Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka muistaa PAKKASTALVEN 1999? Lapissa oli silloin -54,4C pakkasta. :O

Oikeasti kylmää
10.01.2018 |

28.1.1999 Kittilän Pokassa oli -51,5C. 28.2.1999 Sallan Naruskassa oli jo -54,4C. Autojen renkaat jäätyivät kulmikkaiksi. Jakohihnoja katkesi. Huoltoasemien tankkausletkut repesivät. Koulutaksien takaluukku oli täytetty polttopuilla, että voi tehdä nuotion, jos auto hyytyy... Diesel-autoja oli turha edes yrittää käyntiin. Kun pakkanen lauhtui -30 asteeseen, rakennusmiehiä piti kieltää kulkemasta t-paita päällä ulkona. :)

Kommentit (672)

Vierailija
481/672 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistanpa hyvinkin. ;uistan myös ne kaksi peräkkäistä kylmää talvea 80-luvun loppupuolella. Ensimmäisenä noista Naruskalla oli jo silloin päälle -50 astetta pakkasta. Sinne tuli ulkomaalaisia toimittajia ihmettelemään uskomatonta kylmyyttä hyvin heppoisissa varusteissa. Silloinen työkaverini oli mm. ruotsalaisille tulkkina ja kertoi, että ensin piti hommata toimittajille varusteet, etteivät paleltuneet lähes kesävaatteissa ja nappaskengissä. Koulukyydit kulkivat, samoin lehdet jaettiin normaalisti. Henkilöautoja ei juurikaan liiketeessä näkynyt. Muuan kollega tuumasi, että edes länsi-Siperian oloihin valmistettu Ladakin oli varustettu neliskanttisilla pyörillä eli ei lähtenyt liikkeelle. 

Seuraavana talvena samoin kuin alussa mainittuna talvena olinkin sitten jo muuttanut hieman etelämmäs. Kylmää oli silloinkin, mutta hengissä selvittiin.

Helsingissä oli pirin kylmä talvi 86-87. En muista olisiko ollut putkeen kaksi yhtä kylmää talvea, mutta olihan nuo talvet tuohon aikaan kylmempiä kuin nyt.

Muistelin juuri 80-luvun pakkasia. Autoilija pysähtyi viereen, kun kannoin koiraa sylissä ja kysyi onko jokin hätänä.

Ei muuta kun tassut jäätyi. Oli etelässä n. 32 pahimmillaan.

Vierailija
482/672 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etelässä ei tainnut olla ihan noin kylmää, en ainakaan muista.

Noin 30 astetta pakkasta oli Etelä-Suomessa silloin kovimmillaan, paikoin ehkä vähän enemmän. Etelässä on ollut 2000-luvulla monena talvena vähintään yhtä kylmää kuin silloin -99.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/672 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa tämän palstan käyttäjistä ei ole vuonna 1999 vielä ollut maailmassakaan.

Joten se siitä!

Terveisin, mimmi vm 2009

Vierailija
484/672 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites koirat Lapissa? Ovatko karaistuneet?

Vierailija
485/672 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan, olin silloin 12v. Meidän vanhassa kyläkoulussa, jossa oli 3 luokkaa (1-2, 3-4 ja 5-6), kiersi lämpöpuhallin luokasta toiseen ja sisällä istuttiin takit ja lakit päässä. Jälkeenpäin oon miettiny että koskaan kukaan ei kyseenalaistanut että miksi me edes mentiin kouluun noihin olosuhteisiin, se nyt vaan oli automaatio että sinne mennään. Ja reilu kilometrin matka kouluun pyöräiltiin/käveltiin. Meillä oli pakkasta jotain -33 alimmillaan.

-33 ei ole mikään tavaton pakkanen Suomessa.

Riippuu aika paljon siitä, missä päin Suomea ollaan. Lapissa se nyt on aivan normitalvea, mutta etelässä ei juuri tuota kovempia pakkasia ole ollut vuoden -87 jälkeen.

Vierailija
486/672 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa tämän palstan käyttäjistä ei ole vuonna 1999 vielä ollut maailmassakaan.

Joten se siitä!

Terveisin, mimmi vm 2009

Ajattelitko että maailma on vain silloin kun sinä elät.

Vierailija
487/672 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kyllä. Kuten myös talven 1998 joka oli myös erittäin kylmä.

Itsellä ei pakkanen kylläkään ole ongelmia. Yhä vielä 53 vuotiaana pidän henkilökohtaisena pakkasrajana hiihtolenkille -35 astetta. Ja asun pohjoisessa jossa noita -35 lukemia on lähes joka vuosi.

Vierailija
488/672 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan,vietimme joulun Inarissa mökillä ei sähköä tai vettä muutakin avannosta.oli tosi ihanaa!nai

Vierailija
489/672 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelä-Suomessa viimeinen kylmä talvi oli 1987. Sen jälkeen lauhaa, ei enää sellaisia vanhanajan talvia.

Vierailija
490/672 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen alkoi vihersiirtymä.

Vierailija
491/672 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muistan kun diesel auto ei lähtenyt työpaikalta käyntiin, hain huoltikselta eetteriä ja kaverit ruikkas sitä putkeen.

Vierailija
492/672 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan, olin silloin 12v. Meidän vanhassa kyläkoulussa, jossa oli 3 luokkaa (1-2, 3-4 ja 5-6), kiersi lämpöpuhallin luokasta toiseen ja sisällä istuttiin takit ja lakit päässä. Jälkeenpäin oon miettiny että koskaan kukaan ei kyseenalaistanut että miksi me edes mentiin kouluun noihin olosuhteisiin, se nyt vaan oli automaatio että sinne mennään. Ja reilu kilometrin matka kouluun pyöräiltiin/käveltiin. Meillä oli pakkasta jotain -33 alimmillaan.

On se etelässä kun on kosteaa. Diesel auto ei lähde käyntiin. Olen kuullut, että Lapissa laitetaan bensaa dieselin joukkoon, onko näin?

Vierailija
493/672 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se etelässä kun on kosteaa. Diesel auto ei lähde käyntiin. Olen kuullut, että Lapissa laitetaan bensaa dieselin joukkoon, onko näin?

Eihän nyt -33C ole mikään ongelma jos on edes talvilaatua tai Myytä tankissa. Lapissa saa arktista, ehkä yli -40C jälkeen voi harkita bensan sotkemista mutta itse en kyllä nykyisiin suoraruiskutuskoneisiin laittaisi.

Vierailija
494/672 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan. Kaikki meni töihin ja kouluun Rovaniemellä, mittari näytti -50 astetta. Paitsi lusmut jotka käytti tuota tekosyynä lusmuilulle.

Olin intissä. Kaulurit jäätyivät outoon muotoon. Alokkaille tuli paleltumia naamaan rynkystä ja sormiin myös isoja vesikelloja. Näytti ihan sille kuin poskeen olisi kasvanut toinen nenä, mutta valkoinen ja sen sisällä nestettä. Rajun näköistä oli kun se puhkesi ja piti sietää silmillä tupakavereita ja niiden paleltumia.

Rynkky myös jäätyi ja laukesi muutaman sekunnin viiveellä ampumaradalla. Onneksi tajusin mistä oli kyse enkä alkanut tutkimaan rynkkyä että miksi ei lauennut tai kääntynyt laukeamattoman aseen kanssa muita päin.

Pakkasta taisi olla parhaimmillaan yöllä vartiossa -38 c.

Minä voin sanoa että olen kokenut helvetin ja olen paljon kovempi kuin menneet varusmiehet. Kovat olosuhteet tekivät minusta kärsimättömän. Eli en kärsi mistään pikkuasioista.

Sama. Seisoimme rovaniemellä rivissä alokkaina pakkasessa kalsarisillaan paloharjoituksen aikaan ja osalla oli pelkät suihkutossut jalassa, joista tuloksena amputoidut varpaat.

Leireillä käytiin ja kuulopuheiden mukaan piti olla jonkunnäköinen pakkasraja jota koskaan ei kumminkaan saavutettu. Vaikka oli kaikki varusteet niin paikallaan ollessa paleli, piti olla kokoajan liikkeessä että pysyi lämpimänä. Tuli siellä jollain itkukin kun oli kauttaaltaan jäässä ja hädissään. Huhupuheet kertoivat yli neljän kympin pakkasista mutta henkilökunnalta kysyttäessä oli aina sama vastaus "vähän reilu parikymmentä". Sanomalehtiä käärittiin villasukkien ympärille saappaiden sisälle ja silti varpaita pisteli kylmästä.

Leirillä jäätyi teltassa pipo maahan kiinni sulamisvesiin kun kipinämikko nukahti hetkeksi josta seurasi älytön pääkipu ja niskasäryt joihin määrättiin buranaa ja keppiä.

Lunta oli reisiin saakka ja ilman suksia liikkuminen oli lähes mahdotonta muttei tekemätön paikka.

Peltipyssyllä piti ampua radalla paljain käsin, johon onneksi tuli muutos mutta sekin vaati liian monta paleltumaa.

Vierailija
495/672 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kusi jäätyi kaarelle.

Vierailija
496/672 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin muistan, olin sopivasti alokkaana armeijassa. Aika kultaa muistot!

Vierailija
497/672 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kyllä, tosiaan ulkolämpömittari ei enää toiminut ja kouluun käveltiin silti. Huomiona sanottava että Rovaniemellä kun on noita pakkasia niin ei tuule lainkaan. Nykyään Oulussa asuen paljon enemmän vituttaa -10 astetta ja mereltä puhaltava vinkka. 

Vierailija
498/672 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etelä-Suomessa viimeinen kylmä talvi oli 1987. Sen jälkeen lauhaa, ei enää sellaisia vanhanajan talvia.

Missä olit talvet 2009-2010 ja 2010-2011? Minä olin Helsingissä ja jäädyin kylmässä kämpässä, onneksi tuli niin paljon lunta, että sai vähän eristystä edes parvekkeelle.

Vierailija
499/672 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kyllä hyvin. Asuin silloin sallassa ja mittari näytti -54 astetta.

Oli bussimatka Kittilään (-51 astetta) menin katsomaa Stray Cats yhtyettä meno matka meni hyvin

ja Catsien keikka oli mahtava. Paluumatkalla nukahdin bussiin, heräsin vasta perillä Sallassa.

Hiukseni jotka olivat edestä ns, Teddy tötteröllä ja tietty täynnä hiusvoidetta ja lakkaa, tötteröni oli

jäätynyt bussin ikkunaan kiinni. Siinä sitten yritin kiskoa hiuksia ikkunasta irti. Lopulta sainkin hiukset irti väkivalloin mutta jäihän siihen ikkunaan irto karvoja.

Vimmatun kylmä oli ja ihme kun bussi pelitti.

Vierailija
500/672 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista myös kylmät talvet 93 ja 94. Revontulia oli hienosti, mutta baarissa ei pystynyt tilaamaan, kun oli kilometrin taivalluksen aikana naama jäätynyt niin, ettei pystynyt puhumaan. Elohopea jäätyi siihen -38 lukemaan. todellisuudessa oli -45 Oulussa

Tuota en muista, mutta tuon -99 pakkaset muistan Oulusta, piti miettiä tosissaan uskaltaako mihinkään lähteä kun nuorimmaiset oli alle puoli vuotiaita. Toki Oulussa oli joskus 80- luvulla, olin yläasteella kylmempääkin..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme