Keskivertoa älykkäämpi: mikä älykkyydessä on raskainta?
Minulle henkilökohtaisesti se, että osaan hahmottaa asiat suurina kokonaisuuksina, joissa monet tekijät vaikuttavat toisiinsa ja jotka harvoin ovat kovin mustavalkoisia tai joko-tai. Näin on usein esim. poliittisten tai eettisten kysymysten kanssa. On jotenkin tuskastuttavaa huomata kerta toisensa jälkeen, että populistiset one-linerit purevat keskivertoihmisiin paljon tehokkaammin, eivätkä he edes halua ajatella asioita monelta kantilta. Muita?
Kommentit (1229)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä vaikeimmasta, mutta ihmiset ovat silmissäni kamalan läpinäkyviä. Näen heti takaa-ajatukset ja se taas aiheuttaa sitä että tulee heiteltyä vähän kaikenlaista kommenttia ja siitä taas seuraa nyrpeää nokkaa. Toisaalta taidosta on paljon hyötyä työelämässä. Ihmissuhteiden luominen on vaikeaa. Yksikertaisia ihmisiä ei vaan jaksa ja ihmisiä jotka uskovat olevansa älykkäitä vielä vähemmän.
Ethän sinä voi tietää mitä muut ajattelee, hirmu ylimielistä.
Ei tietenkään. Mutta rivien välistä ja käytöksestä sekä joskus jopa sekunnin sadasosan eleistä pystyy aidon Sherlokin tavoin päättelemään vaikka mitä. Pienten tiedonjyvien kokoaminen onnistuu nopeasti kaikesta, mitä moni muu ei ole huomannutkaan eikä muista kuulleensakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaas älykkäät mitä tekisitte maailman hyväksi jos saisitte valtaa. Kynttilät pois vakan alta.
Tasavero kaikille ja pitkäkestoiset sosiaalituet pois muilta kuin sairailta, vammaisilta ja opiskelijoilta.
Tämä lopettaisi lokkeilut yhteiskunnan rahoilla ja kannustaisi ihmisten elättämään itsensä omin avuin.
Miten kertoa ettei ole keskivertoa älykkäämpi. Et ymmärrä edes syyseuraus-suhdetta.
Noh, ymmärrän luultavasti sinua paremmin, kun omaan yliopistosta arvosanat matematiikasta ja tilastotieteestä.
Mutta asiaan. Ongelmana keskiluokalle on se, että palkansaajaa kannustetaan olla tekemättä töitään liian suurella palkalla. Kas, kun palkansaaja ainoana entiteettinä osallistuu yhteiskunnan pyörittämiseen verotuksen progression kautta. Ja sitten meillä on rinnalla järjestelmä jossa voit ryhtyä yksityisyrittäjäksi tietyillä ehdoilla, perustaa pöytälaatikkofirman ja olla periaatteessa maksamatta veroja lainkaan ja vältellä esim. eläkemaksuja. Siis tavalliselle ihmiselle tarjotaan keppiä eli verotuksen progressiota ja muille porsaanreikiä kiertää verotus pahimmillaan tyystin.
Jos kaikkea verotettaisiin samoin, niin loppuisi porsaanreiät ja kikkailut. Motivaatio ryhtyä veronmaksajaksikin palaisi kuin itsestään.
Se yllättää miten harmittavan yksinkertaisia useat ihmiset ovat.
Se että joutuu sietämään tyhmiä ihmisiä jotka ei tajua vaikka rautalangasta vääntäisi selityksen asiaan
Kai se on vaikeinta että ihmiset eivät ole yhtä nopeita prosessoimaan kuin minä. Uskoisin tämän liittyvän siihen, että minulla on hyvä muisti ja monialainen koulutustausta. Luen paljon ja kirjoitan edelleen päivittäin, myös kynällä paperille ajatuksia ylös. Aivoni ovat vain harjoitelleet niin kauan plastista ajattelua, että se tukee älykkyyttä. Olen nopea sisäistämään laajoja kokonaisuuksia ja hyvä muistamaan yksityiskohtia, joten syy-seuraussuhteiden hahmottaminen sujuu hyvin. Olen myös taitava muotoilemaan ajatuksiani puheeksi ja ymmärrän nopeasti psykologisia asetelmia ja mitä toiset tarkoittavat, vaikka heillä olisi itsellään heikot kommunikaatiotaidot.
Esim. dippainssien kanssa työskennellessä on uuvuttavaa kun heidän pitää prosessoida brainstormatessakin välivaiheet jotenkin kankeasti eritellen. Jos aivot toimivat kuin konekielellä toimiva koodi, ei ne osaa ennen rivin loppuun kirjoittamista hypätä jo syntaksiin. Tehokkaampaa olisi antaa ajattelun lentää ja sitten kun ollaan päästy ns. ytimeen, aletaan vasta rakentaa ratkaisuja erittelemällä tekijöitä ja prosessia. Yhdistettynä kulmikkaisiin persooniin ja isoon egoon tällaiset yhteistyötahot ovat aika haastavia. Kokemukset ovat toisaalta opettaneet kärsivällisyyttä ja empatiaa muita kohtaan.
Nuorempana minulla oli heikko itsetunto, enkä uskonut itseeni, mikä vei saumat kansainväliseen uraan. Ranskassa olisin ollut varmaan aika normaalitasoa tutkimuspiireissä, sillä siellä arvostetaan laajaa yleissivistystä. Onnekseni tunnen kuitenkin muutamia itseäni kokonaisvaltaisesti älykkäämpiä ihmisiä, kuten äitini. Lisäksi ystäviini kuuluu eräs, jota pidän aidosti nerona. Hän on säihkyvän älykkyyden lisäksi valtavan lahjakas alallaan, sekä todella ihana ihminen. Ne harvat kerrat, kun pääsemme istumaan iltaa yhdessä olen varmaan onnellisimmillani, oma ajattelu oikein puhkeaa kukkaan moneksi päiväksi niiden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykäs ihminen tuntee empatiaa. Ilman empatiaa ihminen olisi jo kuollut sukupuuttoon.
Ps. Nykyinen maailman tilanne saa aikaan sen että tyttöjä syntyy enemmän.
Empatia on opittu taito. Se opitaan vauvana ja varhaislapsuudessa, tai ei opita, jos on huono kasvuympäristö. Se on ympäristöstä kiinni, oppiiko vauva empatiaa.
Poikkeuksena psykopaatti, joka ei pysty aitoa empatiaa oppimaan, vaikka ympäristö olisi otollinen.
Psykopaatti voi kuitenkin olla huippuälykäs.
Joo, viime aikoina on yleistynyt halu liittää älykkyyden käsitteeseen asioita, jotka eivät siihen oikeastaan kuulu. Älykkkäällä on suuri prosessoriteho - hän osaa yhdistellä ja päätellä asioita tehokkaasti, abstraktisti ja loogisesti - tn. myös sopeutua keskimääräistä nopeammin muuttuviin olosuhteisiin/faktoihin. Älykäs ei välttämättä ole ollenkaan viisas, empatiakykyinen, tunneälykäs (termi on muutenkin voimakkaan kritiikin kohteena), hyväntahtoinen, rakentava tai taitava kommunikoinnissa. Kukin voi toki määritellä sanat miten huvittaa, mutta keskustelua varmaan helpottaisi, jos pitäydyttäisiin sanakirja/wikipedia-määrittelyssä.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain mensan testistä 82 pojoa. Testin pitäjä kertoi että pojot kannataisi kerrata kahdella, sillä kärsin aspergerin oireyhtymää ja triple adhd:ta.
Olen siis superälykäs, mutta testeissä se ei näy. Eikä muutenkaan näy, koska haidaan älykkyyteni taitavasti muilta.
Testin pitäjä? Ei mulle testin pitäjä mitään kertonut eikä hän niitä tuloksia laskenut. Tulos tuli kirjeenä kotiin, mitään sivukommentteja ei mukana ollut.
Jos adhd haittasi testaamista, ota keskittymistä auttava lääke ja tee testi uudestaan. Kahdestihan sen saa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaas älykkäät mitä tekisitte maailman hyväksi jos saisitte valtaa. Kynttilät pois vakan alta.
Tasavero kaikille ja pitkäkestoiset sosiaalituet pois muilta kuin sairailta, vammaisilta ja opiskelijoilta.
Tämä lopettaisi lokkeilut yhteiskunnan rahoilla ja kannustaisi ihmisten elättämään itsensä omin avuin.
Miten kertoa ettei ole keskivertoa älykkäämpi. Et ymmärrä edes syyseuraus-suhdetta.
Noh, ymmärrän luultavasti sinua paremmin, kun omaan yliopistosta arvosanat matematiikasta ja tilastotieteestä.
Mutta asiaan. Ongelmana keskiluokalle on se, että palkansaajaa kannustetaan olla tekemättä töitään liian suurella palkalla. Kas, kun palkansaaja ainoana entiteettinä osallistuu yhteiskunnan pyörittämiseen verot
Raha maailmaa pyörittää, mutta ei kai asia ihan noin yksinkertainen ole - "Kas, kun palkansaaja ainoana entiteettinä osallistuu yhteiskunnan pyörittämiseen verotuksen progression kautta."
Onhan työpanoksellakin merkitystä, eikä vain verokertymällä? On vaikka mitä ammatteja, jotka ovat elintärkeitä yhteiskunnan toiminnoille ja jatkuvuudelle. Vaikka lääkäri tai opettaja.
Ja sitten on turhia, omasta mielestä mainosala. (olen itsekin markkinointia joskus lukenut).
Yrittäminenkään ei ihan noin kepoista ole, että siinä vain veroja kierrellään. Täytyy niitä töitäkin tehdä ja tyypiliisesti vähän enemmän tunteja kuin palkansaajana. Ei kaikki kuin itsekseen tapahdu.
Älykäs osaa heittää ja jättää heittää kommentteja tilanteeseen sopivasti niin, ettei kukaan hermostu. Älykäs osaa sopeutua erilaisten ihmisten seuraan, myös itseään monta kertaa tyhmempien. Niin, ettei kukaan tyhmempi edes älyä, että seurassa on monta kertaa älykkäämpi, vaan tilanne sujuu mukavasti. Et oikeastaan voi tietää, koska olet tekemisissä huippuälykkään kanssa, ellet ole itsekin sellainen. Jos heti silloinkaan.