkassa jotain. Mitä lienee. Ehkä tullut sanottua rumasti. Naapurin tyttölapsi oli kova kiroilemaan ihan yhtenään pärisi perkele.
Sitä oppii totteleen niin alkaa olla kuin robotti kuka tahansa käskee mitä tahansa niin tottelee heti . Vähän kuin hevoset joita on ruoskittu .
On miehet potkinut raskaana olevia ja raiskannut synnytyksestä juuri tulleet. Ei mitään uutta jos joku on vähän hermo pinnassa.
Miksi tämä kahdeksan vuotta vanha keskustelu nousi yhtäkkiä kärkeen?
Niinku yksinhuoltajat että ukko käy naimassa ja lähtee toinen tulee raskaaksi lapsi on ja. Isätön ja yksin sen kanssa saa elää 15 vuotta vähintään tapella vaatteet kouluun menot jne .
No miehet on ennen käynyt oikeissa sodissa niillä on hermot mennyt .
Niinku joku raiskaajajoukko rylstöllä niistä tulee lopulta hylkiöitä. Kaikkien silmissä .
Huivini oli väärin. Sain selkääni huo rit tel uiden saattelemana.
Kasvatuksesta on ollut kyse, jos on saanut risusta esim. varastettuaan. Nämä jutut näyttävät vain mielivallalta.
Kävin katsomassa 90-vuotiasta äitiäni palvelutalossa. Hän totesi, että on menettanyt loputkin vähäisestä kunnioituksesta minua kohtaan ja jos isäni olisi siellä hän antaisi minulle selkään (kuin silloin vanhaan hyvään aikaan...) Syy tähän oli kuvitteellinen hänen mielessään. Akka kuolee näkemättä minua enää koskaan.