Listataan ruokia, joita nykyäidit eivät tee enää lapsilleen.
Kommentit (717)
Maksaa saa ihan jokaisesta kaupasta. Sekä jauhettuna, että palana. Myöskin verta taitaa nykyään olla jo jokaisen kaupan pakaste osastolla puolen litran purkeissa.
Vierailija 12345 kirjoitti:
Maksaa saa ihan jokaisesta kaupasta. Sekä jauhettuna, että palana. Myöskin verta taitaa nykyään olla jo jokaisen kaupan pakaste osastolla puolen litran purkeissa.
Maksalaatikko on niin helppo tehdä itse, riisiä ja jauhettua maksaa, mausteita.
Hyvä jauhemaksakastike tulee broilerin maksasta, on miedomman makuista kun naudan tai possun maksa.
Vierailija kirjoitti:
Munakastike, suklaapuuro.
Munakastiketta tein juuri veljenpojalle kalan ja perunan kanssa. Suklaapuurosta en tykänyt itsekkään lapsena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan parikymppinen pariskunta jolla ei ole lapsia. Kyllä meillä ainekin keitetyt perunat ja karjalanpaisti on ihan perus kotiruokaa. Usein tehdään myös marjapuuroa mikä on hyvä välipala maidon kanssa tai jälkiruoka vanilijakastikkeen kanssa. Tänään poikaystävä oli tehnyt lihamakaronilaatikkoa ja rosollia. Tykätään syödä rosollia ympäri vuoden vaikka moni mieltää sen joulu ruuaksi.
Te ootte jotai maalaisia? Lypsättekö ruokajuomat omista lehmistä?
Ei olla maalta kotoisin eikä juoda maitoa. Itsellä taustalla tosi vakava anoreksia mikä kesti vuosia. 173cm/34kg. Siksi tehdään nykyään ruuat kotona koska vaikka olen ruvenut parantumaan hyvin niin silti syön paremmin kun tiedän että ei ole mitään tilattua vaan voin ottaa juuri sen verran kun haluan ja mitä haluan.
Vierailija kirjoitti:
Niin, vieläkö nykyajan äidit keittelee kuoriperunoita. Kesäperunoitahan ei tarvi ees kuoria, pesu riittää. Itse kyllä syön perunat talvellakin kuorineen.
No en, uudet perunat saa pitää ne ohuet kuoret. Mutta en tykkää muutenkaan keitetyistä perunoista, niitä oli aina, eikä ne maistuneet miltään. Kamalin kombo oli kärvennetty grillimakkara keitettyjen perunoiden kanssa. Kuivaa ja mautonta.
Juhannusjuustoa ( keittoa) tillilihaa :/
Läskisoosia..
Kesäkeittoa mitä meillä oli ja sieltä liemestä ei juurikaan mitään löytynyt kun sattumia. Ja helvetin sitkeää lihakeittoa jossa oli kamalia isoja läskisiä sitkeitä lihapaloja lapsille joita ei hampailla saanut purtua ja meinasi tukehtua niihin.
Koko ajan oli jotain pullaa ja sokeritoppia haettiin tarjouksesta.
Kaikilla meillä aikuistyypin diabetes. Lapsuuden vääriä ruokailutottumuksia hyvin harva pystyy muuttamaan.
Minä pystyn hetkeksi muuttamaan kunnes se sitten menee hyvin äkkiä siihen samaan takaisin.
Lapsuudessa pilattu koko syöminen ja syömishäiriöt niin hyvin harva pystyy muuttamaan enkä ole ketään nähnyt joka olisi niin että ne viedään perintönä seuraavaan sukupolveenkin. Ihan samanlaiset syömishäiriöt jatkuvat sukupolvesta toiseen sisareni perheessä eikä kukaan ole niitä pystynyt muuttamaan.
Ne tekevät niin pahaa ruokaa ettei lapsille kelpaa. Ihan sama oli minun äitini joka ei osannut tehdä mitään hyvää ruokaa ja yökkäsi jo hajustakin. Sillä kamalalla paskalla piti elää kunnes itse tienasi ja sai hakea kaupasta mieleistänsä ruokaa. Minulla oli heti tili lähikauppaan josta hain ruuat kotiin.
Porsaan kyljykset oli usein ruokana, ja ihan perinteistä läskisoosiakin tuli tehtyä uunissa. Tietysti pääkallo eli makaronia ja paistettua jauhelihaa. Nämä oli arkiruokaa 1990'luvulla, en ole sen jälkeen tehnyt.
Kokonainen pakasteseipala uuniin, juustoraaste päälle, Keitinperunat ja munakastike.
veripalttu, leipäpuuro, silakkapihvit, rusinakeitto, makkarakupit,leipäressu,klimppisoppa,lipeäkala
Vierailija kirjoitti:
Munuaispata, keitettyä kieltä, maksakastiketta. Munuaispata oli ihan mun herkkua lapsena!
70-luvulla ala-asteella oli koulussa maksakastiketta, aijai kun oli herkkua, ei meillä sitä kotona tehty enkä ole koskaan tehnyt itsekään.
Mutta kysymys tuohon otsikon vastaukseen: makaronivelli. Lapsena herkkua äiti teki usein. Kerran tein, oma teini oli sitä mieltä, että eihän tämä edes maistu miltään.
Vierailija kirjoitti:
Ruskea kastike vaikuttaa aikalailla kadonneen ruokapöydistä.
Sitähän saa kaupan maitohyllystä valmiina purkissa, en minäkään itse tee.
Vierailija kirjoitti:
Munuaispata, keitettyä kieltä, maksakastiketta. Munuaispata oli ihan mun herkkua lapsena!
En ole ikinä maistanut munuaispataa. Koulussa oli ala-asteella joskus kastiketta, jossa oli lehmän kielen palasia, makunystyrät tallella. Ei kyllä maistunut, ajatus että oman kielen päällä on lehmän kieltä - yök.
N58
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstamammat syöttävät lapsilleen eineksiä, joten kaikki ruoat. Kalapuikkojen ja nugettien laittamista uuniin ei lasketa ruoanlaitoksi.
Mutta kun palstamies tekee lapsille ruokaa, ranskalaiset ja makkara onkin ihan hyvä arkiruokaa. Miehethän ovat rentoja ja mistään pingottamattomia rentoja isejä.
Nytkin on matonpesupäivän jälkeen uunissa kermaperunat ja lihamureke, niiden jälkeen sinne menee omenapiirakka.
Mitäs olet tänään itse tehnyt, muuta kuin räksyttänyt itseäsi päivästä toiseen toistaen ja miehiä haukkuen palstalla?
Jo kolme kalapuikkoja paistelevaa mammaa alapeukuttamassa
Nykypäivänä kouluun on lääkärintodistuksella ilmoitettava mm. kala-allergiat. Ja kun on kalapuikkopäivä, nämä ns. kala-allergiset lapset syövät niitä hyvällä halulla ja ilman mitään oireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silakkapihvejä tai yleensäkkään silakoita
Muikkuja
Maksapihvejä
Kananmunakastiketta
Tillilihaa ( en tee tätä minäkään, kiitos ala-asteen).Mikään ei ole niin herkkua kuin paistetut muikut, perunat ja munakastike 😋 mutta tätä aina hämmästellään ja ostetaan pastapussi, lisäineköntti nyhtöpöhtöö ja universumin laidalta raahattua mantelisoijamaitoa.
Kananmunakastiketta kyllä tehdään meillä.
Haluan tehdä kananmunakastiketta. Olen syönyt joskus siitä uudien perunoiden kanssa. Minkä muun kanssa se sopii?
No yleensäkin perunaruokien kanssa, mutta myös esim. kalan ja kasvisten kanssa. Unohtamatta tietysti kalapuikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin synnyttämässä pari vuotta sitten, sain eteeni muistoja jostain pimeältä 80-luvulta. Kaikki ruoka, jota sairaassa tarjoiltiin oli väriltään ruskeaa ja ainoa mauste niissä oli suola.
Pidän erittäin tervetulleena asiana sitä, että kehitys menee eteenpäin eikä nykyperheissä syödä enää samoja ruokia kuin 80-luvulla. Silloin suomalaisissa ruokakaupoissa oli perunaa, porkkanaa, ruskeaa kastiketta, kolmenlaista leipää, perunaa, jauhoja, rasvamaitoa, ananassäilykkeitä ja sanoinko jo, että perunaa.
Täytyy ajatella niin, että jos perheissä ei enää tehdä perunaa ja ruskeaa kastiketta, sille on joku hyvä syy. Kuten se, että ihmisen, jopa suomalaisen, makuaisti on evoluution myötä kehittynyt maistamaan enemmän makuja.
Synnärillä oli tosiaan aika ankeat ruoat vielä 2003. Mutta pari vuotta myöhemmin olin työkykyarviossa psykiatrian osastolla, niin siellä oli aivan mahtavan hyvä ruoka. Sama sairaala, mutta täytyi olla eri keittiö.
perunavelli, lihakeitto, kesäkeitto, maitokiisseli
Kaalilaatikkoa teen kyllä useinkin ja hyvin maistuu koko perheelle.