Miten kestätte olla Suomessa koko vuoden?
Itse olen, enkä ymmärrä, miten suomalaiset kestävät tätä.
Kommentit (151)
En kestä tätä maapalloa edes koko aika. Phasetan vähän väliä omaan mielikuvitusmaailmaan lepäilemään.
En myöskään ymmärrä, miten kestää. Olen aina haaveillut loputtomasta kesästä ja tropiikissa asumisesta. Kaikilla ei ole onneksi sama ongelma eikä kaamosmasennusta. Minulla on lähes koko vuoden oikeastaan epätodellinen olo, en kestä pimeää, koleaa ja kylmää yksinäisyyttä täällä. Kesällä olen hetken onnellinen, ellen ole kipeänä, ja ulkomailla myös.
Ei sitä aina kestä. Olen muutaman kerran pitänyt marraskuussa kolmen viikon loman lämpimässä ja auringossa. Marraskuu on minulle vuoden ankein kuukausi.
Ehkä Suomen talvi ei olisi niin kestämätön, jos se olisi 2-3kk, mutta kun täällä on vittu talvi tyyliin lokakuusta huhtikuuhun ja sitten tulee ”kesä” eli sateinen ja viileä sää joka muissa maissa lukeutuisi korkeintaan alkukevääksi.
Suomessa on joo neljä vuodenaikaa, mutta kun ne ei ole tasaisesti jaettu 1/4 vuodesta per vuodenaika vaan talvihan täällä on reilu puolet vuodesta. Euroopassa on melkein kaikkialla muuallakin 4 vuodenaikaa, mutta tasaisesti ja myös oikeasti lämpimät ja aurinkoiset kesät, joiden voimalla kestää sitten ne 3 talvikuukautta.
Suomi on hyvä maa yleisesti (yhteiskunta, turvallisuus, jne) mutta ei sitä voi kieltää että meillä on harvinaisen surkea ilmasto verrattuna muihin maihin.
En tykkää pakkasesta enkä lumesta ( eipä sitä täällä olekaan kuin ehkä sentti), mutta kestän sen, koska luonto sitä tarvitsee ( kuten siilit). Mutta pimeyttä vihaan! Nyt kun päivät pidentyvät, alkaa helpottaa, ja mieliala kohentua, valo on ihanaa.
Helteistäkään en välitä, sellainen 10-18 astetta poutaa, välillä sateita ja ukkosia- ja sitä valoa: siinä olisi mun paras olla. Yli 20 plussaa on jo vähän tukalaa. Maaliskuulta syyskuulle täällä on ihan siedettävää, sitten tekisi mieli mennä talviunille mötköpimeän ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä Suomen talvi ei olisi niin kestämätön, jos se olisi 2-3kk, mutta kun täällä on vittu talvi tyyliin lokakuusta huhtikuuhun ja sitten tulee ”kesä” eli sateinen ja viileä sää joka muissa maissa lukeutuisi korkeintaan alkukevääksi.
Suomessa on joo neljä vuodenaikaa, mutta kun ne ei ole tasaisesti jaettu 1/4 vuodesta per vuodenaika vaan talvihan täällä on reilu puolet vuodesta. Euroopassa on melkein kaikkialla muuallakin 4 vuodenaikaa, mutta tasaisesti ja myös oikeasti lämpimät ja aurinkoiset kesät, joiden voimalla kestää sitten ne 3 talvikuukautta.
Suomi on hyvä maa yleisesti (yhteiskunta, turvallisuus, jne) mutta ei sitä voi kieltää että meillä on harvinaisen surkea ilmasto verrattuna muihin maihin.
Tässä on ongelman ydin. Suomessa aina hehkutetaan että neljä vuodenaikaa, land of four seasons jne. ihan kuin olisi jotenkin erityistä, että on kevät, kesä, syksy ja talvi? Kun ne neljä vuodenaikaa koetaan ihan kaikkialla paitsi päiväntasaajan lähellä, ja suomi on vielä sen verran ääripää pohjoisen sijaintinsa takia, ettei meillä aina edes koeta sitä neljättä vuodenaikaa eli KESÄÄ, kuten viimesenä kolmena kesänä koko vuodenaika on kelien puolesta ollut enemmänkin kevään ja syksyn surkuhupaisa sekoitus. Monissa muissa maissa sentään esiintyy kaikki vuodenajat kunnolla ja tasavertaisesti.
Hyvin. Tärkeää on se, ettei välillä käy lämpimässä ilmastossa, koska se vahvistaa kontrastia tähän ilmastoon.
Näen Suomen luonnon kauniina ympäri vuoden. Oikeasti hämärä ja harmaan sävytkin voi olla elämys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on ongelman ydin. Suomessa aina hehkutetaan että neljä vuodenaikaa, land of four seasons jne. ihan kuin olisi jotenkin erityistä, että on kevät, kesä, syksy ja talvi? Kun ne neljä vuodenaikaa koetaan ihan kaikkialla paitsi päiväntasaajan lähellä, ja suomi on vielä sen verran ääripää pohjoisen sijaintinsa takia, ettei meillä aina edes koeta sitä neljättä vuodenaikaa eli KESÄÄ, kuten viimesenä kolmena kesänä koko vuodenaika on kelien puolesta ollut enemmänkin kevään ja syksyn surkuhupaisa sekoitus. Monissa muissa maissa sentään esiintyy kaikki vuodenajat kunnolla ja tasavertaisesti.
Asun pysyvästi "kesämaassa", ja meilläkin on täällä neljä vuodenaikaa. Yleensä syksy, talvi ja kevät ovat lyhyitä, ja esim. talvi voi kestää parhaimmassa tapauksessa muutaman viikon. Kesä on pitkä ja kuuma. Itse pidän syksystä ja keväästä eniten täällä, talvi on ihan mukava, kun aurinko paistaa, eikä ole lunta. Kesän kuumuudessa on joskus kestämistä, mutta paremmin sen kestää kuin kovat pakkaset ja pitkän talven ja pimeyden. Käyn usein Suomessa talvellakin, ja se on mukavaa vaihtelua ja sen kestää kun tietää, että pääsee pois 😉. Olen täysin riippuvainen auringon tuomista positiivisista vaikutuksista, että en tiedä kestäisinkö enää pitkää talvea, jollainen Suomessa on. Täällä meillä on todellakin selkeät neljä vuodenaikaa, siltikin, vaikka talvella ei ole lunta, niin voi olla sateista ja kylmää. Joskus on satanut luntakin, ja jäätä, mutta harvoin.
Tännään oli hieno ilma lasketella. Ens viikolla Thaimaahan.
Nyt meinaa kyllä tehdä tiukkaa, kun ensi kesästäkin joku onneton säämies povasi surkeaa. Edellisestä matkasta lämpöön jo pari vuotta. Se asia pitää viimeistään syksyllä korjata!
Aloittajahan kysyikin niiltä, jotka kituvat Suomessa. Ei teiltä ulkosuomalaisilta.