Olen kyllästynyt olemaan päivät muualla kuin kotonani. :(
Tilanteeni on siis se, että elän käytännössä kädestä suuhun. Vuoden asunnottomuuden jälkeen sain asunnon, mutta missään minulla ei ollut huonekaluja varastossa. (En ole ikinä omistanut muuta kuin sängyn koska aiemmin ollut kämppiksiä)
Mutta niin, kotona en viihdy. Sain kämppääni jonkun kahden hengen "sohvan" (epäilen lasten sohvaksi koon takia) 1hengen sängyn, nojatuolin ja tv:tason. Muuta ei ole. Asuntoni kaikuu kun ei ole seinillä mitään, ei ole kunnollista mattoa eikä hyllyä/vitriinikaappia tavaroilleni... en saa mihinkään tavaraan harkinnanvaraista tukea. (Edes siivousvälineisiin) Fb:n annetaan ryhmistä ei ole apua koska kaikille käy vain nouto. Mutta minulla ei ole autoa. Eikä kuskia. Tahtoisin asua kotonani kunnolla mutta en viihdy kun on ahdistavan paljas... (asunnolla kokoa 37,5neliötä) masentaa! Mitä voin tehdä??
Muilla palstoilla vain ilkutaan ja trollataan kun yritän neuvoa kysyä :(
Kommentit (120)
Säästä rahaa. Kyllä sinulla jokunen kymppi jää talteen. Ei niitä huonekaluja NYT HETI tarvitse saada. Maksat sitten pakun vuokran/muuttomiehen/huonekalun myyjälle kuljetuksesta.
Elin itsekin juuri vuoden verran tuilla, mutta tuhlasin nettitilauksiin aina n. 50e kuussa. Jos olisin sen säästänyt, olisin rikas nyt.
En suosittele anelemaan ihmisiltä surunaamojen kera, ei sellaisia kukaan auta. Kysy ystävällisesti sen sijaan. Tsemppiä!
Kysy, onko kellään vapaana sellaista puista varastohyllyä. Se on erittäin kevyt ja pienikokoinen kuljettaa, jos on purettu osiin. Siinä on vain 4 pystytolppaa ja itse hyllyt ovat puiset ritilät.
Jos et pysty hakemaan tavaroita voisitko itse laittaa facenookin roskalavalle yms. muihin ryhmiin kyselyä? Kerrot tilanteestasi ja pyydät kauniisti jos joku pystyisi lahjoittamaan sinulle tavaraa kuljetuksen kera. Ei se haittaa kysyä, kunhan on ystävällinen ja kunnioittava muita kohtaan.
Onnea asunnosta ja toivottavasti saat sen oman näköiseksi. Minulla ja miehelläni meni 5 vuotta ennen kuin kodista tuli vihdoin meidän oma. Köyhyysrajalla eläessä säästäminen jokaiseen tavaraan on vaikeaa, mutta ajan myötä tulee hyvä. Kärsivällisyyttä :)
Mites sun vanhemmat, varmaan sieltä kotoa löytyy jotkut verhot?
Usein on myös muuta ylimääräistä? Oletko kysynyt?
Ei kannata mitään isoa mattoa raahata asuntoosi, pienempikin riittää.
Pari pienempää on kodikkaaampikin kuin yksi iso.
Kirppareilla on yleensä sellainen ilmainen paikka, josta voi ottaa tavaraa mukaan.
Astioita, kukkavaaseja, kirjoja jne.
Jos sinulla on kovin pienet tulot, niin oletko selvittänyt tilanteesi ulosottoon?
Entä ulosoton vapaakuukaudet?
Suojaosuus on jotain hiukan yli 600 euroa.
Joka täytyy siis jäädä ulosoton jälkeen.
Itse olen kyllä sinun puolellasi, koska minullakin on monia tuttuja jotka ovat pitkään olleet kämppiksen kanssa asumassa ja sitten kun se oma asunto onkin niin ei mitään tavaraa enää, eikä rahaa ostaa. Itselläni ei myöskään ole mitään ylimääräistä. Sänky halpa uutena ostettu, mutta sitä ennen nukuin vanhalla patjalla ja selkä meni huonoon kuntoon, kun se on jo aiemminkin oireillut ( tyhmä minä). Kaksi käytettynä ostettua sohvaa ( onneksi ei ollut luteita), käytettynä ostettu pöytä ja tuolit, jotka maalasin, pikkupöytiä ja hyllyjä kirppikseltä ja mattoja, pari kotoa tuotua lipastoa ja valaisimia. Siinä on varmaan kaikki mitä täällä on. Mitään en ole lukuun ottamatta yhtä valaisinta ja sänkyä uutena ostanut. Ihan siistiä täällä kuitenkin on, vaikka myönnän kyllä että sohvien värit eivät sovi yhteen ja matot myös ovat keskenään sopimattomat. Mutta en välitä ja aina katson ensin olisiko käytettynä sopivaa tavaraa. Tv:tä minulla ei ole ja kalliimmat tavarani tällä hetkellä ovat varmaan hyvä joskin jo monia vuosia vanha pöytäkone, joka on aina toiminut kuin unelma (maksoi 600 e) ja huono halpa 300 euron läppäri. Itse olen myös nyt työtön. Työkkärin kurssi tuli syksyllä päätökseen ja nyt saan vain sen työmarkkinatuen. Ei näillä tuloilla paljon hurrata ja varsinkin, kun kuulun niihin nuoriin aikuisiin, jotka eivät kotoa oikein saa mitään. Ei heillä olisi edes mitään antaa, vaikka joskus tahtoisivat. Pari kymppiä on heiltä jo iso raha. Kyllähän tässä silti pärjää, mutta myönnän että kyllä minuakin tulevaisuus pelottaa ja olenkin nyt taas hakemassa opiskelemaan. Kohta työkkäri varmaan keksii uuden kurssin jos ei töitä löydy. Antaa niiden bloggaajien elää niissä "unelmakodeissa" ja tyydytään me muut vähempään, varsinkin jos rahat on tiukoilla. Eikä ne Ikean huonekalutkaan nyt unelmia ole, joita nyt edes välttämättä tahtoisin ostaa.
Laita ilmoitus jonnekin vähävaraisten ryhmään ja sano kaipaat suksia. Veikkaan, että saat jotkut hyvin nopeasti.
Itse olin työtön viime vuonna tähän aikaan ja kävin koko ajan hiihtämässä.
Pystyin helposti käydä 3 krt päivässäkin. Eka lenkki kun lapset lähti kouluun. Kodin pikasiivous ja lenkille, vika ennen nukkumaan menoa.
Pääsin sitten haastatteluun helmikuussa ja oli pienet hauikset jo näkyvissä. Olin huono hiihtämään, mutta niin tuli 1000 km täyteen. Ei liikaa edes vaatinut. Ja nukuin huippuhyvin.
Vierailija kirjoitti:
Eli makaat kämpässäsi, ja muiden pitäisi vielä kamat sinne sisälle ilmaiseksi kantaa? Nyt niskasta kiinni ja vastuu siitä omasta elämästä. Ja muuten tuo "satanen vuokran jälkeen jää rahaa" ei pidä paikkaansa ellet asu todellakin ylihintaisessa asunnossa. Rovaniemellä on halvempiakin asuntoja tarjolla, joihin tuet kattavat koko vuokran ja useampi satanen jäisi tassuun.
Naurettavaa marttyyriksi heittäytymistä ja säälinkerjäämistä. Ryhdistäydy! Kukaan muu ei sitä tee puolestasi.
HAISTA VITTU.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatko toimeentulotuen + asumistuen? Miten paljon jää käteen?
Etkö pääse mitenkään liikkumaan asunnostasi? Jos pääset, kiertele kirppiksillä ja ala vähitellen laittaa asuntoasi.
Ja mene päivisin kirjastoon ja tutki, onko paikkakunnallasi jotain päivätoimintaa, johon voisit osallistua.
Ei siitä toimeentulotuesta jää laskujen ja vuokran loppuosan jälkeen kuin vajaa 100€ ruokaan... ja johan sanoin että olen kyllästynyt olemaan päivät muualla kuin kotonani. Rovaniemellä niin huonot kirppikset, ja vaikka löytäisinkin esim.. sen hyllyn, miten saisin sen kuljetettua yli 10km polkupyörälläni?
Mielestäni ainakin SPR tuo kotiinkin tavaraa. Eihän noin voi sanoa että huonot kirppikset, sehän riippuu siitä kuka siellä myy..
Tämä on trolli.
Ulosotosta jää suojaosuus, toimeentulotukea ei ulosmitata. Juuri tästä syystähän monet ulosottovelalliset kokevat ettei "kannata" mennä töihin, koska 1/3 palkasta ulosmitataan, joten rahaa ei pienestä jää kovin paljoa toimeentulotukea enempää. Joten odotellaan sitten velkojen vanhenemista.
Lisäksi toimeentulotukiasiakas EI maksa sähköä, vaan sen maksaa Kela. Vesilasku otetaan huomioon laskelmassa. Jos AP ilmeisen pitkäaikaisena toimeentulotuen saajana ei muka tätä tiedä, ei ongelma ole huonekalujen puute vaan tyhmyys. Nämä asiat kyllä ohjeistetaan Kelassa, ja lukee toimeentulotukipäätöksissä. Jos et niitä lue, et voi syyttää kuin itseäsi. Ne lähetetään syystä, niissä lukee asioita joita sinun tulee tietää.
Jollei AP asu jossain ylihintaisessa kämpässä,ei ole mahdollista että jää vain 100e. Ylihintaiseenkin asuntoon saa kuitenkin asunnottomuuden jälkeen hetkellisesti tukea, ennenkuin Kela ottaa vuokrasta huomioon vain kuntakohtaisen kohtuuosan. Tämä(kin) kerrotaan päätöksissä etukäteen. Tyyliin
"Asuntonne vuokra on kuntakohtaista kohtuuvuokraa isompi. Otamme vuokran kokonaisuudessaan huomioon 1.4 asti. Teidän tulee selvittää mahdollisuutta edullisemmasta asumisratkaisusta".
Kodinperustamiskustannuksiin voi hakea sossusta täyd. toimeentulotukea. Mikset ole hakenut? Mahdollisuus hakea lukee sekin Kelan päätöksissä.
Esim. Helsingissä saa huonekaluja ja tekstiilejä työkeskuksista maksusitoumuksella jota voi perusteluiden kera hakea sosiaalitoimesta. Ovat uusia ja käsintehtyjä, työtoiminnan tyypit tekee niitä. Paitsi lakanat jotka on tehtaista jämäeriä, ihan paketeissa. Värinkin saa valita. Mikäli huonekalut on mahdoton noutaa, saa niihin jopa kuljetuksen.
Plus tietenkin kaikki aiemmin mainitut siitä miten esim. mattoon ei mitään autoa tarvitse.
Tämän on pakko olla joku provo, tai sitten ap on idiootti, jolloin ongelma ei suinkaan ole huonekalut. Jos tämä taas on totta, on ap aika pakkomielteisen oloinen tyyppi, jonka ajattelu vaikuttaa hyvin kapealta ja näköalattomalta. Autismin kirjo...?
Joka tapauksessa, sehän sitten on se syykin, miksi hän tuollaisissa ongelmissa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailma on ylimääräistä tavaraa täynnä. Kierrätyskeskukset, netin "roskalavat" ym. Itsekin antaisin, jos jossakin kaupan aulassa olisi ilmoitus "tarvitaan sitä tai tätä ilmaiseksi". Älä ala nyt.
Mutta suostuisitko sinä tuomaan ne jonkun kotiin? Tähän asti kirppisryhmissä kukaan ei ole joustanut yhtään "vain nouto" vaatimuksestaan eikä kukaan ole minulle vastannut ilmoituksiin jos sanon niissä suoraan etten autottomuuden takia voi itse noutaa vaan ne pitäisi tuoda.
Etkö oikeasti ymmärrä, että tavaran antajan ei ole mitenkään järkevää lähteä tavaraa sinulle kuskaamaan. Antaa tavaransa ilmaiseksi ja sitten joutuu vielä maksamaan matkakulut. Helpompi ja järkevämpi pitää tavara itsellä kuin maksaa että joku ottaa sen. Pienemmän tavaran, kuten julisteen, taulun, verhot, maton yms. kuljetat vaikka paikallisbussissa ja lippu ei varmasti ole montaa euroa. Osa noista menee myös sillä polkupyörällä. Valitettavasti tässä maailmassa ei vaan saa kaikkea ilmaiseksi. Jotakin voi löytyä myös läheltä eli varmastikaan aina ei tarvitse kuljettaa pyörällä 10 kilometriä.
Tavaran kuskamisesta aina kannattaa kysyä. Itse olen kuskanut ainakin kerran (tosi keskustaan, en syrjäkylille). Moni halua päästää eroon jostakin tavarasta esim. kirjahyllystä tai matosta sen verran paljon että on valmis kuskamaankin. Ja harrastavathan ihmiset myös hyväntekeväisyyttäkin... Jos hyvin perustelet niin kyllä apua löytyy. Tsemppiä!
Sen verran on pakko tulla kommentoimaan rovaniemeläisenä, että täällä on ihan surkeat linja-autoyhteydet, vuorot menevät harvakseltaan. Toki monelta suunnalta pääsee keskustaan ihan kivasti, mutta jatkoyhteyksiä voi joutua odottamaan tunninkin. Takaisin jos haluaa, sama homma eessä.
Kierrätyskeskusta täällä ei ole, kontissa ja parilla muulla kirpparilla on aika suolaiset hinnat huonekaluilla, kontissa on kotiinkuljetus, maksullinen sellainen.
Fb roskalava toimii ja tavaraa kiertää jonkin verran, mutta ei sieltä kuljetusapua saa.
Minä luulen, että ap on aika heikossa asemassa tällä hetkellä ja tavalla kirjoittaa, tulee väärinymmärretyksi. Epäilen tunnistavani hänet roskalavalta ja samanlaisen täystyrmäyksen hän sielläkin saa kuten tällä palstalla. Aika moni kommentti on täälläkin hyökkäävä tai muulla lailla asiaton.
Tiukka ja epätoivoinen, masentava tilanne ap:lla elämässä, ei sieltä noin vain nousta ilman tukijoukkoja. Seurakunta voisi auttaa sinua, että pääset jaloillesi 😊 hae rohkeasti apua itsellesi, kyllä se elämä pikkuhiljaa vie eteenpäin 😊
Vierailija kirjoitti:
Sen verran on pakko tulla kommentoimaan rovaniemeläisenä, että täällä on ihan surkeat linja-autoyhteydet, vuorot menevät harvakseltaan. Toki monelta suunnalta pääsee keskustaan ihan kivasti, mutta jatkoyhteyksiä voi joutua odottamaan tunninkin. Takaisin jos haluaa, sama homma eessä.
Kierrätyskeskusta täällä ei ole, kontissa ja parilla muulla kirpparilla on aika suolaiset hinnat huonekaluilla, kontissa on kotiinkuljetus, maksullinen sellainen.Fb roskalava toimii ja tavaraa kiertää jonkin verran, mutta ei sieltä kuljetusapua saa.
Minä luulen, että ap on aika heikossa asemassa tällä hetkellä ja tavalla kirjoittaa, tulee väärinymmärretyksi. Epäilen tunnistavani hänet roskalavalta ja samanlaisen täystyrmäyksen hän sielläkin saa kuten tällä palstalla. Aika moni kommentti on täälläkin hyökkäävä tai muulla lailla asiaton.
Tiukka ja epätoivoinen, masentava tilanne ap:lla elämässä, ei sieltä noin vain nousta ilman tukijoukkoja. Seurakunta voisi auttaa sinua, että pääset jaloillesi 😊 hae rohkeasti apua itsellesi, kyllä se elämä pikkuhiljaa vie eteenpäin 😊
Joko olet lukutaidoton tai missasit 111 viestin tai sitten koita vaan pitää provoasi hengissä. Ihan hyvä kyllä muuten mutta noissa toimeentulotuki asioissa haksahdit.
Valitettavasti vinkumisella, valittamisella ja muiden syyttelemisellä ei apua tule. Aloittaja on päättänyt, että hänen kämppänsä autius on muiden vika, kun eivät tuo huonekaluja ja Kelan vika, kun ei anna tukea. Sellaista tyyppiä ei vain tee mieli auttaa, ei täällä, ei kierrätysryhmässä tai missään muuallakaan.
Pärjätköön yksin.
Kannattaisiko aloittajan ihan varata aika kunnan sosiaalitoimiston ihmiseltä ja yhdessä kävisivät tilannetta läpi.
Ihan selvittää mihin tukiin on oikeutettu, onko tukitilannetta päivitetty nyt ajantasalle. Plus kaikki muutkin asiat.
Jos on ollut asunnottomana, niin varmaan ymmärtävät paremmin huonekalutilanteen kuin silloin jos vaan muuttaa asunnosta toiseen.
Tuntuu, että aloittaja ei oikein yksin nyt jaksa ja tiedä keinoa miten saada elämä kuntoon.
Oudolta tuntuu, jos on ihan minimituloilla, että ulosotto silloin vie mitään?
Suojaosuudesta onkin jo puhuttu täällä.
Mitkä siis nyt ovat aloittajan tulot?
Jos jää sata euroa, niin joku kohta ei nyt ole oikein.
Rovaniemellä vuokrataan eivät ole niin korkeita kuin etelämmässä, outoa, että tuonkokoiseen asuntoon joutuu laittamaan lisää rahaa toimeentulotuesta.
Tuo asunto on nimittäin juuri sen kokoinen, joka ei ylitä normeja yksinasuvalla.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko aloittajan ihan varata aika kunnan sosiaalitoimiston ihmiseltä ja yhdessä kävisivät tilannetta läpi.
Ihan selvittää mihin tukiin on oikeutettu, onko tukitilannetta päivitetty nyt ajantasalle. Plus kaikki muutkin asiat.Jos on ollut asunnottomana, niin varmaan ymmärtävät paremmin huonekalutilanteen kuin silloin jos vaan muuttaa asunnosta toiseen.
Tuntuu, että aloittaja ei oikein yksin nyt jaksa ja tiedä keinoa miten saada elämä kuntoon.Oudolta tuntuu, jos on ihan minimituloilla, että ulosotto silloin vie mitään?
Suojaosuudesta onkin jo puhuttu täällä.Mitkä siis nyt ovat aloittajan tulot?
Jos jää sata euroa, niin joku kohta ei nyt ole oikein.
Rovaniemellä vuokrataan eivät ole niin korkeita kuin etelämmässä, outoa, että tuonkokoiseen asuntoon joutuu laittamaan lisää rahaa toimeentulotuesta.Tuo asunto on nimittäin juuri sen kokoinen, joka ei ylitä normeja yksinasuvalla.
Ap ei voi varata aikaa sossuun koska ap ei oke todellinen :)
Tää trolli kyllä kuivahti käsiin, alussa oli vähän yritystä, mutta kaatui trollaajan selvään ammattitaidottomuuteen, 1/5
Ulosottoa ei oteta menona huomioon toimeentulotukilaskelmassa. Sellaiset ihmiset joilla on kunnon tulot maksavat sinne itse jotain summia, mutta se on niille joilla on siihen varaa, eli lopeta se heti. Odota että ulosottomies alkaa ottamaan sen suoraan siitä tuesta mitä nyt ikinä saatkaan. Jo siinä kestää muutama kuukausi, jolloin saat vähän maksuvaraa. Voi olla että ulosottoon ei kuulu siitä summasta edes mitään, jolloin velat odottelee kunnes sinulla on ulosmitattavia tuloja. Palkkatulotkaan ei mene ulosottoon kokonaan, vaan siitä jää ylikin tuon suojaosan verran (velalliselle jää suojaosa + kaavan mukaan jotain hiluja, joillekin ihan kivastikin eikä tarvitse käydä toimeentulotukea hakemassa). Maksat sitten velat kun saat töitä.
Jos ulosotto vie tuloista osan suoraan sinulla on siitä, tai siitä pyytämällä, todistuksen, ja silloin Kela ei ota sitä osaa huomioon. Esim. tulot 1000 josta uo vie 200, Kela katsoo tuloksesi 800 euroa jonka perusteella toimeentulotuki lasketaan.
Toimeentulotuessa otetaan menoksi myös sähkö, vesi, lääkkeet, lääkärikulut, psykoterapian omavastuut, kotivakuutus jne. Onhan ne Kelan tiedossa?
Ilmeisesti asut jo edullisesti koska asut Rovaniemen peräkylillä suht pienessä asunnossa, mutta jos et, niin tietysti asuntohakemukset vetämään kaikkialle ja sitten niistä ilmoitus Kelaan että normien mukaista ei löydy.
Käytäthän kirjaston tietokoneita, siellä on meitä muitakin tavan pulliaisia :) Helpottaa asioiden hoitamista, ei tarvi kännykällä näpertää.
Minusta tuntuu myös että yhteydenotto seurakuntaan JA kaupungin sosiaalitoimistoon olis nyt paikallaan. Sieltä saat apua tukien hakemiseen ja muihin asioihin. Jos et tiedä jotain, kysy noilta tahoilta rohkeasti.
Olet uudessa tilanteessa ja menossa eteenpäin vielä vaikeammasta elämänvaiheesta.
Rakkautta ja voimia! Olet arvokas :)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kyllä sinun puolellasi, koska minullakin on monia tuttuja jotka ovat pitkään olleet kämppiksen kanssa asumassa ja sitten kun se oma asunto onkin niin ei mitään tavaraa enää, eikä rahaa ostaa. Itselläni ei myöskään ole mitään ylimääräistä. Sänky halpa uutena ostettu, mutta sitä ennen nukuin vanhalla patjalla ja selkä meni huonoon kuntoon, kun se on jo aiemminkin oireillut ( tyhmä minä). Kaksi käytettynä ostettua sohvaa ( onneksi ei ollut luteita), käytettynä ostettu pöytä ja tuolit, jotka maalasin, pikkupöytiä ja hyllyjä kirppikseltä ja mattoja, pari kotoa tuotua lipastoa ja valaisimia. Siinä on varmaan kaikki mitä täällä on. Mitään en ole lukuun ottamatta yhtä valaisinta ja sänkyä uutena ostanut. Ihan siistiä täällä kuitenkin on, vaikka myönnän kyllä että sohvien värit eivät sovi yhteen ja matot myös ovat keskenään sopimattomat. Mutta en välitä ja aina katson ensin olisiko käytettynä sopivaa tavaraa. Tv:tä minulla ei ole ja kalliimmat tavarani tällä hetkellä ovat varmaan hyvä joskin jo monia vuosia vanha pöytäkone, joka on aina toiminut kuin unelma (maksoi 600 e) ja huono halpa 300 euron läppäri. Itse olen myös nyt työtön. Työkkärin kurssi tuli syksyllä päätökseen ja nyt saan vain sen työmarkkinatuen. Ei näillä tuloilla paljon hurrata ja varsinkin, kun kuulun niihin nuoriin aikuisiin, jotka eivät kotoa oikein saa mitään. Ei heillä olisi edes mitään antaa, vaikka joskus tahtoisivat. Pari kymppiä on heiltä jo iso raha. Kyllähän tässä silti pärjää, mutta myönnän että kyllä minuakin tulevaisuus pelottaa ja olenkin nyt taas hakemassa opiskelemaan. Kohta työkkäri varmaan keksii uuden kurssin jos ei töitä löydy. Antaa niiden bloggaajien elää niissä "unelmakodeissa" ja tyydytään me muut vähempään, varsinkin jos rahat on tiukoilla. Eikä ne Ikean huonekalutkaan nyt unelmia ole, joita nyt edes välttämättä tahtoisin ostaa.
En voi olla kommentoimatta että voi voi ja ruik ruik. Yleensä ymmärrän ja kannustan ja tuen, mutta ihanko tosissaan ilman tuloja unelmoidaan paremmasta kuin ikeasta. Olen töissäkäyvä yh. Huonekalumme ovat osittain lapsuudenkodista, osittain ilmaiseksi kavereilta saatuja, osittain kirppareilta halvalla ja loput ikeaa. Naurattaa ajatus että olisi vepsäläistä. Keittiön 20 vuotta vanhat tuolit kitisevät mutta toimivat. Sillä mennään mihin on varaa ja pidän kodistani.
Verhot estävät hyvin kaikumista, hyviä käytettyjä saa mm tori.fi tai huuto.netistä, postitus kuuluu yleensä asiaan.