Miten kestätte olla Suomessa koko vuoden?
Itse olen, enkä ymmärrä, miten suomalaiset kestävät tätä.
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan helposti, ei ongelmia.
No kerro sitten, miten kestät talvet?
Talvihan on ihanaa aikaa!
Muuten ihan kiva olla täällä mutta häiritsee kun ei ole talvea ja suomalaisia jokapaikassa
Ei kestämistä. Tykkään kaikista vuodenajoista ja "ikuinen syksykin" on ihan ok, se on mielestäni kaikista kivoin kausi pukeutumisen suhteen.
Pimeys näihin aikoihin tuntuu vähän ikävältä, kun useina päivinä nukun sen lyhyen valoisan ajan ohi enkä siis näe pivänvaloa ollenkaan. Menee vähän sekaisin siitä mikä vuorokaudeaika on. Siltikin inhoan paljon enemmän kaikenlaista siirtymistä, pakkaamista ja matkustamista (sitä kulkemista), koen sen niin rasittavaksi. Viimeksi olen ollut ulkomailla kuusi vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä Suomen kesän "kuumuudesta" itkijät ovat kyllä hauskoja.
Viime kesänä Jenkeissä oli pari päivää 50 astetta lämmintä, silloin alkoi oikeasti olla jo hiukan lämmin. Uima-altaissakin oli jäähdytys päällä joten altaassa oli hyvä olla.
Minkä minä sille voin että jo jopa 15 astetta on mulle kuuma jos aurinko paistaa ja +25 on jo tosi inhottava kuumuus. Olen oikeasti kateellinen teille joille vasta joku 50 astetta on "hiukan lämmin", ei ole mukavaa kun kesällä ei pysty tekemään mitään lämmön takia samalla kun muut valittaa että Suomen kesä on liian kylmä.
Jos 15 astetta on liian kuuma niin missä asteessa pidät huoneenlämpötilasi?
sattuukohan ap olemaan pk-seudulta
No tässä kai se menee, en jaksaisi reissata niin paljoa mutta vaimo taas haluaa. Taas näyttää olevan varatut reissut keväällä italia ja uk kesällä espanja ja puola.
Onneksi kaikki lyhyitä lentoja.
Suomen talvi ei olisi edes niin huono asia, jos se kestäisi vaan kuukauden ja syksy samoin. Suunnilleen sellaisiin oloihin muutin etelämmäksi.
Huonosti, mutta minkäs teet kun ei ole varaa matkoihin.
heinäkuussa on sen verran kuumaa että tekisi mieli silloin menä johonkin kylmempään paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime kesänä Jenkeissä oli pari päivää 50 astetta lämmintä, silloin alkoi oikeasti olla jo hiukan lämmin. Uima-altaissakin oli jäähdytys päällä joten altaassa oli hyvä olla.
Minkä minä sille voin että jo jopa 15 astetta on mulle kuuma jos aurinko paistaa ja +25 on jo tosi inhottava kuumuus. Olen oikeasti kateellinen teille joille vasta joku 50 astetta on "hiukan lämmin", ei ole mukavaa kun kesällä ei pysty tekemään mitään lämmön takia samalla kun muut valittaa että Suomen kesä on liian kylmä.
Sinulla on rapakunto tai ylipainoa jos +15 asteessa alat hikoilemaan. Menee lääkärille selvittämään asia. Jos kauppareissulla hengästyy ja tulee kuuma niin ei ole kaikki asiat silloin oikein.
Vierailija kirjoitti:
Huonosti, mutta minkäs teet kun ei ole varaa matkoihin.
Oletko koskaan kuullut säästämisestä? Lopeta siiderin lipittely ja karkkien mussuttaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa paras sisälämpotila on tutkitusti 21-22 astetta. Ja kyllä, ulkona voi paistaa aurinko mutta siellä myös tuulee joka viilentää oloa. 15 asteen lämpötilassa ei pitäisi olla mitään valittamista, ellei sitten turhankin viileyden vuoksi. :)
On sitä kestämistä aika monessa muussakin maassa ja ilmastossa. Itse asun nyt kehitysmaassa, jossa on kuiva kausi meneillään. Kuumaa ja pölyistä. Täällä odottaa kevään sadekautta kuten Suomessa kesää!
Viinalla saa aika helposti olon vähän paremmaksi. Päivittäin kun on pienessä pöhnässä, niin ei haittaa ihan niin paljon kuin selvin päin kärvistellessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20-21 astetta. Miten niin? Sisällä sohvalla istuessa 20 astetta on ihan eri asia kuin 15 astetta ulkona auringon paistaessa ja kävellessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on rapakunto tai ylipainoa jos +15 asteessa alat hikoilemaan. Menee lääkärille selvittämään asia. Jos kauppareissulla hengästyy ja tulee kuuma niin ei ole kaikki asiat silloin oikein.
En ole ylipainoinen mutta rapakuntoinen taidan olla. Tuskinpa se lääkäri siihen mitään auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomen talvi ei olisi edes niin huono asia, jos se kestäisi vaan kuukauden ja syksy samoin. Suunnilleen sellaisiin oloihin muutin etelämmäksi.
Suomen talvi kestää kutakuinkin 6 kuukautta marraskuun alusta huhtikuun loppuun. Viime vuonna toukokuussakin satoi kuulemma lunta.
Lisäksi pohjoisista leveyspiireistä johtuen talvi on poikkeuksellisen pimeä. Esim. Kanadassa voi olla kylmät talvet mutta ne ovat valoisampia sillä maa sijaitsee Suomea etelämpänä.
Nuorempana alkoi ahdistaa, jos en kerran vuodessa päässyt ulkomaille Suomea pakoon. Nyt olen matkustellut ihan riittävästi ja ehkä oppinut nauttimaan arjesta enemmän. Lämpöä en niinkään kaipaa ja talvella auttaa kirkasvalolappu, jos pimeys alkaa käydä voitolle. Panostamme hyvään kahviin (kunnollinen espressokone ja Kaffan pavut) ja ruokaan, noilla pääsee jo pitkälle. Satunnaisesti voi käydä myös ravintolassa herkuttelemassa.
Kesällähän täällä on varsin kaunista. Mökkeilemme saaristossa ja kaupungissa veneilemme lähisaarissa tai ihan vain rantoja pitkin cruisaillen. Joskus nuorempana haikailin ulkomaille muutosta, mutta en keksi missä voisi toteuttaa tällaista, että viikonlopuksi menisi saarimökille ja keskiviikkonakin lähtisi töiden jälkeen mökille saunomaan ja olisi siellä yötä.
Kun kesä (huhtikuu-lokakuu) on tuota mökin ja kaupungin välistä ramppaamista, niin talvella on ihan mukava kun saa rauhoittua aloilleen eikä tarvitse koko ajan säntäillä edestakaisin.
On me silti edelleen matkusteltu kerran vuodessa, kun välillä tulee hairahtuneeksi tarjouslentoihin. Mutta ajatus matkailutauosta ei enää ahdista ja toisaalta reissua edeltää aina sellainen "onko pakko pakata ja lähteä"-vaihe.