Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko saitte rahaa täyttäessänne 18?

Vierailija
16.01.2018 |

Itse 120 000€ eli kaikki lapsilisät + vanhempien ja isovanhempien säästötilille tallettamat rahat + jonkin verran sijoituksia. Ihan mukavaa kun ei tarvinnut opiskeluaikana asua missään luuserilähiössä ja syödä joka päivä makaroonia.

Kuinkas muilla?

Entä paljonko teillä on lapsellenne säästössä?

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1000 markkaa (500 mk isoäidiltä ja 500 mk tädiltä), sekä puhelinosakkeen, jolla ei tosin taida suuremmin arvoa nykyisin olla.

Vierailija
42/69 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulle enää anneta rahaa aikuisena. Yleensä kaikilla 14-17 vuotiailla on eniten rahaa, joka ei ole enää aikuisia varten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli lukiossa koeviikko. Koe oli syntymäpäivänä ja seuraavanakin päivänä oli koe. Rahaa sain 0 euroa. 

Vierailija
44/69 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1971.

Silloin kai oli tavallista tai olisiko ollut pakollista, että lapsilisät maksettiin lapsen nimissä olevalle tilille, johon vanhemmilla oli käyttöoikeus.

Kun menin amikseen,  sain pankkikirjan haltuuni ja lapsilisät käyttööni, tilillä oli joitain satoja markkoja.

18 täyttäessäni en saanut mitään rahaa sen kummemmin, isä lahjoitti minulle kuitenkin vanhan autonrämän.

Sen verran sain jeesiä kotoa, että ko. auton tullessa tiensä päähän isä asetti 2000mk:n vekselin, jonka turvin ostin ensimmäisen "kunnon" autoni.

r: mies 53v

Vierailija
45/69 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 1971.

Silloin kai oli tavallista tai olisiko ollut pakollista, että lapsilisät maksettiin lapsen nimissä olevalle tilille, johon vanhemmilla oli käyttöoikeus.

Kun menin amikseen,  sain pankkikirjan haltuuni ja lapsilisät käyttööni, tilillä oli joitain satoja markkoja.

18 täyttäessäni en saanut mitään rahaa sen kummemmin, isä lahjoitti minulle kuitenkin vanhan autonrämän.

Sen verran sain jeesiä kotoa, että ko. auton tullessa tiensä päähän isä asetti 2000mk:n vekselin, jonka turvin ostin ensimmäisen "kunnon" autoni.

r: mies 53v

Lyöntivirhe, Mies 54v 🙂

Vierailija
46/69 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

400 hehtaaria metsää.

Vierailija
47/69 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittakaa vaan osakkeisiin. Niissä on tällä hetkellä ainoa suunta alas.

Katsoin Suomen pörssi noussut yli 20 prosenttia .Ruotsin 6. jotain. 

Vierailija
48/69 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä noin muutama sataa euroa yhteensä. Tämä siis isovanhemmilta ja vanhemmilta. En muista, pelkkä arvaus. 

Vierailija
49/69 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen säästänyt lapselle syntymästä asti rahastoon sen verran mitä verovapaasti saa antaa, eli sen 5000 eur per 3 vuotta, tekee muistaakseni noin 140 euroa kuukaudessa. Lapsi on nyt 13v, ja osakerahasto on näinä vuosina kyllä kehittynyt hyvin. NYt viimeiset pari vuotta olen lisännyt vaimon kautta maksettuna tuota rahaa, eli sitä tulee nämä viimeiset 5 vuotta virtaamaan enemmän. Harmi ettei nuorempana ollut varaa siihen.

Kun lapsi täyttää 18, tuossa lienee kasassa reilut 50.000 euroa. Virallisesti hän voi toki sinä päivänä laittaa kaiken haisemaan, mutta ajatus luonnollisesti on, että säästäminen sinne jatkuu vielä pitkälle tuon jälkeen, ja sitten kun 25+ vuotiaana on ehkä aika miettiä oman kämpän ostamista, on tuossa jo oiva pesämuna valmiina.

Vierailija
50/69 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autokoulu maksettiin, mummu oli säästänyt minulle 1500€ tilille ja vanhemmat laittaneet muutaman tonnin sijoitussalkun.

Vierailija
51/69 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut euroakaan. Oli omia säästöjä 20000 markkaa kun olin ollut iltatöissä opiskelu ajan.

Vierailija
52/69 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisät pois korkeapalkkaisilta! Ei verorahoilla kuuluu kustantaa mitään asuntoja y.m lapsille!  Lapsilisät on tarkoitettu lapsen juokseviin kuluihin, eikä sijoitukseen. He jotka voivat sijoittaa lapsilisiä, eikä myöskään tarvitse niitä!

Nykyään on tulorekisteri,  joten ihmisten tuloja voi erittäin tarkasti seurata, sekä toki verotuksen kautta. Ei ole vaikeata päättää joku tuloraja, jonka jälkeen ei makseta lapsilisiä. Jos kaksi työssäkäyvää vanhempaa, niin molempien tulot yhteen laskettuina! 

Sairalta ja köyhiltä viedään kaikki, mutta hyvätuloisille maksetaan rahaa sijoitettavaksi. Suorastaan oksettavaa!!

Vierailija
53/69 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisät pois korkeapalkkaisilta! Ei verorahoilla kuuluu kustantaa mitään asuntoja y.m lapsille!  Lapsilisät on tarkoitettu lapsen juokseviin kuluihin, eikä sijoitukseen. He jotka voivat sijoittaa lapsilisiä, eikä myöskään tarvitse niitä!

Nykyään on tulorekisteri,  joten ihmisten tuloja voi erittäin tarkasti seurata, sekä toki verotuksen kautta. Ei ole vaikeata päättää joku tuloraja, jonka jälkeen ei makseta lapsilisiä. Jos kaksi työssäkäyvää vanhempaa, niin molempien tulot yhteen laskettuina! 

Sairalta ja köyhiltä viedään kaikki, mutta hyvätuloisille maksetaan rahaa sijoitettavaksi. Suorastaan oksettavaa!!

Korj: eivät myöskään tarvitse

Vierailija
54/69 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään. Vanhemmat ovat olleet pienipalkkaisia duunareita.

Vierailija
55/69 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut rahaa, olin töissä ja autonkoulunkin olin jo itse maksanut 

Vierailija
56/69 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kanssa duunarivanhemmat. En saanut mitään kun täytin 18 mutta lukion jälkeen maksoivat ajokortin. Silloin maksoi muistaakseni 6000 markkaa, kun oli kaksivaiheinen ja tosi paljon ajotunteja kuten siihen aikaan oli tapana. Kun muutin omaan kotiin, ostivat television, tietokoneen, tulostimen ja kaikki kodinkoneet ja huonekalut. Eli sellaisia käytännöllisiä lahjoja.

Vierailija
57/69 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahaa? Miksi kahdeksantoistavuotiaana pitäisi saada rahaa? En edes muista missä olin, olin varmaan jossain ulkomailla silloinkin. Eli ei lahjoja.

Siksi että pääsee jouhevasti itsenäisen elämän alkuun? Pesämunaksi omaa asuntoa varten? Opiskeluaikojan taloustilannetta helpottamaan? Onhan noita syitä vaikka kuinka.

Suurin osa 18v ikäisistä käyttäisi rahat mihinlienee matkusteluun ja juhlimiseen. Turha antaa tuossa vaiheessa, mielummin myöhemmin ja sellaisena ettei a) siitä mene lahjaveroa ja b) se käytetään järkevästi. Esimerkiksi laskujahan saa vanhempi maksaa lapselleen ilman minkäälaisia lahjaveroseuraamuksia rajattomasti kunhan laskut maksetaan suoraan laskuttajalle. Esimerkiksi vuokran/vastikkeen voi vanhempi maksaa vuosikausia lapsensa puolesta ilman että asiaa katsotaan lahjaksi (kunhan ma

Mikäs sen parempaa kuin käyttää matkusteluun ja elää. Melkoisen ankeaa istua vanhana rahakasan päällä ja elämä jäänyt elämättä nuorena. 

Vierailija
58/69 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kotitalosta äkkilähdön 18v syntymäpäivänä. Tärkeimmät tavarat nyytissä, fillarilla ensimmäiseen asuntoon, itsenäiseen elämään, " ei täällä aikuisia elätetä."

Vierailija
59/69 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut rahaa, vanhemmat maksoivat ajokortin.  Auto (käytetty) oli hankittu jo etukäteen.  Olin kyllä todella onnellinen noista.

Vierailija
60/69 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisä on yhteiskunnan tapa pikkusen avustaa rahallisesti lapsiperheitä. Onko se järkevää vai ei on toinen keskustelu, mutta älä nyt hyvä ihminen sotke tähän mitään kateuspolitiikkaa! Ei se raha ole sen enempää sijoitettavaksi kuin juokseviin kuluihinkaan. Se ei ole korvamerkittyä, vaan jokainen käyttää sitä miten itse parhaaksi katsoo. Pitäkööt poliitikot mielipiteensä poissa siitä. Verotus on eri asia, sen progressio myös. Ei me voida mennä siihen, että jotain progression kaltaista yritetään tunkea kaikkialle. Ei maitolitran hintakaan voi olla kiinni ostajan tulotasosta. Tai siis joo, teoriassa voisi, mutta siitä tulisi aivan käsittämättömän sotkuinen järjestelmä. Siksi progressio on parasta pitää veropuolella, ei kulutuksessa tai tuissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän