Voiko Suomessa olla työ josta ei voi puhua?
Tässä jonkin aikaa tapaillut miestä, joka ei halua kertoa mitä tekee työkseen.
Alku vaiheessa tapailuamme en kiinnittänyt huomiota siihen, että ei puhu mitään työstään, kun hyvin avoimesti kertoili elämästään,menneisyydestään ja harrastuksista. Tavatessamme kertoi olevansa lentäjä, jonka ymmärsin huumoriksi, kun sopi tilanteeseen.
Jonkin aikaa tapailtuamme kysyin mitähän tekee työkseen, niin ohitti kysymyksen ja vaihtoi aihetta. Vitsaili jossain vaiheessa olevansa piilo miljonääri, katselee ensin että en ole rahojen perässä.
Kaverin kanssa tästä ollaan keskusteltu, niin hän on sitä mieltä, että olisi työtön joka ei vaan kehtaa kertoa sitä. Sekin on jotenkin poissa suljettu, kun lähtee aamuisin töihin ( tai johonkin), harrastukset ja muut ulkoiset tekijät kertoo kyllä muuta kuin työtön.
On alkanut arveluttaa onko hänen elantonsa ihan rehellistä. Hänestä ei löydy googlettamalla mitään, hänen puhelin numeronsa on salainen. Eikä hänellä ole mitään sosiaalisen median tilejä.
Vietimme pitkää viikonloppua yhdessä ja olisin halunnut laittaa instaan meistä yhteiskuvan, mutta hän kielsi laittamasta kuvaansa mihinkään.
Tänään kysyin, että mitä hän tekee työkseen kun se mietityttää minua. Vastasi ettei puhuta siitä vielä.
Tällaisia havaintoja olen tehnyt, ettei hänelle mene viestit päivisin perille. Vastailee sitten illalla. Muutaman kerran olen yrittänyt soittaa päivällä, muutei saa yhteyttä.
Kommentit (267)
Vasta isäni kuoltua sain tietää hänen työstään totuuden.
Eli voi olla.
Olin aina luullut, että isäni oli valtiolla joku tylsä virkamies. Joskus totuus on tarua ihmeellisempää.
Mutta aloittajan tapauksessa, voihan kyseessä olla sijoituksilla elävä mies, joka tekee jotain harrastejuttua työkseen vähän vasemmalla kädellä. Sellaisia tiedän parikin. Toinen antaa tennistunteja ja toinen roplaa moottoripyöriä. Ja sitten jos se työ on jotain ns. nolompaa, tai jotenkin epämiehekästä, ei siitä ehkä jaksa heti kertoa.
Tämähän alkaa käydä jännäksi. Ulkomailla suomalaisten suosimissa hotelleissa näitä nimettömiä ihmisiä tapaa enemmänkin, juuri lomakauden ulkopuolella. Kerran kolme kaverusta oli elefantteja ostamassa. Ihan hauskaa oli aina arvailla millä oikeasti elivät ja tekivät. Paha paikka jos tuollaiseen sattuu vielä rakastumaan. Parasta varmistaa oma selustansa, ei saa kertoa nimeänsä, eikä juoda alkoholia näiden seurassa. Aivan toisenlainen tapaus oli yksi "remonttireiska, joka itse sanoi, ettei voi olla töissä aina kun hän on avovanki ja asuu Suomenlinnan avovankilassa. Että tällaistakin.
Vierailija kirjoitti:
Entäs nää Kuukkelin palkkaamat? Hehän ei mukamas sais kertoa edes sukulaisilleen missä on töissä?
Perheenjäseneni oli siellä ja joutui kirjottamaan seitsemän vaitiolosopimusta.
Menet verotoimistoon ja katsot heppulin verotiedot... sillä voi ainakin selvittää onko hän sos pummu
Jos huhut pitävät paikkaansa siitä, että Puolustusvoimilla on massiivisia maanalaisia luolia, joissa on myös siviilihenkilöitä töissä, niin siinä saattaa hyvinkin olla työ, josta ei voi puhua.
Itse kun olin armeijassa, niin eräs kantahenkilökuntaan kuuluva upseeri mainitsi puhuessaan varusmiehille muutamalla sanalla luolat. On täyttä arvailua, että mitä nämä mahdolliset luolat ovat ja mitä ne pitävät sisällään. Todennäköisesti ovat pelkkiä höpöpuheita ja tornareita, mutta olen kuullut ja lukenut mm. netistä, että siellä luolissa olisi kriisin varalle jopa tuhansia uutuuttaan kiilteleviä taistelupanssarivaunuja ja jopa satoja Hornetteja. Väitetään, että siellä olisi sellaisiakin, mitä Suomella ei uskota olevan edes olemassa. Kuten taisteluhelikoptereita, sukellusveneitä ja onpa jotkut väittäneet siellä olevan jopa ydinkärkiä.
