Olen kyllästynyt olemaan päivät muualla kuin kotonani. :(
Tilanteeni on siis se, että elän käytännössä kädestä suuhun. Vuoden asunnottomuuden jälkeen sain asunnon, mutta missään minulla ei ollut huonekaluja varastossa. (En ole ikinä omistanut muuta kuin sängyn koska aiemmin ollut kämppiksiä)
Mutta niin, kotona en viihdy. Sain kämppääni jonkun kahden hengen "sohvan" (epäilen lasten sohvaksi koon takia) 1hengen sängyn, nojatuolin ja tv:tason. Muuta ei ole. Asuntoni kaikuu kun ei ole seinillä mitään, ei ole kunnollista mattoa eikä hyllyä/vitriinikaappia tavaroilleni... en saa mihinkään tavaraan harkinnanvaraista tukea. (Edes siivousvälineisiin) Fb:n annetaan ryhmistä ei ole apua koska kaikille käy vain nouto. Mutta minulla ei ole autoa. Eikä kuskia. Tahtoisin asua kotonani kunnolla mutta en viihdy kun on ahdistavan paljas... (asunnolla kokoa 37,5neliötä) masentaa! Mitä voin tehdä??
Muilla palstoilla vain ilkutaan ja trollataan kun yritän neuvoa kysyä :(
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitä sinä itse, teet tämän ongelman ratkaisemiseksi? Et sinä edes yritä.
No on kuule rustattu pari ketjua mammafoorumeille. Onhan siinä jo melkoiset ponnistelut. Uupumus iskee suomalaiselle työttömälle vähemmästäkin.
Sanotaan nyt sinullekin kun et ilm. Lue kommentteja kunnolla. "Kun en edes keksi enää mitään. Elän kädestä suuhun, mitään ei jää käteisenä säästöön, olen kysynyt kelasta sitä harkinnanvaraista, olen useaan otteeseen anellut. Ei myönnetä. Kavereilta ei saa kuljetusapua. Olen kirppisryhmistä anellut apua. En saa. En minä enää tiedä mistä minä kysyisin. Ei minulla ole varaa ostaa yhtäkään huonekalua. Eikä maksaa kuljetuksesta. Enpä keksi tässä mitään."
En edes ole työtön työnhakija tällähetkellä kun työkyvyn arviointi menossa.
Eli olet kinunnut, kerjänny, ruinannut ja valittanut, mutta et ole tehnyt mitään. Kävele kierrätyskeskukseen yms. Katsele ilmaisosasto/halvat (parin euron) tuotteet. Osta/ota mieluiset. Kävele kotiin. Kas vain olet lähempänä viihtyisää kotia. ja tätä kun toistaa ja jossain vaiheessa alkaa pala kerrallaan päivittämään sisustusta/huonekaluja.
Hanki töitä ja ala itse elättämään itseäsi niinkuin ihmisen kuuluu tässä maailmassa. Ei yhteiskunnan tehtävä ole maksaa sinun taulujasi ja mattojasi. Ihmiset ovat kauhean herkkiä ja ahdistuneita nykyään, mistä kummasta moinen johtuu? Luulisi että sinunkin elämäsi alkaa rullata paljon mukavammin kun pääset töihin tienaamaan ja saat tekemistä päiväksi.
Ei ihmekään, että olet työtön luuseri. Pelkkää valittamista ja mankumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on kuule rustattu pari ketjua mammafoorumeille. Onhan siinä jo melkoiset ponnistelut. Uupumus iskee suomalaiselle työttömälle vähemmästäkin.
Sanotaan nyt sinullekin kun et ilm. Lue kommentteja kunnolla. "Kun en edes keksi enää mitään. Elän kädestä suuhun, mitään ei jää käteisenä säästöön, olen kysynyt kelasta sitä harkinnanvaraista, olen useaan otteeseen anellut. Ei myönnetä. Kavereilta ei saa kuljetusapua. Olen kirppisryhmistä anellut apua. En saa. En minä enää tiedä mistä minä kysyisin. Ei minulla ole varaa ostaa yhtäkään huonekalua. Eikä maksaa kuljetuksesta. Enpä keksi tässä mitään."
En edes ole työtön työnhakija tällähetkellä kun työkyvyn arviointi menossa.
Eli olet kinunnut, kerjänny, ruinannut ja valittanut, mutta et ole tehnyt mitään. Kävele kierrätyskeskukseen yms. Katsele ilmaisosasto/halvat (parin euron) tuotteet. Osta/ota mieluiset. Kävele kotiin. Kas vain olet lähempänä viihtyisää kotia. ja tätä kun toistaa ja jossain vaiheessa alkaa pala kerrallaan päivittämään sisustusta/huonekaluja.
Kuka pystyy kantamaan vitriinin/hyllyn tms ison kalusteen yli 10km kotiinsa? Semmoinenkin painaa paljon. Siis se mitä mä tarvitsen on iso matto, verhot (joo, ne saa fillarilla) imurinkin sais just ja just koosta riippuen pyötärällä vietyä. Ja sitten joku isohko hylly/vitriinikaappi johon saan laitettua esmes mun kirjat, dvd:t, cd:t ja koriste-esineet. Ei niitäkää viitsi vaan jättää lojumaan mihinkään tai täyttää mun ainoota ruokapöytää niillä.
Vierailija kirjoitti:
Saatko toimeentulotuen + asumistuen? Miten paljon jää käteen?
Etkö pääse mitenkään liikkumaan asunnostasi? Jos pääset, kiertele kirppiksillä ja ala vähitellen laittaa asuntoasi.
Ja mene päivisin kirjastoon ja tutki, onko paikkakunnallasi jotain päivätoimintaa, johon voisit osallistua.
Otsikko : OLEN KYLLÄSTYNYT OLEMAAN PÄIVÄT MUUALLA KUIN KOTONANI.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun en.edes keksi enää mitään. Elän kädestä suuhun, mitään ei jää käteisenä säästöön, olen kysynyt kelasta sitä harkinnanvaraista, olen useaan otteeseen anellut. Ei myönnetä. Kavereilta ei saa kuljetusapua. Olen kirppisryhmistä anellut apua. En saa. En minä enää tiedä mistä minä kysyisin. Ei minulla ole varaa ostaa yhtäkään huonekalua. Eikä maksaa kuljetuksesta. Enpä keksi tässä mitään.
Laita ilmoitus lähikaupan ilmoitustaululle, että voit noutaa maton ja verhot lähiseudulta. Ne jaksat kyllä kuljettaa. Laita siihen ilmoitukseen vielä kuva tyhjästä kämpästäsi ja sano että on kova tarve. Seurakunta voi varmaan auttaa myös. Unohda ne facebookit.
Mitä ne on ne laskut, joihin rahat menee?
Äitini asui Vantaalla suht koht isossa asunnossa (kaksio) ja sai toimeentulotuen ja asumislisän. Vuokra oli 800, ja siitä jäi tosiaan vai pari sataa käteen, kun asunto oli ylihintainen, vaikka halvempia ei edes ollut.
En usko, että tilanne voi olla sama Rovaniemellä, jossa asunnot ovat paljon halvempia kuin Pääkaupunkiseudulla.
Mutta vaikutat kyllä masentuneelta - toivottavasti saat siihen apua.
Täällä Pääkaupunkiseudulla tavaraa on kyllä enemmän kuin tarpeeksi. Minullakin on matto ollut auton takakontissa monta viikkoa, kun en vain ehdi viedä Kierrätyskeskukseen.
Vierailija kirjoitti:
Äitini asui Vantaalla suht koht isossa asunnossa (kaksio) ja sai toimeentulotuen ja asumislisän. Vuokra oli 800, ja siitä jäi tosiaan vai pari sataa käteen, kun asunto oli ylihintainen, vaikka halvempia ei edes ollut.
En usko, että tilanne voi olla sama Rovaniemellä, jossa asunnot ovat paljon halvempia kuin Pääkaupunkiseudulla.
Täällä Pääkaupunkiseudulla tavaraa on kyllä enemmän kuin tarpeeksi. Minullakin on matto ollut auton takakontissa monta viikkoa, kun en vain ehdi viedä Kierrätyskeskukseen.
Ohis: Älä enää vie mattoa kierrätyskeskukseen vaan kaatopaikalle, jos on ollut kosteassa monta viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
on se sähkölasku, vuokraan menee mun osuudesta se 130€, vuokranantalle menee viä joku 57€ vesimaksun, pakollisen autopaikan ja syj-vuokran muodossa. Sitten tuleekin ne ulosotto-velan lyhennykset...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
on se sähkölasku, vuokraan menee mun osuudesta se 130€, vuokranantalle menee viä joku 57€ vesimaksun, pakollisen autopaikan ja syj-vuokran muodossa. Sitten tuleekin ne ulosotto-velan lyhennykset...
Niin juuri..ulosottovelkoja..miten yllättävää..Ensin itse sössii raha-asiat ja silti muiden pitäisi kantaa kaikki nenän eteen. Halveksin tällaisia ihmisiä.
Sulla on kyllä hyvin omituinen asenne olit kuinka köyhä tahansa. Odotat siellä kotonasi tekemättä mitään ja vaadit tuntemattomia sisustamaan kotisi ilmaiseksi. Jotain joku kiltti ihminen on sinulle jo tuonut ja siitäkään et ole kiitollinen. Minä en ainakaan lahjoittaisi sinulle mitään vaikka voisinkin.
Huonekaluliikkeissä on kotiinkuljetus, samoin joissain kodinkoneliikkeissä. Ja postillakin on.
Mulla samanlainen tilanne kuin ap:lla. Kotona on ns sohva, sänky ja kaksi tuolia seka ruokapöytä. Nämä sain hommattua tori.fi:stä joko annetaan tai myydään osastolta. Ei ole hyllyjä, vitriinejä tms. Yhdet verhot ostin ihan kaupasta, toiset kirpparilta, kuten myös pari mattoa. Eli kaiku-ongelmaa mulla ei ole.
Harkinnanvaraista ei haeta kelasta vaan sossusta. Sieltä en saanut, joten toimeentulotuesta olen tavarani hankkinut. Enkä siis heti näitä ole saanut muutettuani.
Voi herran jumala mikä marttyyri. Ensinnäkin, ihan pienilläkin asioilla voi tehdä kotiaan viihtyisämmäksi. Esim. vanhoista matkalaukuista voit kasata itsellesi sohvapöydän tai pienen piirongin seinustalle, siellä voit samalla säilyttää niitä levyjäsikin, ostat yhden matkalaukun kerrallaan niin saat ne pyörällä kuljetettua, toinen minkä voit tehdä, on laittaa nurkkaan ison maljakon ja siihen metsästä esim. oksan ja koristella sen, verhoja ja mattoja saat kyllä pyörälläkin/bussilla/kävellen kuskattua. SInulla on aikaa niin voit tuunata vaikka tavallisista pahvilaatikoista säilytysrasioita ja niitä pinota päällekkäin ja saat viihtyvyyttä kotiin, suodatinpusseista on tehty ihan mielettömän upeita lamppuja. Kuulostaa nyt vaan siltä, että itse et ole valmis näkemään vaivaa vaan kaiken pitäisi tapahtua suoraan kotiisi ilman, että itse nostat pikkusormeakaan ja mielellään vielä ilmaiseksi. Sulla on nyt sitä aikaa niin lue vaikka kirjastossa sisustuslehtiä ja etsi sieltä inspiraatiota. Alkaa siellä kotona oleminenkin maistumaan, kun olet itse sen sisustanut ja nähnyt vaivaa. Aikaa se toki tulee viemään.
Aika tyly vastaanotto täällä!
Meillä on ollut sama ongelma. Lisäksi vielä olen fyysisesti sairas niin en pysty edes kantoavuksi. Pitäisi siis saada edulliset huonekalut, joita joku pystyisi tuomaan ja sitten vielä kantamaan halvalla. Sitten jos joutuu vielä kokoamaan - ei siinä ettenkö viitsi sitä itse tehdä, mutta kaveri siihen olisi tarpeen.
Toivottavasti pian saisi edistystä, niin kehtaisi jo kutsua jonkun kyläänkin.
Edellä on hyviä ideoita.
- Kodikkuutta saa ikkunaverhoilla ja pari pientä mattoa lattialla jo pehmentää äänimaailmaa. Ne saa kuljetettua polkupyörälläkin.
- Pahvilaatikoita saa kaupasta ilmaiseksi. Kirpparilta löytyy verhoja tai kankaita, joilla niitä voi päällystää sohvapöydiksi tai hyllyn osiksi. Pahvilaatikon voi halutessaan myös maalata.
- Parin pahvilaakon varaan voi asetella vaikka yhden laudan, johon voi sijoittaa esim. cd-levyt jne.
- Hyvä ajatus tuo edellä ehdotettu sisustuslehtien selailu. Sieltä voi keksiä, mitä tehdä jollekin tyhjälle nurkalle ihan ilmaiseksi tai melkein ilmaiseksi.
- Männyn oksa pulloon silmän virkistykseksi ja jokin lehtipuun oksa toiseen - alkaa pian työntää hiirenkorvia iloisena lämpimään pääsystä.
Tsemppiä ja iloa omasta kodista!
Laita vaikka seurakunnan kautta pyyntö että otetaan vastaan kodinsisustustavaraa ja huonekaluja. Voivat ihmiset sitten kirkkomatkallaan heittää joutavat romut nurkistaan, päivän hyvänä työnä.
Matto ja verhot on aivan helppo itse noutaa ilman autoa, reippaasti vaan kun aikaa sulla on.
Matot ja tyynyt kulkee kyl ihan kainalossa. Eli ei niihin tarvitse kuljetusta.
Kun.se ajokortittomuus on tässä ongelma. Ei, se ei ole ongelma että kukaan ei tuo ilmaiseksi, vaan pääongelma on se ettei kela myönnä edes muutamaa kymppiä harkinnanvaraista, mitään en pysty säästämään ja kotonakin ahdistaa olla.