Keskivertoa älykkäämpi: mikä älykkyydessä on raskainta?
Minulle henkilökohtaisesti se, että osaan hahmottaa asiat suurina kokonaisuuksina, joissa monet tekijät vaikuttavat toisiinsa ja jotka harvoin ovat kovin mustavalkoisia tai joko-tai. Näin on usein esim. poliittisten tai eettisten kysymysten kanssa. On jotenkin tuskastuttavaa huomata kerta toisensa jälkeen, että populistiset one-linerit purevat keskivertoihmisiin paljon tehokkaammin, eivätkä he edes halua ajatella asioita monelta kantilta. Muita?
Kommentit (1229)
Vierailija kirjoitti:
Yksikään älykäs ei vastaa tämänlaiseen ketjuun.
Mistäpä sinä sen voisit tietää, koska et ole älykäs, ja sen itsekin myönnät?
-Muut pitävät autistina/aspergerina/vajaaälyisenä
-Selität liian vähän, muut ei ymmärrä
-selität liikaa yksityiskohtia, muut loukkaantuu
-Liian tyhmä ajamaan itseänsä epämieluisuusalueelle
Puolet meistä on keskivertoa älykkäämpiä. Ärsyttää kun itseä pidetään tämän perusteella parempana kuin muut, olenhan keskivertoa älykkäämpi!
Vierailija kirjoitti:
Puolet meistä on keskivertoa älykkäämpiä. Ärsyttää kun itseä pidetään tämän perusteella parempana kuin muut, olenhan keskivertoa älykkäämpi!
Kuka on pitänyt itseään parempana tuon perusteella? Oman havaintoni mukaan homma menee niin, että jos toteat että olet keskivertoa älykkäämpi tai jopa huomattavasti älykkäämpi, niin siihen muut ihmiset hyökkäävät hokemaan, että luulet olevasi jotakin vää vää vää. Vaikkei toinen ei edes ajattelisi näin.
On hyvin raskasta lukea tätä ketjua.
Vaikka tarvitsenkin paljon omaa aikaa niin samanhenkisen seuran puute ja yksinäisyyden tunne ovat ne suurimmat ongelmat.
Ehkä tilanne on vähän sama kuin opettajalla joka on lasten kanssa 24h vuorokaudessa. Eivät ne lapset pahoja ole mutta välillä on hyvä päästä opettajanhuoneeseen.
Olin yhteen aikaan lääketehtaassa tutkimuspuolella ja se oli paras työpaikka ikinä. Kaikki olivat dosenttitasoisia ja oman alansa huippuja. Todella mielenkiintoisia keskusteluja käytiin.
Älykkyyttä käytetään omaksi eduksi, yhteinen etu tulee vasta tämän jälkeen. Oman edun ajamisen takia älykäskin voi puhua paskaa silmää räpäyttämättä.
Tästä syystä ei voi suoraan määritellä ihmisiä älykkäiksi ja tyhmiksi.
Minä en jaksa uskoa, että kukaan tällä palstalla aktiivisesti käyvä kärsii otsikossa mainitusta ongelmasta. Minä olen ainakin sen verran fiksu, etten ala esittämään, että kärsisin!
Onpas täällä paljon keskimääräistä älykkäämpiä. Mielenkiintoista, että vastaavanlainen ketju keskimääräistä tyhmemmille ei tainnut saada yhden yhtä vastausta.
:D
Vierailija kirjoitti:
Puolet meistä on keskivertoa älykkäämpiä.
No itseasiassa ei ole, sillä osa meistä todennäköisesti on nimenomaan sitä keskiarvoa. Alle puolet on sen alle ja alle puolet sen yli.
Kauneus, nuoruus,hoikkuus, mukava luonne, älykkyys...Miklu menee baariin ja sanoo tuolla on tulevien lasteni äiti! mikä ominaisuus merkkaa miklulle eniten... tapaamishetki oli muuten oikeasti tuollainen
Olen kiinnostunut politiikasta, maailman tilasta, kulttuurista, arkeologiasta, keskiajasta, ihmiskunnan historiasta, matkustelusta, avaruusmatkailusta, taiteesta, kirjallisuudesta, elokuvista ja hyvistä sarjoista, pelaamistani peleistä (eso, wot, skyrim), kuuntelemastani ja harrastamastani musiikista, kielistä, alani tutkimuksesta.