Kyllä luolat ovat todennäköisesti olemassa, mutta tuskin ovat läheskään niin massiivisia, kun mitä huhupuheista saa kuvaa. Eikä siellä varmasti ole myöskään mitään sellaista asearsenaalia, että sillä saisi vaikka suurvallatkin polvilleen. Sen sijaan todennäköistä on, että varmasti ne luolat voivat nykyiselle kalustolle varastotiloina toimia. Mutta kyllä tuo voi silti olla sellainen työ, mistä siellä työskentelevät eivät vo puhua. Ja kyllä siellä voi olla siviilejäkin töissä. Miksei voisi. Onhan Puolustusvoimissa vaikka kuinka paljon siviilejä töissä muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Jos huhut pitävät paikkaansa siitä, että Puolustusvoimilla on massiivisia maanalaisia luolia, joissa on myös siviilihenkilöitä töissä, niin siinä saattaa hyvinkin olla työ, josta ei voi puhua.
Itse kun olin armeijassa, niin eräs kantahenkilökuntaan kuuluva upseeri mainitsi puhuessaan varusmiehille muutamalla sanalla luolat. On täyttä arvailua, että mitä nämä mahdolliset luolat ovat ja mitä ne pitävät sisällään. Todennäköisesti ovat pelkkiä höpöpuheita ja tornareita, mutta olen kuullut ja lukenut mm. netistä, että siellä luolissa olisi kriisin varalle jopa tuhansia uutuuttaan kiilteleviä taistelupanssarivaunuja ja jopa satoja Hornetteja. Väitetään, että siellä olisi sellaisiakin, mitä Suomella ei uskota olevan edes olemassa. Kuten taisteluhelikoptereita, sukellusveneitä ja onpa jotkut väittäneet siellä olevan jopa ydinkärkiä.
Kyllä luolat ovat todennäköisesti olemassa, mutta tuskin ovat läheskään niin massiivisia, kun mitä huhupuheista saa kuvaa. Eikä siellä varmasti ole myöskään mitään sellaista asearsenaalia, että sillä saisi vaikka suurvallatkin polvilleen. Sen sijaan todennäköistä on, että varmasti ne luolat voivat nykyiselle kalustolle varastotiloina toimia. Mutta kyllä tuo voi silti olla sellainen työ, mistä siellä työskentelevät eivät vo puhua. Ja kyllä siellä voi olla siviilejäkin töissä. Miksei voisi. Onhan Puolustusvoimissa vaikka kuinka paljon siviilejä töissä muutenkin.
No oli vaikka minkälainen luola niin ei se estä ketään kertomasta olevansa PV:llä hommissa.
No, ainakaan teurastajan ei kannata paljastaa naiselle, muuten tulee ero. Siellä ei kyllä känny ole mukana , joten soveltuis kuvaan. Tosin teurastavan huumori on roisimpaa, kuin hävittäjä lentäjällä.
Ap on viettänyt aikaa miehen kotona joka ei ole perheasunto.
Newsflash: Ihminen voi omistaa tai vuokrata useamman asunnon, puoliso tietää tästä tai ei tiedä. Ei ole edes harvinaista jos on liikkuva työ/säännöllisesti hommia kaukana kotipaikkakunnalta/perikunnan asunto/sijoitusasunto jne. Ap on siis voinut hyvin käydä miehen kakkosasunnolla ja hihkuu sitten että se ei ollut perheasunto...
Jos se olisi jossain salaisessa tehtävässä, niin sillä olisi jo valmis peitetarina tai vaihtoehtoisesti joku yleisempi vastaus, kuten perustoimistoduunia valtiolla tms. Jos yrittää salailla niin ei ole mikään korkean turvaluokituksen ammattilainen. Mä veikkaan että se on joku tosi kuuluisa artisti tai urheilija tms. ja ei halua sanoa sitä ääneen kun sinä et selvästikään ole tunnistanut häntä.
AP, miehesi on joko jokin rikollinen/huijari/työtön tai sitten lottovoittaja, joka pitää matalaa profiilia.
Torpparin poika kirjoitti:
Google - työpaikka jossa ei saa keroa olevansa töissä. https://yle.fi/uutiset/3-6940042
.
Vikaa lukutaidossa vai luetun ymmärryksessä?
"Ihan hatusta vedetty väite. Kaikki Googlen työntekijät saavat kertoa, missä ovat töissä ja millaisissa työtehtävissä. Siinä ei ole mitään mystistä, Googlen Euroopan datakeskusten viestintäpäällikkö William Echikson sanoo."
Tunnen samankaltaisen tyypin, eikä ole mikään huijari, ei sinne päinkään. Elää tällä hetkellä käytännössä säästöillään, koska on uupunut erilaisista rankoista kohtaloniskuista, mutta on pikkuhiljaa palaamassa normaalielämään, myös työelämään, mutta omilla ehdoillaan. Tosin jopa sekin mikä on hänelle normaalia (esim. viikko- ja päivärytmi) olisi vaikeasti selitettävissä niille jotka eivät tunne hänen erityisluonnettaan. Ehkä siksi välttelee viimeiseen asti paljastamasta liikaa kerralla.
Minä luulen että hän on naimisissa ja ei kerro työpaikkaansa, jotta et pystyisi googlaamaan työpaikkatiedon avulla hänen oikeaa nimeä ja näin selvittämään vaimon nimeä ja kertomaan vaimolle.