Kuka muistaa PAKKASTALVEN 1999? Lapissa oli silloin -54,4C pakkasta. :O
28.1.1999 Kittilän Pokassa oli -51,5C. 28.2.1999 Sallan Naruskassa oli jo -54,4C. Autojen renkaat jäätyivät kulmikkaiksi. Jakohihnoja katkesi. Huoltoasemien tankkausletkut repesivät. Koulutaksien takaluukku oli täytetty polttopuilla, että voi tehdä nuotion, jos auto hyytyy... Diesel-autoja oli turha edes yrittää käyntiin. Kun pakkanen lauhtui -30 asteeseen, rakennusmiehiä piti kieltää kulkemasta t-paita päällä ulkona. :)
Kommentit (672)
Tulispa tuollaiset pakkaset niin nähtäis miten sähköautot pärjäävät.
Olis ihan mielenkiintoista, jos nyky-Suomessa tulisi eteläänkin -54,4 astetta pakkasta. Voisi yhteiskunta hieman hiipua, kun rekat eivät kulkisi.
1997 helmikuussa oltiin Muoniossa lomalla ja kaupan mittari keskustassa näytti -44, tunturissa huomattavasti lauhempaa. Se oli jo kylmää, huh
Minä muistan koiran ulkoiluttamisen.
minulla oli welsh corgi, voi ressukkaa, oli vaikea seisoa kolmella jalalla ja yrittää pissata ja kakata oli kauhea talvi.
En muista.
Se oli vähän sellaista hämärää aikaa.
Muistan että uutisissa toimittaja oli Lapissa ja näytettiin myös kuvaa miten savupiipuista nouseva savu jäi leijumaan alas, koska se jäähtyi ylempänä olevaa ilmaa kylmemmäksi.
Sitä kiveshikeä en unohda koskaan!
Villaa päälle ja makuupussiin kirjoitti:
Joku muisteli, että opiskelijakämpässä oli lämpöä vain jotain 14 astetta. Eli sisälläkään ei aina ollut lämmintä. :O
Hyvää noissa pakkasissa on se, että se desinfioi Suomen luonnon tänne kuulumattomista tuholaisista. :)
Totta, mutta kyllä se pakkanen samalla myös "desinfioi" monia kotoperäisiä lajeja. Esim. moni eläin yksinkertaisesti jäätyi kuoliaaksi. Ääri-ilmiöt verottavat aina luontoa, koska kasveilla ja eläimillä ei ole keinoa hakeutua sisätiloihin turvaan. Oli sitten kyse myrskystä, maastopalosta, helteestä, tai kovasta pakkasesta.
Tässä on myös oletuksena se, että vieraslajit on automaattisesti jotenkin Suomea lämpimämmästä ilmastosta ja että jos pakkanen kiristyy, ne jotenkin karsiutuvat pois. Eihän se näin ole.
Esimerkkinä vaikka komealupiini jota on tienposket täynnä Alaskassa ja Kanadan arktisissa osissa ja joka kestää huomattavasti suomalaisia lajeja paremmin äärimmäistä pakkasta. Tämän lajin kohdalla joku -50c pakkanen vain parantaa sen kilpailuasemaa kotoperäisiin lajeihin verrattuna.
Minä en muista tätä pakkasta, olen ollut lukiolainen. Mutta muistan vastaavan pakkasjakson alakouluajoilta, piti mennä kouluun, kaikki välitunnit sai olla sisällä, muutoin vähemmän kovalla pakkasella piti yksi välitunti olla ulkona ja normaalisti kaikki. Autot oli kovilla, renkaat kulmikkaat, mutta en muista että olisi palellut tms.
Toki muistan. Olin houstaamassa Motörheadia poikain Suomen rundilla, Oulussa Lemmy jäätyi pystyyn 50 metrin matkalla keikkabussista hotelliin. Reippaana poikana juoksin hakemaan lähimmästä pitkäripaisesta pari lekkeriä Jaskaa, että saatiin ukko sulatettua ja illaksi lauteille.
En muista, mutta -19 oli 100km päässä helsingistä -31. Ranskalainen diesel-autoni käynnistyi vielä hyvin ilman lohkolämmitintä. Laatuauto
Muistan, olin 15-vuotias.
Jyväskylän pohjoispuolella asuttiin vanhassa omakotitalossa. Katsoin yöllä telkkaria peräkamarissani, ja alkoi olla hieman vilpoista. Mittari näytti +17C. Ajattelin että napsautan sen varalla olevan toisen sähköpatterin päälle, mutta huomasinkin että molemmat tohottovat jo täysillä.
Katsoin ulos että onhan komea kuutamo, että nyt taitaa olla aika kylmä. Hiippailin katsomaan mittaria, se näytti -38,6C. En ole moisia lukemia sen koommin nähnyt. Mietin että pitääköhän mennä tupaan nukkumaan ja laittaa hellaan valkea jos tästä nyt vielä kylmenee.
En muista. Seuraus siitä kun 1999 talvella pääni jäätyi Sallassa. Ovat kertoneet niin käyneen.
Talvi 1986.Yli 30 asteen pakkanen noin 3 viikon ajan.
Kyllä Suomen virallinen pakkasennätys on 28.1.99 Kittilän Pokassa mitattu 51,5 astetta. Itse en ollut lähelläkään, mutta pari työkaveriani oli sattumalta juuri tuolla. Ulos ei kuulemma ollut asiaa, kun silmät jäätyivät, vaikka muuten pystyi pukeutumaan.
Vierailija kirjoitti:
Tulispa tuollaiset pakkaset niin nähtäis miten sähköautot pärjäävät.
Ne pörähtää käyntiin kuin palmun alta kun sähkömoottori ei tarvitse voiteluöljyjä. Ajomatka jää vain lyhyeksi jos akku on kylmä.
Muistan. Rovaniemellä asuin ja taisi olla -49,5. Ulkona ei kauaa tarvinut olla kun tuntui että silmät jäätyy, tai ainakin ripset ja luomet. Onneksi opiskelupaikkaan ei ollut kuin kilometrin kävely.
Vaan kylläpä tuo ihmisten elämä ja maailma näytti pyörivän.
Kittilässä puolestaan mitattiin pakkasta yli 56 astetta vanhassa mittauspaikassa, joka oli alavammalla maalla kuin uusi mittauspaikka. Lukema mitattiin mittausaseman varamittarilla, joka oli tietenkin tarkka ja kalibroitu. Mutta koska paikka oli väärä, sitä ei voida hyväksyä ennätykseksi.
https://blogi.foreca.fi/2019/01/suomen-pakkasennatyksesta-515-c-tasan-2…
Yli 56 astetta pakkasta! Hurrrr!!!!
Yksi pätevä syy on varmaan se, että arkkitehtejä ja muita suunnittelijoita ja rakennusalasta päättäviä ei kouluteta Lapissa. Siksi paikallisia olosuhteita ei ole otettu huomioon.
Useimmissa omakotitaloissa on yleensä ollut vähintään puukiuas saunassa tai joku koristetakka. Suurin ongelma ovat olleet suorasähkölämmitteiset rivi- ja kerrostalot.