Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Listataan ruokia, joita nykyäidit eivät tee enää lapsilleen.

Vierailija
15.01.2018 |

- perunavelli
- porkkanakeitto
- riisivelli

Kommentit (717)

Vierailija
441/717 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitää sanoa että " vanhan ajan" hyvät ruoat ovat kadonneet osittain. Olen -50 luvun lapsia ja silloin oli ruoka vähissä syötiin mitä saatiin ja aika yksinkertaista se oli. Puurot oli tikkuisia, kastikkeita harvoin eli aika paljon soppa ruokaa. Koulussa oli vain puuro/ keittoruokaa ja sieltä jäänyt pinaattikeitto josta tykkään vieläkin teen itse tai ostan valmiina. Maksa ruokia inhoan, mutta jauhemaksa pihvit on saatava k-marketin tiskiltä ne vaan on niin hyviä. Itse opin laittamaan ruokaa vasta 17 vuotiaana ja leipomaan ja kokeilemalla oppii kaikesta joten ihan perinteistä makaronilaatikko, lihapullat ja muusi, siskonmakkarakeitto ja kalaa kaikenlaisia reseptejä kokeillut, niin lapsen lapsille just tuo mummon muusi tai makaronilaatikko pitää olla kun käyvät ja nykyään lohikeitto. Joskus herkutellaan pizzaa itse tehtyä ja jokainen saa omat täytteet pyytää. Vihanneksia ja salaattia syödään paljon ympäri vuoden, mutta nuoriso hyvin vähän jos ollenkaan sekä ruoka tapa muutos on suuri mitä ollut ennen. Nyt eletään yltäkylläisyyden parissa ja mitä helpompaa on ruoan laitto ja monilla ei edes arkena syödä kotiruokaa ja lapsilta ei maistateta erilaisia ruokia kun ei viitsitä tehdä kun ei ole aikaa, joten helpompaa on kun ostaa pizzaa tms valmiina. Voi miten paljon on erilaisia valmis ruokia tarjolla ja niissä vitamiinit laskettu jos haluaa niitä syödä jos ei halua tai viitsi tehdä. On ennen vanhaan ollut myös kiire lapsia pyöri jaloissa ja tehtiin työtä enemmän ja silti piti laittaa ruokaa kun ei silloin ollut marketteja tms kauppoja syötiin se mitä saatiin eikä nirsoiltu. Ruoka kunniaan ja opettakaa lapsille perus ruokia syömällä ja olkaa itse esimerkki heille eli jos et itse syö niin älä opeta sitä lapsille että kun en minä niin ei muutkaan. Koskaan ei ole liian kiire pysähtyä nauttimaan vaikka muusi ja makkarakastike päivän ruokana... YHDESSÄ RUOKAILLA, Kannattaa kokeilla. Ja vielä vanhat kunnon ruoat kunniaan 👏👍🥘🥔

Vierailija
442/717 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silakkapihvit, maksapihvit, sienet, perunaporkkanasose, kaalikääryleet, ahvenpihvit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/717 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykyään tehdä halpoja ruokia kuten ennen vanhaan. Meillä oli perunavelliä ja makaroonivelliä. Aamulla limaista kaurapuuroa joka keitettiin maanantaina ja viimiset syötiin lötkineen perjantaina.  Kalapuikkopaketista 10 puikkoa jaettiin 4 kesken. Kerran herkuteltiin kytkinlevypizzalla joka lämmitettiin paistinpannulla ja jaettiin 4 osaan.

Vierailija
444/717 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa tehdä maksalaatikkoa, enkä Burgundin pataa, alkuperäisen reseptin mukaan. En tee myöskään makaronilaatikkoa, koska minusta makaroni ei ole ruokaa.

Munuais muhennosta en ole tehnyt koskaan, vaikka se on hyvää. Ja makkara ruuat on myös pois listalta, e- koodien vuoksi. Jos jaksan tehdä omatekoista makkaraa, niin sitten makkaroista saa vaikka mitä ruokia.

Kaloja en osaa perata, ja lihamylly meni rikki vehnänorasmehun puristamisen vuoksi, joten en tee myöskään kalapyöryköitä.

Kesäkeittoa en ole tehnyt aikoihin, koska Alepasta ei saa tuore tuotteita. Uhtään uutta perunaa en ole nähnyt Alepassa. Muuta hyvää siellä kyllä on.

Vierailija
445/717 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskisoosia ja tappaiskeittoa

Vierailija
446/717 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa tehdä maksalaatikkoa, enkä Burgundin pataa, alkuperäisen reseptin mukaan. En tee myöskään makaronilaatikkoa, koska minusta makaroni ei ole ruokaa.

Munuais muhennosta en ole tehnyt koskaan, vaikka se on hyvää. Ja makkara ruuat on myös pois listalta, e- koodien vuoksi. Jos jaksan tehdä omatekoista makkaraa, niin sitten makkaroista saa vaikka mitä ruokia.

Kaloja en osaa perata, ja lihamylly meni rikki vehnänorasmehun puristamisen vuoksi, joten en tee myöskään kalapyöryköitä.

Kesäkeittoa en ole tehnyt aikoihin, koska Alepasta ei saa tuore tuotteita. Uhtään uutta perunaa en ole nähnyt Alepassa. Muuta hyvää siellä kyllä on.

Burgundin pata on mun suosikkeja. Teen sitä monesti syksyllä ja talvella.

Vierailija
447/717 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silakkapihvit, maksapihvit, sienet, perunaporkkanasose, kaalikääryleet, ahvenpihvit.

Kaalikääryleet.Nam.😋

Vierailija
448/717 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

LIhakastike naudasta tai possusta ja keitetyt perunat. Seuraavana päivänä perunat pilkottiin kastikkeeseen ja lämmitettiin.  Kalapuikot ja munakastike.  Nakkikastike. Pussikeittoja:pussissa oli jauhe joka sekoitettiin litraan vettä.  Säilykepuurkkilihapullat oli tavallinen arkiruoka.  Nöttkött purkki avattiin molemmista päistä, leikattiin siivuiksi ja paistettiin.

Vierailija
449/717 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee kalaruokia koska olen kalalle allerginen. Mies kokkaa ne.

Ruskeat kastikkeet yms skippaammw koska miehellä on keliakia.

Muuten on tehty paljonkin erilaisia ns vnhoja ruokia mm kaalikääryleitä.

Porkkanakeitto ei ole minusta mikään perinneruoka, päinvastoin. Sitä teen melkeinpä joka viikko.

Vierailija
450/717 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurapuuroa

Vierailija
451/717 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaurapuuroa

Täh? Monta kertaa viikossa tehdään. Riisinkeittimessä saa haudutettua ihanan pehmeäksi.

Vierailija
452/717 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kotona oli ennen muinoin usein sunnuntaisin kokonainen broileri.

Vierailija
453/717 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silakkapihvejä tai yleensäkkään silakoita

Muikkuja

Maksapihvejä

Kananmunakastiketta

Tillilihaa ( en tee tätä minäkään, kiitos ala-asteen).

Mikään ei ole niin herkkua kuin paistetut muikut, perunat ja munakastike 😋 mutta tätä aina hämmästellään ja ostetaan pastapussi, lisäineköntti nyhtöpöhtöö ja universumin laidalta raahattua mantelisoijamaitoa.

Munakastiketta on meillä kesäisin melkein joka viikko. Ihan parasta herkkua varhaisperunoiden kanssa!

Vierailija
454/717 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummon tekemä naurispuuro oli ihanaa. Munuaiskastiketta en sietänyt edes lapsena.

Vierailija
455/717 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silakkapihvejä tai yleensäkkään silakoita

Muikkuja

Maksapihvejä

Kananmunakastiketta

Tillilihaa ( en tee tätä minäkään, kiitos ala-asteen).

Mikään ei ole niin herkkua kuin paistetut muikut, perunat ja munakastike 😋 mutta tätä aina hämmästellään ja ostetaan pastapussi, lisäineköntti nyhtöpöhtöö ja universumin laidalta raahattua mantelisoijamaitoa.

Kananmunakastiketta kyllä tehdään meillä.

Haluan tehdä kananmunakastiketta. Olen syönyt joskus siitä uudien perunoiden kanssa. Minkä muun kanssa se sopii?

Kaikkien kalaruokien (mm. kalapuikot, uunikala jne.) kanssa tarjoan.

Vierailija
456/717 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makaronilaatikko. En ainakaan itse tee.

Mä taas nimenomaan teen itse, koska kerrankin omatekemä on parempaa! Maksalaatikon ostan valmiina, koska se on työläs tehdä. Vai onko muita mielipiteitä?

Vierailija
457/717 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kukaan tykkää siitä munamaito-makaronilaatikosta, vaan me teemme tomaattisen version. Käytännössä ainakin kerran viikossa ja teen sitä myös pakastimeen annosrasioissa josta sitä otetaan töihin evääksi jne.

Vierailija
458/717 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen kaikenlaisia ruokia, joihinkin tarvitsen kyllä reseptin avuksi. Mutta maksa/veriruokia en ole itse tehnyt ja epäilen, ettei oikein teineille maistuisikaan. Ostaako joku oikeasti esimerkiksi makaronilaatikon, kiusauksen tai sopat valmiina rasioissa?

Vierailija
459/717 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksakastike

Makaronivelli

Lämpimät voiileivät ananasrenkailla

Lämpimät voileivät on meidän perheen nuorison suosikki

Vierailija
460/717 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesäkeitto. Nykyäidit ei varmasti edes tiedä mitä se on? Ohrapuuro ja marjakeitto, nams. Kotijuusto. Ja tekeekö kukaan enää pannaria? Teeleipiä, karjanpaistia, karjalanpiirakoita ja mukavoita?

Tuttuja ovat kaikki, tosin esim. karjalanpiirakoita tehtiin vain, koska lapsi halusi kokeilla tekemistä itse. Ovat parempia minusta niissä paperipusseissa valmina kaupassa.

Kaikki perinneruoat ovat listalla kyllä, myös kaali- tai kalaruoat ja 1980-luvun kouluruokalistojen tutut kanaviillokit, lihakastikkeet, kesäkeitot ym. Lisäksi teemme paljon myös erilaisia aasialaisia ruokia, kerran kun ostaa pullot ja purkit kaappiin, riittää hetkeksi intialaisiin, vietnamilaisiin tai kiinalaisiin kastikkeisiin ja ruokiin.