Muutettiin rivariin "vapauden" takia..
Tultiin tulokseen että ihan kerrostalon veroista paskaa tämäkin. Onneksi ollaan vuokralla..
Kerrostalosta muuttaessa eniten odotettiin omaa pihaa. Koirankin takia. No, sitten kävi ilmi että pihaa ei saa aidata. Koiraa ei saa pitää pihalla vapaana. Koira ei saa edes pissata pihalle.
Hiiligrilliä ei saa käyttää, pitäisi olla sähkögrilli. Sitä oltais saatu kerrostalossakin käyttää. Sen lisäksi jos pihalla haluat olla, saat kuunnella sermin takaa naapurien kälätykset ja tupakan savut tulee naamalle.
Samanlainen kyttäyskulttuuri jatkuu. Lappua tuli postilaatikkoon että pelastustiellä ei autoja saa pitää! Muutamasti ollaan joo pidetty pieniä hetkiä, esim muuttokuormaa purkaessa ja jouluaattona kun pakkasin autoon lahjat ja yöpymiskamat. Meni ehkä 15 minuuttia. Ns. Päätyasunnon omistajat saavat kyllä autojaan pitää asuntojen edessä, mikä mielestäni on epäreilua muita kohtaan.
Siis ihan paskaa. Saapahan motivaatiota omakotitaloon säästämiseen..
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Luin tämän ketjun ja nyt huomaan olevani tosi onnekas. Olen asunut rivarissa yli 30 vuotta ja koskaan ei ole tullut mitään nipottamisia. Yhteisalueiden hommat on ulkoistettu huoltoyhtiölle ja jokainen huolehtii omasta pihastaan. Ilmeisesti sattumaa, että on osunut mukavat ihmiset samaan yhtiöön ja kukaan ei ole koskaan puuttunut toisten asioihin.
Tämä on ollut niin selvää, etten ole edes muuta ajatellut, olenpa todella onnekas ;D
Täällä toinen onnekas, myin omakotitaloni 2004 ja ostin tämän, ja tykkään. Pihani on iso, mutta hurjasti pienempi, kuin talossani, lumityöt tekee ulkopuolinen. Päätyasunto minullakin ja porrastettu, joten naapurin kanssa yhteistä seinää pieni pätkä, pihanikin on omissa oloissaan.
AP on käsittänyt vapauden hiukan väärin. Tyypillinen koiranomistaja joka ei mistään säännöistä välitä. Ja pidähän se koirasi KYTKETTYNÄ!
Minua ei saa kerrostaloon, ainostaan ylimmäisenä voisin pakonedestä mennä. En halua, että kukaan jytistelee kattoin päällä.
Me asumme mieheni kanssa kerrostalossa meren vieressä, huoneisto läpi talon, ylin kerros ja iso kattoterassi. Vene on rannassa ja veneily on yksi harrastuksemme. Hiljainen talo ja ei liikennettä. Tämä on ollut hyvä paikka asua.
Ei voi verrata jotain rutuista vuokrarivaria omistusasuntoon! Köyhien vuokrarivarit on just tollasia ghettoja, josta ap. kertoo. - Säästäkää ja ostakaa oma asunto!
Vierailija kirjoitti:
Ei voi verrata jotain rutuista vuokrarivaria omistusasuntoon! Köyhien vuokrarivarit on just tollasia ghettoja, josta ap. kertoo. - Säästäkää ja ostakaa oma asunto!
Jaa, minulla oli omakotitalo, lapsoseni aikuistuvat ja muuttivat kotoa, siellä minä yksin siivosin 148 neliötä, isoa pihaa kesät talvet. Kyllästyin totaalisesti, remontit olisi maksaneet maltaita ja orjatyö vain jatkunut.
Myydä pöksäytin talon pois jäätävällä voitolla ja nostin ison rivaripäätyasunnon. Eipä tarvitse enää lumia pukata, oma pihan nurmikon leikkaa robotti, urakoitsija yhteiset alueet. Minä vain nautin, talo on uusi, joten remontteja ei tiedossa kolmeenkymmeneen vuoteen. Mutta minulla onkin rahaa ja siksi ostan vain laatua.
Onneksi meilläkin valmistuu oma kerrostalo Espooseen kesällä. Siinä jokaisella perheenjäsenellä on oma asunto.
Vierailija kirjoitti:
Virhe tuossa on se vuokralla asuminen. Itse ostin rivarin uudesta yhtiöstä ja kyllä meillä saa pihan aidata koiraa varten.
Vuokralla asuminen tietää aina ongelmanaapureita. Oma kämppä on nyt sen verran kallis, että näissä ei millään kerrostalopummeilla ole varaa asua.
Puhu vain omasta puolestasi! Seinänaapurin teinipojalla on mopokorjaamo ulko-oven edessä, yöt ja päivät mopot pärisee ja teinit huutaa. Ja tämä on omistusasunto.
Tai sitten elelee, niin kuin minä elelen rivarissa. Antaa naapurien kytätä ja ihmetellä. Piha hommia teen kun teen, jos teen tai sitten en tee. Ei kiinnostaa naapurien mielipiteet pätkääkään.
Rivitaloasumisessa on kaikki kerrostaloasumisen paskat puolet, mutta vielä vähemmän yksityisyyttä. Mitä iloa on jostain omasta pihasta, jos sille ei saa tehdä mitä haluaa?
Meillä rivariyhteisössä on ikuinen päänsärky tuo nurmikon leikkaus. Pj haluaa, että ne, joiden talkkkarivuoro osuus nurtsin kasvukaudelle, leikkaavat koko valtavan nurmikkoalueen omalla vuorollaan. Se on toisaalta ihan hyvä ajatus, mutta esimerkiksi hän itse ei leikkaa kuitenkaan sitä nurtsin aluetta, joka on meidän talomme edessä. Kukaan yleensäkään ei leikkaa sitä. Jotkut talkkarivuorolaiset ovat lomalla mökeillään eivätkä buukkaa ketään hoitamaan asiaa, vaikka pitäisi.
Joskus nurtsi oli kesällä 4 viikkoa leikkaamatta, jolloin en enää jaksanut katsella vaan leikkasin koko valtaisan alueen. Aikaa meni pari tuntia. Olin silloin nuorempi. Nyt kun olen 57, en jaksa enää työntää konetta. Päälläistuttavaa konetta ei voida hankkia kun ei kuulemma ole sille säilytystiloja. Ei tietenkään, jos ei järkätä. Tiedän sille paikan, mutta en viitsi mennä ehdottamaankaan.
Minun lisäkseni yksi naapuri saa leikattua jotakin, mutta esim viime vuonna hän keksi, että leikkaa vain oman asuntonsa rajojen mukaan. Ei leikkaa koko alueella. Kun tämän huomasin, menin ja leikkasin loput. Ei siinä mennyt kuin 15 minuuttia. En viitsinyt kysyä tältä herralta että onko kuukautiset vai mistä tuulee.
Eräs entinen hallituksen jäsen ehdotti, että asiasta pitäisi sopia esim niin, että ne jotka haluavat leikata nurtsia, ilmoittautuisivat ja hoitaisivat sitten koko homman, että ketään ei tarvitsisi kyttäillä ja mulkoilla ja muistella leikkaamisia. Toinen - todellakin viimeinen - uusi vaihtoehto on se, että annettaisiin saman huoltoyhtiö jolle lumityöt on ulkoistettu, hoitaa myös nurmikkoasia. Tästähän koituisi varmaankin muutama tonni lisäkustannuksia ja pj on erittäin pihi ja hänen luulee sanansa olevan painava, jota se on ristiriitatilanteissa. En voisi kuvitella olevani samassa hallituksessa hänen kanssaan.
Pj seuraa nurtsinleikkuuta ja sen merkitsemistä huoltovihkoon, joka on vuodelta 1998.
Kivaa ohjelmaa ilmeisesti puheenjohtajalle tuo nurmikkoasia. JOka välissä, jos satut kesällä törmäämään häneen, moin jälkeen tulee jokin nurtsikysymys ...
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkeistä! Jäädään pohtimaan lähdetäänkö tosta aitaamisesta nyt taistelemaan. Tuntuu että ollaan muutenkin jo pahennusta aiheutettu.. Ollaan lähes ainoita vuokralaisia näissä asunnoissa, niin heikoilla ollaan.
Selvennän vielä että ei se oma piha pelkästään koiran pissatuksen takia ollut mielessä, vaan se että kesälläkin saisi olla ovet auki takapihalle vaikka 24/7 ja saataisiin kaikki kulkea edes takas ja nauttia säästä. Koska sitä kaipasin, kerrostalon parveke ei ollut sama asia.. Mutta ovia ei voi pitää auki koska koira karkaa. Koska sitä aitaa ei ole :D Eikä itsellekkään ole sitten mielekästä pihalla kököttää, kun koira kyttää ikkunasta koska tulen takaisin.
Myönnettävä se on että rivarin ylläpito on kyllä kalliimpaakin. Varsinkin näin talvella sähkölämmitys on ihanaa :/
Kouluttaist koirasi, mun koira ei lähde pihasta ilman lupaa mihinkään.
isovanhempani asuivat rivitalossa kun olin penska. leikin usein lasten leikkipaikalla ja naapurin eukko tuli marmattamaan minulle ettei saa kytätä ja seurata toisten puuhia kun heidän lapsensa olivat keittiön ikkunassa välipalalla. olin siis keinussa joka sattui epämääräisesti osoittamaan heidän rivitalonpätkäänsä. :D ihme hiihtäjiä kyllä asuu rivareissa
Kerrostalossa saa olla enemmän piilossa. En tiedä kuka asuu alapuolella, mies mutta en tiedä minkänäköinen. Oon asunut muutaman vuoden.
Se on niin paljon rivitalosta ja alueesta kiinni, onko hyvä asua vai ei. Olen itse asunut kerrostaloissa suurimman osan (25 vuotta) elämästäni ja nyt viimeiset 6 vuotta rivitaloissa. Kerrostalossa sai aina elää kaikessa rauhassa, naapurit ei pahemmin puuttuneet toistensa elämään, mutta toisaalta kerrostalossa et myöskään tutustu naapureihin kovin helposti. Mulle se sopii koska viihdyn yksinään hyvin. Ensimmäinen rivitaloasuntoni oli Kouvolan suunnalla, sellainen lähiö jossa oli keski-ikäistä ja vanhempaa porukkaa, ja siitä jäi suht paha maku suuhun ihan vaan siksi että tuossa yhteisössä toisten tekeimisiä kytättiin niin pirusti! Tuntui ettei naapureilla ollut muuta tekemistä kuin seurata ikkunasta milloin kukakin liikkuu ja minne, missä asennossa verhot on eli onko kotona vai ei yms. Olivat tottuneet siihen että jos ovi on lukitsematta niin sisälle saa kävellä suoraan, mikä itselleni on kamala tilanne. Noh nyt muutin tänne länsirannikolle myöskin rivariin, mutta täällä on ihan toisenlainen meininki. Pihapiirissä ei oikein koskaan liiku ketään ja ihmiset on ihan omissa oloissaan kämpissään. Tykkään täällä siitä että rauhassa saa olla, mutta melkein liikaakin. Näissä rivareissa ei ole pihoja ollenkaan, ei siis takaovia edes, eikä tuossa keskialueella joka yhdistää neljä taloa, ole penkkejä eikä lasten leikkipaikkaa eikä mitään. Täällä ei kukaan kyttää toisten tekemisiä ja autot saa olla vaikka keskellä pihanurmea. Vähän aavemainen tunnelma vaan kun ihmiset on vielä eristäytyneempiä kuin yleensä kerrostaloissa on.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen nyt asunujt samassa rivarinpätkässä 20 vuotta ja todellakin - alkoi riittää jo muutama vuosi sitten, mutta tietyistä syistä asunnon myynti siirtyy vielä hieman.
Paremmintietämistä. Etenkin hallituksen puheenjohtajalta, joka asunut alle 10 vuotta. AIna tietää paremmin vanhatkin taloyhtiön asiat siltä ajalta kun itse ei asunut täällä
Nurmikon leikkaamisen seurantaa. Tämän vuoksi en piruuttani merkitse "huoltovihkoon" mitään silloin kun olen leikannut yhteisiä nurtseja. Tai mitään taloyhtiön kukkapenkkien siivoamistakaan.
Pari vuotta sitten meidän takapihalle ja siitä olohuoneeseen luikerteli käärme (siis se rantakäärme, ei kyy). Jatkoa estääkseni ostin muurahaishappoa, jonka pitäisi hajullaan karkottaa käärmeet sun muut. Pullo maksoi 16,60. En kysellyt mitään ennen ostamista. Laitoin laskun isännöitsijälle. Isännöitsijä ilmoitti vasta joskus kuukauden kuluttua sen maksamisesta, koska asia oli pitänyt viedä hallituksen peejiin toimesta hallituksen kokouksen käsittelyyn. Ihan pelkkää vittuilua. Samassa yhteydessä ilmoitettiin, että voin jatkossa kyllä ostaa taloyhtiön kesäkukat (max. 100 euroa) ja hoitaa ne ilman sen kummempia luvan kysymisiä. Ilmoitin lopettavani tuon hyväntekeväisyyden, jota olin harrastanut noin 10 vuotta. Samoin ilmoitin, etten enää ripustele pimeän ajan valoja, jotka olin myös ripustellut saman ajan.
Varpailleastumista. Viime vappuna mulla oli liputusvuoro. Etsin vappuaattona kolmeen kertaan lippua, että saan sen aamulla tankoon vedettyä. Ei löydy. Lopulta laitan viestin seinänaapurille ja kysyn asiasta. Joo lippu on hänellä ja hän ajatteli liputtaa minun vuorollani. Laitoin kiitokset ja pyynnön että ilmoittaisi seuraavalla kerralla jos aikoo tehdä minulle kuuluvan liputuksen ettei tarvitse etsiä ja ihmetellä.
Kyttäämistä. Eräs mummeli istuu mukavasti aina olohuoneensa nurkassa ikkunan äärellä seuraamassa kuka käy postilaatikolla tai mitä yleensä on menossa.
