Listataan ruokia, joita nykyäidit eivät tee enää lapsilleen.
Kommentit (717)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole nähnyt perunaa ja jauhelihakastiketta lapsiperheen ruokapöydässä vuosikausiin. Yleensä on pastaa jossain muodossa (ja jauhelihaa).
Meillä tehdään tosi usein kun on lasten herkkua. Siis keitetyt perunat ja jauhelihakastike 😁
Meillä myös keitetyt perunat ja jauhelihakastike on vähintään 2 kertaa kuussa. 3 lasta.
Vierailija kirjoitti:
Keitot, kuten lihakeitto, jauhelihakeitto, kalakeitto ja makkarakeitto. Janssonin kiusaus , kanaviillokki. Tekeekö moni nuori äiti ruokaa yleensäkään, nykyään ostavat paljon valmisruokia. Se yhteinen aika , mikä voisi olla perheellä ruuan tekemisessä sekä yhdessä syömisessä , on hävinnyt, koska somessa vietetään suurin osa ajasta. Harmi.
Täh? Meillä on usein jauhelihakeittoa, makkarakeittoa tai kalakeittoa. Luulen, että muissakin perheissä on, koska ne tulee nopeasti ja kiehuu itsekseen liedellä. Kanaviillokkia ei ole, koska en ole sitä itsekään koskaan maistanut. En osaisi valmistaa. Janssoninkiusausta on silloin tällöin, mutta lapset pitää enemmän tonnikalakiusauksesta. Mitä on nämä mystiset valmisruuat, joita väitetään syötettävän perheissä? Meillä ostetaan valmiina maksalaatikko ja pinaattiletut, eikä niitäkään kovin usein ole.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään ruskeasta kastikkeesta, mutta siitä ei ikinä tule kunnolla ruskeaa. Ne jauhot ei vaan ruskistu! Mikä menee vikaan? Laitan paljon voita, pari ruokalusikallista jauhoja ja yritän ruskistaa. Ne saa haalean värin ja kun lisään vettä, kastikkeesta tulee ihan vaaleaa ja vetistä. Ei sellaista paksua ja kunnolla ruskeaa.
Laita ensin voi ruskistumaan ja sitten vasta lisäät jauhoja, kun voissa on väriä. Sitten paistelet muutaman minuutin. Pannu ei saa olla liian haalea. Vettä lisätään hitaasti vasta kun voi-jauhoseos on kunnolla ruskeaa.
Joku mainitsi muikut. Ne oli mun herkkua lapsena, paistettuna. Pyrstö oli paras osa. Ja nytkin on n. kilo muikkuja pakkasessa. Mietin vaan, että paistanko, vai teenkö muikkukukon. Ja toinen lapsuuden lemppari oli, kun olin kahdestaan mummin kanssa ja hän teki kalakeittoa niin, että kokonaisen kalan vaan pilkkoi kolmeen osaan ja laittoi kattilaan perunoiden ja kasvisten kanssa. Helposti parasra kalakeittoa ikinä!
Tulen edellämainittuja tekemään kyllä omille lapsille tulevaisuudessa. Tulipa nälkä.:D
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi listata? Ketä se hyödyttää?
Sanos muuta. Jokainen tekee sitä mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Oikeaa kanaviillokkia en ole aikoihin tehnyt, kun kanaa on Suomessa lähes mahdotonta saada ja broileri menee atomeiksi jos siitä yrittää oikean viillokin tehdä. Ja onhan oikeassa kanassa ihan eri tavalla makuakin.
Ei ole mahdotonta saada, edes lähes mahdotonta. Vaan helposti, kun menee kauppaan ja kertoo lihatiskille tahtonsa. Sitten sitä saa koko ajan. Tai lihakauppaan, Suomessakin.
Anton&Anton myy koko ajan kanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klimppisoppaa ja veripalttua.
Miten tuo liittyy nykyäiteihin? Minä synnyin -77, enkä ole koskaan syönyt klimppisoppaa tai veripalttua.
Ehkäpä tässä on alueellisia eroja.
Omituinen alotius siksi, että vaikkei jokainen meistä tee veripalttua, klimppisoppaa, silakkapihvejä, makkarakastiketta ym. lueteltuja, monet ihan varmasti tekevät.
En lukenut kuin paria ekaa sivua, mutta niiden perusteella voin kysyä, että kenen nykyäidin äidit, tai edes äidinäidit ovat muka tehneet seuraavia ruokia:
klimppisoppaa
veripalttu
munuaispata
mykyrokka
läskisoosi
perunavelli
Ja joo, varmasti noista jotain on tehty yksittäisperheissä vielä 2000-luvullakin, mutta eivät todellakaan ole kuulunut tavallisten perheiden päivittäiseen ruokapöytään ainakaan viimeiseen 50 vuoteen.
Itse elin lapsuuteni 60-70 luvuilla ja meillä äiti teki kaiken ruuan itse, eli mitään ei ostettu valmiina kaupasta, saati käyty ulkona syömässä. Ruuat oli sitä samaa, mitä muissakin tavallisissa perheissä siihen aikaan, eli paljon samoja mitä tänäkin päivänä kotona tehdään, Eli perunaa erilaisilla kastikkeilla, laatikkoruokia, keittoja, lihapatoja, kalaruokia jne. On toki joitain ruokalajeja, mitä ei tänä päivänä enää juurikaan tehdä, mitä vielä 70-luvullakin jokapäiväisenä syötiin. Yksi sellainen on oli silakkalaatikko, jota itse aina inhosin, enkä ole sitä koskaan lapsuuteni jälkeen maistanutkaan. Janssonin kiusauksesta toki pidän, mutta se onkin ihan eri ruoka.
Joo varmasti on yksittäisi
Munakastiketta kalaruuan kanssa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makkarakuppeja. Siis se, missä lauantaimakkaraa tms. paistetaan pannulla vain toiselta puolen niin että se kupertuu, ja täytetään kuppi jollain muhennoksella.
Mä olen kokeillut ainakin miljooni kertaa, eri makkaroista. Mutta lauantaita on muutettu, eipä enää kuperru. Se on vaan sellaista hyhmää, mössöä. Olen laittanut mielipiteitäni ruokatehtaille.
Meillä oli usein perunamuussia, makkarakuppeja ja kupeissa herneitä. Plus kiinankaalta ja ananasta. Herkkuruokaa!
Nyt makkaratehtaa markkinarakoa haistelemaan! Kuppimakkaralle olisi kysyntää. Tai jos jo teette sitä niin mainostakaa paremmin. Retroruokahan on in.
Olisiko vika siinä, että nykyään makkarat tehdään muovikuoreen, kun ennen tehtiin luonnonsuoleen? Muovi pitää poistaa ennen paistoa, jolloin siivu ei muotoudu kunnolla kupiksi.
Samaa mietin itsekin, kun luin, että joku vielä makkarakuppeja valmistaa. Muistan, että tuo ruoka oli 1970-luvun loppupuolella puuron jälkeen toinen ruokalaji, jonka kotitaloustunnilla valmistimme. Jokaiselle riitti yksi makkarasiivu ja lusikallinen keitettyjä herneitä. Sen jälkeen en ole makkarakuppeja paistellut enkä maistellut.
https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/188395/MAKKARAKUPIT%20Kanamuna…
Kokeile tehä tällä reseptillä
Olen 90 luvun lapsi ja silloin meillä tehtiin paljon janssoninkiusausta, minestronekeittoa, karjalanpaistia ja kesäkeittoa.
Mitään näistä en ole aikuisiällä tehnyt enkä ymmärrä miksi. Tykkäsin kaikista kuitenkin paljon. Täytyypä tehdä ensiviikolla.
Nykyäidit tekevät smoothieita, kasvisruoka ja paljon terveellisempää sapuskaa. Lopettakaa nykyäitien parjaus. On myöskin täysin ok käydä joskus ulkona syömässä tai käyttää puolivalmisteita tai valmisruokaa, kunhan tulee syödyksi. Elämäntilanteita on niin monia. Ja ravintoloista voi saada monipuolisempaa sapuskaa kuin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Munakastiketta kalaruuan kanssa
Tottakai teen munakastiketta sekä kalaruuan kanssa että ilman kalaruokaa.
Tässäkin näkyy juuri se, ettei aloituksessa ole häntää.
Tämänkin ajan voizitte käyttää ruuanlaittoon. Hävetkää.
Vierailija kirjoitti:
Nykyäidit tekevät smoothieita, kasvisruoka ja paljon terveellisempää sapuskaa. Lopettakaa nykyäitien parjaus. On myöskin täysin ok käydä joskus ulkona syömässä tai käyttää puolivalmisteita tai valmisruokaa, kunhan tulee syödyksi. Elämäntilanteita on niin monia. Ja ravintoloista voi saada monipuolisempaa sapuskaa kuin kotona.
Kiitän sinua, ketä lainasin. ♥
.
Minä, nykyäiti, en koskaan laittanut suolaa lapseni kaurapuuroon.
Ja hyvin menee suolattoma alas edelleenkin, kunhan joukossa on maitoa ja marjoja.
.
Teen smoothieita, oi kamala!
Ja käyn lapseni kanssa vähintään kerran kuukaudessa ulkona syömässä!
Oi Kalamaja!
Vierailija kirjoitti:
Jaa, kyllä mä teen aika useinkin porkkanasosekeittoa, se on hyvää. Lisukkeeksi vaikkapa lämpimiä voileipiä, niin tulee takuulla maha täyteen.
Mitä laitat lämpimiin voileipiin, kysyy utelias
Miten tuo liittyy nykyäiteihin? Minä synnyin -77, enkä ole koskaan syönyt klimppisoppaa tai veripalttua.