Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Listataan ruokia, joita nykyäidit eivät tee enää lapsilleen.

Vierailija
15.01.2018 |

- perunavelli
- porkkanakeitto
- riisivelli

Kommentit (717)

Vierailija
321/717 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilliliha on meillä yksi perheen lemppari ja oli minulle sitä jo lapsena! Asiaa tosin auttoi se, että oma äiti valmisti sen huolella ja pitkään kypsentäen, ja koulukeittiö taasen ei valmistanut sitä ollenkaan. Meillä tilliliha valmistetaan kunnon lihasta (esim. naudan sisäpaistista ja porsaan ulko- tai sisäfileestä) ilman sattumapaloja ja lihojen annetaan kypsyä ja mureutua kattilassa useampi tunti, ennenkuin siitä tehdään kastike :D

Tänään uuniin menee karjalanpaisti, toinen varma koko perheen ruoka. Itse koen, että kahden alle 3-vuotiaan kanssa usein parhaita ruokia ovat juuri ne vanhat, perinteiset pataruuat ja kastikkeet, jotka voi valmistella jo aamupäivällä sopivalla hetkellä ja jättää uuniin tai hellalle hautumaan useaksi tunniksi. :)

Vierailija
322/717 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstamammat syöttävät lapsilleen eineksiä, joten kaikki ruoat. Kalapuikkojen ja nugettien laittamista uuniin ei lasketa ruoanlaitoksi.

Kuuluuko se ruuanlaitto vain palstamammoille? Mitäs palstafaijat tekee?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/717 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen jatkaa.

Lisäksi kiisseliä tein viimeksi eilen (tosin ensisijaiseksi siksi, että toinen lapsi on kipeänä ja ajattelin sen olevan helppoa syötävää). Omena-kaurapaistosta usein näin syysaikaan, myös mustikkakukkoa toisinaan. Ja pullaa leivotaan esikoisen kanssa aina välillä, vaikka esikoisella taitaa taikina päätyä ennemmin suuhun kuin uunipellille :D

Vierailija
324/717 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskisoosi, klimppisoppa. Mun lapsuudes oli näitä, eka hyvää, toinen ei.

Vierailija
325/717 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai isät..

Vierailija
326/717 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rössyperunaa

Vierailija
327/717 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Madesoppaa

Vierailija
328/717 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstamammat syöttävät lapsilleen eineksiä, joten kaikki ruoat. Kalapuikkojen ja nugettien laittamista uuniin ei lasketa ruoanlaitoksi.

Kuuluuko se ruuanlaitto vain palstamammoille? Mitäs palstafaijat tekee?

Isänä mietin samaa. Välillä tuntuu että palstalla eletään jossain 50-luvulla, mutta ehkä se on vaan tämä oma kaupunkilaiskupla.

Vierailija
329/717 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuuteni ruoista en ole tehnyt näitä:

Makkarakuppi

Makkara-juustokuppi

Kiuasmakkara (tai mitään muutakaan makkararuokaa)

Talouskyljys

Ruskeaa kastiketta tai muitakaan kastikkeita millekään ruoalle.

Riisi-peruna-jauhelihakeitto

En tiedä ovatko nuo olleet yleisiä. Äitini oli töissä sairaalan keittiöllä ja sai sieltä ideoita.

Se kiuasmakkarakin tuli sieltä, oli työkaverin resepti.

Toisinaan toi kotiin ylijäämäruokia töistä.

Vierailija
330/717 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isät. eikö isät tee ruokaa?

Vierailija
331/717 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän monta ihmistä jotka eivät ole saanu kotona lapsena tehdä ruokaa, ehkä siinä on suuri syy miksei kaikki osaa/halua tehdä ruokaa.

Hyvä pointti.

Minä en saanut tehdä keittiössä mitään ennen teini-ikää, eivätkä ne keittiöhommat enää siinä vaiheessa mitenkään kiehtoneet.

Äitini naureskelee vieläkin kuinka olin lapsena suuttunut siitä että en ollut saanut tehdä mitään taloustöitä.

En saanut auttaa ruoanlaitossa, en tiskaamisessa, en siivoamisessa enkä ruoanlaitossa. En yhtään missään sillä se olisi ollut äidille vaivalloista.

Isän kanssa sain kuitenkin tehdä autoremonttia ja pihatöitä, maalata taloa ja tapetoida seinää jne. Hänen kanssaan pääsin kalastamaankin.

Minun on vieläkin helpompi lähestyä tällaisia töitä kuin perinteisiä "naisten" kotitöitä.

Teininä tuli sitten keittiövuoroja ja siivousvuoroja ja yhtäkkiä olisi pitänyt osata ja olla hirveän kiinnostunut. Siitä äiti sitten sai syyn pitää kodinhoitotaitojani lähinnä vitsinä.

Kun enhän minä mitään osannut ilman neuvomista tehdä.

Olin äidin mielestä täysin kelvoton naiseksi, sillä "eihän se osaa edes teetä keittää" hahhahhaa kuinka hauskaa.

T. 70-luvun lapsi

Vierailija
332/717 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on listattuna kyllä ihan meidän perusruokiakin... Maksaruokaa tehdään harvemmin mutta maksalaatikkoa ja kastiketta olen kyllä tehnyt ja maksapihvejäkin. Silakkapihvit oli joskus ihan vakiotavaraa kun yksin asuin, nyt harvemmin kun muut ei tykkää. Jauhelihakastike ja potut on ihan perus arkiruoka. Kaalilaatikkoa on välillä mutta keittoa en ole tehnyt siitä itse... Voisi melkein kokeilla koska äiti teki sitä omassa lapsuudessa ja tykkäsin.

Osa mainituista on jäänyt omasta keittiöstä ihan terveellisyyden takia. Eikö ruskea kastike ole lähinnä voita ja vehnäjauhoa? Mannapuuro ja keitto on enempi herkkupuolta, kaurapuuro ja marjat sitä arkikamaa. Pullaa leipoisi vaikka joka viikko mutta valitettavasti se tulisi myös syötyä 😊

Keitetty kieli ja sieniruuat on niitä, joita omassa lapsuudessa syötiin kotona mutta mitä itse ei tule tehtyä. Sieniä siksi etten itse tunnista niitä...

Vierailija
333/717 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin nuorena leiponisesta, ja vieläkin, sekä ruuanlaitosta nykyään. Muistan, kuinka lapsuudenkodissa tekemäni muffinssit lensivät seinään äitini toimesta, koska keittiö oli sotkuinen äidin tullessa kotiin. En ollut jälkiä ehtinyt siivoamaan , koska hommat olivat kesken. Se ei vaikuttanut jatkoihin, kuten sanoinkin, yhä edelleen pidän leipomisesta.

Vierailija
334/717 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myydäänkö kaupassa kunnon kyljyksiä enää? Hyväähän se oli, oikein rasvainen kyljys.

Vierailija
335/717 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne tunnu tekevän mitään ruokia. Kaikki on liian vaivalloista ja vie aikaa jopa puoli tuntia päivässä. Ei sitä ehdi kun on tärkeämpää tekemistä älypuhelimen tutkimisessa.

Ja tämän sinä tiedät siksi, koska et itse tee ruokaa, vai?

Tältäkin palstalta lukenut varmaan tuhat kertaa miten kamalaa ja aikaavievää se ruuanlaitto on.

Juuri näin. Tämän palstan kirjoitukset ovat Sana ja Totuus. Jos jotain kirjoitetaan tälle palstalle, on se oleman kuin Raamatun pyhä sana, jota ei sovi epäiltävän, ellei tahdo joutua ikuiseen kadotukseen.

Jos Pyhä Palstamamma sanoo, että ruoanlaitto on kamalaa ja aikaavievää, niin silloin se on sitä. Uskokaa jo tuota sivullista, älkääkä lytätkö viestintuojaa!

Vierailija
336/717 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mararoonivelli. En ole ikinä tehnyt vaikka itse söin lapsena... maksaruokia en tee kun inhoan niitä ja pidän haitallisena jätteenä maksaa. Onko se oikeasti edes ruokaa?... turvallista ruokaa se ei ole.

Vierailija
337/717 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipulisoosia eli ruskeata kastiketta, jossa on vain sipulia, ei lihaa

Maitoperunakeittoa, nam

Vierailija
338/717 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipäkeittoa

Pottumaitoa

Vierailija
339/717 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isät. eikö isät tee ruokaa?

Tekee, mutta tässä kysyttiin äitien tekemistä ruuista. Isät ei liity tähän aloitukseen mitenkään, edelleenkään.

Vierailija
340/717 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myydäänkö kaupassa kunnon kyljyksiä enää? Hyväähän se oli, oikein rasvainen kyljys.

Valitettavasti. Ei joka kaupassa, mutta joissain. Sama juttu maksan kanssa, sitäkin pitää yleensä erikseen pyytää.