Olen kyllästynyt olemaan päivät muualla kuin kotonani. :(
Tilanteeni on siis se, että elän käytännössä kädestä suuhun. Vuoden asunnottomuuden jälkeen sain asunnon, mutta missään minulla ei ollut huonekaluja varastossa. (En ole ikinä omistanut muuta kuin sängyn koska aiemmin ollut kämppiksiä)
Mutta niin, kotona en viihdy. Sain kämppääni jonkun kahden hengen "sohvan" (epäilen lasten sohvaksi koon takia) 1hengen sängyn, nojatuolin ja tv:tason. Muuta ei ole. Asuntoni kaikuu kun ei ole seinillä mitään, ei ole kunnollista mattoa eikä hyllyä/vitriinikaappia tavaroilleni... en saa mihinkään tavaraan harkinnanvaraista tukea. (Edes siivousvälineisiin) Fb:n annetaan ryhmistä ei ole apua koska kaikille käy vain nouto. Mutta minulla ei ole autoa. Eikä kuskia. Tahtoisin asua kotonani kunnolla mutta en viihdy kun on ahdistavan paljas... (asunnolla kokoa 37,5neliötä) masentaa! Mitä voin tehdä??
Muilla palstoilla vain ilkutaan ja trollataan kun yritän neuvoa kysyä :(
Kommentit (120)
Viherkasvit ovat Prismassa suhteellisen halpoja, voit ostaa niitä vaikka kerran kuussa ja kohta sinulla onkin jo kodikasta vihreyttä kotona(muista pakata hyvin talvella!). Olkkariin yksi iso kattolamppu, matot ja verhot. Kaunis minimalistinen koti alkaa jo muotoutua!
Mielikuvituksen puute taitaa olla nyt suurin ongelma.
Ymmärrän että sulla on tosi rankka tilanne, mutta ihan oikeasti: kannattaako nyt keskittyä siihen, että sulla ei ole vitriinikaappia ja asunnossa kaikuu? Musta kuulostaa siltä, että purat asunnon epäviihtyisyyteen sun elämän muuta epävarmuutta. Yritä tehdä niitä mieluisia asioita, jotka on mahdollisia. Sisustus varmasti järjestyy aikanaan mutta yritä hyväksyä tämä väliaikainen epätäydellisyys siinä. Sulla on kuitenkin asunto.
Saitko jotain ideoita ? Jotain mitä pystyisit toteuttamaan...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitä sinä itse, teet tämän ongelman ratkaisemiseksi? Et sinä edes yritä.
No on kuule rustattu pari ketjua mammafoorumeille. Onhan siinä jo melkoiset ponnistelut. Uupumus iskee suomalaiselle työttömälle vähemmästäkin.
Sanotaan nyt sinullekin kun et ilm. Lue kommentteja kunnolla. "Kun en edes keksi enää mitään. Elän kädestä suuhun, mitään ei jää käteisenä säästöön, olen kysynyt kelasta sitä harkinnanvaraista, olen useaan otteeseen anellut. Ei myönnetä. Kavereilta ei saa kuljetusapua. Olen kirppisryhmistä anellut apua. En saa. En minä enää tiedä mistä minä kysyisin. Ei minulla ole varaa ostaa yhtäkään huonekalua. Eikä maksaa kuljetuksesta. Enpä keksi tässä mitään."
En edes ole työtön työnhakija tällähetkellä kun työkyvyn arviointi menossa.
Eli olet kinunnut, kerjänny, ruinannut ja valittanut, mutta et ole tehnyt mitään. Kävele kierrätyskeskukseen yms. Katsele ilmaisosasto/halvat (parin euron) tuotteet. Osta/ota mieluiset. Kävele kotiin. Kas vain olet lähempänä viihtyisää kotia. ja tätä kun toistaa ja jossain vaiheessa alkaa pala kerrallaan päivittämään sisustusta/huonekaluja.
Kuka pystyy kantamaan vitriinin/hyllyn tms ison kalusteen yli 10km kotiinsa? Semmoinenkin painaa paljon. Siis se mitä mä tarvitsen on iso matto, verhot (joo, ne saa fillarilla) imurinkin sais just ja just koosta riippuen pyötärällä vietyä. Ja sitten joku isohko hylly/vitriinikaappi johon saan laitettua esmes mun kirjat, dvd:t, cd:t ja koriste-esineet. Ei niitäkää viitsi vaan jättää lojumaan mihinkään tai täyttää mun ainoota ruokapöytää niillä.
Miksi se pitää olla vitriini, irtohyllyt kannat helposti itse. Kiinitä seinään ja saat hyllykön. Ei haittaa vaikka ovat erillaisia, maalaa saman väriseksi niin tulee kivoiksi. Hanki kierrätyskieskuksesta ilmaishyllystä ruukkuja ja ostaa multaa, pyydät pistoikkaitta ja saat viherkasveja. Maton tai useampi pieni matto saat kannettua, verhot ei paina paljon. Eli hanki semmoista jota pystyt kuljettamaan. Tauluja jne. Hanki kehyksiä ja laita tapetin paljoja sisään. On paljon edullisia tapoja miten voit tehdä kodista kodikkaan, eikä ne paina paljon.
Vuokraisäntä on kieltänyt kaikenlaisen naulaamisen ja ruuvailun seiniin.
Teenpä tässä nyt pari asiaa selväksi:
1) ei ole yhtään varaa säästää kuussa rahaa, eikä ylimääräistä rahaa jää.
2) ei ole autoa eikä ajokorttia, joten mitään isompaa en pysty kuljettamaan.
3) olen fyysisesti todella huonossa kunnossa minkä takia työkykyäni tutkitaankin, eli rajoiteitta on esim en saa kantaa liian raskaita kuormia.
4) mitään en voi ruuveilla/nauloilla kiinnitellä seiniin, on kielletty.
5) aina kun joku pyytää rahaa siitä että kuljettaisi jotakin mun kämpille, vaatii yli 50€, röyhkein jopa satasen, vaikkei minulla ole edes ole sellaisia summia.
6) mitä tulee ulosottovelkoihin, ne menivät kun olin yli vuoden asunnottomana eikä minulle suostuttu mitään tukia maksamaan, pompoteltiin vain milloin minkäkin lapun kanssa. Eivätkä edes suostuneet mun laskuja maksamaan niin tietenkin ne luottotiedot meni lopulta.
https://www.tori.fi/lappi/Ikean_Lack_hylly__110cm_43371317.htm?ca=1&w=1
https://vahankaytetty.fi/koti-ja-asuminen/verhot/paneeliverhot-2-kpl.ht…
https://www.tori.fi/lappi/Hyllykko_43421983.htm?ca=1&w=1 ( kysy postilta tarjousta kotiinkouljetuksesta)
https://www.tori.fi/lappi/Divaanisohva_43377987.htm?ca=1&w=1 (kysy postilta tarjousta kotiin kuljetuksesta)
http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/90282180/ näitä saat tilattua suoraan kotiin.....
tai etsi vanhoja toimistokaulusteita jossa irtohyllyjä, maalaa ne
Ei ulosottoja tarvi toimeentulotuesta maksaa! !
Off topic, mutta tässä huomaa, miten yksinkertaiset asiat ovat helppoja järjestää hyvin tai kohtuullisesti toimeentulevilla, mutta vaikea tehdä, jos on pitkään ollut köyhyyttä, työttömyyttä ja sairautta sekä huonot tukiverkostot (yleensähän nämä ongelmat ovatkin yhteydessä toisiinsa - häpeä köyhyydestä ja epäviihtyisästä kodista, ei kehtaa kutsua uutta tuttavuutta kylään, mutta rahaa tavata muualla ei ole, jne) Kohtuullisesti toimeentuleva voi vaan ajaa autonromullaan kierrätyskeskukseen tai jyskin alennukseen. Köyhän täytyy miettiä kaikki, junailla ja keplotella. Ihmetellään, kun työttömillä on kaiket päivät aikaa vaikka mihin. Mutta ilman rahaa ja vähillä keinoilla tavalliset asiat vievät paljon henkisiä resursseja.
Vierailija kirjoitti:
Off topic, mutta tässä huomaa, miten yksinkertaiset asiat ovat helppoja järjestää hyvin tai kohtuullisesti toimeentulevilla, mutta vaikea tehdä, jos on pitkään ollut köyhyyttä, työttömyyttä ja sairautta sekä huonot tukiverkostot (yleensähän nämä ongelmat ovatkin yhteydessä toisiinsa - häpeä köyhyydestä ja epäviihtyisästä kodista, ei kehtaa kutsua uutta tuttavuutta kylään, mutta rahaa tavata muualla ei ole, jne) Kohtuullisesti toimeentuleva voi vaan ajaa autonromullaan kierrätyskeskukseen tai jyskin alennukseen. Köyhän täytyy miettiä kaikki, junailla ja keplotella. Ihmetellään, kun työttömillä on kaiket päivät aikaa vaikka mihin. Mutta ilman rahaa ja vähillä keinoilla tavalliset asiat vievät paljon henkisiä resursseja.
Ap:lla on netti. Vallan mainiosti voi esim liittyä Roskalava-ryhmään ja hakea kotiinsa matot, tyynyt, verhot jne.
Filmtownista saa ilmaiisa leffajulisteita.
Jos ei jaksa kantaa edes yhtä räsymattoa, voi hankkia pieniä ja ommella niistä yhden ison maton.
Koristetyynyt tms ei paina yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla on netti. Vallan mainiosti voi esim liittyä Roskalava-ryhmään ja hakea kotiinsa matot, tyynyt, verhot jne.
Niin,minulla on netti. Puhelimessa. Tietokonetta ei ole. Ja olen roskalava-ryhmässä mutta ei siellä niitä kalusteita ole.
Oletko käynyt puhumassa tilanteestasi seurakunnan diakonia toimistossa? Eikä harkinnanvaraista tukea haeta Kelasta, vaan sosiaalitoimistosta, varaa aika sinne. Ja tuonne diakoniatoimistoon jos menisit juttelemaan, niin sieltä voisi löytyä apua myös kuljetusongelmiin. Ja noita pieniä sisustusehdotuksia on täällä jo tullutkin, pienillä asioilla saa kummasti viihtyvyyttä.
Ne kaikumiseen auttavat materiaalithan ovat juuri sellaisia, jotka pystyt pyörällä tai kävellen/linja-autossa tuomaan eli halpa paksu matto ja vaikka verhokangasta virittelet ikkunoihiin ja jollekin seinälle. Kirppiksiltä, kierrätyskeskuksista jne. takuulla saa halpoja mattoja ja verhoja, jos ei ole kranttu. Tai niistä roskalavaryhmistä, annetaan ilmaiseksi -ryhmistä tai muista kirppisryhmistä netistä.
Valitset vain halvimman ja/tai isoimman, johon varaa ja joka lähimpänä etäisyyksiltään.
Kirjahylly kai olisi kiva, mutta ei auta siihen kaikumisongelmaan niin paljon kuin nuo paksummat kankaat.
Vierailija kirjoitti:
Teenpä tässä nyt pari asiaa selväksi:
1) ei ole yhtään varaa säästää kuussa rahaa, eikä ylimääräistä rahaa jää.2) ei ole autoa eikä ajokorttia, joten mitään isompaa en pysty kuljettamaan.
3) olen fyysisesti todella huonossa kunnossa minkä takia työkykyäni tutkitaankin, eli rajoiteitta on esim en saa kantaa liian raskaita kuormia.
4) mitään en voi ruuveilla/nauloilla kiinnitellä seiniin, on kielletty.
5) aina kun joku pyytää rahaa siitä että kuljettaisi jotakin mun kämpille, vaatii yli 50€, röyhkein jopa satasen, vaikkei minulla ole edes ole sellaisia summia.
6) mitä tulee ulosottovelkoihin, ne menivät kun olin yli vuoden asunnottomana eikä minulle suostuttu mitään tukia maksamaan, pompoteltiin vain milloin minkäkin lapun kanssa. Eivätkä edes suostuneet mun laskuja maksamaan niin tietenkin ne luottotiedot meni lopulta.
Tuolla aiemmin oli mielestäni hyvä idea, että tekee väliaikaisia hyllyjä pahvi/puulaatikoista ja laudoista asettelemalla päällekkäin. Niistä voi saada ihan kivan näköisiäkin. Jos jostain löytyy räsymatto niin se laatikoiden päälle tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin,minulla on netti. Puhelimessa. Tietokonetta ei ole. Ja olen roskalava-ryhmässä mutta ei siellä niitä kalusteita ole.
Miksi sen pitäis olla tietokoneessa?
Ihmettelen että mitään et sieltä ole löytänyt kun itse olen bongannut matot, verhot, ryijyt, taulut ja viherkasvit kotiin, mökille ja toimistoon sieltä Roskalavalta.
Huonekaluja on pilvin pimein tarjolla.
Ehkä tämmöistä ei pitäisi sanoa, kun ei ole ollut sinun tilanteessasi eikä pysty siihen täysin eläytyään. Mutta minusta tuntuu, että jos itse olisin ollut vuoden asunnottomana, olisin ikionnellinen siitä että ylipäänsä on asunto alla. Siinä olisi pieni murhe sitten, kaikuuko ja onko ankean näköistä. Kun saat velkojasi maksettua, tilanteesi paranee joka tapauksessa hitaasti mutta varmasti. Siinä samalla sitten sisustat kämppää mukavammaksi sen mukaan mitä pystyt.
Mullakin on lyhytaikaisessa asunnossa, johon muutin pikavauhtia työn perässä, ollut kirjahyllly, joka oli kasattu pahvilaatikoista! Samoin pieni yöpöytä pahvilaatikosta kyljelleen: päälle sain lampun ja kännykän ja kirjan, laatikon sisään taas useamman kirjan päällekkin. Päällystin sen jossain vaiheessa niillä ilmaisilla paksuilla paketointipapereilla teippaamalla - K-marketeissa on tummanpunaista ja gigantista löytyy sinistä. ;)
Pieni telkkari taas istui mustaksi (spraymaalilla) maalaamani, alassuin asetellun, muovisen ison muuttolaatikon päällä, hyvä oli.
Sohvan kasasin sittemmin trendikkääksi tulleella tavalla, eli 2 kuormalavaa, jotka sain puhuttua ilmaiseksi teollisuushallin pihalta lähistöltä + Kontista halpa patja + parin euron täkki/päiväpeitto siihen päälle. Paksu verhokangas tai kangaskin olisi käynyt, mutta nuo löytyi sopivasti. Yht. parilla eurolla muutama tyynynpäällinen ja sinne halvat tyynyt sisään selkänojiksi.
Eikä ollut edes polkupyörää itsellä, piti mattokin kantaa ihan kainalossa ja linja-autossa. Toisena päivänä taas se patja ja tyynyt. Ei tarvitse kaikkea kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on lyhytaikaisessa asunnossa, johon muutin pikavauhtia työn perässä, ollut kirjahyllly, joka oli kasattu pahvilaatikoista! Samoin pieni yöpöytä pahvilaatikosta kyljelleen: päälle sain lampun ja kännykän ja kirjan, laatikon sisään taas useamman kirjan päällekkin. Päällystin sen jossain vaiheessa niillä ilmaisilla paksuilla paketointipapereilla teippaamalla - K-marketeissa on tummanpunaista ja gigantista löytyy sinistä. ;)
Pieni telkkari taas istui mustaksi (spraymaalilla) maalaamani, alassuin asetellun, muovisen ison muuttolaatikon päällä, hyvä oli.
Sohvan kasasin sittemmin trendikkääksi tulleella tavalla, eli 2 kuormalavaa, jotka sain puhuttua ilmaiseksi teollisuushallin pihalta lähistöltä + Kontista halpa patja + parin euron täkki/päiväpeitto siihen päälle. Paksu verhokangas tai kangaskin olisi käynyt, mutta nuo löytyi sopivasti. Yht. parilla eurolla muutama tyynynpäällinen ja sinne halvat tyynyt sisään selkänojiksi.
Eikä ollut edes polkupyörää itsellä, piti mattokin kantaa ihan kainalossa ja linja-autossa. Toisena päivänä taas se patja ja tyynyt. Ei tarvitse kaikkea kerralla.
Tässä oli hyviä ideoita!
Miksi se pitää olla vitriini, irtohyllyt kannat helposti itse. Kiinitä seinään ja saat hyllykön. Ei haittaa vaikka ovat erillaisia, maalaa saman väriseksi niin tulee kivoiksi. Hanki kierrätyskieskuksesta ilmaishyllystä ruukkuja ja ostaa multaa, pyydät pistoikkaitta ja saat viherkasveja. Maton tai useampi pieni matto saat kannettua, verhot ei paina paljon. Eli hanki semmoista jota pystyt kuljettamaan. Tauluja jne. Hanki kehyksiä ja laita tapetin paljoja sisään. On paljon edullisia tapoja miten voit tehdä kodista kodikkaan, eikä ne paina paljon.