Listataan ruokia, joita nykyäidit eivät tee enää lapsilleen.
Kommentit (717)
Vierailija kirjoitti:
lappapuuro
Tätäkin teen usein marja-aronian marjoista. Vitamiineja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkään ruskeasta kastikkeesta, mutta siitä ei ikinä tule kunnolla ruskeaa. Ne jauhot ei vaan ruskistu! Mikä menee vikaan? Laitan paljon voita, pari ruokalusikallista jauhoja ja yritän ruskistaa. Ne saa haalean värin ja kun lisään vettä, kastikkeesta tulee ihan vaaleaa ja vetistä. Ei sellaista paksua ja kunnolla ruskeaa.
Ihan varmana ruskistuu, kun pannu on riittävän kuuma. Itse en käytä edes voita vaan halvinta rypisöljyä mitä kaupasta löytyy ja hyvin ruskistuu siltikin. Itseasiassa pari kertaa ruskistuneet vähän liikaakin , eli kärtsähtäneet mustiksi, kun olen hetken touhunnut jotain muuta (esim pilkkonut sipulia).
Vesi lisätään vasta sitten, kun jauhot ovat kunnolla ruskeita, muuten tuleekin harmaata.
Mä paahdan (siis ilman rasvaa/öljyä) teflonpannulla jauhot ruskeiksi.
Mannapuuroa marjoista esim puolukat.
Keitetäänkö nykyään ihan vaan perunoita?
Vierailija kirjoitti:
Keitetäänkö nykyään ihan vaan perunoita?
Tietenkin, meilläkin ainakin kaksi-kolme kertaa viikossa iso kattilallinen. Niitä syödään ensin keitettyinä ja sitten pannulla paistettuina tai uunissa siivuina paistan pellillä tai teen mäiskyperunoita ja loppuviimemmäksi rieskoja.
Välillä myös intialaisia perunoita eli paistetaan ja lisätään intialaisia mausteita.
Lehmän kieltä siivuina, maitopottuja, kotletteja, kyljyksiä, poron koparakeittoa, leipäjankkia... oikeaa ruispuuroa.
silakkalaatikkoa, pannaria, vatkapuuroa eli vatkattua marjapuuroa, hernekeittoa jossa paistettua jauhelihaa vaikka.
Vierailija kirjoitti:
Lehmän kieltä siivuina, maitopottuja, kotletteja, kyljyksiä, poron koparakeittoa, leipäjankkia... oikeaa ruispuuroa.
Mitään näistä ei syöty lapsuudessani 60-luvulla paitsi ruispuuroa ja sitä keitän edelleen.
Vierailija kirjoitti:
silakkalaatikkoa, pannaria, vatkapuuroa eli vatkattua marjapuuroa, hernekeittoa jossa paistettua jauhelihaa vaikka.
Hernekeittoon ei kuulu jauheliha.
Me ollaan parikymppinen pariskunta jolla ei ole lapsia. Kyllä meillä ainekin keitetyt perunat ja karjalanpaisti on ihan perus kotiruokaa. Usein tehdään myös marjapuuroa mikä on hyvä välipala maidon kanssa tai jälkiruoka vanilijakastikkeen kanssa. Tänään poikaystävä oli tehnyt lihamakaronilaatikkoa ja rosollia. Tykätään syödä rosollia ympäri vuoden vaikka moni mieltää sen joulu ruuaksi.
Kampanisua enää harva tekee itse, ehkä vanhemmat.
Koparakeittoa on tarjolla pohjoisessa ainakin.
Jos eläin tapetaan kaikki käytetään hyväksi, syödään mitä siitä lähtee. Se on eläimen kunnioitusta. Turhaan ei tapeta!
Vierailija kirjoitti:
Makaronilaatikko. En ainakaan itse tee.
Minä teen itse, paljon parempaa kuin kaupan eines. Ja aika nopeasti sen tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksakastike
Makaronivelli
Lämpimät voiileivät ananasrenkailla
Lämpimät voileivät on meidän perheen nuorison suosikki
Laita jonkun helpon version ohje, niin kokeilen.
Vierailija kirjoitti:
Pullamössö
Oi, tuo oli kyllä hyvää. Siinä opetettiin samalla ihan pienet lapset juomaan kahvia.
Omasta lapsuudesta usein tehtyjä ruokia olivat näkkileipämaito ja leipäjankki. Kumpaakin olet tehnyt kerran lapsille, kun halusin näyttää, mitä minun lapsuudessa syötiin. Eivät pyytäneet toista kertaa.
Isä perheen master cheffinä kun siltä tuntuu grillaa, hauskaa ja näppärää. Äiti puolestaan kökkii keittiössä kuin koulunkeittäjä joka päivä ja työltä se tuntuukin.
Näin meillä.
Vierailija kirjoitti:
Konfetit muistin vasta nyt! Eivät olleet lapsen makuun ainakaan mulla. Saakohan niitä enää mistään? Olisi mielenkiintoista maistaa ...
T. 6v n
Leipäkeitto, makaronivelli ja kotiviili.
Meillä kyllä syödään kesäkeittoa. Se on niin hyvää.