Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Listataan ruokia, joita nykyäidit eivät tee enää lapsilleen.

Vierailija
15.01.2018 |

- perunavelli
- porkkanakeitto
- riisivelli

Kommentit (717)

Vierailija
461/717 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesäkeitto. Nykyäidit ei varmasti edes tiedä mitä se on? Ohrapuuro ja marjakeitto, nams. Kotijuusto. Ja tekeekö kukaan enää pannaria? Teeleipiä, karjanpaistia, karjalanpiirakoita ja mukavoita?

Tuttuja ovat kaikki, tosin esim. karjalanpiirakoita tehtiin vain, koska lapsi halusi kokeilla tekemistä itse. Ovat parempia minusta niissä paperipusseissa valmina kaupassa.

Kaikki perinneruoat ovat listalla kyllä, myös kaali- tai kalaruoat ja 1980-luvun kouluruokalistojen tutut kanaviillokit, lihakastikkeet, kesäkeitot ym. Lisäksi teemme paljon myös erilaisia aasialaisia ruokia, kerran kun ostaa pullot ja purkit kaappiin, riittää hetkeksi intialaisiin, vietnamilaisiin tai kiinalaisiin kastikkeisiin ja ruokiin.

Meillä kyllä syödään kesäkeittoa. Se on niin hyvää.

Vierailija
462/717 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

lappapuuro 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/717 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lappapuuro 

Tätäkin teen usein marja-aronian marjoista. Vitamiineja.

Vierailija
464/717 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkään ruskeasta kastikkeesta, mutta siitä ei ikinä tule kunnolla ruskeaa. Ne jauhot ei vaan ruskistu! Mikä menee vikaan? Laitan paljon voita, pari ruokalusikallista jauhoja ja yritän ruskistaa. Ne saa haalean värin ja kun lisään vettä, kastikkeesta tulee ihan vaaleaa ja vetistä. Ei sellaista paksua ja kunnolla ruskeaa. 

Ihan varmana ruskistuu, kun pannu on riittävän kuuma. Itse en käytä edes voita vaan halvinta rypisöljyä mitä kaupasta löytyy ja hyvin ruskistuu siltikin. Itseasiassa pari kertaa ruskistuneet vähän liikaakin , eli kärtsähtäneet mustiksi, kun olen hetken touhunnut jotain muuta (esim pilkkonut sipulia).

Vesi lisätään vasta sitten, kun jauhot ovat kunnolla ruskeita, muuten tuleekin harmaata. 

Mä paahdan (siis ilman rasvaa/öljyä) teflonpannulla jauhot ruskeiksi.

Vierailija
465/717 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mannapuuroa marjoista esim puolukat.

Vierailija
466/717 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitetäänkö nykyään ihan vaan perunoita?

Vierailija
467/717 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keitetäänkö nykyään ihan vaan perunoita?

Tietenkin, meilläkin ainakin kaksi-kolme kertaa viikossa iso kattilallinen. Niitä syödään ensin keitettyinä ja sitten pannulla paistettuina tai uunissa siivuina paistan pellillä tai teen mäiskyperunoita ja loppuviimemmäksi rieskoja.

Välillä myös intialaisia perunoita eli paistetaan ja lisätään intialaisia mausteita.

Vierailija
468/717 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehmän kieltä siivuina, maitopottuja, kotletteja, kyljyksiä, poron koparakeittoa, leipäjankkia... oikeaa ruispuuroa.

Vierailija
469/717 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

silakkalaatikkoa, pannaria, vatkapuuroa eli vatkattua marjapuuroa, hernekeittoa jossa paistettua jauhelihaa vaikka.

Vierailija
470/717 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lehmän kieltä siivuina, maitopottuja, kotletteja, kyljyksiä, poron koparakeittoa, leipäjankkia... oikeaa ruispuuroa.

Mitään näistä ei syöty lapsuudessani 60-luvulla paitsi ruispuuroa ja sitä keitän edelleen.

Vierailija
471/717 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

silakkalaatikkoa, pannaria, vatkapuuroa eli vatkattua marjapuuroa, hernekeittoa jossa paistettua jauhelihaa vaikka.

Hernekeittoon ei kuulu jauheliha.

Vierailija
472/717 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan parikymppinen pariskunta jolla ei ole lapsia. Kyllä meillä ainekin keitetyt perunat ja karjalanpaisti on ihan perus kotiruokaa. Usein tehdään myös marjapuuroa mikä on hyvä välipala maidon kanssa tai jälkiruoka vanilijakastikkeen kanssa. Tänään poikaystävä oli tehnyt lihamakaronilaatikkoa ja rosollia. Tykätään syödä rosollia ympäri vuoden vaikka moni mieltää sen joulu ruuaksi.

Vierailija
473/717 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampanisua enää harva tekee itse, ehkä vanhemmat.

Koparakeittoa on tarjolla pohjoisessa ainakin.

Jos eläin tapetaan kaikki käytetään hyväksi, syödään mitä siitä lähtee. Se on eläimen kunnioitusta. Turhaan ei tapeta!

Vierailija
474/717 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makaronilaatikko. En ainakaan itse tee.

Minä teen itse, paljon parempaa kuin kaupan eines. Ja aika nopeasti sen tekee.

Vierailija
475/717 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullamössö

Vierailija
476/717 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksakastike

Makaronivelli

Lämpimät voiileivät ananasrenkailla

Lämpimät voileivät on meidän perheen nuorison suosikki

Laita jonkun helpon version ohje, niin kokeilen.

Vierailija
477/717 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pullamössö

Oi, tuo oli kyllä hyvää. Siinä opetettiin samalla ihan pienet lapset juomaan kahvia.

Omasta lapsuudesta usein tehtyjä ruokia olivat näkkileipämaito ja leipäjankki. Kumpaakin olet tehnyt kerran lapsille, kun halusin näyttää, mitä minun lapsuudessa syötiin. Eivät pyytäneet toista kertaa.

Vierailija
478/717 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä perheen master cheffinä kun siltä tuntuu grillaa, hauskaa ja näppärää. Äiti puolestaan kökkii keittiössä kuin koulunkeittäjä joka päivä ja työltä se tuntuukin.

Näin meillä.

Vierailija
479/717 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Konfetit muistin vasta nyt! Eivät olleet lapsen makuun ainakaan mulla. Saakohan niitä enää mistään? Olisi mielenkiintoista maistaa ...

T. 6v n

Vierailija
480/717 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipäkeitto, makaronivelli ja kotiviili.