Listataan ruokia, joita nykyäidit eivät tee enää lapsilleen.
Kommentit (717)
Silakat, paistettuina, pihveinä.
Muikut.
Veriletut.
Janssonin kiusaus.
Lindströmin pihvit.
Maksapihvit tai- kastikkeet.
Keitettyjä perunoita (teen vain uusista perunoista, kausi lyhyt)
Karjalanpaistia.
Karjalanpiirakoita (ostan valmiina)
Nakit ruskeassa sipulikastikkeessa.
Tiikerikakku.
Aika paljonkin ruokia joita en itse tee ja olivat hyvin yleisiä lapsuuden kodissani.
Kananmunakastike, maksakastike, makaroonivelli.
Meillä teen verilettuja (verta löytyy monen kaupan pakasteesta), silakkapihvejä ja monia muitakin täällä mainittuja ruokia, kasvissosekeitot on lapseni 3 vee suurinta herkkua. Maksaruokia en tee koska itse inhoan maksaa, mut makaroonivelli on hyvää ruisleivän kanssa. Ruskeakastikkeen teon opin jo 12 vuotiaana mummolassa. Leivon pullia, teen itse leivät (myös ruisleivän). Lapsi osallistuu mielellään kaikkeen tähän ja osaa jo auttavasti kuoria myös omenan. Eipä noita taitoja opi ellei tee. Itsekkin olen töitä tekevä äiti, mutta viikonloppuna tai iltapuhteena saatan leipoa jotain. Emme katso telkkaria, vaan harrastetaan liikuntaa, käydään metsässä, uimassa ja tehdään ruokaa ja leivotaan. Kyllä sitä aikaa jää, pitää vain priorisoida. Toki jos haluaa helppoa, aamupalana smoothie valmiiksi pilkotuista pakastehedelmistä, lounaaksi ruokalasafkaa, välipalaksi itselle kahvi ja lapselle suklaapatukka, päivälliseksi ranskalaiset ja nakit ketsupilla ja iltapalaksi leipää ja vanukas, niin tokihan sitä voi töllöttimen ääressä aikaansa viettää. Näin vähän provosoiden ja liiotellen. Eipä siinä, makumaailmat muuttuvat ja ruokatavat kansainvälistyvät. Yleisempää näyttää olevan ruokalistalla äyriäispasta jollain hienolla nimellä varustetulla kastikkeella, kuin läskisoossi, ei siinä mitään väärää ole. Pääasia, että vatsa tulee täyteen ja perhe syö järkevästi.
Ai hitsit alkoi tehdä mieli verilettuja ja puolukkamursketta, pitää lähteä Prisman pakastealtaalle :p
Esimerkiksi paistettuja aivoviipaleita, aivomuhennosta, sydänpataa, paistettuja keuhkoja tai vaikka maitopuuroon sekoitettua raastettua, raakaa maksaa. Se on sääli, sillä nuo olisivat lapsille erittäin sopivia liharuoan korvikkeita ja aivan erityisesti raaka maksa olisi erittäin terveellinen, verta lisäävä liharuoka lapsille.
Vierailija kirjoitti:
En ole nähnyt perunaa ja jauhelihakastiketta lapsiperheen ruokapöydässä vuosikausiin. Yleensä on pastaa jossain muodossa (ja jauhelihaa).
Minä teen. Oikeen kunnon kastikkeen eli voissa ruskistan jauhot. Se on meidän perheen lempiruoka.
Eräsmamma kirjoitti:
Mararoonivelli. En ole ikinä tehnyt vaikka itse söin lapsena... maksaruokia en tee kun inhoan niitä ja pidän haitallisena jätteenä maksaa. Onko se oikeasti edes ruokaa?... turvallista ruokaa se ei ole.
Maksa on erityisesti lapsille hyvä ja terveellinen ruoka erityisesti siksi, että se parantaa lapsilla verenmuodostusta. Siinä on selvästi jokin sellainen vaikutus, että se saa lapsen veren kasvamaan kunnolla.
Läskisoosia, tirripaistia, hernerokkaa, papusoppaa, puolavelliä, omenapuuroa ...
Vierailija kirjoitti:
Läskisoosia, tirripaistia, hernerokkaa, papusoppaa, puolavelliä, omenapuuroa ...
Hernerokka ja papusoppa on sama asia. Koulussa suosittu ja moni tekee kotonakin. Helppo tehdä. Ravitsevaa ja edullista, pannaria jälkkäriksi. Omenariisipuuroakin moni tekee vielä.
Vierailija kirjoitti:
Isät. eikö isät tee ruokaa?
Norjalaiset ainakin, kalastajan vaimon exmies on taitava ja ahkera ruuanlaittaja.
Silakkalaatikko ja kanaviillokki
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta aika paljon siinä lueteltiin ihan meidän perheen vakioruokia. Veri-ja maksaruokia en tee, tosin meillä ei syöty niitä lapsuudenkodissanikaan. Mutta ihan samat kananmunakastikkeet, kesäkeitot, hernekeitot, janssoninkiusaukset, kaalilaatikot ynnä muut meiltä löytyy ruokapöydästä kuin lapsenakin. Sekametelisoppa on varmaan ainoa, mitä en koskaan tee. Siitä en ole koskaan pitänyt, eikä meidän lapset varmaan edes tiedä, mitä se on.
En tee maksaruokia, koska inhoan maksaa, enkä silakkaa. Tosin lapsuudenkodissakaan ei syöty silakkaa vaan haukea, ahventa, siikaa ja muikkua.
Meillä syödään sekä suomalaista perinneruokaa että uusia ja etnisiä ruokia. Eniten ehkä pastaa, Mutta perinteisistä pottukukkoa, pottumaitoa, kalakeittoa, kyljyksiä, perunaa ja kastiketta (liha, jauheliha, makkara), helmipuuroa, kesäkeittoa, perunavelliä, itse tehtyä hernekeittoa, lihakeittoa, jauhelihakeittoa, siskonmakkarakeittoa, kaalikeittoa, kaalilaatikkoa.
Keitot, kuten lihakeitto, jauhelihakeitto, kalakeitto ja makkarakeitto. Janssonin kiusaus , kanaviillokki. Tekeekö moni nuori äiti ruokaa yleensäkään, nykyään ostavat paljon valmisruokia. Se yhteinen aika , mikä voisi olla perheellä ruuan tekemisessä sekä yhdessä syömisessä , on hävinnyt, koska somessa vietetään suurin osa ajasta. Harmi.
Vierailija kirjoitti:
Sisäelin- ja veriruokia en tee. En edes tiedä, mistä esim. maksaa saisi.
Porkkanakeittoa meillä on usein.
Maksaa ihan tavallisesta ruokakaupasta, palana ja jauhettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokonaisena paistettu broileri.
70 - 80-lukujen taitteessa tämä oli meillä usein viikonloppuruokana. Yleensä broileri tehtiin padassa - tai jos lintu oli iso, niin paistopussissa ja mukana oli perunia ja juureksia. Riisiä meillä ei syöty. Joskus olen broilerin valmistanut painekattilassa, mutta siinä ei ole sitä samaa fiilistä.
Tämä tuo lapsuudesta ruokaelämysmuistoja koska vaarilla oli kanala ja kesäisten vierailujen pääateria oli jostakin isosta padasta tarjoillut paistetut kanat.
Meillä tehdään kokonaisena paistettua kanaa/broileria. Itse asiassa juuri huomenna sunnuntailounasruoka.
Teen sen tosin tällä Jamie Oliverin ohjeella https://www.jamieoliver.com/recipes/chicken-recipes/roast-chicken-with-…;
Uunipannulle jäävästä liemestä teen valkoviini-kermakastikkeen.
Herkkuruokaa koko perheelle.
Muuten meillä kyllä edelleen tehdään maksaa pihveinä ja kastikkeena, janssoninkiusausta ja kaalilaatikkoa ainakin näistä vanhoista ruoista . Kerran olen tehnyt makkakuppejakin. Jauhelihakastike eli murukastike ja perunat myös tavallinen ruoka. Tosin useammin varmaan teen jauhelihasta bolognesea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokonaisena paistettu broileri.
70 - 80-lukujen taitteessa tämä oli meillä usein viikonloppuruokana. Yleensä broileri tehtiin padassa - tai jos lintu oli iso, niin paistopussissa ja mukana oli perunia ja juureksia. Riisiä meillä ei syöty. Joskus olen broilerin valmistanut painekattilassa, mutta siinä ei ole sitä samaa fiilistä.
Tämä tuo lapsuudesta ruokaelämysmuistoja koska vaarilla oli kanala ja kesäisten vierailujen pääateria oli jostakin isosta padasta tarjoillut paistetut kanat.
Meillä tehdään kokonaisena paistettua kanaa/broileria. Itse asiassa juuri huomenna sunnuntailounasruoka.
Teen sen tosin tällä Jamie Oliverin ohjeella https://www.jamieoliver.com/recipes/chicken-recipes/roast-chicken-with-…;
Uunipannulle jäävästä liemestä teen valkoviini-kermakastikkeen.
Herkkuruokaa koko perheelle.Muuten meillä kyllä edelleen tehdään maksaa pihveinä ja kastikkeena, janssoninkiusausta ja kaalilaatikkoa ainakin näistä vanhoista ruoista . Kerran olen tehnyt makkakuppejakin. Jauhelihakastike eli murukastike ja perunat myös tavallinen ruoka. Tosin useammin varmaan teen jauhelihasta bolognesea.
Unohtui aivan silakkapihvit, tomaattisilakat ja muikut joita meillä myös syödään säännöllisesti.
Savustettua lahnaa söin lapsena usein lauantaisaunan jälkeen ruokana. Nyt ei juurikaan saa lahnaa kaupasta, itse pyydettävä.
Lapsena lauantaisaunan jälkeen syötiin tosiaan ensin savulahnaa, 80-luvulla oli myös HK-sininen ja viilloissa Turunmaata ja juustovoileipiä (=paahtoleipiä ja Turunmaata päällä), sitten tehtiin pizzaa paahtoleipäviipaleiden päälle (jauhelihaa, ketsuppia ja sitä Turunmaata), 80-/90-lukujen taitteessa saunapalvikinkku-emmentalpiirakkaa ja ysärillä valikoimaan tuli myös savulohi. Meillä oli kotona savustuspönttö, joten savukalat tehtiin itse.
Nykyään vanhempieni lauantaisaunaruoka on useimmiten pakastepizzaa :-D
Leivitetyt pihvit tai porsaankyljykset
Mannapuuron ja mehukeiton taisi joku jo sanoakin
Ruispuuro ruisjauhoista