Listataan ruokia, joita nykyäidit eivät tee enää lapsilleen.
Kommentit (717)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksakastike
Makaronivelli
Lämpimät voiileivät ananasrenkailla
Lämpimät voileivät on meidän perheen nuorison suosikki
Laita jonkun helpon version ohje, niin kokeilen.
Voi hyväluoja jos joku oikeasti tarvitsee reseptejä lämppäreiden tekoon:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
silakkalaatikkoa, pannaria, vatkapuuroa eli vatkattua marjapuuroa, hernekeittoa jossa paistettua jauhelihaa vaikka.
Hernekeittoon ei kuulu jauheliha.
Mulla on keittokirja Maija keitää, vm 1956.
Siinä on Amerikkalaisen hernekeiton ohje :-)
Tähän jenkkiversioon laitetaan jauhelihaa ja tomaattisosetta.
Vierailija kirjoitti:
Leipäkeitto, makaronivelli ja kotiviili.
Meillä tehdään viili itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lehmän kieltä siivuina, maitopottuja, kotletteja, kyljyksiä, poron koparakeittoa, leipäjankkia... oikeaa ruispuuroa.
Konfetit muistin vasta nyt! Eivät olleet lapsen makuun ainakaan mulla. Saakohan niitä enää mistään? Olisi mielenkiintoista maistaa ...
T. 6v n
Siis kotletit
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan parikymppinen pariskunta jolla ei ole lapsia. Kyllä meillä ainekin keitetyt perunat ja karjalanpaisti on ihan perus kotiruokaa. Usein tehdään myös marjapuuroa mikä on hyvä välipala maidon kanssa tai jälkiruoka vanilijakastikkeen kanssa. Tänään poikaystävä oli tehnyt lihamakaronilaatikkoa ja rosollia. Tykätään syödä rosollia ympäri vuoden vaikka moni mieltää sen joulu ruuaksi.
Te ootte jotai maalaisia? Lypsättekö ruokajuomat omista lehmistä?
Täällä on lueteltu melkoisen paljon ruokia, joita meidän kotona ei ole tehty koskaan. Mutta mannavelliä ja makaronivelliä en omille lapsilleni koskaan tehnyt. N59.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makaronilaatikko. En ainakaan itse tee.
Minä teen itse, paljon parempaa kuin kaupan eines. Ja aika nopeasti sen tekee.
Meilläkin tehdään usein. Näppärästi saa isomman satsin, joka riittää useammaksi päiväksi. Saa myös variaatiota, kun raastaa eri vihanneksia tai juuresta mukaan.
Verisoppa. Klimppisoppaa, sammakonrommaa, kellipallinvelliä.
Vierailija kirjoitti:
Teen kaikenlaisia ruokia, joihinkin tarvitsen kyllä reseptin avuksi. Mutta maksa/veriruokia en ole itse tehnyt ja epäilen, ettei oikein teineille maistuisikaan. Ostaako joku oikeasti esimerkiksi makaronilaatikon, kiusauksen tai sopat valmiina rasioissa?
Esim eläkkeellä oleva keittotaidoton anoppi ostaa jopa muusin valmiina kaupasta.
Kun katsoo kaupan eineshyllyä, niin luultavasti melko moni ostaa kiusaukset ja makaronilaatikon foliorasiassa.
Eräs entinen työkaveri muuten kertoi ettei juo teetä, koska ei omista vedenkeitintä :D
Joko mykyrokka on mainittu? Lapsuudessa tuota joutui syömään ja silloin vannoin, etten omille päästyäni enää ikinä koskaan koske siihen ällötykseen.
Siis verestä ja jauhoista tehtyjä pieniä mykyjä lillimässä erinäisten sisäelin- ja läskisten lihapalojen ja perunoiden kanssa rasvaisessa liemessä. Ylä-Savon herkkua kuulema, yök!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen kaikenlaisia ruokia, joihinkin tarvitsen kyllä reseptin avuksi. Mutta maksa/veriruokia en ole itse tehnyt ja epäilen, ettei oikein teineille maistuisikaan. Ostaako joku oikeasti esimerkiksi makaronilaatikon, kiusauksen tai sopat valmiina rasioissa?
Esim eläkkeellä oleva keittotaidoton anoppi ostaa jopa muusin valmiina kaupasta.
Kun katsoo kaupan eineshyllyä, niin luultavasti melko moni ostaa kiusaukset ja makaronilaatikon foliorasiassa.
Eräs entinen työkaveri muuten kertoi ettei juo teetä, koska ei omista vedenkeitintä :D
Kiusaus ja makaronilaatikko on maailman nopeimmat valmistaa, jos käyttää kiusaukseen niitä valmiiksi suikaloituja.
Me tehdään molempia kerran viikossa, makaronilaatikko tomaattiversiona.
Makaronivelli ja kuivattuvelli.
Marjakeitot ja -kiisselit. Ne kuuluu olevan no-no, kun sisältävät sokeria. Karkki ja limsa on sallittuja herkkupävinä.
Käytän käsitettä "mieskokkaus". Kun mieskokataan, grillataan jotain hyvää ja ainekset on mietitty etukäteen huolella. Ympärillä loistaa joku kirkas aura, että "vau, mies tekee". No, ihan kiva, että tekee. Naiskokkaus on taas sitä arkista, hikistä ja ankeaa... tai ihan tavallista kokkausta. Muunsukupuoliskokkauksista en osaa sanoa, mutta on niitäkin ihan varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Marjakeitot ja -kiisselit. Ne kuuluu olevan no-no, kun sisältävät sokeria. Karkki ja limsa on sallittuja herkkupävinä.
Teen kiisseleitä omista marjoista ja omasta raparperistä. Käteviä perheessä jossa on keliaakikko.
Myös mehuja.
Sisäelinruuat, makaronivelli, kalapuikot ja veriletut on sellaisia, mitä lapsena syötiin mutta en koskaan tee omille lapsilleni. Myöskään sellaisia valmispussista tehtäviä ruokia kuten Italian pata ei juuri tule tehtyä, vaikka ne oli omassa lapsuudessa perusevästä. Uskoisin tosin että monessa muussa perheessä niitä syödään kun kaupan hyllyjä katsoo.
Sen sijaan porkkanakeitto, puurot, kesäkeitto, nokkosruuat, kaaliruuat, silakkapihvit ym. kuuluu kyllä meillä ihan normijuttuihin. Kokkina vaan on useammin isä kuin äiti.
Pakko kirjoittaa tänne, kun oli keskustelussa aihe proteiinin määrä kasvispizzan ja lihan välillä, kirjoitin, että kymmenen vuoden kuluttua suomalaisilla on huonot hampaat ja osteoporoosi kansantauti, mode ilmoitti ettähakemaasi sivua ei voi näyttää.:)
Maksalaatikko