Koin tänään seksuaalista ahdistelua työhaastattelussa. Ilmoitanko työkkärille, vaikka en itse nosta tukia?
Jatkuvasti nyt puhutaan tästä #metoo- ilmiöstä ja seksuaalisesta ahdistelusta, jota en itse ole osakseni vielä tainnu ikinä työelämässä kokea. Ollut vähän asennekin ehkä, että liioitellaan jne. Noh, tänään koitti sitten se päivä. Ensinnäkään ei mitään varsinaisesti kysytty liittyen hakemaani työhön. Minua haastatteli yksi henkilö, joten muita ei ollut kuulemassa. Kyseltiin, asunko yksin, millä maksan vuokrani (perään sitten heti sanoo, "nii rahalla tietysti"). Lopuksi alettiin ehdottelemaan pussailua ja että en tiedä, pitäskö tässä sit alkaa sua pussailemaan, että suostut tähän ja tähän. Pokkana toisti pari kolme kertaa samaa. Lähdin lopulta itse paikalta vain pois.
En itse nosta työttömyyskorvausta, enkä ole heidän asiakkaana ikinä ollut, mutta kannattaisiko tällaisesta ilmoittaa vähintään sinne? Ettei kukaan päädy karenssiin, kun ei suostu tuollaista paikkaa ottamaan vastaan?
Oletteko itse kokeneet jo työhaastatteluvaiheessa epäsoveliasta käytöstä?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
No siinä kävi vielä niin, että firman tj saapui paikalle. Huomasi varmaan olemuksestani jo, ettei oikein kiinnosta. Sitten kerroinkin suoraan, millaista sopimatonta ehdottelua sain osakseni. Tämä haastattelija kielsi aivan kaiken. Otin laukkuni ja työtodistukseni, kerroin, että paikka kyllä kiinnosti, mutta ei enää. Lähdin vain pois.
Ap
Sä oot mun sankari!
Mä olisin varmaan jäätyny siihen...
Kannattaa laittaa puhelin nauhoitukselle kun menee työhaastatteluun.
Vierailija kirjoitti:
Jos ahdistelua ei tapahdu niin on syyllistynyt salakuunteluun. Rikollista toimintaa sekin.
Minä pyysin tarjouksen eräästä pintaremppajutusta. Sama heppu (vanha ukko) oli käynyt luonani jo aiemmin mutta työtä ei tehty, koska hän ei viitsinyt kysyä tarvittavia tietoja enkä minä osannut kertoa kysymättä.
Myöhemmin otin (vahingossa) yhteyttä samaan paikkaan ja aiemman visiitin tultua puheeksi viesteissä sanoi vanha ukko, että hän muisti että näytin pettyneeltä viimeksi ja että hän mielellään opettaa minua tekemään asian x (liittyen itse asiaan kylläkin.)
Tämä oli mielestäni liian tuttavallista ja minulle tuli epämukava fiilis. En vastannut lopulta mitään koko tyypille.
Erään aiemman kotityötyypin (mies) kanssa olen päätynyt jopa sänkyyn ja saanut mahtavaa seksiä XD Mutta hän onkin iältään sopiva enkä ahdistunut hänen jutuistaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihme loukkaantumista ja uhriutumista.
Hyviä suikkareita oon saanut monelta kesäkissalta ja kaikki ovat olleet tyytyväisiä. Ovat saaneet hyväpalkkaisen duunin opiskelun oheen ja minä olen päässyt vähän purkamaan paineita.
Ei järvi soutamalla kulu.
Mene fantasioinesi onanoimaan muulle, sinä 50-v. pervo-pertti.
Vierailija kirjoitti:
Hyviä suikkareita oon saanut monelta kesäkissalta ja kaikki ovat olleet tyytyväisiä. Ovat saaneet hyväpalkkaisen duunin opiskelun oheen ja minä olen päässyt vähän purkamaan paineita.
Eli sinusta on ihan ok, että jos itse haet työpaikkaa, niin sinua haastatteleva itseäsi vanhempi mieshenkilö pyytää sinua rekrytoinnoin vastineeksi vaikkapa kumartumaan ilman housuja työpöydälle, niin hän voi "vähän purkaa paineita" kaltaiseesi nuoreen kolliin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene fantasioinesi onanoimaan muulle, sinä 50-v. pervo-pertti.
:D
Jos tuo työpaikka on työkkärissä avoimena, ilmoita sinne.
Myös sille tj:lle ja poliisi ja AVI.
Minulle kävi Nesteen työhaastattelussa niin, että krapulainen vanha haastattelijaherra ehdotti, että jos saan heiltä työpaikan, niin voin kätevästi hankkia paikkakunnalta asunnon iskemällä miehen baarista. Oksettaa koko tapaus vieläkin.
Ilmoita ko henkilön esimihelle s-postilla esim. tai ko firman johtoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinusta on ihan ok, että jos itse haet työpaikkaa, niin sinua haastatteleva itseäsi vanhempi mieshenkilö pyytää sinua rekrytoinnoin vastineeksi vaikkapa kumartumaan ilman housuja työpöydälle, niin hän voi "vähän purkaa paineita" kaltaiseesi nuoreen kolliin?
Hei haloo nyt feministi, sehän olisi heteromiehelle nöyryttäävää, kivuliasta ja vastenmielistä.
Mä olen toteuttamut vain ihan normaalia miehen ja naisen välistä kanssakäymistä näissä rekrytoinneissa.
Työkkäri voi puuttua vain oikeuslaitoksen tuomitsemiin tapauksiin. Muutenhan porukka soittaisi sinne ja ilmoittaisi jokaisen firman. Joten soita AVIiin
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri voi puuttua vain oikeuslaitoksen tuomitsemiin tapauksiin. Muutenhan porukka soittaisi sinne ja ilmoittaisi jokaisen firman. Joten soita AVIiin
Ok, kiitos tästä tiedosta. Perustelin kyllä erittäin hyvin asiani ja kertomani työkkärin ilmoituksessani, mutta ei tuosta varmasti haittaakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, kiitos tästä tiedosta. Perustelin kyllä erittäin hyvin asiani ja kertomani työkkärin ilmoituksessani, mutta ei tuosta varmasti haittaakaan ole.
Ilmoittamalla AVI:in asia rekisteröityy sinne epäiltynä työsuojelurikoksena. Vaikkei sinun ilmoituksesi johtaisi sen kummempaan, niin asia on siellä rekisterissä, ja tulee esille seuraavan kerran kun joku tekee ilmoituksen samasta firmasta sinne. Tuo törkymöykky ei nimittäin ole ekaa kertaa tuollaisissa puuhissa, tai jätä tekemättä jatkossakin. Uhreina muut työnhakijat, ja varmasti myös ko firmassa olevat työntekijät ja/tai harjoittelijat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa seksuaalisesta ahdistelusta ollut kyse. Vaan kaveri yritti lahjoa suudelmilla sinua suostumaan heidän ehtoihinsa.
Niin eli toisin sanoen seksuaalista ahdistelua.
Ei, vaan lahjontaa. Ihan sama kun olisi tarjonnut ylimääräiset liikuntasetelit jos työntekijä suostuisi joihinkin ehtoihin työsopparissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ahdistelua ei tapahdu niin on syyllistynyt salakuunteluun. Rikollista toimintaa sekin.
Suomessa saa äänittää salassakin jos on samassa tilassa tai kokouksessa keskustelemassa. Ei koske tietystikään tekijänsuojattua materiaalia esim konserttia.
Vierailija kirjoitti:
Minä pyysin tarjouksen eräästä pintaremppajutusta. Sama heppu (vanha ukko) oli käynyt luonani jo aiemmin mutta työtä ei tehty, koska hän ei viitsinyt kysyä tarvittavia tietoja enkä minä osannut kertoa kysymättä.
Myöhemmin otin (vahingossa) yhteyttä samaan paikkaan ja aiemman visiitin tultua puheeksi viesteissä sanoi vanha ukko, että hän muisti että näytin pettyneeltä viimeksi ja että hän mielellään opettaa minua tekemään asian x (liittyen itse asiaan kylläkin.)
Tämä oli mielestäni liian tuttavallista ja minulle tuli epämukava fiilis. En vastannut lopulta mitään koko tyypille.
Erään aiemman kotityötyypin (mies) kanssa olen päätynyt jopa sänkyyn ja saanut mahtavaa seksiä XD Mutta hän onkin iältään sopiva enkä ahdistunut hänen jutuistaan.
Heh, kun vanha ukko lupaa opettaa sinua tekemään asian jota et osaa niin se on sinusta sopimatonta. Mutta sitten nuoremman remppamiehen kanssa voi mennä vaikka sänkyyn ja se ei ole sopimatonta. Jotain rajaa näihin kaksoisstandardeihin vaikka kuinka olisi "metoo"-kampanjat pyörimässä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SAA NAUHOITTAA LAILLISESTI.
Ei tarvitse edes erikseen ilmoittaa jos ei halua.
http://www.tietosuoja.fi/fi/index/ratkaisut/omienkeskustelujenjapuhelui…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa seksuaalisesta ahdistelusta ollut kyse. Vaan kaveri yritti lahjoa suudelmilla sinua suostumaan heidän ehtoihinsa.
Niin eli toisin sanoen seksuaalista ahdistelua.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005526713.html
"OIKEUSMINISTERI Antti Häkkänen (kok) totesi tiistaina, ettei hän näillä näkymin aio esittää seksuaalisen häirinnän kriminalisointia.
Nykyisin laittomaksi on säädetty vain seksuaalinen ahdistelu, joka edellyttää fyysistä koskettelua. Sanallista seksuaalista häirintää ei ole kriminalisoitu."
Kiinnostaa kuulla silti myös muiden vastaavanlaisia kokemuksia? Miten olette reagoineet?
Ap