Olen kyllästynyt olemaan päivät muualla kuin kotonani. :(
Tilanteeni on siis se, että elän käytännössä kädestä suuhun. Vuoden asunnottomuuden jälkeen sain asunnon, mutta missään minulla ei ollut huonekaluja varastossa. (En ole ikinä omistanut muuta kuin sängyn koska aiemmin ollut kämppiksiä)
Mutta niin, kotona en viihdy. Sain kämppääni jonkun kahden hengen "sohvan" (epäilen lasten sohvaksi koon takia) 1hengen sängyn, nojatuolin ja tv:tason. Muuta ei ole. Asuntoni kaikuu kun ei ole seinillä mitään, ei ole kunnollista mattoa eikä hyllyä/vitriinikaappia tavaroilleni... en saa mihinkään tavaraan harkinnanvaraista tukea. (Edes siivousvälineisiin) Fb:n annetaan ryhmistä ei ole apua koska kaikille käy vain nouto. Mutta minulla ei ole autoa. Eikä kuskia. Tahtoisin asua kotonani kunnolla mutta en viihdy kun on ahdistavan paljas... (asunnolla kokoa 37,5neliötä) masentaa! Mitä voin tehdä??
Muilla palstoilla vain ilkutaan ja trollataan kun yritän neuvoa kysyä :(
Kommentit (120)
Jotkut FB:n ryhmät eivät ole ainoa paikka, mistä voi saada huonekaluja. Entäs sitten verhot ja matot? Varmasti jaksat kantaa ilman autoakin, ja auttavat kaikumiseen.
Ihmeellistä uusavuttomuutta ja uhriutumista. Jotain oma-aloitteellisuutta täytyy autettavaltakin löytyä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tämmöistä ei pitäisi sanoa, kun ei ole ollut sinun tilanteessasi eikä pysty siihen täysin eläytyään. Mutta minusta tuntuu, että jos itse olisin ollut vuoden asunnottomana, olisin ikionnellinen siitä että ylipäänsä on asunto alla. Siinä olisi pieni murhe sitten, kaikuuko ja onko ankean näköistä. Kun saat velkojasi maksettua, tilanteesi paranee joka tapauksessa hitaasti mutta varmasti. Siinä samalla sitten sisustat kämppää mukavammaksi sen mukaan mitä pystyt.
En minä just tämän takia kehtaa vanhempia kutsua kotiin kun isä naljailee ja kysyy käytänkö päihteitä niin paljon että oon joutunu tavaraa myymään vai miksi ei näytä ihmisen asumukselta :'(
Laita ilmoituksia oman kadun kerrostalojen ilmoitustauluille, että otat kirjahyllyn vastaan. Silloin välimatka ei ole ongelma, kevyemmän saa kyllä itsekin raahattua ja toisaalta ehkä luovuttaja voisi toimia kantoapuna, jos kyse on vain lähitalosta. Vitriini kuulostaa tosiaan hyvin oudolta tuohon tilanteeseen, sellainenhan painaakin jo hillittömästi. Sinuna etsisin yksinkertaisia levyistä koottavia hyllyjä, jotka on helppo purkaa ja kevyt kantaa. Jos löydät osiin purettavan hyllyn viereisestä talosta, voit hakea sen vaikka parilla kävelyreissulla itse.
Kerrot viettäväsi aikaa kaupungilla, joten jollain keinolla siellä pystyt kulkemaan. Ilmeisesti pyörällä, sillä kuitenkin mukana kulkisi aika paljon pienempää tavaraa yksi kerrallaan. Kirppareilta saa jo paljon pientä kivaa sisustustavaraa, joilla pääset eteenpäin. Myös paljon pientä lahjoitustavaraa voit kuljettaa pyörällä, varsinkin jos olet tottunut jo nyt sen 10 km matkan sillä keskustaan kulkemaan.
Ilmeisesti niitä bussejakin kuitenkin kulkee, vaikka harvoin. Eihän ostosreissu vaadi kuin yhden tiedossa olevan aikataulun, bussin kyydillä saat kuljetettua jo aika isonkin hyllykön, kun otat yhden päivän projektiksi. Sellainen voisi löytyä kirpparilta, tai sitten niistä ilmaiseksi antavista fb-ryhmistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tämmöistä ei pitäisi sanoa, kun ei ole ollut sinun tilanteessasi eikä pysty siihen täysin eläytyään. Mutta minusta tuntuu, että jos itse olisin ollut vuoden asunnottomana, olisin ikionnellinen siitä että ylipäänsä on asunto alla. Siinä olisi pieni murhe sitten, kaikuuko ja onko ankean näköistä. Kun saat velkojasi maksettua, tilanteesi paranee joka tapauksessa hitaasti mutta varmasti. Siinä samalla sitten sisustat kämppää mukavammaksi sen mukaan mitä pystyt.
En minä just tämän takia kehtaa vanhempia kutsua kotiin kun isä naljailee ja kysyy käytänkö päihteitä niin paljon että oon joutunu tavaraa myymään vai miksi ei näytä ihmisen asumukselta :'(
No kai se on isäsikin mielestä parempi että sinulla on kämppä kuin että asut kadulla. Anna naljailla!
Eikö se isä voi auttaa tavaroiden kantamisessa?
Vuokra-asuntoon kyllä saa taulunauloja hakata seiniin pitäähän ne taulut saada seinille! Uusavoton olet tai sitten tämä on provo. Jatkuvaa selitystä miten ei voi tehdä mikäänlaista asiaa.
Kirjahyllyllä tai vitriinillä ei tee yhtään mitään, eikä koriste-esineillä. CD-levyjä ei laatikosta kannata ottaa esille, ne ovat rumia. Tarvitset vain keittiönpöydän ja tuolin, läppärin. Olohuoneeseen mukavan sohvan ja television, makuuhuoneeseen sängyn. Lamput. Mattoja ja verhot.
Niin rumaa vetää kirjat, rihkamat ja levyt johonkin hyllyyn näkyville, hyi.
Hei, olet saanut kämpän vuoden asunnottomuudesta jälkeen, eikö se ole jo todella positiivinen asia! Kun siihen olet päässyt, loput asiat järjestyy kyllä kohtalaisen helposti.
Terveisiä Helsingistä.
Leikkaa vanhoista rikkinäisistä vaatteista ohutta kudetta ja kudo muutama ryijy. Tulee pehmeyttä ja kodikkuutta.
Hyllyä varten tarvitset pari laudanpätkää ja tiiliä. Tiiliä saat tuotua vaikka yksi kerrallaan repussa, kun autoa ei tule. Halvimmillaan tiiliä saa muutamallakymmenellä sentillä kpl. Sitten alat rakentamaan itsellesi tämäntyylistä hyllyä. Voit kasvattaa hyllyn kokoa aina, kun jää ylimääräistä rahaa.
https://i.pinimg.com/originals/ae/ca/d4/aecad4c6948ac883b0a55bb6d65cf0d…
Väkijoukot Rovaniemellä? Salli minun nauraa. Tuo on valhe ettei muka asunnoton saa mitään tukia. Kyllä posteja restanteen maksetaan yhteisasujan perusosa koska et sinä kuitenkaan ole jätkänkynttilän sillan alla talvea viettänyt vaan jossakin olet kuitenkin punkannut. Ja mitä laskuja sinulla muka oli ei ainakaan vuokraan ja sähkölaskuihin mennyt rahaa. Oletko myynyt aiemmat kalusteesi saadaksesi huumeita?
Joko olet Facessa Apua ja iloa Rovaniemi+lähiseutu ryhmässä? Saattais paremmin löytyä niitä jotka on valmiita myös tuomaan tavaran.
Hei ap,
kannattaa tosiaan kysyä seurakunnan diakoniatyöstä voivatko auttaa. Oulussa ainakin sitä kautta saa myös huonekalulahjoituksia, ja tietääkseni ne toimitetaan ihan perille asti. Otapas selvää, miten Rovaniemellä!
Kyllä mä ymmärrän ap:ta, jos asuisit täällä päin, niin voisin kyllä kuskata sua ja auttaa että saisit kämpän kivemmaksi. Tsemppiä sulle!
Jos olet bling blingin ystävä, hanki itsellsi kulta- tai hopeatussi/-maali. Hopealla koristellut kävyt ovat nättejä joulu-/talvikoristeita. Myös hopeaksi maalatut, paljaat risut maljakossa näyttävät hauskoilta. Kesällä saa merihenkistä tunnelmaa laittamalla pöytäkynttilän ympärille kauniita kiviä, joista osan voi koristella hopealla, tai värittää vaikkapa osan kivistä kokonaan hopeiksi, jolloin hopea korostaa luonnon kauniita omia sävyjä. Tietysti kultaakin voi käyttää, jos se on enemmän oma juttu.
Kesällä luonnonkukista saa ihania asetelmia maljakkoon. Nyt talvellakin metsästä löytyy kaikkea nättiä, havuja ja varpuja. Noiden keräämiseen tosin tarvitaan maanomistajan lupa, mutta ei isossa metsässä muutamaa varpua kukaan huomaa, koita vaan pitää maalaisjärki päässä. Esimerkiksi mustikanvarvut ovat hauskoja, koska ne saattavat jopa alkaa kukkimaan, kun tuot niitä sisälle lämpimään.
Olen kuskannut bussilla pienempiä huonekaluja esim. Tuoleja ja vähän isompia maitokärryllä. Myös kantamalla olen muuttanut, kun asuntojen välimatka oli n. puolikilometriä. Löytöni olivat kirpparilta ja roskalavoilta.
Minulla on ollut kuormalava sänky, puulaatikoista tehty hylly, puutarhatuoleja jotka on päälystetty kankaalla nojatuoleiksi, tiilistä tehty hylly ja pöytäliinat verhoina. Jostain kumman syystä kaksi pöytäliinaa maksaa vähemmän, kuin verhot ja niitä löytyy helpommin alesta. Myös kulahtaneen tai jostakin ( esim. Banaanilaatikoista) kyhätyn pöydän peittää hyvin liinalla.
T.joskus Köyhä ja autoton, mutta ei mielikuvitukseton.
Tekstiileillä saa kaikumisen loppumaan ja ne voit noutaa itsekin. Mikään pakko sinun ei ole poistua kotoasi. Luulisi, että asunnottomuuden jälkeen omaa kotia osaisi arvostaa, eikä edes tee mieli pois sieltä. Kuulostaa erikoiselta, ettet siellä halua olla muutaman pienen sisustusjutun takia.
Jos asunto on yksi, niin eihän sinne edes mahdu paljon huonekaluja. Jos sulla on jo ruokapöytä, tuolit, sohva, telkka ja sänky, niin eipä sinne muuta tarviikaan. Kirjahyllyä ei tarvii, telkan voit laittaa vaikka pienelle tv-tasolle, sellaisen saa tuotua vaikka kantamalla jostain läheltä. ja kyllä vuokra-asuntoonkin voi laittaa seinälle tauluja, kunhan ei hakkaa kaikkia seiniä täyteen reikiä. Ja peitä vaikka pienillä matoilla lattiat, silloin ei ole kaikuvaa, ja pikkumatot kantaa kainalossa kotiin.
Pehmeät materiaalit absorboivat ääntä huomattavasti paremmin kuin kovat materiaalit, joten ratkaisu kaikumisongelmaasi ei ole vitriinit ja hyllyt vaan matot, verhot, sohvatyynyt yms. Löytyisikö roskalavaryhmästä, kierrätyskeskuksesta tms paikasta pulkkaa? Jos Rovaniemellä on lunta, pulkalla on vajaakuntoisenkin kohtullisen helppoa vetää mattoja yms kotiin.
Iltasanomissa oli just juttu naisesta, joka sai sisustettua kotinsa pyytämällä facebookissa lahjoituksia. Kyseessä oli siis joku kallio kierrättää -ryhmä. Ihmiset oli tuoneet kaikkea kivaa ja tarpeellista. Linkittäisin jutun jos löytäisin. Sorry jos tämä on jo ketjussa mainittu, en lukenut koko ketjua.
Harmi että asut noin kaukana, meillä nimittäin olisi kesäpaikassa tarjolla huonekaluja ja kodin tavaroita kunhan vaan joku hakisi 😂