Olen kyllästynyt olemaan päivät muualla kuin kotonani. :(
Tilanteeni on siis se, että elän käytännössä kädestä suuhun. Vuoden asunnottomuuden jälkeen sain asunnon, mutta missään minulla ei ollut huonekaluja varastossa. (En ole ikinä omistanut muuta kuin sängyn koska aiemmin ollut kämppiksiä)
Mutta niin, kotona en viihdy. Sain kämppääni jonkun kahden hengen "sohvan" (epäilen lasten sohvaksi koon takia) 1hengen sängyn, nojatuolin ja tv:tason. Muuta ei ole. Asuntoni kaikuu kun ei ole seinillä mitään, ei ole kunnollista mattoa eikä hyllyä/vitriinikaappia tavaroilleni... en saa mihinkään tavaraan harkinnanvaraista tukea. (Edes siivousvälineisiin) Fb:n annetaan ryhmistä ei ole apua koska kaikille käy vain nouto. Mutta minulla ei ole autoa. Eikä kuskia. Tahtoisin asua kotonani kunnolla mutta en viihdy kun on ahdistavan paljas... (asunnolla kokoa 37,5neliötä) masentaa! Mitä voin tehdä??
Muilla palstoilla vain ilkutaan ja trollataan kun yritän neuvoa kysyä :(
Kommentit (120)
Niin missä sinun pitää vielä olla päivät muualla kuin kotona? Ei ainakaan töissä. Vai ottaako ne ruokakauppa käynnit mielenterveyden päälle vai ne huonekalujen noudot joita et edes suorita 😂
Missä asut? Olen kohta muuttamassa, ja ainakin kolmen hengen vaaleanharmaa sohva ja muutakin huonekalua on jäämässä ylimääräiseksi. Nykyinen kotini on nätisti sisustettu, mutta monet huonekaluista eivät sovi uuteen asuntooni niin en aio niitä sinne roudata. Voin tuoda ne luoksesi, jos asut samalla suunnalla. Muussa tapauksessa vien kierrätyskeskukseen, en jaksa alkaa kuvailemaan ja myymään niitä missään.
Tuntuu todella oudolta ettet saisi harkinnanvaraista tukea... oletko miettinyt esimerkiksi sosiaalityöntekijää tai tukihenkilöä elämääsi? Luulen että se auttaisi sinua jo henkisen jaksamisen kanssa ja lisäksi voisit saada apua esimerkiksi kantamiseen. En tiedä missä päin rolloa asut, mutta kyllä siellä vain bussit kulkevat ihan hyvin talvisaikaan. Toinen mikä tuntuu todella oudolta, on se että joudut todella elämään sadalla eurolla kuussa etkä saa minkäänlaista lisäavustusta. Itse aikoinaan sairauden takia työttömänä kun muutin uuteen asuntoon sain maksusitoumuksen kierrätyskeskukseen (siihen kuului kotiinkuljetus), onko siellä samanlaista palvelua?
Oletko varannut aikaa ikinä sosiaalityöntekijälle? Apua on paljon helpompi saada jos oma suhtautuminen on asiallista eikä hyökkäävää (en tarkoittanut että sinulla välttämättä olisi). Jos olet noinkin yksinäinen kuin kerrot olevasi, luulen että saisit jonkun tukemaan uutta vaihetta elämässäsi, samalla voisit hänen kanssaan keskustella asunnostasi ja miten voisitte ehkä yhdessä rakentaa sitä kivemmaksi (diy ideat)? Jokatapauksessa suosittelen sinua varaamaan ajan psykologille, luulen että se voisi auttaa mielialaasi ja käsittelemään nykyistä elämäntilannettasi.
Asuntosi on kieltämättä aika iso, eikö sinulla olisi mahdollisuutta päästä kaupungin kautta halvempaan asuntoon, tai kenties johonkin tukiasuntoon asumaan? Jos omistat jo isoimmat huonekalut suurimmalta osin, suosittelen keskittymään pehmeyden ja värikkyyden lisäämiseen. Olen varma että löydät jostain todella edullisesti/ilmaiseksi verhot, kenties ruokapöydälle pöytäliinan, kevyitä mattoja, keittiöpyyhkeitä, patalappuja ym. Ehkä voisit aloittaa harrastuksena virkkaamisen ja virkata lempivärilläsi erilaisia tekstiileitä kotiisi. Kivan lisän antavat värikkäät tyynyt sohvalla ja sängyn erilaiset tekstiilit. Toisena suosittelen hankkimaan kivoja, edullisia kasveja ja ruukkuja niille ja vaikkapa kynttilöitä. Olen vakuuttunut että ainakin jonkinlaista apua sinun on mahdollista saada, kunhan vain osaat pyytää sitä.
Tsemppiä ja halaus sinulle Ap, älä menetä toivoasi ja muista että hiljaa hyvä tulee!
Vierailija kirjoitti:
Missä asut? Olen kohta muuttamassa, ja ainakin kolmen hengen vaaleanharmaa sohva ja muutakin huonekalua on jäämässä ylimääräiseksi. Nykyinen kotini on nätisti sisustettu, mutta monet huonekaluista eivät sovi uuteen asuntooni niin en aio niitä sinne roudata. Voin tuoda ne luoksesi, jos asut samalla suunnalla. Muussa tapauksessa vien kierrätyskeskukseen, en jaksa alkaa kuvailemaan ja myymään niitä missään.
Pahoitteluni, en jaksanut lukea koko ketjua, jossain ilmeisesti jo lukikin että asut Rovaniemellä. Itse en ole valitettavasti siellä päinkään.
Olet selvästi ns uusavuton. Tottunut siihen että muut hoitaa asiat. Nyt mieti oot omillas ja sun täytyy ottaa vastuu. Saisitko vetoapua jostain mielenterveysryhmästä tms.
Vierailija kirjoitti:
Iltasanomissa oli just juttu naisesta, joka sai sisustettua kotinsa pyytämällä facebookissa lahjoituksia. Kyseessä oli siis joku kallio kierrättää -ryhmä. Ihmiset oli tuoneet kaikkea kivaa ja tarpeellista. Linkittäisin jutun jos löytäisin. Sorry jos tämä on jo ketjussa mainittu, en lukenut koko ketjua.
https://www.is.fi/asuminen/art-2000005525740.html
Tässähän tämä.
Ja edelleen ap:lle tiedoksi, että tuista ei tarvitse lyhentää ulosottovelkaa, ellet itse halua. Ulosotto ei vie ns. väkisin tuista kuukausittain maksuja, toisin kuin palkkatuloista, joten jatkossa kannattaa hieman höllätä ulosotolle maksuja, jotta pärjäisit paremmin.
Ihmettelen myös tuota, että jengi pyytää kotiinkuljetuksista 50-100e... riippuu tietenkin etäisyyksistä, mutta en usko, että muutamien kilometrien matkasta joku kehtaisi pyytää noin paljon. Täällä pk-seudulla pyydetään n. 10-25e alle 20km matkoista ja jos sattuu asumaan hyvinkin lähellä, niin silloin ei mitään, koska tavaran voi tuoda samalla, kun liikkuu alueella.
Olet tekemisisää vanhempien kanssa ja oletan, että ainakin isälläsi on ajokortti ja auto, eikös? Jos autossa on peräkärryn koukku, niin aikas halvalla voi saada peräkärryn vuokrattua päiväksi ja silloinhan voi hakea varaamansa tavarat yhdellä kertaa, tai vuokraatte pakun ja sillä haette tavarat. Jos taas ei kellään sukulaisella ole ajokorttia, niin mitenkäs vanhempien ystävät ja tutut, voisivatko he auttaa pientä korvausta vastaan tai tarjoamalla kahvit/ruoat?
Luulisi, että vanhemmat haluaisivat auttaa lastaan, vaikka sitten koluamalla omat nurkkansa, että mitä kaikkea heille tarpeetonta voisi lahjoittaa eteenpäin. Uskomattomalta kuulostaa, että isäsi naljailee tyhjälle asunnollesi, kun hän voisi pikemminkin keksiä ratkaisuja miten se saataisiin viihtyisämmäksi. Tietysti kaikilla ei ole hyvät suhteet vanhempiinsa, mutta miksi sitten on edes yhteyksissä heihin, jos tuottavat vain pahaa oloa.
Mutta juuh, täällä on jo tullut paljon hyviä sisustusratkaisuja ja kannattaa pikkuhiljaa alkaa niitä toteuttamaan. Itsekin muutin vuosi sitten ja edellisen asunnon huonekalut olivat jo niin vanhoja ettei niitä kannattanut alkaa uuteen asuntoon roudaamaan, joten tavallaan alusta asti jouduin myös alkaa etsimään erilaisia kalusteita ja tekstiilejä. Itse elelen työmarkkinatuella ja asumistuella, mutta tarpeeksi, kun fb-kirppiksiä ja Toria katselee, niin aina silloin tällöin löytää halpoja juttuja ja aina sitä voi kysyä, että olisiko mahdollista kotiinkuljetus *ehdotat hintaa*, koska harvoin kukaan ilmaiseksi tuo, niin on hyvä jos itse osoitat aktiivisuutta tässä asiassa.
Tsemppiä ap ja nyt kun alkaa kevät lähenemään ja valoisuus pitenemään, niin toivottavasti energisyys palailee maisemiin ja jaksat alkaa tekemään itsellesi viihtyisää kotia. :)
Olet saanut aika paljon ikäviä kommentteja. On vaikea asettua toisen asemaan, jos ei ole koskaan tutustunut kehenkään, jolla asiat ovat olleet todella huonosti. Mä tutustuin yhteen naiseen, joka asuu Sininauhasäätiön talossa. Monista asioista, jotka mulle on olleet itsestäänselviä jo teinistä lähtien, tämä nainen ei ole koskaan kuullutkaan. Sen vuoksi taidan ymmärtää sinua paremmin kuin moni muu ketjuun vastanneista.
Kerroit, että et ole aiemmin asunut yksin vaan sulla on aina ollut kämppiksiä. Olet siis ensimmäistä kertaa tilanteessa, jossa asut yksin ja sun pitäisi oppia ottamaan vastuu itsestäsi ja asioistasi. Ei ole ketään muuta, joka voisi sinua neuvoa tai auttaa. En tiedä, millaisia sairauksia sinulla on tai millaista tausta muuten (kerroit, että isäsi saattaisi epäillä sinun myyneen tavaroitasi rahoittaaksesi päihteidenkäyttöä, joten ilmeisesti sulla on tai on ainakin ollut päihdeongelmiakin), mutta olisiko sun mahdollisuus saada jotain tukihenkilöä? Varsinkin, jos olet vielä nuori ja/tai sulla on myös mielenterveydenongelmia.
Kuten tuolla jo sanottiinkin, niin harkinnanvaraista toimeentulotukea ei haeta Kelasta vaan sosiaalivirastosta. Jos olet oikeutettu Kelan maksamaan perustoimeentulotukeen, ota yhteys sosiaalivirastoon ja kysy mahdollisuudesta harkinnanvaraiseen. Samoin ketjussa mainittiin jo seurakunnan diakonia. Ei tarvitse kuulua kirkkoon voidakseen saada seurakunnalta apua. Ehdotettiin myös lähialueen porraskäytäviä ja kauppojen ilmoitustauluja, joille voisit laittaa "otetaan vastaan" -ilmoituksen.
Aloituksessasi tunnuit suhtautuvan vähän negatiivisesti roskalavaryhmien "vain nouto" -ilmoituksiin. Ajattele asia kuitenkin niin, että ei näillä tavaroiden lahjoittajilla välttämättä ole yhtään sen paremmat mahdollisuudet tuoda tavaroita kuin sinullakaan hakea niitä. Mullakaan ei ole autoa eikä ajokorttia, joten laitan aina ilmoituksiini "vain nouto". Jos kenellekään ei kelpaa, kerään tarpeettomia tavaroita jonkin aikaa säilöön ja sen jälkeen tilaan kierrätyskeskuksen auton hakemaan ne kaikki kerralla.
Aloita kotisi viihtyisämmäksi tekeminen nyt kuitenkin tekstiileillä. Niitä pystyt varmasti kantamaankin kotiin. Jos ison maton kantaminen ei onnistu, hanki useampi pieni matto. Suurimmalla osalla meistä oman kodin sisustaminen mieleiseksi vie aikaa eikä kaikkea saa heti. Ja ihan oikeasti...ei kaikkea kannatakaan hankkia heti. Sulla on vain 37 m2 asunto, joten sinne ei kannata hankkia mitään turhaa. Ei mitään sellaista, mistä et oikeasti tykkää. Ala kierrellä kirppiksiä ja kierrätyskeskuksia sekä katso roskalavaryhmistä, mitä olisi tarjolla. Hanki ja vastaanota vain sellaisia, mistä oikeasti pidät. Päivä kerrallaan ja pikkuhiljaa kotisi alkaa tuntua kodilta. Tulisin auttamaan sua, jos en asuisi toisella puolella Suomea. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu todella oudolta ettet saisi harkinnanvaraista tukea... oletko miettinyt esimerkiksi sosiaalityöntekijää tai tukihenkilöä elämääsi? Luulen että se auttaisi sinua jo henkisen jaksamisen kanssa ja lisäksi voisit saada apua esimerkiksi kantamiseen. En tiedä missä päin rolloa asut, mutta kyllä siellä vain bussit kulkevat ihan hyvin talvisaikaan. Toinen mikä tuntuu todella oudolta, on se että joudut todella elämään sadalla eurolla kuussa etkä saa minkäänlaista lisäavustusta. Itse aikoinaan sairauden takia työttömänä kun muutin uuteen asuntoon sain maksusitoumuksen kierrätyskeskukseen (siihen kuului kotiinkuljetus), onko siellä samanlaista palvelua?
Oletko varannut aikaa ikinä sosiaalityöntekijälle? Apua on paljon helpompi saada jos oma suhtautuminen on asiallista eikä hyökkäävää (en tarkoittanut että sinulla välttämättä olisi). Jos olet noinkin yksinäinen kuin kerrot olevasi, luulen että saisit jonkun tukemaan uutta vaihetta elämässäsi, samalla voisit hänen kanssaan keskustella asunnostasi ja miten voisitte ehkä yhdessä rakentaa sitä kivemmaksi (diy ideat)? Jokatapauksessa suosittelen sinua varaamaan ajan psykologille, luulen että se voisi auttaa mielialaasi ja käsittelemään nykyistä elämäntilannettasi.
Asuntosi on kieltämättä aika iso, eikö sinulla olisi mahdollisuutta päästä kaupungin kautta halvempaan asuntoon, tai kenties johonkin tukiasuntoon asumaan? Jos omistat jo isoimmat huonekalut suurimmalta osin, suosittelen keskittymään pehmeyden ja värikkyyden lisäämiseen. Olen varma että löydät jostain todella edullisesti/ilmaiseksi verhot, kenties ruokapöydälle pöytäliinan, kevyitä mattoja, keittiöpyyhkeitä, patalappuja ym. Ehkä voisit aloittaa harrastuksena virkkaamisen ja virkata lempivärilläsi erilaisia tekstiileitä kotiisi. Kivan lisän antavat värikkäät tyynyt sohvalla ja sängyn erilaiset tekstiilit. Toisena suosittelen hankkimaan kivoja, edullisia kasveja ja ruukkuja niille ja vaikkapa kynttilöitä. Olen vakuuttunut että ainakin jonkinlaista apua sinun on mahdollista saada, kunhan vain osaat pyytää sitä.
Tsemppiä ja halaus sinulle Ap, älä menetä toivoasi ja muista että hiljaa hyvä tulee!
Hieman ot, mutta mistä lähtien 37,5 neliötä on ollut iso asunto? Sehän on koppi ja jos se on vielä suunniteltu huonosti, eli hukkaneliöitä on, niin eihän sinne saa mahdutettua mitään kunnolla.
Minulla on 48 neliötä, eli kaksio, mutta ei tämäkään tunnu mitenkään erityisen isolta, vaikka aika hyvin on suunniteltukin.
Omalla lapsellani on muistaakseni 32-34 neliötä ja en ainakaan näin keski-ikäisenä voisi koskaan asua sellaisessa yhden huoneen + keittiönurkkauksen asunnossa. Johan siinä iskisi ahtaanpaikankammo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailma on ylimääräistä tavaraa täynnä. Kierrätyskeskukset, netin "roskalavat" ym. Itsekin antaisin, jos jossakin kaupan aulassa olisi ilmoitus "tarvitaan sitä tai tätä ilmaiseksi". Älä ala nyt.
Mutta suostuisitko sinä tuomaan ne jonkun kotiin? Tähän asti kirppisryhmissä kukaan ei ole joustanut yhtään "vain nouto" vaatimuksestaan eikä kukaan ole minulle vastannut ilmoituksiin jos sanon niissä suoraan etten autottomuuden takia voi itse noutaa vaan ne pitäisi tuoda.
tarvitaanko esim maton kuljetukseen välttämättä auto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne on ne laskut, joihin rahat menee?
Äitini asui Vantaalla suht koht isossa asunnossa (kaksio) ja sai toimeentulotuen ja asumislisän. Vuokra oli 800, ja siitä jäi tosiaan vai pari sataa käteen, kun asunto oli ylihintainen, vaikka halvempia ei edes ollut.
En usko, että tilanne voi olla sama Rovaniemellä, jossa asunnot ovat paljon halvempia kuin Pääkaupunkiseudulla.
Mutta vaikutat kyllä masentuneelta - toivottavasti saat siihen apua.
Täällä Pääkaupunkiseudulla tavaraa on kyllä enemmän kuin tarpeeksi. Minullakin on matto ollut auton takakontissa monta viikkoa, kun en vain ehdi viedä Kierrätyskeskukseen.
on se sähkölasku, vuokraan menee mun osuudesta se 130€, vuokranantalle menee viä joku 57€ vesimaksun, pakollisen autopaikan ja syj-vuokran muodossa. Sitten tuleekin ne ulosotto-velan lyhennykset...
Kai olet laittanut sähkö- ja vesilaskut Kelalle? Kelanhan pitäisi maksaa ne toimeentulotuessa. Ja onko työttömänä pakko maksaa ulosottovelkoja? Itse ainakin tunnen pari työtöntä joilla on ulosottovelkaa mutta eivät joudu lyhentämään sitä työttömänä.
Kun mä muutin ekaa kertaa (yksiöön), niin mulla oli siellä 2 vuotta vaan 120cm sänky ja lattailla nököttävä tv. Peilin piti pystyssä sen tv:n pahvilaatikko :D. Ja mulla käteen jäi vain 300€ kuussa, mutta kyllä siitäkin pystyy säästää sen 100 e, ja parin kuukauden päästä voitkin ostaa sen Ikean huonekalun.
Tyynyjä, vilttejä, mattoja, oliko pöytä? joltain halvalta kirppikseltä pöytäliina ... kirjoja kasoihin tai sitten löydetyistä laatikoista tehtyihin hyllyihin ... tunnelmalamppu tai kynttilä jos uskallat polttaa.
Joku asia mättää, jos ei esim. 30-40e pysty silloin tällöin nipistämään säästöön tai vaikka ostoksiin. Silloin on tukiinkin nähden liian kallis asunto tai menoja, joita ei huomioida toimeentulotuessa. Yksinasuvan perusosa on noin 470e, joten kyllä sillä pitäisi pystyä tilaamaan silloin tällöin vaikka halpa matto Jotexilta.
Ikean Rast-lipasto tulee sen kokoisessa paketissa, että itse sain sen kuljetettua bussilla postista kotiin. Siinä on jonkin verran säilytystilaa ja sen voi maalata mieleisekseen. Lisäksi niitä voi laittaa vaikka kaksikin vierekkäin esim. tv-tasoksi tai säilytyskokonaisuudeksi. Lipasto maksaa 24,99e ja postikulut päälle. Kotiinkuljetuksenkin voi tietääkseni ostaa postilta erikseen.
Olen itsekin ollut nuorena tilanteessa, jossa omistin sohvan, kaksi mattoa, lakanoita, peiton, tyynyn ja hieman keittiövälineitä. Mikään sossu ei kanna kaikkea tarvittavaa nenän eteen. Pyykkikoneen sain, en muuta.
Nyt kannattaa ottaa onnistujan asenne. Kaikkea ei voi saada kerralla. Kannattaa hoitaa raha-asiat niin, että saat joka kuukausi nipistettyä edes 20e säästöön. 50-100e tilaat tosiaan jo paljon tarpeellista halpapaikoista, saati mitä saat vaikka kierrätyskeskukselta. Postin kotiinkuljetuksen voi tosiaan ostaa erikseen. Kuljetus on muutenkin järjestelykysymys. Kysy vaikka naapurilta apua 20e palkkaa vastaan, kun pitäisi isompaa hakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieman ot, mutta mistä lähtien 37,5 neliötä on ollut iso asunto? Sehän on koppi ja jos se on vielä suunniteltu huonosti, eli hukkaneliöitä on, niin eihän sinne saa mahdutettua mitään kunnolla.
Minulla on 48 neliötä, eli kaksio, mutta ei tämäkään tunnu mitenkään erityisen isolta, vaikka aika hyvin on suunniteltukin.
Omalla lapsellani on muistaakseni 32-34 neliötä ja en ainakaan näin keski-ikäisenä voisi koskaan asua sellaisessa yhden huoneen + keittiönurkkauksen asunnossa. Johan siinä iskisi ahtaanpaikankammo.
Ei ole iso, mutta jos ajattelee tukien varassa yksin elävää ihmistä, tuntuu se isolta. Itse tukien varassa joskus kun elin niin asuin 27neliön asunnossa, ja se riitti ihan hyvin siihen tilanteeseen vaikka pieni olikin. Miltei 38 neliön kokoinen asunto tuntuu mielestäni todella suurelta yhdelle ihmiselle, etenkin Apn tilanteen huomioon ottaen. Hyvä kuitenkin hänelle, onhan isompi aina parempi.
Epäilen että tässä on tilanne nyt se, että ap on asunnottomana ollessaan tietenkin haaveillut siitä omasta kodista ja haavekuvissa kaikkihan on aina täydellistä. Sisustus ja muu on ollut ap:n unelmissa vimpan päälle. Nyt sitten kun oma asunto on todellisuutta, mutta sisustus on hyvin askeettinen on ap täysin lannistunut eikä osaa jatkaa eteenpäin ja etsiä apua itselleen. Nyt vaan otat itseäsi niskasta kiinni ja ryhdyt tuumasta toimeen, ei kukaan sulle kokonaista kämppää kaikkine tilpehööreineen tule ovelle valmiina tuomaan! Kävellen/bussilla saat ihan varmasti esimerkiksi verhot ja pöytäliinat ym tuotua kotiin. Lue nyt myös ajatuksella tämä ketju, todella paljon hyviä konkreettisia neuvoja olet saanut.
Itsestäni voisin sanoa sen verran, että kodin sisustus on minulle myös todella tärkeää ja rakastan vaihdella ilmettä esimerkiksi verhoilla ja tyynyillä ym. Mutta kyllä tämä on aikaa vienyt että alkaa koti olla sellainen kuin oikeasti haluan. Reilun 10 vuotta olen asunut omillani ja käynyt kuitenkin kokoajan töissä, ja nyt vasta viime aikoina olen saanut hävitettyä ne viimeisetkin aikoinaan lapsuudenkodista mukaan saadut rispaantuneet pyyhkeet :D yms ja alkaa kaikki olla "omaa" ja itse omaan makuun hankittua.
Eli summa summarum, älä ap hätäile, ei ne asiat yhdessä yössä ratkea ja hoidu, varsinkaan jos oma asenne on huono. Tsemppiä.
Jos et pysty kantamaan, niin osta pulkka, ei maksa montaa euroa, ja sillä saat vedettyä melko painaviakin tavaroita. Rapussa sitten pyydät rohkeasti naapuria kantoavuksi. Sohvan asemesta laittaisin esim patjan lattialle tai kuormalavojen päälle, päällystäisin jollain lahjoituksena saadulla kankaalla (verho, pussilakana tms), ja sen päälle runsas kasa erilaisia sisustustyynyjä. Niitäkin saa varmasti facebook ryhmistä ilmaiseksi. Itse ainakin olen saanut muutaman.
Vierailija kirjoitti:
Iltasanomissa oli just juttu naisesta, joka sai sisustettua kotinsa pyytämällä facebookissa lahjoituksia. Kyseessä oli siis joku kallio kierrättää -ryhmä. Ihmiset oli tuoneet kaikkea kivaa ja tarpeellista. Linkittäisin jutun jos löytäisin. Sorry jos tämä on jo ketjussa mainittu, en lukenut koko ketjua.
Mä kuulun itse ko. ryhmään. Siinä on jäseniä 39 000. Pelkästään Kallio- ryhmässäkin on 17 000 jäsentä. Eli porukkaa on todella paljon, auttajia löytyy helpommin, eli ymmärrettävästi Rovaniemellä ei ehkä ole niin laaja toiminta, että sama onnistuisi helposti. Mutta ryhmiä näköjään sielläkin on, se on hyvä juttu.
Ap, eikö isäsi (ja äitisi ?) voisi auttaa millään tavalla?
Entäs ap jos avaisit sähköpostiosoitteen avunsaantia varten? Laita se tänne ja halukkaat auttajat voisivat sen kautta saada sun osoitteen?
Mä voisin lähettää sulle nätit verhot. Maksan postimaksun, sun ei tarvis kuin hakea postista.
Auttaisin autokyydeissä, jos olisin lähempänä, mutta olen Helsingissä. Mutta kävisihän se näinkin?
En ole lukenut kuin ensimmäisen sivun tästä ketjusta, ja voi olla, että joku on jo ehdottanut näin:.
Jos ongelma on asunnon kaikuminen ja tyhjältä näyttäminen, niin et tarvitse ratkaisuksi vain isoja huonekaluja, jotka jonkun muun pitää tuoda. Etsi kierrätyksestä ja halvoilta kirppareilta tekstiilejä, siis kangasta, tyynyjä, mattoja ynnä muuta, jonka pystyt itsekin kantamaan. Niillä saat asunnon hieman viihtyisämmän ja lämpimämmän tuntuiseksi.
Tsemppiä!
Aloittaja kuitenkin kertoi, että on fyysisesti huonossa kunnossa eikä pysty kantamaan mitään painavampaa. Ymmärrän häntä oikein hyvin, koska odotan itsekin pääsyä molempien polvien tekonivelleikkaukseen. Jo kahden maitolitran kantaminen 100 metrin päästä kaupasta kotiin on kivuliasta ja sen vuoksi joudun aina menemään kauppaan perässä vedettävän ostoskärryn kanssa.