En ole kiinnostunut urheilusta, julkkisjuoruista tai siitä mitä tulee televisiosta, joten työpaikan kahvipöydässä olen enimmäkseen hiljaa.
Olen keski-ikäinen gootti.
Omaa puhetapaa pitää "tyhmentää" tavalliselle ihmiselle, koska ei voi käyttää ilmaisuja, puhua asioista, joita nämä eivät ymmärrä tai ole edes kiinnostuneita.
Vierailija kirjoitti:
Omaa puhetapaa pitää "tyhmentää" tavalliselle ihmiselle, koska ei voi käyttää ilmaisuja, puhua asioista, joita nämä eivät ymmärrä tai ole edes kiinnostuneita.
Tyhmennä seuraavaavat lauseet:
Suomessa 1990-luvun alun lama oli työttömyyden kannalta täysin eri luokkaa. Talous sopeutui silloin työttömyyden ja velkakriisin sekä konkurssien kautta varsin kivuliaalla tavalla ennen uuden kasvu-uran alkua. Tällä kertaa ongelmat ovat enemmän globaaleja eikä taustalla Suomen osalta ole esimerkiksi holtitonta luotonantoa ja rankkaa ylivelkaantumista.
Yritysten kestokyky on myös - osin edellisestä lamasta opittuna - ollut vahvempi kuin edellisen laman alla. Suomessakin yhä merkityksellisempi kotimarkkinoihin nojaava palvelusektori toimii myös puskurina talouden ylilyönteihin ja kehittyy huomattavasti tasaisemmin kuin suhdanteille altis vientisektori.
Nähtäväksi jää, miten pahaksi työttömyys loppujen lopuksi nousee, sillä se reagoi yleensä viiveellä reaalitalouden ongelmiin. Ainakaan toistaiseksi pahimmat arviot eivät ole toteutuneet. Tuoreen työvoimatutkimuksen mukaan kesäkuun työttömyysaste laski hieman vuoden takaisesta.
Tosin erityisesti hälyttävän korkealle kohoava nuorisotyöttömyys useissa EU-maissa uhkaa vakavasti tulevaisuuden tuotantopotentiaalia ja sitä kautta hyvinvointia pitkälle eteenpäin.
Se miten ihmiset ei osaa ajatella yksityiskohtaisesti kokonaisuuksia vaan laukovat jotain järjetöntä. Mutta sitten kun heiltä kysyy yksityiskohtia niin siirtävät maalitolppaa eivätkä osaa vastata kysymyksiin
Älykkyys ei ole raskasta mutta muiden tyhmyys yhdistettynä haluun kontrolloida on, ja se ettei ymmärretä, ei hahmoteta asioiden eri puolia, vaaditaan vastauksia, sitä mitä ei ymmärretä, sivuutetaan
Se, että joutuu kestämään itseään tyhmempiä ja miettiä, että mikä heitä vaivaa, kun eivät ymmärrä omasta mielestä helppojakaan asioita. Myös se yleistietämyksen vähäisyys hämmästyttää.
Ei siinä mitään raskasta ole. Joutuu vain hyväksymään, ettei maailma toimi älykkäiden ihmisten ehdoilla. Helpointa on elää pienissä, suljetuissa piireissä ja olla yrittämättäkään korjata maailman virheitä ja vääryyksiä.
Ihmiset ja heidän aiheuttamansa ongelmat, niin muille kun itselleen. Suurin osa ihmisten ja yhteiskunnan ongelmista olisi ratkaistavissa todella helposti, mutta tahtotila puuttuu. On niin uuvuttavaa joutua kärsimään muiden aiheuttamista ongelmista päivästä toiseen.
AP:n kaltaiset ihmiset, jotka lukevat lehdistä miten "moniulotteisia ja vaikeita" asiat ovat, vaikka oikeasti tilanne on päinvastainen. Helppo sumuttaa normaalia työläistä, pitää asiat ennallaan ja jatkaa rahan lappamista omille eturyhmille.
Yksikään älykäs ei vastaa tämänlaiseen ketjuun.