Listataan ruokia, joita nykyäidit eivät tee enää lapsilleen.
Kommentit (717)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstamammat syöttävät lapsilleen eineksiä, joten kaikki ruoat. Kalapuikkojen ja nugettien laittamista uuniin ei lasketa ruoanlaitoksi.
Mutta kun palstamies tekee lapsille ruokaa, ranskalaiset ja makkara onkin ihan hyvä arkiruokaa. Miehethän ovat rentoja ja mistään pingottamattomia rentoja isejä.
Nytkin on matonpesupäivän jälkeen uunissa kermaperunat ja lihamureke, niiden jälkeen sinne menee omenapiirakka.
Mitäs olet tänään itse tehnyt, muuta kuin räksyttänyt itseäsi päivästä toiseen toistaen ja miehiä haukkuen palstalla?
Jo kolme kalapuikkoja paistelevaa mammaa alapeukuttamassa
Nykypäivänä kouluun on lääkärintodistuksella ilmoitettava mm. kala-allergiat. Ja kun on kalapuikkopäivä, nämä ns. kala-allergiset lapset syövät niitä hyvällä halulla ja ilman mitään oireita.
Eli sinun mielestäsi lääkäri on syyllistynyt virkavirheeseen?
Minulle kala-allergikkona pelkkä haju aiheuttaa allergisen reaktion ja merileväkapselikin riitti.
Minä tein helmipuuroa. Hyvin onnistui.
Keliaakikon vaimona oppii säveltämään kaikenlaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin synnyttämässä pari vuotta sitten, sain eteeni muistoja jostain pimeältä 80-luvulta. Kaikki ruoka, jota sairaassa tarjoiltiin oli väriltään ruskeaa ja ainoa mauste niissä oli suola.
Pidän erittäin tervetulleena asiana sitä, että kehitys menee eteenpäin eikä nykyperheissä syödä enää samoja ruokia kuin 80-luvulla. Silloin suomalaisissa ruokakaupoissa oli perunaa, porkkanaa, ruskeaa kastiketta, kolmenlaista leipää, perunaa, jauhoja, rasvamaitoa, ananassäilykkeitä ja sanoinko jo, että perunaa.
Täytyy ajatella niin, että jos perheissä ei enää tehdä perunaa ja ruskeaa kastiketta, sille on joku hyvä syy. Kuten se, että ihmisen, jopa suomalaisen, makuaisti on evoluution myötä kehittynyt maistamaan enemmän makuja.
Täällä on listattu jo kymmeniä ruokalajeja. Keitetyt perunat ja ruskeakastike on niistä vain yksi.
Ettekö te ole lapsena muuta syöneet, kun teillä on noin synkeät muistikuvat menneestä?Suomessa on rikas ruoka- ja leipäkulttuuri.
Kyllä se vaan totta on, että 70-luvulla syötiin meidän perheessä pelkkiä perunoita ja ruskeaa kastiketta, ilman mitään lihalisää. Seuraavalla aterialla ne samat perunat oli lämmitetty siinä samaisessa kastikkeessa. Tämä oli kaikista tavallisin ruoka perheessämme. Joskus oli makaronilaatikkoa, joskus höyrytettyä lenkkimakkaraa, joskus harvoin porsaankyljyksiä.
Kohta kuusikymppinen mieheni muistaa, kuinka hän joskus lapsena meni keittiöön ja kurkisti hellalla olevaan kattilaan, että mitä ruokaa on tulossa. Siellä oli sian pää.
Vierailija kirjoitti:
Kokonaisena paistettu broileri.
70 - 80-lukujen taitteessa tämä oli meillä usein viikonloppuruokana. Yleensä broileri tehtiin padassa - tai jos lintu oli iso, niin paistopussissa ja mukana oli perunia ja juureksia. Riisiä meillä ei syöty. Joskus olen broilerin valmistanut painekattilassa, mutta siinä ei ole sitä samaa fiilistä.
Siihen aikaan ei myyty broileria, vaan kanaa, ja sekin vain pakastettuna. Just tässä ostin illansuussa grillatun kanan lähikaupan lihatiskiltä. Kysyin lihamestarilta, että eikö ole enää kanankoipia, hän totesi, että ei ole kuin tämä yksi kananraato. Ostin sen raadon sitten kuitenkin, sai puoleen hintaankin jo siinä vaiheessa päivää.
Perunavelli on yksi lastemme lempiruokia. Samoin jauhelihakastike (ihan perus ruskea kastike siis jauhelihalla) perunoiden kanssa.
Tehdään useinkin.
Tehdäänkö kotona vielä kaalikääryleitä? Entä tillilihaa? Ja makaronivelliä? Puhumattakaan Karjalanpaistista. Näin 50-60 luvulla. Hyviä olivat, äiti teki.
Vierailija kirjoitti:
Tehdäänkö kotona vielä kaalikääryleitä? Entä tillilihaa? Ja makaronivelliä? Puhumattakaan Karjalanpaistista. Näin 50-60 luvulla. Hyviä olivat, äiti teki.
Kaalikääryleitä ja -laatikkoa teen kun kaali on halpaa.
Lihaa meillä ei suödä eikä noita vellejä.
Vierailija kirjoitti:
Hernekeittoa alusta alkaen.
Joskus jo vuosia sitten muuan pikkutyttö oli poikennut naapuriin ja katseli, kun naapurin täti laittoi ruokaa. Kyseli, mitä teet. Täti vastasi tekevänsä hernekeittoa. Tyttö katseli kummissaan touhua ja totesi sitten, että heidän äiti tekee hernekoiton ihan toisella tavalla eli ottaa säilykepurkin, tyhjentää sisällön kattilaan ja lisää vettä ja pian on rokka valmista. Naapurin täti oli pannut herneet likoon edellisenä iltana ja paahtanut lihat uunissa. Eli ei valmistunut rokka ihan kädenkäänteessä.
Luultavasti harvoin enää kukaan tekee silakkalaatikkoa tai edes liha-perunalaatikkoa. Missähän minä olinkaan kahvilla joku aika sitten, kun kahvileiväksi tarjoillut ohukaisetkin oli kaupan eineshyllystä noudettu.
No meidän äiti teki lapsuudessani purkkihernekeittoa ja kun me lapset sanottiin, että koulussa on paljon parempaa hernekeittoa niin äiti puolusteli, että syyttäkää Jalostajaa, älkää minua. Itse teen hernekeiton sähkökäyttöisessä haudutuspadassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaali on aina halpaa. Jos teillä ei syödä lihaa, mita laitat kaalilaatikkoon tai kaalikääryleisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkään ruskeasta kastikkeesta, mutta siitä ei ikinä tule kunnolla ruskeaa. Ne jauhot ei vaan ruskistu! Mikä menee vikaan? Laitan paljon voita, pari ruokalusikallista jauhoja ja yritän ruskistaa. Ne saa haalean värin ja kun lisään vettä, kastikkeesta tulee ihan vaaleaa ja vetistä. Ei sellaista paksua ja kunnolla ruskeaa.
Ihan varmana ruskistuu, kun pannu on riittävän kuuma. Itse en käytä edes voita vaan halvinta rypisöljyä mitä kaupasta löytyy ja hyvin ruskistuu siltikin. Itseasiassa pari kertaa ruskistuneet vähän liikaakin , eli kärtsähtäneet mustiksi, kun olen hetken touhunnut jotain muuta (esim pilkkonut sipulia).
Vesi lisätään vasta sitten, kun jauhot ovat kunnolla ruskeita, muuten tuleekin harmaata.
Saako niitä jauhoja ruskistumaan teflonpannulla ? Ei ole varaa valurautaiseen ja ruskea kastike on mun suurta herkkuani.
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkään ruskeasta kastikkeesta, mutta siitä ei ikinä tule kunnolla ruskeaa. Ne jauhot ei vaan ruskistu! Mikä menee vikaan? Laitan paljon voita, pari ruokalusikallista jauhoja ja yritän ruskistaa. Ne saa haalean värin ja kun lisään vettä, kastikkeesta tulee ihan vaaleaa ja vetistä. Ei sellaista paksua ja kunnolla ruskeaa.
Ihan varmana ruskistuu, kun pannu on riittävän kuuma. Itse en käytä edes voita vaan halvinta rypisöljyä mitä kaupasta löytyy ja hyvin ruskistuu siltikin. Itseasiassa pari kertaa ruskistuneet vähän liikaakin , eli kärtsähtäneet mustiksi, kun olen hetken touhunnut jotain muuta (esim pilkkonut sipulia).
Vesi lisätään vasta sitten, kun jauhot ovat kunnolla ruskeita, muuten tuleekin harmaata.
Saako niitä jauhoja ruskistumaan teflonpannulla ? Ei ole varaa valurautaiseen ja ruskea kastike on mun suurta herkkuani.
Kyllä ruskistuu teflon paistinpannulla ja teflon kattilassa. Ei ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaali on aina halpaa. Jos teillä ei syödä lihaa, mita laitat kaalilaatikkoon tai kaalikääryleisiin?
Sesonki on tässä elo-syyskuussa. Samaan aikaan saa puolukkaakin metsästä.
Tummaa soijarouhetta. Korvaam sillä aina jauhelihan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo kirjoittaja, mutta laitan kaalilaatikkoon riisin lisäksi porkkanaraastetta ja sipulia.
Vierailija kirjoitti:
talkkuna
vispipuuro
Teen joka viikko vispipuuroa. Käy niin välipalasta, jälkiruuasta kuin hätätapauksessa ns. väliruuastakin.
Vierailija kirjoitti:
Munakokkeli
Mitä kummaa, munakokkelia tehdään meillä usein aamupalaksi (viikonloppuna) tai iltapalaksi (arkisin).
Minä olen joitakin kertoja yrittänyt tehdä helmipuuroa, tai niin kuin me lapsena sitä sanottiin kalansilmäpuuroa, mutta jostain syystä ne helmet eivät pysy puurossani kokonaisina, vaan tulee tasaista puuroa.