Toisen naapurin epäilen ihan tosissani hankkineen jonkin riistakameran tai vastaanvan tunnistimen, koska erittäin usein kun itse lähden ovesta ulos joko etu- tai takaovesta, sattumoisin naapurikin on liikkeellä. Kiusallista aina olla nokatusten.
Yhdet naapurit eivät saa koiraansa kuriin. Koira kusee edelleen pihatielle. Kusivanat vain jää jälkeen kun sitä viedään. Hallitus ei mielestään voinut puuttua näin vähäpätöiseen asiaan. Ilmoitin tietysti ensin asiasta pariin kertaan itselleen naapurille, mutta mitään ei saatu korjattua.
Nykyisin yritän itse liikkua vain pimeän turvin ja siltikin jään ensin kuuntelemaan, onko mahdollisesti muita liikkeellä. Meillä on ulkovajat, joissa seinänaapuri rakentelee omassaan siis jotain. Muutaman kerran aiemmin kävi niin, että puhuimme oman vajamme vieressä tärkeitä asioita. Sitten kuuluikin kolahdus siitä vierestä. Naapuri oli vaklaamassa, mutta häneltä putosi jotain. Nykyisin muistamme olla hiljaa jos mennään yhdessä ulos.
Peejii otti kantaa erääseen yleiseen paikkakunnan parannusasiaan ja kehotti muitakin tekemään samoin. Laitoin ilmoitustaululle hänen kannanottonsa perään lisäyksen, että kyse on yksityisestä mielipiteestä, jota ei voi katsoa noin vain taloyhtiön kannaksi.
Kaikkea ihme paskaa. Olen todella onnellinen sitten kun pääsen täältä muuttamaan. En enää rivariin.
Taitaa löytyy peilistä hankauksen syy
missä asuu noin hirveitä ihmisiä? meillä oli onneksi ihanat naapurit ja eivät valittaneet vaikka koira pissi nurmikolle ja kakki, koska keräsin ne samantien pois. muutettiin ihan vain siksi pois koska en maalaistyttönä kestä sitä että on porukkaa joka puolella, metsän siimeksessä yksin on parasta :)
Äitini asui muutaman vuoden rivarissa, kyttääminen oli jatkuvaa. Vanhemmat ihmiset mm.seurasivat marjastusaikaan, että onko äidilläni sankoja mukana kun lähtee jonnekin. Mielellään olisivat keruuttaneet marjansa äidilläni ym. Heti nakitettiin hoitamaan remonttiasioita ym eikä mikään kuitenkaan kelvannut vaan jatkuva valitus oli päällä. Nyt äitini asuu isossa kerrostalossa, saa olla rauhassa ja hommat hoituu.
Vierailija kirjoitti:
isovanhempani asuivat rivitalossa kun olin penska. leikin usein lasten leikkipaikalla ja naapurin eukko tuli marmattamaan minulle ettei saa kytätä ja seurata toisten puuhia kun heidän lapsensa olivat keittiön ikkunassa välipalalla. olin siis keinussa joka sattui epämääräisesti osoittamaan heidän rivitalonpätkäänsä. :D ihme hiihtäjiä kyllä asuu rivareissa
Rivarissa asuttaessa kävimme lasten kanssa laskettelemassa joskus. Naapuritalossa asui perhe, jonka lapsia ei koskaan viety mihinkään. Syytä en tiedä. Raha? Yleensä esim leikkivät meidän lasten leluilla, omia ei ollut.
Aamulla jo naapurin lapsi tuli kysymään lapsiani ulos. Sanoin ettei nyt onnistu koska lähdemme laskettelemaan. Kysyi koska tulemme takaisin. Sanoin etten tiedä, johonkin aikaan. Parkkipaikat on sijoitettu siten, että tuon lapsen talosta näkee milloin meidän auto ajaa paikalleen. Tultiin kotiin ja aloin laittaa ruokaa, en edes muistanut koko "jonotusta". Kun sain ruuan pöytään, niin tämä lapsi oli kiivennyt meidän keittiön edessä olevaan puuhun ja kyttäsi sieltä milloin syöminen päättyy.
Yleensä olen lapsirakas ja ymmärrän tätäkin lasta. Annoimme hänen leikkiä meidän lasten leluilla yms. Tuolloin kuitenkin meni hermot ja vedin sälekaihtimet kiinni. Tässä oli jo stalkkauksen makua, vaikka nyt oli ymmärtämätön lapsi kyseessä.
Virhe tuossa on se vuokralla asuminen. Itse ostin rivarin uudesta yhtiöstä ja kyllä meillä saa pihan aidata koiraa varten.
Vuokralla asuminen tietää aina ongelmanaapureita. Oma kämppä on nyt sen verran kallis, että näissä ei millään kerrostalopummeilla ole varaa asua.