Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luupiikki kantapäässä

Vierailija
13.07.2008 |

mutta mummin luupiikeille ei koskaan tehty mitään.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
13.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kohtalotovereita?

Mulla on ja on niin hemmetin kipeä.

Mikä paras hoito?

Leikkausko?

Vierailija
2/9 |
13.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjalliset, esim geeli tai semmoiset missä on reikä piikin kohdalla. Jos liikkuminen on muuten mahdotonta niin kainalosauvat pahimmaksi ajaksi. Ja säännölliset vastavenyttelyt jalalla. Kyllä se siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
13.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla aikoinaan todettu lääkärissä luupiikki ja nyt ruvennut oireilemaan todella paljon.

Täytyy käydä apteekissa kyselemässä pohjallisia jos vaikka ne jo vähän helpottaisi kipua.

On muuten typerän näköistä mun kirjoitus kun viestikenttä on mulla tulitikkurasian kokoinen :(

Ap

Vierailija
4/9 |
13.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan se on vaan pitkäaikaisen tulehduksen merkki. ja kipu syntyy siis siitä tulehduksesta. Kortisonipiikki saattaa autaa ihan tosi hyvin, kannattaa kokeilla.

Vierailija
5/9 |
13.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään vastauksiin tulee kuitenkin kokonaisina vastaukset, onneksi.

Vierailija
6/9 |
13.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai halpisversioita. Sellaiset geelipohjalliset sitten jos tarvii paremmat kengät. Ja buranaa parin viikon kuuri.

Vierailija
7/9 |
13.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taudin oikea nimi on kantakalvon tulehdus tai plantaarifaskiitti, noilla voi vaikka googlettaa. Kalvon kiinnityskohtaan kantapään eteen kertyy tulehduksen seurauksena kalkkia, joka voi rtg-kuvassa näyttää luiselta piikiltä. Mitään piikkiä ei kuitenkaan ole, eikä kipu johdu piikistä vaan tulehduksesta, niin kuin joku sanoikin. Ihan hyviä hoito-ohjeita olet saanut, sitä kortisoniakin kannattaa kokeilla jos muu ei auta.

Vierailija
8/9 |
13.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Luupiikki" ei ole ongelman syy vaan seurausta. Itse asiassa koko luupiikki-sana on väärä ja harhaanjohtava.

Kyse on siitä että sinulla on plantaarifaskiitti eli jalkapohjan kalvojänne on paksuuntunut, kiristynyt ja arpeutunut. Kalvojänne kiinnittyy kantaluuhun ja arpeutuessaan ja kiristyessään aiheuttaa vetoa kiinnittymiskohtaansa, jolloin kiinnittymiskohta kalkkeutuu ja näkyy röntgenkuvissa "piikkinä". Oikea nimi on entesofyytti.

Paras hoito on ns. "kaljapulloterapia". Jalkapohjaa PITÄÄ venyttää VAIKKA se sattuu ja alkuun se sattuu ihan pirusti. Kiskot vain varpaista ylöspäin niin paljon kuin ikinä sielu sietää. Sen lisäksi pyörittelet telkkaria katsoessasi pulloa jalkapohjan alla niin että pullo painaa jalkapohjaa sisääntäin ja venyttää kalvojännettä. Tukipohjalliset tai kengät joissa on hyvä ja korkea holvituki ovat myös hyvä apu - sellainen kenkä tuntuu usein kaupassa sovittaessa epämukavalta koska holvituki painaa kiristynyttä kalvojännettä.

Pahinta mitä voit tehdä on varoa kipua ja pitää jalkaa mahdollisimman paikallaan. Silloin kalvojänne pääsee kiristymään yhä enemmän ja vaiva pahenee. Joskus ääritapauksissa joudutaan laittamaan tuota kortisonia jänteen kiinnittymiskohtaan tarkoituksena katkaista se tai tekemään sama juttu kirurgisesti. Se ei kuitenkaan ole hyvä vaihtoehto, koska silloin jalkaholvi laskeutuu ja siitä voi seurata kaikenlaisia ongelmia.

Tässä vähän laajempi katsaus ongelmaan:

http://www.turuntukikohta.fi/Plantaarifaskiitti2.html

t. ortopedi

Vierailija
9/9 |
13.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta ja lääkäriltä saatu neuvo. Mahdollisimman usein, monta kertaa päivässä pyörittelet jalan alla tennispalloa. Parissa viikossa kipu poissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän