Kuka muistaa PAKKASTALVEN 1999? Lapissa oli silloin -54,4C pakkasta. :O
28.1.1999 Kittilän Pokassa oli -51,5C. 28.2.1999 Sallan Naruskassa oli jo -54,4C. Autojen renkaat jäätyivät kulmikkaiksi. Jakohihnoja katkesi. Huoltoasemien tankkausletkut repesivät. Koulutaksien takaluukku oli täytetty polttopuilla, että voi tehdä nuotion, jos auto hyytyy... Diesel-autoja oli turha edes yrittää käyntiin. Kun pakkanen lauhtui -30 asteeseen, rakennusmiehiä piti kieltää kulkemasta t-paita päällä ulkona. :)
Kommentit (672)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan, olin silloin 12v. Meidän vanhassa kyläkoulussa, jossa oli 3 luokkaa (1-2, 3-4 ja 5-6), kiersi lämpöpuhallin luokasta toiseen ja sisällä istuttiin takit ja lakit päässä. Jälkeenpäin oon miettiny että koskaan kukaan ei kyseenalaistanut että miksi me edes mentiin kouluun noihin olosuhteisiin, se nyt vaan oli automaatio että sinne mennään. Ja reilu kilometrin matka kouluun pyöräiltiin/käveltiin. Meillä oli pakkasta jotain -33 alimmillaan.
-33 ei ole mikään tavaton pakkanen Suomessa.
On se etelässä kun on kosteaa. Diesel auto ei lähde käyntiin. Olen kuullut, että Lapissa laitetaan bensaa dieselin joukkoon, onko näin?
Helsingissä on vuonna 2003 viimeksi ollut -30. Joten ei siellä etelässä kylmää ole. Siitä kosteasta jaksatte jauhaa, se sulamaton meri lämmittää ilmaa, mutta siinä vaiheessa kun jäätyy on myös kylmempi. Tuuli lisää pakkasen pure uutta ei se kosteus. Ja se miksi etelässä varoitetaan jo -15 ihmisiä, johtuu siitä faktasta ettei siellä olla totuttu kylmään. Ei siis mistään muusta. Pohjoisessa tuo -15 on normaali talvikeli josta ei varoitella erikseen.
Vuonna 2012 40 km Helsingistä oli -34°C.
Toista se on nykyään. Vettä sataa ja plusasteita.
Silloin vielä talvet oli talvia.
Silloin ilmasto ei vielä ollut tarpeeksi lämmin sähköautoja varten.
Kuka muistaa vielä vuoden 2018 Tanmmikuun alun kun AP pisti tän ketjun aluille?
Hyvin muistan, koska minulla oli vastasyntynyt vauva, lähikauppa 200 m päässä ja pakkasta - 35. En siis päässyt kauppaan!
Vierailija kirjoitti:
Kuka muistaa vielä vuoden 2018 Tanmmikuun alun kun AP pisti tän ketjun aluille?
Muistan lukeneeni tästä ketjusta parisen vuotta sitten.
muistan uutisista, itse asun etelämpänä.
Muistan. Koira ei tykännyt olla sisällä niin katosi, kun ulkona oli 30 astetta pakkasta. Tuli takaisin vasta kun pakkaset hiipui ja kolmella jalalla tuli takaisin, kun yksi jalka oli niin paleltunut. Missä koira oli pakkasten ajan ollut, ei kertonut.
ei ollut, koska ilmaston lämpeneminen/muutos. oliko silloin happosateet vai otsonikato? en muista, kun olin kovasti perso alkoholille tuolla vuosikymmenellä. siihenaikaan ei vielä mennyt läpi nuo ilmastokusetukset. nykyään menee. ihmiset on tyhmistynyt muutamassa vuosikymmenessä. se on jo todella pikainen tapahtuma evoluution kannalta. noniin, jatkakaa ilmastopanikointia.
Mikä vaivaa ihmistä jonka pitää työntää ikivanhat ketjut liikkeelle? Eikö muuta tekemistä ole? Mitäs jos poistaisit välillä niitä puhelimesi historiaa, ja jatkat vaan eteenpäin elämässi.
Vierailija kirjoitti:
muistan uutisista, itse asun etelämpänä.
Hullumpiakin nostoja täällä on nähty kuin pakkastalven muistelua kaamealla helteellä.
Muistan. Ihmettelin, että miten lappilaiset ovat niin tyhmiä että ovat rakentaneet talonsa ainoastaan sähkölämmitykseen varaan. Jo järkikin sanoo, ettei pohjoisen olosuhteissa kannata luottaa yksinomaan sähkölämmitykseen
Silloin kun minä olin nuori, oli kesälläkin pakkasasteita. Silti kouluun hiihdettiin mennen tullen ylämäkeen koivulankuista tehdyillä suksilla.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun minä olin nuori, oli kesälläkin pakkasasteita. Silti kouluun hiihdettiin mennen tullen ylämäkeen koivulankuista tehdyillä suksilla.
1992, Rovajärvi. Heinäkuun 6. päivä aamupäivän ylin plus 6 astetta, taisi kohota jopa kasiin jossain vaiheessa iltapäivää. Hauska reissu, never again.
Ilmasto lämpenee, nämä ovat vain huruakkojen ja -ukkojen muistoja. Eivät ole. Säät vaihtelee, ja paljonkin. Esim. 30-luvun tosi lämpimät kesät. 1860-luvun erittäin kylmät kesät nälänhätineen. Itse muistan 1987 kylmän talven Helsingissä -32 pahimmillaan. Tipparellussa oli 10/30 öljy moottorissa, käyntiin lähti. Töissä kokeiltiin öljyjä ulkona. Ainoa juokseva öljy oli silloin uusi synteettinen Mobil 1. Ehkä 5/20, eihän se pysynyt vanhoissa moottoreissa
Eikä kesälläkään ollut tosi lämmintä kuin 2 viikkoa.
En muista siitä mitään vaikka olin silloin 15 vuotias :o
Sitä kiveshikeä en unohda koskaan!
Helsingissä on vuonna 2003 viimeksi ollut -30. Joten ei siellä etelässä kylmää ole. Siitä kosteasta jaksatte jauhaa, se sulamaton meri lämmittää ilmaa, mutta siinä vaiheessa kun jäätyy on myös kylmempi. Tuuli lisää pakkasen pure uutta ei se kosteus. Ja se miksi etelässä varoitetaan jo -15 ihmisiä, johtuu siitä faktasta ettei siellä olla totuttu kylmään. Ei siis mistään muusta. Pohjoisessa tuo -15 on normaali talvikeli josta ei varoitella erikseen.