Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Listataan ruokia, joita nykyäidit eivät tee enää lapsilleen.

Vierailija
15.01.2018 |

- perunavelli
- porkkanakeitto
- riisivelli

Kommentit (717)

Vierailija
401/717 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kananmunakastike on suurinta herkkuani ja meillä lapsetkin tykkää kun teen aika usein.[/quote]

Millä tavalla sinä olet tottunut tekemään?

Vierailija
402/717 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silakkalaatikkoa toivottavasti ei kukaan enää tee lapselleen. Piikkilankaeste, lapsuuteni painajainen.

Sen sijaan janssoninkiusausta tein tänäänkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/717 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkeitto. Nykyäidit ei varmasti edes tiedä mitä se on? Ohrapuuro ja marjakeitto, nams. Kotijuusto. Ja tekeekö kukaan enää pannaria? Teeleipiä, karjanpaistia, karjalanpiirakoita ja mukavoita?

Vierailija
404/717 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä te oikein laitatte ruuaksi ja syötte, kun tuntuu, että suunnilleen kaikki normaalit kotiruuat on jo listattu tänne? Tilaatte pitsaa ja kebabia kotiin tuotuna, ettei vaan kallista aikaa älylaitteiden näpräämiseltä tuhraantuisi kyökin puolella. Ei ihme, että lapsetkin ovat nirsoja ja valittavat kouluruuasta, joka tänäkin päivänä edustaa edelleen paljolti tavallista kotiruokaa. Jo toistakymmentä vuotta sitten eräs koulun keittäjä sanoi, ettei kannata laittaa enää esim. palapaistia ja vastaavia ruokia, sillä nykylapset eivät osaa syödä kokolihaa edes pieniksi paloiksi pilkottuna, vaan pyörittelevät aikansa lihanpalaa suussa kuin purkkaa ja sylkevät pois. Ja huom! kyse ei ollut jänteisitä tai sitkeistä lihanpaloista, vaan mureista hyvälaatuisista, mutta minkäs teet, jos lapsi ei ole oppinut pureskelemaan lihaa, vaan nielee kuin velliä edelleen.

Vierailija
405/717 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska ketju silmäillä.

Olen lounaskokki ja suurinta osaa näistä ruuista tehdään töissä.

Jatkuvasti on leivitettyjä leikkeitä, kanaviillokkia, tillilihaa, karjalanpaistia, possukastiketta (läskisoossia), silakkapihviä/laatikkoa, ruskeakastiketta, nyt kesällä kanamunakastiketta kalan ja uusien perunoiden kanssa, -laatikoita yms. Keitettyjä perunoita lähes joka päivä, ellei muussia. Siis onhan nämä sapuskat hyviä, mutta tahtoisin vaihtelua.

Meillä tekee listat jo eläkkeelle jäänyt rouva (toinen omistaja ja haluaa pysyä duunikuvioissa mukana). Olen toisinaan vinkannut, että voisi tämän päivän ruokiakin joskus tehdä. Esim pastaa ja wokkia, kasviksia iänikuisen keitetyn perunan sijaan tai edes lisukkeeksi. Sitten tulee makaronilaatikko listalle, ainoa "pasta" ruoka, jota tehdään.

Välillä kypsyttää täysin. Tuleehan noita sitten kotonakin syötettyä, jos ylimääräistä jää.

Vierailija
406/717 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voipuuro.

Maksalaatikkoakaan ei enää tehdä itse, vaan ostetaan valmista.

Vierailija
407/717 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Porsaankyljyksiä meillä kypsennettiin paistopussissa uunissa, pussiin laitettiin myös perunaa, porkkanaa, lanttua, palsternakkaa ja sipulia. Tarjoiltiin puolukan ja vihersalaatin kanssa.

Tämähän kuullostaa herkulliselta. Kokeilen oitis, jos vain löydän jostain luomuna.

Porsaankyljys meilläkin 80 luvulla. Nyt ei enää varmaan 10v. Ei niihin kyllä kaupassakaan törmää,

Vierailija
408/717 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä syötiin "maksaporkkanaa" joka oli mun suurta herkkua. Käytännössä kastike jauhemaksasta, porkkanaraasteesta ja smetananasta, syötiin keitettyjen perunoiden kanssa oranssilta lautaselta.

Niin ihanan seiskytlukua!

Meillä tuota kastiketta tehtiin 80 luvulla kun lapset olivat pieniä. Suurin osa jauhemaksaa, vähän porkkanaraastetta ja vähän tavallista jauhelihaa. Ei smetanaa. Tehtiin kuten jauhelihakastike.

Itse söin hesassa koulussa monta vuotta maksapihvejä jauhelihapihveinä, ennen kuin lopulta tajusin asian. Mutta siis hemmetin hyvin tehtyjä ja siihen aikaan ei ollut mitään ruokalistoja näkyvillä missään, kun tuli ruokatunti, niin sinne mentiin ja saatiin mitä saatiin

Vierailija
409/717 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makkarakupit olivat lapsuuden herkkua, herneillä täytettynä. Jälkiruuista kaipaan kuutamokiisseliä (maitokiisseliä) jossa oli hillosilmiä. Meillä syötiin kyllä säännöllisesti kalaa, mutta en tiedä mistä minulle on jäänyt inho kaikkia kalaruokia kohtaan.

Koulun ruuat olivat aivan kammottavia, esimerkiksi veripalttu.

Vierailija
410/717 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaalikeittoa

Maitokaalia

Vierailija
411/717 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä en ole Karjalaiset kotiruuat - kirjan pääpälliä ja paistettuja, keitettyjä oravia valmistanut, enkä valmista.

Ensimmäinen on uunivuokaan aseteltuja kalanpäitä taikinakuoressa, jälkimmäisen voitte itse päätellä.

Useimpia kadonneita perinneruokia tuskin moni kaipaa.

Vierailija
412/717 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verilettuja

Vierailija
413/717 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen joutunut koko lapsuuden (80luku) syömään edellä mainittuja oksettavia ruokia, joten meidän kotona syödään hyvää ja tietysti terveellistä ruokaa. Mielestäni ruuan ei tarvitse olla pahaa ja syödä sitä tillilihaa ja silakkapihviä ihan vain siksi että olisi "kunnon" mamma. Sitä paitsi omassa lapsuudessani en juuri saalaattia, hedelmiä tai kasviksia syönyt. Niitä oli harvoin ja niistä puhuttiin humpuukina. Jos jotain lautaselta piti loppuun asti syödä, oli se läskiliha. Minulla on kauheita traumoja...

Vierailija
414/717 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvun lapsi, enpä muista tehneeni:

silakkalaatikkoa

verilettuja (myydäänkö kaupoissa enää pullotettua verta?)

tillilihaa (vihasin sitä koulussa)

oravakeittoa (Mummoni, Pohjois-Karjalassa syntynyt, on elossa,  s. 1922, asuu edelleen itsekseen,  sanoo, että sitä tuli pakon edessä syötyä 20-luvulla, syynä silloinen lama, joka vei isältä työt. Orava on kuulemma sitkeää ja laihanlaista)

mykyrokkaa (olen maistanut kerran, ihan liian tuhtia kamaa mulle!)

muuten kyllä teen melkein kaikkia lapsuuteni ruokia, koska äitini oli aika kokeilunhaluinen, ja ulkomaan erikoisuudet tuli tutuksi jo silloin ja äiti keräili reseptejä (on vielä 70-vuotiaanakin kysytty pitokokki ja siskostanikin tuli kokki). Pitsaa opin tekemään jo -79, 9-vuotiaana. Kasvoin aikuiseksi aika erilaisessa maailmassa kuin mummoni...mummu on opettanut karjalanpiirakat ja vielä kesällä hämmästytti, kun oltiin mummi kyydissä mummolassa ja pisti ruisleipätaikinan pöydällä pyörimään, kun kysyin neuvoa. Mummo on itse myöskin hyvin kokeilunhaluinen ja tykkää nykyajan ruuista, erityisesti pitsasta ja lasagnesta. Mutta kyllä, kala ja perunalihakukkoa olen tehnyt mummolan leivinuunilla!

(mummola on edelleen siellä Pohjois-Karjalassa, mutta mummu asuu käytännön syistä täällä pääkaupunkiseudulla vuokra-asunnossa. Kaikki lapset kun muutti tänne 60-70-luvuilla)

Vierailija
415/717 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauravia nakkeja

Vierailija
416/717 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo makaronivelli oli meillä nimeltään patukkavelli. Älkääkä kysykö miksi. En tiedä.

Vierailija
417/717 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

- makaronivelli

- makkarasoppa

- läskiasoossi

- simaa

- munkkeja

- tippaleipää

Ehkä jotku tekee, mutta 70-luvulla noita teki "kaikki" äidit.

Vierailija
418/717 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskonmakkarakeitto

Vierailija
419/717 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän äiti ja isä tekivät 70-luvulla kotona ruokaa kummatkin. Osittain tekivät nykyäänkin tuttuja makaronilaatikkoa, nakkikastiketta, kanaviillokkia, makkarakuppeja, uunilenkkiä juustolla, pitsaa, kalaa, yms.

Lisäksi tekivät:

- osso buccoa

- härkää punaviinissä

- lihapataa smetanalla

- nöttkötti-makaronivuokaa

- lämpimiä voileipiä

Noita en ole todellakaan valmistanut aikuisena, koska kroppa ei siedä lihaa, joten lopetin lihansyönnin vuosikymmeniä sitten :)

Vierailija
420/717 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksalaatikko, kaalikääryleet jopa maronilaatikko tuntuu monelle liian vaikealle.